خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تعرفه گمرکی ادویه جات چگونه محاسبه می شود؟

رپورتاژ‌ آگهی

باتوجه‌به استفاده بالا از ادویه‌ها در آشپزی و نیاز رستوران‌ها و هتل‌ها به ادویه‌های مختلف، این کالای پر‌مصرف از کشورهای مختلفی وارد ایران می‌شود. از آنجایی‌که ادویه‌ها به‌طور مستقیم برای پخت و پز مورد استفاده قرار می‌گیرند، برای تجارت و بازرگانی حتما به دریافت مجوزها و پرداخت تعرفه‌های گمرکی نیاز دارند. یکی از مهم‌ترین مراحل ترخیص کالا از گمرک برای واردکنندگان پرداخت تعرفه ادویه‌جات است. در این مقاله شما را با تعرفه گمرکی ادویه جات آشنا خواهیم کرد.  

آشنایی با تعرفه گمرکی برای ترخیص ادویه جات 

دولت برای همه کالاهای وارداتی و صادراتی از جمله ادویه، مبلغی به عنوان مالیات و عوارض تجارت در نظر گرفته است. به این مبلغ که دولت آن را از بازرگانان دریافت می‌کند، تعرفه گمرکی گفته می‌شود. در واقع تعرفه گمرکی معیاری برای شناسایی و تعیین ارزش یک کالا در زمان ترخیص کالا در گمرک است. مبلغ تعرفه گمرکی به‌صورت عددی و بر‌اساس عوامل مختلفی همچون ارزش واردات کالا (تعرفه ارزشی)، حجم و وزن کالا (تعرفه وزنی) تعیین خواهد شد. 

تعرفه گمرکی در کشور ایران بیشتر برای کالاهای وارداتی و به دو دلیل اصلی تعیین و دریافت می‌شود. در مورد اول تعرفه گمرکی به‌عنوان مالیات غیر‌مستقیم و با هدف تامین مالی دولت‌ها تعیین شده است. در مورد دوم تعرفه گمرکی ادویه جات در ازای دریافت خدمات هنگام وصول کالا همچون بارگیری، آزمایش، تست و بررسی استاندارد، انبارداری، تخلیه و ترخیص پرداخت می‌شود. فروشگاه‌های عمده فروشی عطاری برای واردات ادویه مورد‌نیاز فروشگاه خود، باید با تعرفه گمرکی ادویه‌جات آشنا باشند.

عوامل تاثیرگذار در تعیین تعرفه واردات ادویه

هزینه‌های تعرفه واردات ادویه باتوجه‌به نوع آن متفاوت خواهد بود. تعرفه‌های وارداتی از نظر ماهیت، نوع قرارداد، ماخذ محاسبه و هدف با یکدیگر تفاوت دارند. در ابتدای هر سال مبلغ تعرفه واردات کالاهای مختلف همچون ادویه‌جات توسط هیات دولت تعیین می‌شود. این مبلغ باتوجه‌به نوع کالا متفاوت خواهد بود. مثلا تعرفه واردات ادویه با تعرفه واردات میوه متفاوت خواهد بود. 

حقوق ورودی؛ دریافت حق واردات برای کالاهای اساسی و غیر‌اساسی

هنگامی که یک بازرگان اقدام به خرید ادویه عمده و واردات ادویه‌جات می‌کند، باید حقوق ورودی برای کالاهای وارداتی پرداخت کند. تعیین مبلغ حقوق ورودی با در نظر گرفتن مواردی همچون حقوق گمرکی، سود بازرگانی، مالیات بر ارزش افزوده (6٪)، عوارض شهرداری (3٪) و عوارض هلال احمر (1٪) تعیین می‌شود.

حقوق گمرکی؛ تعیین حق گمرک بر‌اساس ماخذ محاسبه

بر‌اساس قانون حقوق گمرکی برای کالاهای اساسی معادل (1٪) و برای سایر کالاها (2٪) در نظر گرفته شده است. از عوامل تاثیرگذار در تعیین حقوق گمرکی باید به ماخذ محاسبه اشاره کرد. ماخذ محاسبه به سه گروه تقسیم می‌شود. 

  1. تعرفه ارزشی: اگر تعیین حقوق گمرکی به ارزش کالا وابسته باشد، محاسبه تعرفه گمرکی به‌صورت ارزشی خواهد بود. برای محاسبه این عدد تعرفه گمرک در ارزش کالا ضرب می‌شود. 
  2. تعرفه مقداری: در تعیین این تعرفه اطلاع از ارزش کالا اهمیتی ندارد. برای تعیین تعرفه مقداری به وزن، حجم و اندازه کالا توجه می‌شود.
  3. تعرفه مرکب: در محاسبه تعرفه مرکب از دو روش تعرفه ارزشی و تعرفه مقداری به‌صورت ترکیبی استفاده می‌شود. 

بعد از واردات ادویه‌جات، عرقیات و روغن‌های گیاهی و عرضه آن‌ها به بازار کشور، هزینه‌های بسته‌بندی و حمل‌و‌نقل نیز به قیمت نهایی محصول اضافه خواهد شد. به‌همین‌دلیل معمولا قیمت ادویه‌ها و عرقیات وارداتی بالاتر است. شما می‌توانید به‌منظور کاهش هزینه‌ها، خرید عمده عرقیات و ادویه‌های اصل و با‌کیفیت را از عطاری آنلاین ویترین مارکت انجام دهید. 

اطلاع از کد تعرفه گمرکی ادویه‌جات بر‌اساس کتاب قانون واردات 

برای دریافت کد تعرفه انواع ادویه‌جات می‌توانید به فصل 9 کتاب قوانین واردات مراجعه کنید. اطلاع از کد تعرفه گمرکی برای بازرگانان به‌منظور پرداخت عوارض تجارت و تکمیل اظهارنامه برای ترخیص محموله از گمرک الزامی است. توجه داشته باشید که مواردی همچون نوع بسته‌بندی کالا و وزن محموله باعث تغییر تعرفه گمرکی می‌شود. در ادامه کد تعرفه گمرکی برخی از ادویه‌های پرمصرف را بررسی خواهیم کرد:

  • کد تعرفه گمرکی ترخیص دارچین در بسته بندی‌های آماده برای خرده فروشی 09061110 
  • کد تعرفه گمرکی ترخیص دارچین و گل درخت دارچین در ردیف 0906
  • کد تعرفه گمرکی ترخیص دانه فلفل در بسته‌بندی آماده برای خرده فروشی 09041110 
  • کد تعرفه گمرکی ترخیص آویشن و برگ بو 09109911
  •  کد تعرفه گمرکی ترخیص جوز بویا، پوست جوز بویا، دانه هل در بسته‌بندی آماده برای خرده فروشی 09081110
  • کد تعرفه گمرکی ترخیص تخم رازیانه، تخم بادیان، تخم مرزه، تخم گشنیز، زیره سبز، زیره سیاه، تخم سرو کوهی 0909
  • کد تعرفه گمرکی ترخیص تخم زیره سبز در بسته‌بندی آماده برای خرده فروشی 09093110

باتوجه‌به مصرف بالای ادویه در ایران بخش قابل‌توجهی از کالای مورد‌نیاز عطاری با واردات تامین می‌شود. کدهایی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم پرکاربردترین ادویه‌های وارداتی هستند. 

پرداخت تعرفه واردات ادویه؛ ترخیص بی‌نقص ادویه‌جات از گمرک

در این مقاله به بررسی تعرفه گمرکی ادویه جات پرداختیم. به‌منظور واردات ادویه‌جات از گمرک یک سری قوانین و اصول گمرکی وجود دارد که رعایت آن برای بازرگانان و شرکت‌های بازرگانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، الزامی خواهد بود. یکی از این موضوعات تعرفه گمرکی ادویه‌جات است. با استفاده از تعرفه گمرکی ادویه جات هزینه‌های ترخیص محموله از گمرک را برآورد کرد. 

در فروشگاه ویترین مارکت انواع ادویه‌های وارداتی، بر‌اساس میزان فروش آن‌ها عرضه می‌شود. امکان خرید عمده و جزئی نیز برای همه افراد وجود دارد. شما می‌توانید خرید خود را به‌صورت مستقیم از سایت ویترین مارکت به آدرس vitrinemarket.com انجام دهید. همچنین از طریق تماس با شماره 02122953584 با کارشناسان ویترین مارکت در تماس باشید.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا