خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خرید کدام بیمه شخص ثالث بهتر است؟ اقساطی یا کوتاه مدت؟

رپورتاژ آگهی

بیمه شخص ثالث خودرو: بیمه ای ضروری برای همه رانندگان

اهمیت خرید بیمه شخص ثالث بر کسی پوشیده نیست. اجباری بودن این بیمه تمامی دارندگان وسایل نقلیه موتوری را مجبور به خرید آن کرده است. البته در این سال‌ها امکان خرید اقساطی بیمه شخص ثالث شرایط بهتری را برای افراد فراهم آورده است. در این مقاله به بررسی بیمه شخص ثالث اقساطی می‌پردازد.

بیمه شخص ثالث اقساطی چیست؟

بیمه شخص ثالث اقساطی در حقیقت همان بیمه شخص ثالثی است که نقدی خریداری می‌کنید. بیمه اقساطی تمام شرایط و امکانات بیمه نقدی را دارد و تنها تفاوت آن با بیمه خودرو  نقدی در این است که در بیمه شخص ثالث اقساطی شما حق بیمه را یکجا پرداخت نمی‌کنید.

تعهدات بیمه شخص ثالث اقساطی چیست؟

تعهدات بیمه شخص ثالث قسطی

بیمه شخص ثالث اقساطی هم پوشش‌هایی مانند بیمه نقدی شخص ثالث دارد. از جمله پوشش‌های بیمه شخص ثالث می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • جبران هزینه‌های مالی اشخاص ثالث در سوانح رانندگی و جبران هزینه‌ها
  • جبران هزینه‌‌ها و خسارت‌های جانی به سرنشینان اتومبیل راننده مقصر و حتی خود فرد راننده مقصر با نام بیمه حوادث سرنشین

دقت داشته باشید که در صورت ایجاد تصادف ساختگی، نه تنها شرکت بیمه هیچ خسارتی نمی‌دهد، بلکه از نظر قانون هم مرتکب جرم شده‌اید. مطالعه مقاله جرم تصادف ساختگی پیشنهاد می‌شود. یکی از سوالات کاربران در خصوص تحت پوشش قرار گرفتن جنین است. باید گفت که بیمه ثالث اقساطی هم خسارات جانی وارد شده به جنین را هم می‌پردازد.

چگونگی محاسبه حق بیمه در بیمه شخص ثالث اقساطی سال ۱۴۰۱

بیمه شخص ثالث بر چند اساس تعیین می‌شود. عوامل مختلفی هم وجود دارد که بر قیمت نهایی این بیمه تاثیر می گذارند. در ادامه به شرح هر کدام از این عوامل می‌پردازیم و اینکه چگونه محاسبه قیمت بیمه را انجام دهید.

 بیمه مرکزی، اعلام کننده حق بیمه پایه

حق بیمه به وسیله بیمه مرکزی مشخص می شود

مبلغی که برای دیه کامل انسان در ماه حرام اعلام می‌شود، تعیین کننده حق بیمه در بیمه شخص ثالث و تعهدات این بیمه برای پوشش زیان‌های جانی و مالی است.

به نقل بیمه دات کام ، حق بیمه شخص ثالث را بر اساس نرخ دیه و تعداد سیلندر در خودروهای سواری، موتورسیکلت و ظرفیت بار (تناژ) در خودروهای بارکش به شرکت‌های بیمه اعلام می‌کنند.
مبنای محاسبه حق بیمه شخص ثالث، میزان پوشش مالی و بدنی آن، دیه کامل یک انسان در ماه حرام است. چهار ماه‌: ذی القعده، ذی الحجه، محرم و رجب ماه‌های حرام در تقویم قمری به شمار می‌آیند. میزان دیه شخص فوت شده در حادثۀ رانندگی برحسب مبالغ مذکور تعیین می‌شود.
بر همین اساس، هر ساله، بیمه مرکزی حداقل و حداکثر حق بیمه شخص ثالث را بر اساس نرخ دیه و تعداد سیلندر وسیله نقلیه به شرکت‌های بیمه اعلام می‌کند. مبلغ دیه کامل تعیین شده توسط قوه قضاییه در سال 1401 معادل 800 میلیون تومان در ماه حرام و 600 میلیون تومان در سایر ماه‌ها است. میزان پوشش مالی بیمه ثالث هر ساله بر اساس 2.5 درصد دیه ماه‌های حرام اعلامی در سال جاری محاسبه می گردد.

عدم خسارت بیمه شخص ثالث و تخفیف‌های مربوط به آن
این عامل که با عنوان مخفف «ت ع خ» (=تخفیف عدم خسارت) در بیمه نامه‌ها ذکر می‌شود، در واقع تخفیفی است که اشخاص بیمه‌گزار با استفاده نکردن از مزایای بیمه شخص ثالث، می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

هرچه تعداد سال‌هایی که از بیمه شخص ثالث استفاده نکرده باشید، بالاتر باشد از تخفیف بیشتری برخوردار خواهید شد. برای مثال اگر به مدت دو سال از بیمه شخص ثالث خود استفاده نکرده باشید، در زمان مقرر که برای تمدید بیمه نامه خود به دفتر بیمه مراجعه می‌کنید، می‌توانید از ۵% تخفیف از سال بعد بهره ببرید و هزینه کمتری بپردازید.

نوع کاربری وسیله نقلیه
از آنجایی که میزان ریسک در بیمه برای شرکت‌های بیمه‌گر یکی از اساسی‌ترین عوامل تعیین حق بیمه است، نوع کاربری وسیله نقلیه نشان می‌دهد که شرکت بیمه تا چه میزان متقبل ریسک و هزینه‌های معمول در حوادث رانندگی می‌شود. برای مثال حق بیمه خودروهایی با کاربری تاکسی که میزان تردد بالایی دارند ۲۰% بیشتر است. همچنین خودروهای آموزش رانندگی که احتمال خطای راننده در آن‌ها بالا است، ملزم می‌شوند تا برای بیمه شخص ثالث ۱۵% حق بیمه بیشتری پرداخت کنند.

از نظر کارشناسی، کاربری‌های دیگری مانند: آمبولانس، بارکش و کامیون (بیمه شخص ثالث کامیون)، سازمانی، تراکتور (بیمه شخص ثالث تراکتور) و… هم تعریف شده‌اند که هرکدام شرایط ویژه خود را دارند.

حوادث ناشی از وسایل نقلیه ریلی و بیمه شخص ثالث
تا به امروز حوادث ناشی از وسایل نقلیه ریلی، تحت پوشش قانون بیمه اجباری خسارات ناشی از وسایل نقلیه نبود که خوشبختانه با تصویب قانون جدید، افرادی که در حوادث ریلی دچار آسیب می‌شوند از مزایای کامل این قانون برخودار می‌شوند. تا پیش از این مصوبه جدید آسیب دیدگان حوادث ریلی، بخشی از خسارت خود را در قالب قراردادهای بیمه‌ای دریافت می‌کردند که از پوشش کاملی برخوردار نبود. به عبارت ساده‌تر زیاندیدگان می‌توانستند با مراجعه به صندوق تامین خسارت‌های بدنی بخشی از خسارت خود را دریافت کنند.

لازم به ذکر است که با تصویب تعرفه بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه ریلی و اجرای آن توسط شرکت‌های بیمه‌گر و بیمه گذاران ذیربط، این پوشش به طور کامل از طرف شرکت‌های بیمه ارایه خواهد شد و زیاندیدگان ناگزیر به مراجعه به مراجع متعدد نخواهند شد.

بیمه شخص ثالث و جریمه دیرکرد
همان‌طور که می‌توانید برای «ت ع خ» از مزایای تخفیف حق بیمه برخوردار شوید در مقابل در صورتی که برای تمدید بیمه شخص ثالث (https://bimeh.com/thirdparty) دیرکرد و یا به هر دلیلی وقفه‌ای داشته باشید، ملزم خواهید بود که حق بیمه بیشتری پرداخت کنید. این قانون به علت اجباری بودن بیمه شخص ثالث تصویب شده‌است. رقم جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث به صورت روزشمار محاسبه می‌شود و حداکثر برای ۳۶۵ روز در نظر گرفته می‌شود. به این معنا که دیرکرد یک سال با دوسال تفاوتی نخواهد داشت و همان یک سال به عنوان دیرکرد محاسبه می شود.

سقف تعهدات مالی شرکت بیمه در سال ۱۴۰۱
حداقل و حداکثر میزان پوشش مالی بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۱ برابر با ۲۰ و ۴۰۰ میلیون تومان است. اگر بیمه‌گزار مبلغی بیش از ۲۰ میلیون تومان را به عنوان پوشش مالی در نظر بگیرد، به آن بیمه مازاد شخص ثالث گفته می‌شود. مطالعه مقاله سقف خسارت بیمه شخص ثالث برای آشنایی بیشتر پیشنهاد می‌شود.

تخفیف شرکت‌های بیمه
بیمه مرکزی، هر سال اعلام می‌کند که حداقل و حداکثر حق بیمه باید چه میزانی باشد. شرکت‌های بیمه با توجه به خدماتی که ارائه می‌دهند و سیاست‌های خاصی که در پی می‌گیرند، مبلغ حق بیمه را در همین بازه تعیین می‌کنند. علت تفاوت حق بیمه شرکت‌ها با یکدیگر در همین است. هر کدام مبلغ مشخصی را به عنوان تخفیف مجاز در نظر می‌گیرند تا رضایت مشتریان را بیشتر جلب کنند. اما در نهایت با وجود تخفیف‌ها، حق بیمه نباید از حداقلی که بیمه مرکزی اعلام کرده‌است، کمتر باشد.

چگونه از سایت بیمه دات کام، بیمه قسطی شخص ثالث بخریم؟
برای خرید بیمه شخص ثالث اقساطی از بیمه دات کام به صفحه استعلام بیمه شخص ثالث وارد شوید. سپس با ورود اطلاعات مربوط به خودرویتان در کادرهای مدنظر و کلیک روی دکمه استعلام،سامانه بیمه دات کام شرکت های مختلف بیمه گر را با شرایط مختلف بیمه ای از جمله شرایط بیمه اقساطی شخص ثالث به شما نشان خواهد داد. در مرحله بعد با انتخاب گزینه خرید اقساطی ارائه شده توسط شرکت‌های بیمه‌گر، به صفحه تایید انتخاب هدایت خواهید شد. در آن صفحه اطلاعات ورودی خودروی شما و شرایط خرید بیمه قسطی شخص ثالث نمایش داده می‌شود. در پایان در صورت تایید، به صفحه ورود یا ثبت نام در سایت و سپس صفحه پرداخت هدایت خواهید شد.
پس از طی مراحل مذکور و پرداخت حق بیمه، کارشناس بیمه، بیمه‌نامه را درب منزل و بدون هزینه تحویل خواهد داد. شما می توانید چک های مربوطه را با توجه به نکات مذکور به ایشان برگردانید.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا