خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سخنگوی دولت: عوامل خارج‌نشین التهابات بازار ارز را هدایت می‌کنند

سخنگوی دولت سیزدهم گفت: بعد از اینکه دشمن ملت ایران در پیش برد طرح‌های خود در کف خیابان و اغتشاشات دچار ناکامی شد و مردم از هجمه همه جانبه دشمن استقبال نکردند، تمرکز را در حوزه اقتصادی و ارز گذاشت. در همین یک سال اخیر شاهد ثبات نسبی در بازار ارز بودیم و بعد از این تمرکز ناآرامی‌ها و فشارهای اقتصادی، وضعیت بی ثباتی در بازار ارز که موقتی و کوتاه مدت خواهد بود اتفاق افتاد.‌ نهادهای اطلاعاتی و امنیتی اقداماتی انجام دادند و برخی از دشمنان محور التهاب آفرینی بودند و دستگیر شدند. برخی از التهابات در خارج از کشور هدایت می‌شود و عوامل خارج نشین آن را هدایت می‌کنند و این قبیل مسائل قابلیت پیگیری حقوقی دارند.‌

به گزارش فارس، علی بهادری جهرمی در نشست خبری با اهالی رسانه ضمن تبریک ایام شعبانیه و تسلیت شهادت شهید آتش‌نشان دارابی گفت: در هفته گذشته سانحه سقوط بالگرد وزیر ورزش و همکارانشان را داشتیم که منجر به شهادت آقای احمدی به عنوان یکی از مدیران جهادی شد. وی از شهیدان حین خدمت محسوب می‌شود.

وی افزود: روز ۱۱ اسفند سومین سفر استانی رئیس جمهور به بوشهر انجام خواهد شد. برنامه‌ها، جلسات و افتتاح‌های بسیار خوبی برای آن برنامه‌ریزی شده و به نوعی ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی افتتاح خواهد شد که در کشور عزیزمان در فاز ۱۴ به بهره برداری می‌رسد و به موجب آن روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز تولید خواهد شد.

سخنگوی دولت بیان کرد: از دیگر افتتاح‌های این سفر استانی افتتاح طرح‌های آب شیرین کن است. دو طرح با ظرفیت روزانه ۳۵ هزار متر مکعب و دیگری با ظرفیت روزانه بیش از ۶ هزار متر مکعب به افتتاح می‌رسد. طبق معمول سفرهای استانی در این سفر بیش از ۲ هزار مسکن افتتاح خواهد شد و طرح‌های گردشگری بسیاری نیز در این سفر به افتتاح خواهد رسید.

بهادری جهرمی تصریح کرد: در هفته‌ای که گذشت آئین‌نامه حمایت از نخبگان ایرانی به تصویب رسید و به زودی ابلاغ خواهد شد و تسهیلاتی در زمینه مسکن و حمایت بیمه‌ای و سایر تسهیلات دیگر برای نخبگان عزیز پیش‌بینی شده است. با توجه به اینکه در آستانه سفرهای نوروزی قرار داریم رئیس‌جمهور دستور دادند همه استانداران و مدیران با هماهنگی صنایع دستی غرفه‌هایی را برای معرفی و ارائه محصولات گردشگری هر استان و تولیدات بانوان سرپرست خانوار ایجاد کنند تا موجب رونق بیشتر گردشگری و همچنین کمکی برای فروش صنایع دستی زنان سرپرست خانوار شود.

سخنگوی دولت در رابطه با راه اندازی مرکز مبادله ارز خاطرنشان کرد: بعد از اینکه دشمن ملت ایران در پیش برد طرح‌های خود در کف خیابان و اغتشاشات دچار ناکامی شد و مردم از هجمه همه جانبه دشمن استقبال نکردند، تمرکز را در حوزه اقتصادی و ارز گذاشت. در همین یک سال اخیر شاهد ثبات نسبی در بازار ارز بودیم و بعد از این تمرکز ناآرامی‌ها و فشارهای اقتصادی، وضعیت بی ثباتی در بازار ارز که موقتی و کوتاه مدت خواهد بود اتفاق افتاد.‌ نهادهای اطلاعاتی و امنیتی اقداماتی انجام دادند و برخی از دشمنان محور التهاب آفرینی بودند و دستگیر شدند. برخی از التهابات در خارج از کشور هدایت می‌شود و عوامل خارج نشین آن را هدایت می‌کنند و این قبیل مسائل قابلیت پیگیری حقوقی دارند.‌

وی اضافه کرد: در حوزه اقتصادی تأمین ارز در سامانه‌های مربوطه برای تأمین نیازها در حال انجام است. میزان تأمین ارز ما در سامانه‌های مختلف عموماً بیشتر از تقاضاها است و با ثبات نسبی قیمت عرضه ارز در مقایسه با بازارهای فله‌ای، قاچاقی و دلالی نشان می‌دهد نمی‌شود روی این قیمت‌ها خیلی حساب کرد.

سخنگوی دولت بیان کرد: با توجه به تجربه‌ای که مردم روی بازارهای ملتهب دارند توصیه داریم که به التهابات مقطعی اعتماد نکنند و سرمایه گذاری نداشته باشند و در حوزه سرمایه گذاری به شرکت‌های خصوصی دارای طرح مراجعه داشته باشند.

بهادری جهرمی در رابطه با برنامه دولت برای کنترل بازار مسکن اظهار داشت: به موازات طرح دولت برای تعیین سقف اجاره بها که طرحی مسکن و مقطعی بود، تولید مسکن و جبران عقب ماندگی‌ها مورد توجه دولت است که در دولت قبل مورد توجه نبود. تمرکز دولت تأمین مسکن است و مالیات بر عابدی سرمایه نیز می‌تواند کمک کند تا قیمت مسکن کنترل شود تا به مرجعی برای سوداگری و سرمایه گذاری تبدیل نشود.

وی افزود: در تمامی سفرهای پیش روی استانی افتتاح‌های طرح‌های ملی مسکن را هم داشتیم. در حوزه تأمین زمین هم ۲۴ هزار هکتار در شهرک‌ها معرفی شدند و برای ساماندهی مشاوران املاک نیز طرح‌هایی در حال تدوین و تصویب است.

سخنگوی دولت در رابطه با راه اندازی مرکز مبادله ارز خاطرنشان کرد: بعد از اینکه دشمن ملت ایران در پیش برد طرح‌های خود در کف خیابان و اغتشاشات دچار ناکامی شد و مردم از هجمه همه جانبه دشمن استقبال نکردند، تمرکز را در حوزه اقتصادی و ارز گذاشت. در همین یک سال اخیر شاهد ثبات نسبی در بازار ارز بودیم و بعد از این تمرکز ناآرامی‌ها و فشارهای اقتصادی، وضعیت بی ثباتی در بازار ارز که موقتی و کوتاه مدت خواهد بود اتفاق افتاد.‌

سخنگوی دولت در رابطه با نگاه دولت برای بازگرداندن اینترنت به شرایط عادی خاطرنشان کرد: محوریت بحث در مورد اینترنت در حوزه اختیارات شورا عالی فضای مجازی است و ابلاغ رئیس جمهور به دبیر جدید اصلاح سیاست‌ها است. توجه ویژه به اقتصاد دیجیتال از مفادی است که در حکم رئیس جمهور آمده است. طی مکاتبه‌ای از رئیس جمهور درخواست شده برای حمایت از کسب و کارهای اینترنتی در مورد محدودیت‌ها بازنگری شود.

بهادری جهرمی گفت: خواهش ما این است که بحث اینترنت از بحث پلتفرم‌ها تفکیک شود. آمار رشد شبکه ملی اطلاعات و رتبه بندی‌های جهانی کیفیت و سرعت اینترنت در ایران موجود و قابل دسترسی است. در خصوص پلتفرم‌های خاص مطابق هر کشوری، از حوزه هر گونه فعالیت مولد، مؤثر و قانون مند در چارچوب حقوق بین الملل استقبال می‌کنیم. ما طرفدار استانداردهای دوگانه نیستیم. استاندارهای جهانی برای همه کشورهای جهان باید یکسان باشد و دفاتر حقوقی فعال در کشورها داشته باشند. در تلاش تأمین نیازهای داخلی به حد توان هستیم.

وی در رابطه با بالا رفتن روزانه قیمت دلار و برنامه دولت برای کنترل بازار اضافه کرد: واردات کالا از طریق سامانه‌های مورد نظر، من جمله سامانه نیمایی انجام و نرخ گذاری می‌شود. ارز همه واردات موجود در سامانه از این طریق تأمین شده و ما تراز تجاری مثبت داریم. قیمت گذاری بر اساس سایر قیمت‌ها قطعاً تخلف است. سازمان تعزیرات حکومتی، وزارت صمت و وزارت جهاد از روز گذشته با طرح جدیدی نظارت بر بازار دارند.‌ در بحث کالای قاچاق، باید با وارد کننده برخورد شود. کالای رسمی در حال تأمین است و قیمت گذاری باید بر اساس سامانه‌ها انجام شود. رسانه‌ها از تمرکز بر این حوزه باید حمایت کنند.

بهادری جهرمی در رابطه با آخرین وضعیت سلامتی وزیر ورزش اظهار داشت: باز هم به روح آقای احمدی درود می‌فرستم. الحمدلله وزیر ورزش و سایر عزیزان مصدوم حال عمومی خوبی دارند و وضعیتشان رو به بهبود است. برای سلامتی ایشان کمتر ملاقات صورت می‌گیرد و دستگاه‌های متصل به ایشان منفک شدند. دقایقی با تناوب قدم می‌زنند و شرایط جسمانی ایشان قدم به قدم رو به بهبود است و ان شاءالله طی روزهای آتی از بخش مراقبت‌های ویژه به بخش منتقل می‌شوند. به شایعات هم نباید توجه شود.

وی در خصوص عیدی کارکنان دولت عنوان کرد: عیدی کارکنان به موجب قانون ضریب مشخصی دارد و دولت اختیاری برای تغییر ضریب ندارد و در تعیین عددها مکلف به اجرای قانون است.

سخنگوی دولت در رابطه با برنامه دولت برای طرح مدیریت مصرف سوخت بیان کرد: ما در حوزه‌های انرژی، آب، برق، گاز و بنزین ناترازی هایی در تولید داشتیم و قلب همه برنامه‌ها همکاری مردم با دولت بوده است. وظیفه دولت تشکر از مردم است که در برخی مواقع خودشان کمک کار بودند تا جبران ناترازی صورت گیرد. ما از دوران اوج مصرف آب، برق و گاز با کمک مردم عبور کردیم.

بهادری جهرمی تصریح کرد: دولت تمام تلاش خود را برای تأمین نیازهای مردم به کار می‌گیرد و از مردم خواهش دارد در مدیریت مصرف بنزین تلاش کنند تا در سفرهای نوروزی شاهد کمبود نباشیم. میانگین مصرف روزانه ما عدد قابل توجهی است و کشور ما در این حوزه سرانه بالایی دارد که باید مدیریت شود. اختیار این موضوع یعنی مدیریت مصرف بر عهده وزیر نفت است.

وی در رابطه با اینکه دولت در اجرای شعار سال چه‌اندازه موفق بوده است؟ افزود: در دولت جدید به صورت رسمی دولت در مورد قانون حمایت از نخبگان اعلام نظر کرد و از آن استقبال کرد. دولت تصویب آئین نامه‌های اجرایی را بلافاصله در دستور کار قرار داد. ۱۳ آئین نامه پیش از اتمام موعد قانونی نهایی و ابلاغ شدند. در طول سال جاری درخواست‌ها تقریباً دو برابر شده و جمع کل شرکت‌های دانش بنیان تا یک ماه گذشته به بیش از ۸ هزار و پنجاه مورد رسیده است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: ثبت شرکت‌های دانش بنیان جدید افزایش حدود ۹۰ درصدی داشته و در ده ماه نخست امسال حدود ۲۰ هزار شرکت جدید ثبت شده است. به منظور تسهیل در ثبت شرکت‌های دانش بنیان میانگین ثبت شرکت‌ها به لحاظ زمانی کمتر از نصف شده است.

بهادری جهرمی در رابطه با پلکانی کردن افزایش حقوق از سوی دولت و علت مخالفت مجلس با آن گفت: هم سال گذشته و هم امسال نگاه دولت افزایش پلکانی حقوق به نفع کسانی است که حقوق پایین‌تری می‌گیرند. نگاه دولت از جنبه‌های مختلف این است که در افزایش حقوق‌ها، آنهایی که حقوق کمتری می‌گیرند درصد بیشتری افزایش حقوق داشته باشند. اگر امروز روش پرداخت و محاسبه حقوق عادلانه است محصول و نتیجه روش گذشته ما است که سالانه آن را افزایش دادیم اگر مورد قبول حکمرانان نیست نیاز به بازنگری و تجدید نظر دارد.

وی اضافه کرد: امید ما این است که صحن مجلس با دولت همکاری بیشتری داشته باشد و در موارد مورد اختلاف نظر مردم پرسیده شود و در کنشگری کارشناسی کمک شود تا ما به عنوان دولت بتوانیم افزایش حقوق درصدی را اعلام کنیم. البته در پیشنهادهای اخیر دولت مالیات هم پلکانی اخذ می‌شود و مقداری از نابرابری این چنین جبران می‌شود اما این کفایت نمی‌کند و نگاه دولت همان است که بوده و سعی می‌کند از مسیر قانونی پیگیری‌های خود را انجام دهد.

سخنگوی دولت در رابطه با بسته دولت برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور به ایران بیان کرد: ایرانیان خارج از کشور مانعی برای بازگشت ندارند مگر اینکه مرتکب جرم و تخلفی علیه شخصی شده باشند. وزارت خارجه برای تسهیل بازگشت و کمک به بازگشت سریع‌تر پیشنهاداتی را در قالب بسته آماده کرده بود و سامانه میخک در حوزه وزارت خارجه در این راستا آماده شده است. دولت حتماً مسیر حمایت مؤثر از امکان و تسهیل بازگشت ایرانیان را پیش خواهد برد.

بهادری جهرمی در رابطه با اینکه پشت پرده اختلالات ارزی شناسایی و دستگیر شدند و راهکار دولت برای ساماندهی شرایط موجود اظهار داشت: دو مقوله را جدا کنید یکی دستوری اداره کردن حوزه اقتصاد است که دولت با آن مخالف است. کشف قیمت بازار توسط سامانه‌های مورد نظر انجام می‌شود. در ایام اخیر ساماندهی‌های بیشتری در دستور کار قرار گرفته است. این حوزه نحوه مدیریت بازار ارز است. حوزه نقش آفرینی‌های اخلال گرانه در بازار ارز، متفاوت از نیازها است.

وی با بیان اینکه اخلالگر در هر بازاری مانع فعالیت مؤثر آن بازار می‌شود و باید تفکیک شود، گفت: نمی‌توان به تهاجم علیه ملت بی تفاوت بود. هم با اخلالگران برخورد صورت می‌گیرد و هم به مردم هشدار می‌دهیم ناثباتی ها منجر به اشتباه از سوی آنها نشود.

بهادری جهرمی در رابطه با تحقق وعده‌ها در حوزه آموزش و پرورش و در خصوص اینکه دولت برای اجرای سند تحول بنیادین هم از نظر برنامه‌های حمایتی و هم بودجه، چه اقداماتی را برای سال آینده در نظر دارد، گفت: فرآیند رتبه‌بندی پس از ۱۰ سال اجرایی شد؛ امروز برای بیش از ۴۱۰ هزار معلم حکم رتبه‌بندی صادر شد. البته طبیعتاً این فرآیند باید به تدریج تکمیل شود. این فرآیند نیازمند دقت نظر جدی است و حق حجم بسیاری از معلمان عزیز کشور نباید پایمال شود. باید با دقت نظر و عدالت فرآیند رتبه‌بندی در گذر زمان تکمیل شود.

وی در خصوص موضوع کیفیت‌بخشی و اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بیان کرد: در بودجه ۱۴۰۲ برای کیفیت‌بخشی آموزش و پرورش ۲۴ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. همچنین رقمی حدود ۱۰ هزار میلیاردتومان برای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است، تا بتوان این سند را اجرا کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «اخیرا فیلم های آرشیوی صحبت های رئیس جمهور در دوران انتخابات و کنترل مشکلات مختلف مانند مشکلات اقتصادی دست به دست می شود و در هفته اخیر سیاست های دولت برای کنترل بازار ارز تاثیر زیادی نداشته، دولت برای کنترل بازار ارز در روزهای آتی چه برنامه دیگری دارد؟» گفت: در مورد یادآوری که فرمودید؛ من هم این تصاویر را دیده ام و یادآوری می کنم در یک دوره دیگری از انتخابات وقتی یک رقیب انتخاباتی اعلام می کرد اگر رئیس جمهور امروز، آن زمان رای بیاورد ارز می شود ۵ هزار تومان در حالیکه در آغاز دولت سیزدهم ارز حدودا تا سقف ۳۲ هزار تومان رفت و با دستور و ارز پاشی و … با حدود ۲۷ یا ۲۸ هزار تومان تحویل دولت سیزدهم شد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: این ها را خلط نکنید چون بعضی مواقع حافظه های تاریخی رسانه ای یا حافظه تاریخی مردم به اشتباه یادآوری می کند. شهریور ۱۴۰۰ شروع کار دولت با ارزی که سقف آن ۳۲ هزار تومان بود و با ارز پاشی به نرخ ۲۰ و خرده ای هزار تومان رسیده بود و در طول دوره فعالیت این دولت تا یک سالگی دولت تقریبا ثبات نسبی در نرخ ارز داشتیم علی رغم اینکه به دلیل کرونا قدرت دلار در سطح جهانی افزایش پیدا کرده بود.

بهادری جهرمی افزود: در دوره ای جنگ اقتصادی رخ داده است و حوادث و آشوب هایی صورت گرفت، ارزیابی برهه مقطعی جنگ با عملکرد دولت ارزیابی منصفانه ای نیست و مثل این است که در هشت سال دفاع مقدس که هنوز نتوانسته بودیم بخشی از خاک های سرزمینی خود را باز پس بگیریم بگوییم ایران در جنگ موفق نبوده یا در حوزه دفاعی و نظامی ناکارآمد عمل کرده است. خیر، باید دید در انتهای جنگ وضعیت و دستاوردها چگونه بوده یا رویه دولت در طول فعالیت چگونه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه ارز، مرکز مبادلات ارز و طلا توسط بانک مرکزی فعال شده و در طول هفته گذشته ۱۴ و نیم میلیون دلار تخصیص ارز خدماتی داشتیم و در تالار حواله حجم مبادلات حدود ۶۰۰ میلیون دلار شده است. امروز کسی که نیاز ارز واقعی داشته باشد دغدغه ای برای تامین ارز در سامانه های معاملاتی ندارد و نرخ های سامانه های معادلاتی نرخ ارز بازار نیست و افزایش قیمت کالاها در بازار به بهانه افزایش نرخ دلار نباید پذیرفته شود و تخلف است.

سخنگوی دولت اضافه کرد: کسانی که به دنبال سوداگری هستند متخلف هستند و کسانی که برای سرمایه گذاری وارد التهابات می شوند در این شرایط مورد سوءاستفاده قرار می گیرند و ما هم هشدار دادیم مراقب باشند مورد سوء استفاده التهابات مقطعی قرار نگیرند. نوسانات شدید نشان دهنده پر ریسک بودن بازار است و بازارهای متعدد بسیار کم ریسک تری برای سرمایه گذاری وجود دارد و طرح های متعددی هم بوده و بعد از این هم از سوی دولت طرح های دیگری برای مایلان به سرمایه گذاری اقتصادی ارایه خواهد شد.

وی عنوان کرد: طبیعتاً بازارهای پر نوسان بازارهای در ریسکی برای سرمایه گذاری هستند و هرگز توصیه دولت سرمایه گذاری در این شرایط نخواهد بود. ۶۳ قلم نیاز واقعی در سامانه مبادلات خدمات سکه و طلا وجود دارد و در سامانه نیما نیز کلیه کالاهای اساسی و نیازهای پزشکی با نرخ تقریبا ثابتی در حال ارائه هستند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. قبول، خب اگر دولت شما عرضه مقابله و مبارزه با عوامل هدایت التهابات بازار و ارز را ندارد، بروید کنار و اجازه بدهید افراد تواناتر از شما که کم هم نیستند وارد شوند و زمام امور را در دست بگیرند. برای چه مانده اید!!؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا