خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیا می توانید خانه خود را در زعفرانیه بفروشید و در منهتن خانه بخرید و پول نقد هم داشته باشید!؟

در حالی در روزهای اخیر برخی با انتشار یک مقایسه عجیب میان یک آگهی در زعفرانیه تهران با محله منهتن نیویورک مدعی شدند قیمت مسکن تهران ۱.۵برابر منهتن نیویورک، یکی از گرانترین محله های دنیا است که با توجه به آمار و اطلاعات قیمت مسکن در شهرهای مختلف جهان می‌توان دید که میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در منهتن نیویورک حدود ۱۴ برابر میانگین کل قیمت مسکن شهر تهران بوده و نمی‌توان صرفا با مقایسه دو آپارتمان لوکس دلخواه در دو نقطه جهان به این نتیجه رسید که قیمت مسکن در ایران بیشتر از قیمت مسکن در گران‌ترین نقطه ایالات متحده است!

قیمت مسکن تهران ۱.۵ برابر منهتن نیویورک است؟/ قیاسی که مبنا ندارد!

به گزارش اقتصاد آنلاین، چند روز پیش خبری مبنی بر مقایسه قیمت آپارتمان در تهران و منهتن نیویورک منتشر شد. در این خبر قیمت یکی از آپارتمان‌های ۴۷۰ متری شهر تهران به مبلغ ۶۵۰ میلیارد تومان در یکی از پلتفرم‌های انتشار آگهی منتشر شده بود. این خبر حاکی از آن بود که قیمت این آپارتمان حدودا متری ۱.۴ میلیارد تومان یعنی معادل ۳۰ هزار دلار بود و این در حالی است که میانگین قیمت خانه در منهتن نیویورک که یکی از گران‌ترین محله‌های دنیا است، حدودا متری ۲۰ هزار دلار است. این خبر در پایان نتیجه‌ می‌گیرد که قیمت هر متر آپارتمان برای عرضه در شهر تهران ۱.۵ برابر قیمت خانه در گران‌ترین نقاط جهان است.

اما آیا واقعا اینگونه است و این شیوه مقایسه صحیح است؟

گران‌ترین خانه در منهتن متری ۱۵۳ هزار دلار!

در آگهی منتشر شده اخیر قیمت یک خانه در منهتن نیویورک ۲۰ هزار دلار به ازای هر متر مربع بود، اما با نگاهی به قیمت سایت‌های فروش مسکن ایالات متحده نمونه‌ای ۱۷.۵۴۵ فوت مربعی (که معادل ۱۶۳۲ متر مربع است) در منهتن دیده می‌شود که قیمت ۲۵۰ میلیون دلار است. بنابراین قیمت این خانه معادل ۱۵۳ هزار دلار در هر متر مربع است. بنابراین در خبر منتشر شده قیمت یک خانه معمولی در منهتن با یکی از گران‌ترین آپارتمان‌های منطقه ۱ تهران مقایسه شده، در صورتی‌که اگر نگاهی به گران‌ترین آپارتمان در منطقه یک و منهتن بیندازیم می‌بینیم که اختلاف قیمتی بسیار بیشتر از آن چیزی است که در خبر ذکر شده است. بنابراین خانه‌هایی با قیمت بیشتر از ۲۰ هزار دلار به ازای هر مترمربع در منهتن وجود دارند و صرفا با مقایسه قیمتی ۲ نمونه دلخواه نمی‌توان به نتیجه‌گیری درستی دست پیدا کرد.

قیمت مسکن تهران ۱.۵ برابر منهتن نیویورک است؟/ قیاسی که مبنا ندارد!

شکل ۱ – آگهی یک خانه لوکس در منهتن نیویورک

میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در تهران و نیویورک

میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در شهر تهران حدود ۵۵ میلیون تومان یعنی تقریبا معادل هزار دلار آمریکا است. همچنین میانگین قیمت هر مربع مسکن در شهر نیویورک نیز بین ۱۴ تا ۱۵ هزار دلار بوده است و میانگین قیمت شهرهای ارزان‌تر در ایالات متحده هم تقریبا بین ۱۱۰۰ تا ۱۴۰۰ دلار در هر متر مربع است. بنابراین میانگین قیمت مسکن نیویورک ۱۴ برابر میانگین قیمت مسکن کل شهر تهران است.

میانگین قیمت خانه‌های لوکس در منهتن نیویورک نیز در سال ۲۰۲۲ نیز ۳۰ هزار دلار به ازای هر متر مربع است و میانگین قیمت مسکن در منطقه یک تهران نیز ۱۱۰ میلیون تومان که معادل حدود ۲هزار دلار است. بنابراین می‌توان دید که میانگین قیمت دو منطقه لوکس در تهران و نیویورک نیز با یکدیگر اختلاف زیادی دارند.

قیمت مسکن تهران ۱.۵ برابر منهتن نیویورک است؟/ قیاسی که مبنا ندارد!

شکل ۲ – قیمت متوسط آپارتمان‌های مسکونی در منهتن نیویورک

نتیجه‌گیری

همانطور که بالا ذکر شد میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در نیویورک ۱۴ برابر میانگین کل قیمت مسکن شهر تهران است. باید به این نکته نیز توجه داشت که با توجه به مالیات مسکن در آمریکا که بر خلاف ایران اعداد بسیار بالایی است، احتمالا هزینه مسکن در ایالات متحده بیشتر از قیمت ذکرشده در آگهی‌ها و نیز آمار قیمت متوسط شهر خواهد شد. بنابراین با توجه به آمار و اطلاعات و مطالب ذکر شده می‌توان دید که نمی‌توان صرفا با مقایسه دو آپارتمان لوکس دلخواه در دو نقطه جهان به این نتیجه رسید که قیمت مسکن در ایران بیشتر از قیمت مسکن در گران‌ترین نقطه ایالات متحده است. همچنین به این نکته نیز باید توجه داشت که صرفا نمی‌توان گران‌ترین آپارتمان شهر تهران را در نظر گرفت، چرا که بر اساس گزارش مرکز آمار میانگین قیمت مسکن در گران‌ترین منطقه تهران، یعنی منطقه یک، رقمی در حدود ۱۱۰ میلیون تومان در هر متر مربع است و بنابر این آمار می‌توان نتیجه گرفت که قیمت بسیاری از آپارتمان‌های این منطقه احتمالا کمتر از قیمتی است که در پلتفرم‌های انتشار آگهی دیده می‌شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. گران‌ترین خونه تهران با میانگین منهتن ؟!؟ :)) خوب میشید !!!
    قیمت گذاشتن ایرانی ها رو ملک مثل قیمت گذاشتن پرایده !! با این تفاوت که پراید براش صف میکشند ، خونه پولشو ندارند که نصف این قیمت ام بخرند ، صف که جای خود داره !! لوکس ترین خونه ایران نهایت متری ۵۰۰ میلیون باشه که اونم چرته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا