خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش سخنگوی دولت به شنیده‌ها درباره استعفای خاندوزی

سخنگوی دولت سیزدهم درباره‌ی برخی شنیده‌ها پیرامون استعفای وزیر اقتصاد گفت: این شایعات بیشتر به یک شوخی تلخ شبیه است و ارزشی برای پاسخ ندارد. وزیر محترم اقتصاد جزو فعال ترین، با انگیزه ترین و پرکارترین وزرای دولت هستند که در جلسات هیات دولت حضور فعال و موثر دارند. ایشان در جلسات ستاد اقتصادی دولت هم از افراد فعال و موثر در برنامه ریزی و تصمیم گیری های اقتصادی دولت است.

به گزارش فارس، علی بهادری جهرمی در دومین نشست خبری خود، ضمن تبریک میلاد حضرت مسیح، اظهار داشت: در آستانه حماسه نهم دی، روز بصیرت و بیعت امت با ولایت هستیم که در این روز بر حفظ جمهوریت و اسلامیت تاکید شد و همچنین نزدیک ایام شهادت شهید سلیمانی که مرد میدان مبارزه با تروریست بودند هستیم که توسط آمریکای جنایتکار به شهادت رسید.

وی ادامه داد: یکی از مصوبه های دولت در محاسبه برق بود که این مورد در لایحه بودجه اشاره شده است که از پر مصرف ها مبلغی بیشتر نسبت به کم مصرف ها دریافت شود و همچنین مشوقه هایی برای کم مصرف ها در نظر گرفته شده است.

حضور استانداران ویژه در جلسات هیات دولت جزو وعده‌های دولت سیزدهم بود

سخنگوی دولت با بیان اینکه هیات دولت مصوبه های متعددی داشت، گفت: استاندار خوزستان در جلسه هیئت دولت شرکت داشت و گزارشی از استان و مشکلات خوزستان به دولت ارائه کرد. حضور استانداران ویژه در جلسات هیات دولت جزو وعده های دولت سیزدهم بود.

بهادری جهرمی ادامه داد: رئیس‌جمهور معاون اجرایی را مأمور کرد تا مشکلات خوزستان را از طریق نخبگان استانی دنبال کنند تا مشکلات در استان خوزستان کم تر شود.

وی بیان داشت: بعد از شناسایی سویه جدید کرونا در کشور جلسه ستاد مبارزه با کرونا تشکیل شد تا دستور العمل های جدیدی برای این سویه وضع شود. همان طور که مشخص است شیوع این سویه چند برابر سویه های دیگر است و از مردم درخواست داریم که ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی اقدام به تزریق دوز سوم واکسن کنند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه شوراهای عالی متعددی توسط رئیس‌جمهور تشکیل شد، گفت: برخی از این شوراها سالیان متمادی بود که تشکیل نشده بود و همچنین دومین نشست شورای عالی اشتغال در دولت سیزدهم تشکیل شد تا دولت نشان دهد در بحث اشتغال جدیت دارد.

بهادری جهرمی با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به روسیه، بیان داشت: این سفر به درخواست رئیس‌جمهور روسیه اتفاق خواهد افتاد و در این نشست قرار است همکاری های دو جانبه در دستورکار دو رئیس دولت قرار بگیرد.

سخنگوی دولت گفت: در پی استمرار تعاملات راهبردی ایران و روسیه آقای پوتین از رئیس جمهور کشورمان برای سفر به روسیه دعوت کرد و آیت الله رئیسی احتمالا در اوایل سال جدید میلادی سفری به مسکو خواهد داشت که این سفر در چارچوب تقویت تعاملات بین المللی با کشورهای جهان و به ویژه کشورهای منطقه انجام می شود.

به نسبت شرایط تحریمی، فروش نفت و بازگشت ارز قابل قبول است

وی با بیان اینکه کشور در شرایط تحریمی قرار دارد و نمی شود با شرایط عادی قیاس کرد، گفت: اما به نسبت شرایط تحریمی، فروش نفت و بازگشت ارز حاصل از آن در وضعیت قابل قبولی قرار دارد و دولت محدودیتی برای تامین ارز ندارد.

بسیاری از روزها در بازار نیما، عرضه ارز بیش از تقاضا بوده است

بهادری جهرمی ادامه داد: وضعیت درآمد ارزی کشور مناسب است که شاهد ثبات بازار ارزی هستیم و در همین مدت هم بسیاری از روزها در بازار نیما، عرضه ارز بیش از تقاضا بوده است و با مسیرهایی که دولت در حال طی کردن آنها است مستمرا منتظر شنیدن خبرهای خوب گشایش های ارزی باید بود.

سخنگوی دولت همچنین در مورد تحقق میزان فروش نفت در لایحه بودجه سال آینده بیان داشت: فروش نفت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ کاملا واقع بینانه پیش بینی شده و قابل دسترس است و با اقدامات دیپلماتیک و تعاملات بین المللی دولت، حدوداً همین میزان فروش نفت و بازگشت ارز حاصل از آن در ماه های اخیر محقق شده است.

وی افزود: لذا این درآمدهای ارزی پیش بینی شده لایحه بودجه، مبتنی بر شرایط فعلی است، هرچند که با توجه به دیپلماسی فعال اقتصادی به‌ویژه ارتباط با همسایگان شرایط بهتری پیش بینی می شود.

بهادری جهرمی ادامه داد: به عنوان مثال از ابتدای سال تا پایان آذرماه؛ کل تأمین ارزی که در کشور و برای واردات تمام کالاها صورت گرفته، معادل ۴۰میلیارد دلار است که از مجموع ارز تامین شده در ۱۲ ماه سال گذشته بیشتر است.

سخنگوی دولت گفت: رییس جمهور محترم هم پیش از این بارها تاکید کردند مذاکرات را با زندگی مردم گره نمی زنیم و همزمان با اقداماتی که به منظور رفع تحریم ها و دفاع از حقوق مردم انجام می شود ، اقدامات لازم برای خنثی سازی تحریم ها در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربرد فضای مجازی، طرحی است که از سوی تعدادی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تهیه و به مجلس ارائه شده است، گفت: وزارت ارتباطات به نمایندگی از دولت نظرات کارشناسی خود و بسیاری از نگرانی های مردم، اصحاب رسانه و صاحبان کسب و کارهای اینترنتی درباره طرح مزبور را جمع بندی و به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است.

دولت خود را مکلف به بهبود وضع اینترنت و کسب و کارهای اینترنتی می‌داند

سخنگوی دولت بیان داشت: دولت عمیقا معتقد است دسترسی مردم به شبکه فضای مجازی، پرسرعت، با کیفیت، ارزان و امن یکی از حقوق مهم شهروندی است و دولت خود را مکلف به بهبود وضعیت اینترنت و حمایت از کسب و کارهای اینترنتی قانونی می داند.

بهادری جهرمی افزود: در همین راستا در جلسه اخیر شورای عالی فضای مجازی، به پیشنهاد وزارت ارتباطات بر لزوم بهره گیری از منظومه های ماهواره ای برای تامین اینترنت مناطق دور افتاده و ایجاد پایداری و ارتقا کیفیت شبکه تصمیم گیری شد.

سخنگوی دولت با اشاره به افزایش قیمت کالاها گفت: برای درک وضعیت موجود و ارزیابی آن دو مساله مهم را باید در نظر گرفت. اول بیماری های زمینه ای اقتصاد کشور و دوم گران فروشی های خلاف ضابطه. باید درک کرد که دولت سیزدهم میراث دار تورم های سنگین سالهای اخیر بوده است.

تورم امروز آثار تصمیمات گذشته است

وی گفت: تورم امروز آثار تصمیمات گذشته و ناشی از بیماری های زمینه ای اقتصاد ایران است که نیازمند اصلاحات ساختاری در نظام بودجه ریزی، بانکی و ارزی است که بخشی از آن در لایحه بودجه ۱۴۰۱ پیش بینی شده و این اصلاحات از برنامه های اساسی دولت است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: برای کنترل و کاهش تورم، کنترل رشد نقدینگی و کسری بودجه در دستور پیگیری است که در همین مدت کوتاه دوره مدیریتی دولت سیزدهم، رشد نقدینگی کاهش داشته و دولت موفق شده است ۱۲ واحد درصد از رشد پایه پولی جلوگیری کند که منجر به کاهش فشار تورمی هم شده است.

بهادری جهرمی گفت: مبارزه با گران فروشی و پایش دائمی قیمت ها و دسترسی مردم به اجناس توسط ستاد تنظیم بازار در حال پیگیری است و جلسات آن به صورت منظم و هفتگی توسط معاون اول در حال برگزاری است.هفته گذشته یکی از جلسات آن به ریاست رییس جمهور برگزار شد.

وی ادامه داد: وفور کالاهای اساسی در بازار، اصلاح زنجیره توزیع و افزایش تیم های بازرسی و برخورد با اخلالگران بازار و کنترل قیمت ها از موضوعاتی بود که پیگیری می شود. در این زمینه وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صمت و سازمان تعزیزات حکومتی همکاری های مشترک دارند.

تامین ارز ترجیحی برای گندم و ارز ادامه دارد

سخنگوی دولت با بیان اینکه همانگونه که معاون اول رییس جمهور اعلام کرد، دولت هیچ برنامه کوتاه‌مدتی برای حذف ارز ترجیحی دارو و گندم ندارد و تامین ارز ترجیحی برای گندم و ارز ادامه دارد، گفت: در مورد برنامه های بلند مدت هم طبیعتا باید منتظر تصمیمات مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ باشیم.

یارانه ها حذف نمی شود بلکه هدفمند می شوند

وی ادامه داد: البته در راستای اصلاحات ساختاری بلندمدت، یکی از فرضیه‌ها اصلاح نظام پرداخت یارانه، اصلاح در حوزه دارو است به نحوی که یارانه حمایتی دولت مستقیماً جامعه هدف را مورد پوشش قرار دهد، یعنی ارز به سازمان های بیمه گر اختصاص یابد تا مصرف کننده واقعی از آن بهره مند شود، لذا یارانه ها حذف نمی شود بلکه هدفمند می شوند.

سخنگوی دولت همچنین در مورد شایعه افزایش قیمت بنزین بیان داشت: هیچ طرحی برای افزایش قیمت بنزین در دستور کار دولت قرار ندارد. دولت به دنبال توزیع عادلانه تر یارانه بنزین است و طرحی برای توزیع عادلانه‌تر یارانه بنزین به صورت آزمایشی در دو جزیره پیش بینی شده است. براساس این طرح بنزین به افرادی که خودرو هم ندارند اختصاص می یابد.

بهادری جهرمی تاکید کرد: پیش از این یارانه بنزین به دارندگان خودروها اختصاص پیدا می‌کرد که ناعادلانه‌ بود چرا که بخشی از مردم فاقد خودرو هستند و یارانه ای یا معادل آن به آنها تعلق نمی‌گرفت.

وی ادامه داد: موضوع دیگر اینکه برخی از مردم چند خودرو داشتند و چند برابر افرادی که یک خودرو دارند از این یارانه استفاده می‌کردند. بنابراین برای اینکه یارانه بتواند توزیع عادلانه‌تری داشته باشد. طرح این است که بنزین یارانه‌ای به افراد اختصاص پیدا کند. تاکید می شود قیمت بنزین قرار نیست هیچ تغییر کند.

دولت سیزدهم، اهل تصمیمات یک شبه و خبرهای تلخ صبح جمعه نیست

سخنگوی دولت همچنین تاکید کرد: همانطور که پیش از این اعلام شد، دولت سیزدهم، اهل تصمیمات یک شبه و خبرهای تلخ صبح جمعه نیست. این دولت، دولت مردمی است نه دولت امنیتی. دولت سیزدهم صادقانه با مردم گفت و گو می کند.

وی تصریح کرد: این گونه نگرانی ها و شایعات ناشی از بی صداقتی و نامحرم دانستن مردم در گذشته است که به اعتماد عمومی آسیب رسانده است و از گذشته برای این دولت به ارث گذاشته شده است.

بهادری جهرمی بیان داشت: هر برنامه ای که برای اصلاح ساختارهای بودجه ریزی، بانکی، ارزی، یارانه ای و غیره باشد که در بدنه کارشناسی و تصمیم گیری دولت به جمع بندی و تصمیم قطعی برسد را اعلام خواهیم کرد و مردم را از قبل در جریان هر برنامه اصلاحی قرار می دهیم.

وی افزود: دولت در همین راستا انجام آزمایشی تخصیص بنزین به هر کد ملی به جای هر خودرو در دو جزیره کشور را اجرا خواهد کرد تا ضمن اطلاع مردم از جزییات، از نظرات کارشناسان و ابعاد اجرایی طرح در طول اجرا آگاه شود.

بودجه ۱۴۰۱ کاملاً در چارچوب قانون اصلاح ساختار بودجه است

بهادری جهرمی در پاسخ به سوالی درباره نامه رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه به رئیس سازمان برنامه و بودجه سوال مبنی بر عدم تطابق مفاد بودجه سال آینده با قانون احکام یازده گانه بودجه، سوال کرده بود، اظهار داشت: نامه یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به سازمان برنامه و بودجه مبنی بر اصلاح ساختار بودجه ارسال شده بود که به فاصله کوتاه هم پاسخ آن توسط معاون سازمان برنامه و بودجه داده شد.

وی ادامه داد: در پاسخ آن نامه به تفسیر و به صورت بند به بند بیان شد و کاملا برای این نماینده روشن شد که لایحه بودجه ۱۴۰۱ کاملا در چارچوب قانون مجلس است و تمامی احکام قانون مجلس در تدوین لایحه بودجه سال آینده مدنظر گرفته شده است.

بهادری جهرمی در پاسخ به سوالی مبنی بر غیرقانونی بود پیش بینی ساخت پالایشگاه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: براساس بند ب ماده۳ قانون سیاست های کلی اصل ۴۴، دولت مکلف است هشتاد درصد از ارزش مجموع سهام بنگاه های دولتی در هر فعالیت مشمول گروه دو این قانون را واگذار کند.

وی افزود: البته در تبصره یک همین بند، دولت مجاز شده است به منظور حفظ سهم بهینه بخش دولتی در فعالیت های همین گروه دو که پالایشگاه ها را نیز شامل می شود، به میزانی سرمایه گذاری کند که سهم دولت از بیست درصد ارزش این فعالیت ها در بازار بیشتر نباشد.لذا سرمایه گذاری برای ساخت این پالایشگاه در چارچوب قانون است و منع قانونی ندارد.

سخنگوی دولت بیان داشت: از طرفی در متن لایحه دولت به صراحت نوشته شده است که این پالایشگاه با مشارکت بخش غیر دولتی احداث خواهد شد و وجه غالب پالایشگاه غیردولتی خواهد شد. اما اگر سرمایه گذاران بزرگ برای مشارکت ابراز تمایل نکنند دولت مجبور است این پالایشگاه را براساس موارد مورد اشاره راسا احداث کند که در این صورت در متن لایحه به صراحت آمده است که پس از بهره برداری از این پالایشگاه ظرف یک سال به بخش غیر دولتی واگذار خواهد شد.

شایعه استعفای وزیر اقتصاد بیشتر به یک شوخی تلخ شبیه است

وی با اشاره به شایعه استعفای وزیر اقتصاد گفت: این شایعات بیشتر به یک شوخی تلخ شبیه است و ارزشی برای پاسخ ندارد. وزیر محترم اقتصاد جزو فعال ترین، با انگیزه ترین و پرکارترین وزرای دولت هستند که در جلسات هیات دولت حضور فعال و موثر دارند. ایشان در جلسات ستاد اقتصادی دولت هم از افراد فعال و موثر در برنامه ریزی و تصمیم گیری های اقتصادی دولت است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سیاست اقتصادی دولت مشخص نیست یا لهجه اقتصادی دولت هنوز معلوم نشده است تصریح کرد: رییس جمهور قبل از اخذ رای اعتماد، مسئول تیم اقتصادی دولت را معاون اول مشخص و معرفی کردند.تذکر رییس جمهور ناظر به موضوع اطلاع رسانی بود که این اطلاع رسانی به صورت واحد صورت گیرد.

بهادری جهرمی تاکید کرد: دولت برنامه اقتصادی مشخص و روشنی دارد و براساس آن برنامه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ رشد هشت درصدی، کنترل وکاهش تورم، رونق تولید و ایجاد اشتغال و تولید مسکن را هدف گذاری کرده است البته حضور و بیان همه نظرات و دیدگاه های اقتصادی در جلسات کارشناسی از نقاط قوت این دولت است و هیچ دیدگاه و رویکرد اقتصادی در جلسات کارشناسی دولت غالب نیستند.

وی ادامه داد: البته دیدگاه های مختلف در جلسات مطرح و در نهایت جمع بندی و ابلاغ می شود و همه اعضای تیم اقتصادی دولت خود را مجری مصوبات می دانند. همانطور که رییس جمهور محترم اعلام کردند؛ مدیر و محور اقدامات و برنامه‌های اقتصادی دولت شخص معاون اول رئیس جمهور است و هر گونه اطلاع‌رسانی در خصوص مباحث اقتصادی نیز با هماهنگی ایشان انجام می شود.

شهادت شهید ایرلو بار دیگر، واقعیت تلخ شرایط و مصائب مردم یمن را نشان داد

سخنگوی دولت با اشاره به شهادت سفیر ایران در یمن، گفت: شهادت شهید ایرلو بار دیگر، واقعیت تلخ شرایط و مصائب مردم یمن در عدم دسترسی به امکانات اولیه بهداشت و درمان و خدمات پزشکی را پیش چشم جهانیان به نمایش گذاشت.

بهادری جهرمی تصریح کرد: شهید ایرلو در یمن به کرونا مبتلا و به بیمارستانی در صنعا منتقل شدند اما به دلیل وضعیت شیمیایی و جانبازی در دوران دفاع مقدس امکان بهبود ایشان در صنعا میسر نشد. لذا با هماهنگی انجام شده به تهران منتقل و در بیمارستان بقیه الله بستری شدند. علیرغم تلاش پزشکان امکان بهبودی ایشان به دلیل سابقه جانبازی میسر نشد. البته پاسخ درخواست ایران هم برای انتقال با تاخیر و پس از وساطت مقامات عراق داده شد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه تعامل و همکاری سه قوه قطعا در پیشبرد امور کشور موثر است، گفت: باتوجه به امیدی که در مردم ایجاد شده است این تعامل و همکاری ها روز به روز باید گسترده تر و موثرتر شود و رفع مشکلات مردم به خصوص در موضوعات معیشتی و تولید و ایجاد اشتغال از جمله مواردی است که همکاری سه قوه در رشد آنها و رضایتمندی در مردم موثر است. لذا ضمن تشکر از تلاش همه قوا و ارکان کشور، این همکاری ها انشاالله روز به روز در تمام ابعاد و سطوح گسترش یابد.

اولویت دولت حفظ قدرت خرید مردم است

بهادری جهرمی در مورد حذف ارز ترجیحی در لایحه بودجه بیان داشت: سیاست اقتصادی گذشته در خصوص اختصاص ارز ترجیحی برای کارشناسان و فعالان اقتصادی پوشیده نیست و این شرایط تورمی امروز هم ناشی از امثال همین سیاست های اقتصادی است . در همین راستا مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۰ ، سقفی برای ارز ترجیحی در نظر گرفته بود که تقریبا تمام این منابع تا پیش از شروع به کار دولت جدید هزینه شده بود و دولت سیزدهم برای پرداخت های مربوط به چندماه باقیمانده تا پایان سال نیاز به اخذ مجوز جدید از مجلس داشت که برای این منظور یک لایحه دوفوریتی به مجلس محترم ارسال کرد که فوریت آن مورد تصویب قرار نگرفت. لذا دولت عملا مکلف شد سیاست اصلاح نظام پرداخت یارانه ها را با سرعت بیشتری در پیش بگیرد.

وی ادامه داد: اولویت دولت حفظ قدرت خرید مردم است و قبل از هر اقدامی، ضمن اطلاع رسانی لازم به مردم ، اقدامات حمایتی انجام خواهد شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درمورد شنیدن صداهای متناقض از تیم اقتصادی دولت تاکید کرد: دیدگاه های مختلف در جلسات مطرح و در نهایت جمع بندی و ابلاغ می شود و همه اعضای تیم اقتصادی دولت خود را مجری مصوبات می دانند.

بهادری جهرمی در پایان گفت: همانطور که رییس جمهور محترم اعلام کردند؛ مدیر و محور اقدامات و برنامه‌های اقتصادی دولت شخص معاون اول رئیس جمهور است و هر گونه اطلاع‌رسانی در خصوص مباحث اقتصادی نیز با هماهنگی ایشان انجام می شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. اگر دولت محترم دسته جمعی استعفا کنند خوشحال میشویم ، با صدایی بلند تر از گذشته می گویم دولتی که مشروعیت ملی نداشته باشد مشروعیت قانونی هم ندارد .
    استعفای دسته جمعی این دولت ناهماهنگ و بی برنامه ایرانیان را خوشحال خواهد کرد جناب سخنگو !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا