خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حاکمیت نگاه مردانه بر شوراهای تصمیم گیری کلان

دبیر کارگروه تعمیق باورهای دینی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری با انتقاد از حاکمیت نگاه مردانه بر شوراهای تصمیم گیری کلان، گفت: وقتی تصمیم در مورد زن با نگاه مردانه گرفته می‌شود، روز به روز فاصله‌ها بیشتر و در نهایت همه این مسایل به اسلام نسبت داده می‌شود.

منصوره شایسته در گفت‌وگو با  ایسنا، به نقش زنان در تحقق عدالت جنسیتی در جامعه اشاره و اظهار کرد: گاهی در شوراهای تصمیم گیری کلان، برخی زنان به جای اینکه نگاهی رو به جلو با رویکرد رشد زن  را در عرصه های مختلف داشته باشند، نگاه ابزاری به زن را در میان مردان تقویت می کنند.

وی اولین مانع در تحقق مفهوم حقیقی عدالت جنسیتی در جامعه را نبود نگاه صحیح دانست و گفت: گاهی در میان زنانی که در شوراهای کلان تصمیم گیری حضور دارند، دیدگاهی دیده می شود که سلطه جویی مرد بر زن را تصویب می کند و چنین نگاهی را دینی می‌دانند. در نهایت همین دیدگاه تبدیل به مانعی برای رشد زن و بی‌عدالتی جنسیتی می‌شود.

دبیر کارگروه تعمیق باورهای دینی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری تصریح کرد: مفهوم عدالت جنسیتی، فراهم کردن سازوکار و فرصت‌های اجتماعی، امکانات فرهنگی و اقتصادی برابر برای زن و مرد در جامعه است. در یک جامعه نباید به هیچ یک از جنسیت زن و مرد ظلم شود بلکه فرصت‌های برابری باید به منظور رشد و استقلال در اختیار آنان قرار گیرد تا در عرصه های مختلف به نحو مطلوب ایفای نقش کنند. شواهد نشان می‌دهد در جامعه ما شرایط به این صورت نیست چون نقش‌ها و مسوولیت‌های هر یک از افراد را به خوبی به آنها نشناسانده‌ایم تا در اولویت بندی نقش‌هایشان بخوبی عمل کنند، به‌گونه‌ای که زن نمی‌تواند بین تحصیل، فرزندان و همسرداری  و مرد بین درآمد، اشتغال و توجه به فرزندان، همسر، موقعیت اجتماعی و وظیفه سیاسی، مدیریت درستی داشته باشد.

دبیر کارگروه تعمیق باورهای دینی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری با تاکید بر ضرورت تربیت افراد با ارایه آموزش‌های عمومی تصریح کرد: پس از تربیت لازم است برای زن و مرد زمینه‌ها و امکاناتی که خانواده را در اولویت قرار می دهد، فراهم کنیم ولی وقتی این زمینه‌ها را فراهم نمی‌کنیم طبیعتا  ساز و کار موجود تبدیل به ساز و کاری می‌شود که با معیارها و شاخص‌های ما تطبیق ندارند و تصویر مطلوبی از جایگاه زن و مرد در حوزه سیاسی، اقتصادی و خانوادگی ترسیم نکرده است.

وی اضافه کرد: پس از اینکه در جریان فرهنگ وارداتی قرار گرفتیم، دیگر نمی‌توانیم افراد را در بستر خوبی در جهت آرمان‌های خودمان هدایت کنیم لذا همیشه با فراز و نشیب و سلیقه با این جریان برخورد کرده‌ایم و طبیعی است که بسیار عقب باشیم.

دبیر کارگروه تعمیق باورهای دینی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری علت تحقق نیافتن عدالت جنسیتی در جامعه را در مرحله اول ناشی از نوع نگرش افراد ذکر و اظهارکرد: اگر در جامعه رویکردمان این چنین بود که عدالت جنسیتی قابلیت تفسیر دارد، به عنوان نمونه نگاهمان بر این بود که زن نباید شغل داشته باشد و تنها وظیفه زن، مادری است، به یک صورت عدالت جنسیتی را تفسیر کرده‌ایم و اگر نگاهمان این بود که زن حق تحصیل، استقلال و ایفای نقش در جامعه و حتی در حرکت های تاریخی را دارد و در عین حال بزرگترین وظیفه او مادری است، عدالت جنسیتی را به گونه دیگری تفسیر کرده‌ایم؛ بنابراین اولین مانع در تحقق مفهوم حقیقی عدالت جنسیتی، نبود نگاه صحیح است و این مانع باعث می شود که ما در هر دوره ای به شکل سلیقه‌ای برخورد کنیم و رو به جلو نرویم و مرتب به صورت انفعالی با فرهنگ وارداتی مواجه شویم.

شایسته افزود: نسل جدید اجازه نمی‌دهد ما برای او در زمینه اشتغال، تحصیل و غیره تعیین تکلیف کنیم بلکه هر آنچه که حق خود می‌داند،انجام می‌دهد. لذا این سیر به طور طبیعی در حال طی شدن است و ما باید این سیر طبیعی را با یک نگرش و تبیین صحیح در بستر مورد نظر خود هدایت کنیم.

وی راهکاری برای تحقق عدالت جنسیتی ارایه داد و اظهار کرد: در عدالت جنسیتی نگاه یکسان نداریم. لذا در قدم اول باید نگاه‌هایمان به هم نزدیک شود سپس بی‌عدالتی‌های جنسیتی را در جامعه شناسایی و در مسیر رفع  آن‌ها و نزدیک شدن نگاه‌ها به هم برنامه‌ریزی کنیم.

دبیر کارگروه تعمیق باورهای دینی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری افزود: هر آنچه موجب ابزاری و غیرمستقل دیدن زن می‌شود همچنین هر موضوعی که عامل سلطه‌جویی مرد بر زن و مانع رشد انسانی زن است را باید شناسایی و از بین ببریم. وقتی می گوییم خانواده در محور باشد، ساز و کارهای اجتماعی که به محوریت خانواده آسیب می‌زند، صد در صد بی‌عدالتی است.

شایسته در پایان تاکید کرد: هیچ شکی نیست که قرآن جایگاه ویژه‌ای برای زن و نقش او در توسعه و تعالی خانواده و جامعه قائل است، زن در جایگاه فردی و اجتماعی خود نه تنها کمتر از مرد نیست بلکه قرآن خلقت او را ابزاری مسلط می‌داند که با شتاب بیشتری می تواند قله کمال را طی کند و مشوق دیگران باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا