خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خوزستان در فصل بهار دیدنی است

رپورتاژ آگهی

خوزستان در فصل بهار دیدنی است

خوزستان از جمله استان‌های گرمسیری ایران است که سالانه با غذاهای خوشمزه، مردم خونگرم و جاذبه تاریخی و طبیعی، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. معمولا گردشگران فصل‌های سرد یا معتدل سال را برای سفر به این استان انتخاب می‌کنند تا از گزند گرما، آفتاب سوزان و هوای شرجی در امان باشند. همین موضوع موجب می‌شود خوزستان در فصل بهار بسیار دیدنی شود.

اگر قصد دارید تعطیلات نوروزی خود را با سفر به خوزستان سپری کنید به خواندن ادامه دهید تا با بخشی از جاذبه‌های گردشگری این استان آشنا شوید. همچنین در انتهای مطلب روش‌ها و منابعی را برای رزرو بلیط هواپیما یا هتل با قیمت مناسب در خوزستان معرفی خواهیم کرد.

جاذبه‌های گردشگری تاریخی

متاسفانه خوزستان یکی از شهرهایی است که پتانسیل آن در گردشگری تاریخی دست کم گرفته شده است. به طوری که بسیاری از افراد با بناهای تاریخی و باستانی این منطقه آشنایی چندانی ندارند. این در حالی است که قدمت جاذبه‌های تاریخی خوزستان به هزاران سال قبل باز می‌گردد. اگر قصد دارید به این منطقه سفر کنید حتما بازدید از جاذبه‌های تاریخی و باستانی این استان را در اولویت قرار دهید. در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین مکان‌های تاریخی برای بازدید در خوزستان می‌پردازیم.

پل سفید اهواز

پل سفید اهواز یکی از مهم‌ترین نمادهای خوزستان و جاهای دیدنی اهواز به شمار می‌رود که هرچند تاریخی و باستانی به شمار نمی‌رود، اما اهمیت زیادی دارد. پل سفید اهواز تمام فلزی است و بر پایه‌های بتنی بنا شده است. این پل اهواز شرقی و غربی را به یکدیگر متصل می‌کند و از آن با نام‌های دیگری هم یاد می‌شود مانند پل هلالی یا پل معلق. پل سفید اهواز در سال ۱۳۱۵ بنا شد و در سال ۱۳۸۹ به علت فرسودگی آن را بازسازی کردند. اگر ساکن تهران هستید با خرید بلیط هواپیما تهران اهواز در مدت زمان کمتری به آنجا می رسید.

سازه‌های آبی شوشتر

سازه‌های آبی شوشتر از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری شهر شوشتر در استان خوزستان هستند. این سازه‌ها را به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه صنعتی ایران باستان می‌شناسند. ساختار و عملکرد این سازه‌ها از نبوغ و دانش بالای مهندسی ایرانیان باستان خبر می‌دهد. هدف از ساخت این بنا، بهره‌برداری اصولی از آب و کنترل منابع آبی بوده است. همچنین سبب مصرف بهینه‌ی آب در حوزه‌های مختلف کشاورزی، آشامیدنی و حتی مصارف صنعتی می‌شدند.

قدمت این سازه‌ها به دوره ساسانی برمی‌گردد ولی پژوهش‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که پایه‌های این مجموعه برای اولین بار در زمان هخامنشیان گذاشته شده است. سالانه افراد زیادی، چه ایرانی و چه خارجی، برای بازدید از سازه‌های آبی شوشتر، روانه‌ی خوزستان می‌شوند. این مجموعه در سال ۲۰۰۹ وارد فهرست میراث جهانی یونسکو شد و از جمله مشهورترین سازه‌های تاریخی ایران است. اگر از این استان بازدید کنید حتما باید بازدید از شوشتر و این مجموعه را یکی از اولویت‌های خود قرار دهید.

زیگورات چغازنبیل

زیگورات چغازنبیل یکی دیگر از بناهای باستانی استان خوزستان است. این بنا به جا مانده از تمدن ایلامیان است و وسعت آن به حدود ۱۰۰ هکتار می‌رسد. به جرات می‌توان چغازنبیل را برجسته‌ترین بنای تاریخی کل منطقه دانست. ساخت بنا به هزاره دوم پیش از میلاد باز می‌گردد ولی در سال ۶۴۰ پیش از میلاد، در جنگ آشوریان با ایلامیان، بانیپال پادشاه آشوری دستور ویران کردن آن را داد.

جالب است بدانید زیگورات چغازنبیل اولین اثر ایرانی است که در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسید. این بنا تا مدت‌ها در تپه‌های جنوب شوش پنهان بود تا اینکه حدود صد سال پیش، آن را کشف کردند. چغازنبیل نیز در شهر شوشتر واقع شده است.

محوطه باستانی شوش

اغراق نکرده‌ایم اگر بگوییم شهر شوش یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است. به طوری که بناها و سازه‌های تاریخی و باستانی متعددی در این شهر دیده می‌شود. عمر اولین دهکده‌ی مسکونی واقع در این منطقه را حدود ۷۰۰۰ سال تخمین زده‌اند! همچنین با توجه به نشانه‌های کشف شده می‌توان حدس زد که زمانی شهر شوش از باشکوه‌ترین شهرهای جهان باستان به شمار می‎رفته است.

از جمله جاذبه‌های گردشگری این منطقه می‌توان به کاخ آپادانا، دروازه شرقی، شهر پانزدهم، کاخ شاپور، کاخ هدیش، تپه‌های آکروپول و روستای هخامنشی اشاره کرد.

جاذبه‌های گردشگری طبیعی

به جز جاذبه‌های گردشگری تاریخی، با سفر به خوزستان می‌توانید از بازدید از جاذبه‌های گردشگری طبیعی نیز لذت ببرید. به جز کارون جاذبه‌های زیبای دیگری هم برای بازدید در خوزستان وجود دارد که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

رودخانه کارون

رود کارون مهم‌ترین نماد خوزستان است. این رود در گذشته راه ارتباطی ایران با سایر کشورهای اطراف بود و نشانه‌های نخستین مناطق پیدایش تمدن در آسیا در اطراف آن کشف شد. کارون بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین رود ایران است و کل مسیر آن از داخل کشور می‌گذرد. کشتیرانی، کشاورزی و حتی دامداری منطقه به کارون بستگی دارد. با سفر به خوزستان می‌توانید با قدم زدن در مسیر کارون از غذاهای خیابانی جنوبی لذت ببرید. البته این نکته هم شایان توجه است که میزان آب رودخانه در سال‌های اخیر کاهش قابل‌توجهی داشته؛ به طوری که در برخی مناطق آب آن کاملا خشک شده است.

آبشار شوی

آبشار شوی از جمله جاذبه‌های گردشگری خوزستان است که در مرز این استان با استان لرستان قرار دارد. از این آبشار به عنوان «نیاگارای ایران» نام می‌برند. این آبشار با عرضی حدود ۷۰ متر، از جمله پهن‌ترین آبشارهای ایران به شمار می‌رود. آبشار شوی ۴۵۰ متر از سطح دریا فاصله داشته و ارتفاع آن نیز به حدود ۱۰۰ متر می‌رسد و ظاهری پلکانی دارد.

دره کول خرسان

دره کول خرسان (یا به زبان محلی، کول خرسون) یکی از مهم‌ترین و زیباترین جاذبه‌های طبیعی خوزستان است. این دره در ۳۵ کیلومتری شمال دزفول واقع شده و زیبایی نفسگیری دارد. کول در زبان محلی به معنای دره‌ی بسیار تنگ است و همین ویژگی‌ها سبب نامگذاری این دره شده است. در طول مسیر عبور از آن می‌توانید درختان بید، نیزارهای مرتفع، چشمه‌های پر آب، میوه‌ها و گیاهان وحشی را نیز تماشا کنید. جالب است بدانید نام دیگر این دره، «دره ارواح» است که انتخاب این نام، ریشه در داستان‌ها و خرافات محلی دارد.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا