خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«اصل رفراندوم را باید احیا کنیم»

سخنگوی فرامسیون امید گفت: ما در بسیاری موارد باید به رفراندوم رجوع کنیم که البته در رابطه با آن لازم است عقلای قوم هم به یک جمع بندی برسند مانند بحث روابط خارجی؛ البته این یکی از مصادیق است و در بسیاری از موارد دیگر می توانیم به آراء مردم رجوع کنیم

تقریبا هفته‌ای سه روز ساختمان هرمی شکل میدان بهارستان شاهد جلسات علنی وکلای ملت است؛ جلساتی که در طول آن 5 نماینده نطق میان دستور دارند و علاوه بر آن چندین تذکر و سوال مطرح می شود اما سوال اینجاست که در پس این نطق‌ها و سوالات چقدر تحقیق و کار کارشناسی وجود دارد. در این رابطه بهرام پارسایی نماینده شیراز به خبرآنلاین گفت: ممکن است در برخی مواردی از روی گلایه‌مندی و سیاسی کاری مباحثی مطرح شود اما اغلب موضوعاتی که نمایندگان مجلس عنوان می کنند بر اساس کاری است که بر آن تحقیق شده است.

او ادامه داد: آنچه به نظر من باید به آن بیشتر توجه شود و نمایندگان بر آن تمرکز بیشتری داشته باشند موضوعات قانونی است. یعنی نمایندگان سوال‌ها، استیضاحات و نطق‌های خود را متوجه ایرادات قانونی کنند.

پارسایی گفت: برخی‌ها ایراد می گیرند که بسیاری از سوال ها و استیضاح ها بر سر مسائل و بده بستان‌های حوزه انتخابیه است که حتی اگر این فرض را درست بدانیم باید پرسید چرا مشکلات حوزه‌های انتخابیه ادامه پیدا می‌کند؟ این یک ضعف اساسی است که نهایتا منجر به کلید زدن سوال می شود.

سخنگوی فراکسیون امید با تاکید بر اینکه وظیفه نمایندگان نظارت است گفت: بیشترین ضعف مجلس از بعد نظارت است چراکه ما قوانین معطل مانده زیادی داریم که نظارتی بر اجرایی شدن آن صورت نمی گیرد؛ همچنین قوانینی که باید از سوی دولت اجرا شود و نسبت به آن بی توجه است مانند قوانینی که در قانون اساسی وجود دارد که اصلا وقتی به آنها نگاه می کنیم فکر می کنیم این قانون کشور ما نیست یا قوانینی که در اجرای آن اختلافات زیادی میان مسئولان وجود دارد به طوری که تاکنون درمورد آنها به یک جمع بندی نرسیده اند مانند اصل رفراندوم. لذا با توجه به قوانین خوبی که داریم به نظر می رسد تنها ایراد ما متوجه اجرا و نظارت بر اجرای قوانین است.

او در پاسخ به این سوال که مصداق مراجعه به نظر مردم و برگزاری رفراندوم در شرایط موجود چیست گفت: ما در بسیاری موارد باید به آرا مردم رجوع کنیم که البته در رابطه با آن لازم است عقلای قوم هم به یک جمع بندی برسند مانند بحث روابط خارجی؛ البته این یکی از مصادیق است و در بسیاری از موارد دیگر می توانیم به آراء مردم رجوع کنیم؛ بحث شفافیت از دیگر موضوعاتی است که می توان به رفراندوم گذاشت. بنابراین مصادیق برای رجوع به این اصل قانون اساسی وجود دارد و تنها عزم این کار است که هنوز مشاهده نمی شود در حالی که در کشورهای دیگر مانند سویبس سالی چندبار رفراندوم برگزار می شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا