خرید تور تابستان ایران بوم گردی

در جا زدن شاخص کل پس از 4 ماه؛ صف فروش سهام شرکت‌های متاثر از دولت

سرویس اقتصادی، انصاف نیوز: در آخرین روز تیرماه و اولین روز معاملات بورس در این هفته، صف فروش سهام شرکت‌هایی که به نوعی با دولت سروکار دارند، سبب عقب‌نشینی شاخص کل بورس تهران از کانال 2 میلیون واحد شد.

به گزارش خبرنگار انصاف نیوز، نگاهی به فهرست بیشترین صف فروش سهام نشان می‌دهد مردم به عرضه سهم‌هایی رو آورده‌اند که به شکل مستقیم از تصمیمات دولت تاثیر می‌پذیرند.

امروز، 31 تیرماه 402، سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری‌ و فعالیت مالی، خودرویی و پتروشیمی در فهرست فروش قرار گرفتند. در معاملات امروز، صف فروش سهام به ترتیب به 10 نماد بورسی زیر تعلق داشت: شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی)‌، خگستر (سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو)، شپدیس (پتروشیمی پردیس)، ثشاهد (سرمایه‌گذاری شاهد)، فرابورس، دی (بانک دی)، خبهمن (گروه خودروسازی بهمن)، پترول (گسترش و نوسازی صنایع پتروشیمی خلیج فارس)، کرمان (سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان) و شهر (گروه مالی شهر وابسته به بانک شهر).

نگاهی به رفتار معامله‌گران در بورس تهران نشان می‌دهد آنان موضع‌گیری‌ها و تصمیمات دولت و سایر متغیرهای برون‌زا را زیر نظر دارند و بر اساس تحلیل آثار این تصمیمات بر آینده صنعت، اقدام به خرید یا فروش سهم می‌کنند. تشکیل صف فروش برای 2 سهمی که به نوعی با بنیاد شهید ارتباط دارند پس از انتشار اخباری درباره حمله هکرها به سرورهای این بنیاد از روشن‌ترین نمونه‌های رفتار واکنشی سهام‌داران خرد است.

در بیشترین عرضه‌های روز شنبه هم می‌توان رد شرکت‌هایی را گرفت که تصمیمات دولت تاثیر مستقیم بر فروش و سودآوری‌شان دارد؛ پالایش نفت تهران با نماد شتران، بیمه رازی با نماد ورازی، ذوب‌آهن اصفهان با نماد ذوب، بانک دی با نماد دی، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان با نماد کرمان، پترول، کارخانجات مخابراتی ایران با نماد لکما، خگستر و پالایش نفت تبریز با نماد شبریز بیشترین میزان عرضه سهام را به خود اختصاص دادند.

در دو هفته اخیر، تصمیم دولت در مورد بالابردن قیمت گاز مصرفی در صنایع، غیر از وجود شائبه بزرگ رانت اطلاعاتی، باعث شد سهام شرکت‌های پتروشیمی به خصوص شرکت‌هایی که در سبد محصولات‌شان متانول هم موجود بود، به شدت افت کند. پس از ماجرا نرخ خوراک، ابلاغیه افزایش عوارض گمرکی صادرات محصولات نیمه‌آماده فلزی، سهام فولادی‌ها را به چالش کشاند.

در معاملات آخرین شنبه تیرماه 402، شاخص کل بورس تهران 33 هزار و 248 واحد معادل 1/65 درصد افت کرد. شاخص هم‌وزن 12 هزار و 602 واحد و شاخص فرابورس 306 واحد پایین رفتند.

تابلوی معاولات امروز نشان می‌دهد 399 نماد افت قیمت و فقط 81 نماد رشد قیمت داشته‌اند. بیشتر از نیمی از نمادهای سبز کمتر از 4 درصد نسبت به چهارشنبه گذشته رشد قیمت ثبت کرده‌اند. در همین حال 199 شرکت کاهش قیمت بیشتر از 4 درصدی داشته‌اند.

از سقوط ناگهانی روز 17 اردیبهشت تا کنون، شاخص کل بورس بیشتر از 552 هزار واحد افت کرده است. رقمی که شاخص کل بورس امروز به ثبت رساند، تقریبا معادل عدد شاخص در آخرین روز کاری سال گذشته است. به این ترتیب می‌توان گفت شاخص کل بورس در 4 ماه اخیر در جا زده و هیچ رشدی نکرده است!

در مبادلات روز شنبه بورس تهران خالص خرید حقیقی‌ها منفی شد. به این معنا، نه تنها هیچ پول جدیدی به بازار سهام تزریق نشده است، بلکه بازار با خروج پول و فرار سرمایه مواجه شده است. از این منظر نه گفته‌های وزیر اقتصاد، نه نامه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به رئیس‌جمهور، نه جلسه مشترک دولت و مجلس درباره شرایط حاکم بر بورس و نه تاکید رئیس سازمان بورس بر چشم‌انداز مثبت بازار در 3 ماه آینده، هیچ‌کدام نتوانسته سهام‌داران خرد را مجاب کند که سرمایه‌های سرگردان خود را به بازار اوراق بهادار هدایت کنند.

صف فروش سهام در صورت تداوم می‌تواند به بحران تامین مالی بنگاه‌های تولیدی در آینده‌ای نزدیک تبدیل شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا