خرید تور تابستان ایران بوم گردی

برجام بدون آمریکا

«محسن عموشاهی» عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی پس از سخنان دیشب ترامپ درباره‌ی برجام [لینک] نوشت:

همانگونه که انتظار می‌رفت، دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده، از اعلام پایبندی ایران به برجام سرباز زد و پرونده‌ی ایران را به کنگره ارجاع داد. از سوی دیگر در شرایطی که دیگر طرف‌های برجام، پایبندی ایران را به تعهداتش تأیید کرده بودند، اقتصاد ایران هفته‌های نابسامانی را پشت سر می‌گذارد.

در هفته‌های گذشته در سه مقطع شاخص بورس ایران روند کاهشی داشت. از سوی دیگر قیمت دلار، با وجود تمامی تلاش‌های بانک مرکزی، رکورد زد. رکوردی که به نظر می‌رسد قیمت دلار را در کف ۴۰۰۰ تومان قرار دهد. به عبارت دیگر اقتصاد ایران که در چند فصل اخیر خود، دوران باثباتی را پشت سر گذاشته بود و آرام آرام وارد دوران رشد پایدار شده بود، دوباره دستخوش تلاطم شد.

مجموع اتفاقات ذکر شده در بالا اهمیت موضع‌گیری‌ها و تصمیمات دولتمردان را در این مقطع نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد در این دوران، باید اولاً از هر گونه ساده سازی و ساده انگاری پرهیز کرد. کلی گویی‌هایی که وجود آمریکا در برجام را بی اهمیت تلقی کند فاقد اعتبار کافی است. به کار بردن عبارت‌هایی که اروپا، راهش از آمریکا جداست، نشان از عدم شناخت درست نظام‌های مالی دنیا دارد. خروج آمریکا از برجام یا تحریم‌های جدید می‌تواند تبادلات مالی ایران با دنیا را به شدت دچار مشکل کند. به عبارت دیگر، جامعه‌ی امروز ایران بیش از هر چیز نیازمند صداقت دولتمردان و گفتن حقایق است.

در کنار این مهم، کارهای زیادی توسط حاکمیت و مردم در مقابله با تصمیمات آمریکا می‌توان انجام داد. کارهای زیادی که بسیاری از آنها را پیش از این اتفاقات باید آغاز می‌کردیم، ولی از امروز ذره‌ای تأخیر جایز نیست.

۱- شرایط جدید، مدیران جدید می‌خواهد. مدیرانی با انرژی که بر مبنای شایسته سالاری انتخاب شده باشند. مدیرانی نترس که با اعتقاد به ظرفیت‌های داخلی، موتور پیش راننده‌ی توسعه باشند.

۲- دولت و حاکمیت باید تمام تلاش خود را در حفظ سرمایه‌های انسانی به کار گیرد. سرمایه‌هایی که عموماً در چنین شرایطی از کشور خارج می‌شوند، یا اگر قصد بازگشت به ایران را داشتند، آن را فراموش می‌کنند. هدررفت چنین سرمایه‌ای کشور را از درون تهی خواهد کرد.

۳- دولت و حاکمیت باید تمام قد از سرمایه‌گذار داخلی و خارجی حمایت کنند. تخصیص مشوق‌های جذاب و معافیت‌های مالیاتی، می‌تواند ضمن افزایش سرمایه گذاری در اقتصاد ایران، حس امنیت را به شهروندان القا کند. شاید اگر دولت به مقابله با تهدیدات ترامپ فکر می‌کند، بهتر باشد سیاست‌های مالیاتی خود را بازبینی کند تا سرمایه گذار نیز احساس بهتری داشته باشد. مرور سیاست‌های کره جنوبی در دوران گذار از رکود و معافیت‌های مالیاتی اعطا شده به کارآفرینان می‌تواند راهگشا باشد.

۴- مبارزه عملی با همه‌ی اشکال فساد، ضمن ایجاد حس همدلی در مردم، به سرمایه گذاران نیز احساس امنیت می‌دهد. در حقیقت با حذف فسادهای اداری و مالی، راه سرمایه گذاری و کارآفرینی هموارتر شده و زمان سود دهی یک طرح، کمتر می‌شود.

بسیاری از موارد بالا را می‌شد پیش از این نیز عملیاتی کرد. اگر چه کمی دیر شده، ولی دولت باید ضمن اعتماد بخشی به مردم، اجرای موارد فوق را شروع کند. اتفاقات تلخ سال‌های ۹۰ تا ۹۲ یادمان باشد؛ اگر ذره‌ای تعلل کنیم و واقعیات را منکر شویم، اقتصاد کشور تا مرز فروپاشی می‌رود.

سخنرانی ترامپ درباره‌ی راهبرد آمریکا در مواجهه با برجام

متن سخنرانی رییس‌جمهور روحانی در واکنش به گفته‌های ترامپ

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا