خرید تور تابستان ایران بوم گردی

وظیفه آقای مخبر بازدید از سوپرمارکت‌ها و هایپرها نیست

خبرآنلاین نوشت:

معطل‌کردن رئیس مجلس برای استیضاح وزرا سبب شده که این‌ها هم لابی کنند و تعداد امضاءهایی که برای استیضاح است، کم شود و بنابراین، این گذشت زمان خودش باعث می‌شود که بعضا استیضاح از دستور کار خارج شود.

جواد مرشدی: این روزها آشفتگی بازارها خصوصا در عرصه دلار و خودرو به نمادی از ضعیف بودن تیم اقتصادی دولت تبدیل شده و از هر کوی و برزن صدای منتقدان وضعیت کنونی شنیده می شود. وعده‌های انتخاباتی رئیسی هم که در همان اردیبهشت ۱۴۰۰ ماند و شرایط به گونه ای پیش رفت که حتی منتقدان دولت هم یارای به یاد آوردن آن‌ها را ندارند. مجلس هم بیشتر طرف دولت را گرفته و استیضاح به شعار تبدیل شده، تیم قالیباف در اعلام وصول استیضاح‌ها اغماض می‌کند و زمینه را برای لابی‌گری وزرا مهیا می‌سازد، آن‌ها هم فرصت‌سوزی نمی‌کنند و برای پس‌گرفتن امضاها و از حد نصاب انداختن استیضاح‌ها از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند. امروز هم معاون اول، رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد میهمان نمایندگان بودند و از برنامه‌های خود برای سامان‌دهی این وضعیت گفتند. «خبرآنلاین» در گفت‌وگو با محمدحسن آصفری نماینده استان مرکزی به‌بررسی راه برون‌رفت از شرایط کنونی پرداخته است.

آقای رئیسی ماه‌هاست از ترمیم کابینه‌ و تغییرات در سیستم اقتصادی برای دست‌یابی به حداقلی از رفاه اجتماعی برای مردم صحبت کرده است، ولی در عمل اتفاقی نیفتاده و تنها رئیس کل بانک مرکزی‌اش را عوض کرده که آن هم عملکردش نتایج شایان توجهی به‌بار نیاورده و نتوانسته سروسامانی به بازار ارز و قیمت کالاهای اساسی دهد. مجلس هم مدت‌هاست از استیضاح ۵ تا ۹ وزیر می‌گوید ولی آن‌ها هم در عمل کاری نمی‌کنند و در راستای یکدست‌سازی دولت و مجلس پیش می‌روند و مردم را فراموش کرده‌اند. علت این ماجرا چیست و به‌کجا ختم خواهد شد؟

بحث هماهنگی بین تیم اقتصادی دولت بسیار مهم است، هرچه این هماهنگی بیشتر باشد، مطمئنا می‌تواند در حل مشکلات و مسائل کشور گره‌گشاتر باشد و تاثیر به‌سزایی در حوزه اقتصادی داشته باشد. امروز با توجه به فشاری که در بحث‌های مختلف وجود دارد، نیاز است که واقعا در حوزه مدیریتی، کسانی در مجموعه‌های به‌ویژه اقتصادی دارای ایده و برنامه روی کار باشند. آقای رئیسی هم علاقمند است تغییراتی در حوزه اقتصادی و تیم اقتصادی‌شان ایجاد شود، اما این موضوع نیاز به کمک دیگران دارد؛ دخالت‌های بی‌جای برخی در حوزه دولت و برخی لابی‌ها نیز، مانع اقدامات ایشان شده است. این‌که چرا اقدامی در تامین حوزه تیم‌های اقتصادی دولت انجام نمی‌گیرد، یک مطالبه جدی‌ است. بالاخره مردم به این دولت امید بسته‌اند و نباید خیلی وقت تلف شود. به نظرم باید خود آقای رئیسی به جد ورود کند و نسبت به ترمیم بعضی از افراد کابینه که واقعا نشان دادند خیلی موثر نبوده‌اند در برنامه‌های دولت اقدام کند. البته مجلس هم آماده این همکاری با دولت است. البته استیضاح بعضی از وزرا به ویژه وزرای اقتصادی را مجلس به‌طور جدی پی‌گیر است، ولی معطل‌ کردن رئیس مجلس برای استیضاح این وزرا، سبب شده وزرای مربوطه لابی کنند و به مرور تعداد امضاءها برای استیضاح کاهش یابد. بنابراین گذشت زمان باعث می‌شود که بعضا استیضاح از دستور کار خارج شود.

یعنی می‌فرمایید هیات رئیسه اهمال کاری می‌کند در این مورد؟

به نظر من در بعضی از موارد بله، طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، استیضاح اگر به حد نصاب برسد، باید سریع در دستور کار قرار بگیرد. استیضاح وزرا توسط نمایندگان برای کمک به دولت آقای رئیسی است تا مردم نسبت به اصلاح امور امید پیدا کنند و باید کمک کنند که این اتفاق در بعضی از وزرایی که تغییر آنها می‌تواند تاثیرمثبتی در حوزه بازارو اقتصاد داشته باشد، صورت بگیرد. البته حوزه خارجی را نباید نادیده بگیریم. امروز بخشی از تحریم‌ها در حوزه‌های اقتصادی کشور، مانند تورم ، گرانی و مبادلات ارزی و قیمت ارز بی‌اثر نبوده است.

آقای آصفری شما خودتان طرفدار استیضاح کدام یک از وزرا هستید؟

وزیر اقتصاد؛ در حال حاضر ۴۷ امضا برای استیضاح ‌وزیر اقتصاد داریم و استیضاح ایشان در دستور کار است، هیچ کدام از امضاها هم کم نشده، همه هم محکم، پیگیر استیضاح وزیر اقتصاد هستند و به‌طور جد هم این قضیه را دنبال می‌کنند.

وظیفه آقای مخبر بازدید از سوپرمارکت‌ها و هایپرها نیست/ استیضاح وزیر اقتصاد در دستور کار است/ هیات رئیسه در استیضاح وزراء کوتاهی می‌کند

یک گمانه‌زنی وجود دارد که برخی نماینده‌ها علت عدم استیضاح را این می‌دانند که می‌گویند شاید فردی که آقای رئیسی معرفی می‌کند، ناکارآمدتر از فردی که الان هست، باشد و از طرفی دیگر هم تا آقای رئیسی بخواهد آن فرد را معرفی کند، زمان می‌برد و این باعث می‌شود که آن وزارتخانه با سرپرست اداره شود و جای نگرانی و آشفتگی وجود دارد. آیا این نظر درست است؟

تا به حال ندیدم چنین اتفاقی بیفتد، یعنی تغییری نشده که ما بگوییم شرایط بدتر شده؛ شاید در برخی تغییرات بهتر هم نشده باشد، ولی بدتر نشده است؛ نه، ما چنین اعتقادی نداریم.

شما در جلسه غیرعلنی دوساعته سه‌شنبه حضور داشتید؟

بله.

یک خروجی از آن‌جا آمد بیرون که برای دولت برنامه‌هایی داریم و ان‌شاءالله سال آینده اتفاقات خوبی می‌افتد و از استیضاح وزرا بگیر تا هر تغییری در دولت و غیره؛ شما در جریان این صحبت‌ها هستید؟

من اعتقاد دارم مجلس هم در این زمینه باید فعال شود. حوزه اقتصادی مجلس هم خیلی فعال نیست. این‌که ما منتظر باشیم تا دردولت اقدامی انجام شود یک طرف، مجلس هم باید در حوزه اقتصادی‌اش گامی بردارد و این‌که صرفا با گفتاردرمانی نمی‌شود مجموعه‌های مختلف را درمان کرد و بالاخره مجلس هم باید کمک کند و اگر برنامه‌ای در حوزه‌های اقتصادی دارد، ارائه بدهد، ولی این‌که بخواهیم با سخنرانی و نطق‌های پیش از دستور، صرفا دولت را خطاب ‌قرار دهیم، ولی برنامه‌ای هم نمایندگان اقتصادی در حوزه اقتصاد نداشته باشد، این را قبول ندارم.

ما بیشتر آقای مخبر را می‌خواهیم تا ببینیم برای مسائل و وضعیت اقتصادی چه برنامه‌ای دارند. اعتقاد هم داریم وظیفه آقای مخبر به‌عنوان معاون اول، بازدید از سوپرمارکت‌ها و هایپرها نیست؛ معاون اول باید بداند کارها این‌گونه نمی‌تواند کارساز شود، بلکه امروز کشور نیاز به این دارد که دولت در حوزه اقتصادی به‌طور جد ورود کند و با اختیاراتی که معاون اول دارند در این حوزه اقدامات اساسی به‌عمل بیاورد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا