خرید تور تابستان ایران بوم گردی

لیست وعده های رئیسی، صالح آبادی و فرزین

ستاره صبح- مصطفي فروغي در ستاره صبح نوشت: اين روزها دلار به مرز 60 هزار تومان هم رسيد. اين اتفاق تأثير مستقيم و غیرمستقیم بر قیمت همه کالاهاي موردنیاز مردم گذاشته است. هرچند پیش‌ازاین رئیس‌جمهور گفته بود نبايد سفره مردم دلاريزه شود، ولي متأسفانه شرايطي در کشور شکل گرفته که اقتصاد و معيشت مردم دلاريزه شده و قدرت خريد مردم روند کاهشي به خود گرفته است. مشاهدات ميداني نشان مي‌دهد که گران شدن کالاها عموم مردم به‌ویژه آن دسته از خانوارها که درآمد ثابت دارند را نگران کرده است. همچنين فرودستان جامعه نگران آينده خود و فرزندانشان هستند. انتظار مي‌رود تيم اقتصادي و تيم سياسي در داخل و خارج با تغيير رويکردها شرايط به وجود آمده را به نفع مردم تغيير دهند. ستاره صبح با هدف يادآوري و گوشزد به مسئولان بخشي از وعده‌هاي رئیس‌جمهور، رئیس‌کل بانک مرکزي پيشين و فعلي درباره کنترل تورم، نقدينگي، کاهش قيمت ارز، برداشتن تحريم‌ها، جلوگيري از کاهش ارزش پول ملي و … را مرور مي‌کند. ستاره صبح آمادگي دارد اگر پاسخي از سوي دولت ارسال شود، مطابق ماده 23 قانون مطبوعات آن را منتشر کند. پرسش اين است که چرا وعده‌ها عملی نشده است؟ برخی از وعده‌های مطرح شده در زمان انتخابات در ادامه می‌آید:

وعده‌هاي رئیس‌جمهور در مراسم تحليف (14 مرداد 1400)
* برقراري عدالت و تحول و آينده خوب پيش روي ايرانيان
* برداشتن تحريم‌هاي موجود با ديپلماسي
* بسط و گسترش آزادي‌هاي اجتماعي و فرهنگي
* بزرگ شدن سفره‌هاي مردم
* ايجاد نشاط ملي و شور اجتماعي در جامعه
* تشکيل دولت وفاق ملي
* ايجاد ثبات اقتصادي
* تشکيل دولت غير جناحي
* شفافيت مالي و مبارزه با فساد
* تعامل سازنده و هوشمند با جهان
* سياست خارجي متوازن در روابط خارجي
* کاهش تورم و افزايش ارزش پول ملي
* بسط و گسترش روابط با کشورهاي منطقه
* حمايت از توليد ملي و صيانت از محیط‌زیست
رئيس‌جمهور (18 بهمن 1401) در آستانه چهل و چهارمين سالروز پيروزي انقلاب اسلامي در گفت‌وگوي زنده تلويزيوني، اقدامات اقتصادي دولت خود را براي جلوگيري از دلاريزه شدن اقتصاد و سفره مردم بيان کرد. اکنون‌که دلار صعود کرده و به مرز 60 هزار تومان رسيده و سفره مردم دلاريزه شده، گزیده‌ای از سخنان و وعده‌های رئیس‌جمهور مرور مي‌شود.
* دولت در تلاش است تا سفره مردم متأثر از نوسان دلار نباشد.
* آنچه باعث رنج مردم مي‌شود، ما را هم مي‌رنجاند و برنامه دولت برقراري ثبات در سفره مردم است، به‌طوري‌که با نوسان قیمت دلار دچار تغيير قيمت نشود.
* آنچه دولت و من روزانه دنبال مي‌کنيم، اين است که ثبات در سفره مردم برقرار شود.
*تورم را از 60 به 40 درصد رسانديم؛ تلاش شد هم تورم ‌و هم‌ گراني‌ها مهار شود؛ به‌نحوي‌که تورم از 59.3 در ابتداي تحويل دولت (شهريور 1400)، به 40 درصد رسيد و 20 درصد کاهش پيدا کرد.
*با کسري بودجه مواجه بوديم که با افزايش درآمد واقعي بدون چاپ پول و استقراض از بانک مرکزي، تلاش کرديم شرايط را تغيير دهيم.
*در زمينه کنترل تورم ما با مشکلات جهاني و منطقه‌اي مواجه شديم، با توجه به الزام قانوني براي عادلانه سازي يارانه‌ها و حذف ارز 4200 توماني، وضعيت تورمي ناشي از اصلاح اقتصادي، مشکلاتي ايجاد کرد که تلاش شد با پرداخت يارانه‌ها اين وضعيت تا حدودي جبران و ثبات اقتصادي ايجاد شود.
*همچنان که اغتشاشات کسب‌وکار مردم را دچار مشکل کرد و به بازار علامت بد و نا اطميناني داد، حتماً در نرخ دلار هم تأثير داشت و اين از عوامل مؤثر در افزايش نرخ دلار است. بدون ترديد، انتظارات تورمي در قيمت‌گذاري دلار تأثير دارد. ما ذخاير ارزي قابل‌اطمينان و فروش نفت خوبي داريم و هيچ نگراني نداريم.
*گاهي چند درصد ارزي که در بازار آزاد معامله مي‌شود، بر بيش از 90 درصد که در بازار نيمايي معامله مي‌شود، سايه مي‌اندازد. مي‌خواهيم قيمت بازار آزاد را مديريت کنيم تا به قيمت بازار نيمايي برسد.
*در سال گذشته 480 هزار ميليارد تومان کسري بودجه اعلام شد و امسال تعارضي بين منابع و مصارف به وجود نيامد و تاکنون به نحوي مديريت‌ شده که با کسري بودجه روبرو نشويم.
*امروز رشد اقتصادي بيش از 3 درصد، رشد سرمايه ثابت حدود 4 درصد، رشد توليد بيش از 6 درصد و رشد ابزار توليد بيش از 5 درصد است. در دولت سيزدهم آمار بيکاري 7 دهم درصد کاهش‌يافته که نشانه‌هاي خوبي است.
*نکته مهم اين‌که در راستاي سياست دولت در حذف فقر مطلق و کاهش فاصله طبقاتي ميان مردم و جامعه، نوسانات علت‌هايي دارد که شناسايي‌شده و در حال پيگيري است. در اقلام ديگر هم تلاش دولت اين است به ثباتي برسد که با توجه به دلاريزه شدن برخي اقلام، سفره مردم که در اين سال‌ها به دلار گره‌خورده، به نحوي مديريت شود که تغيير کند.
*سياست دولت اين است که آنچه در سفره مردم است، از ثبات برخوردار شود که به‌هيچ‌عنوان با تغيير قيمت دلار، دچار نوسان نشود.
*من به مردم عزيز و فعالان اقتصادي اطمينان مي‌دهم که ذخاير ارزي خوب و قابل‌اطميناني داريم و ذخاير ارزي ما با توجه به فروش مناسب نفت، نگران‌کننده نيست.
*اينترنت تبديل به محیط‌زیست مردم شده است و اين محيط بايد آرامش‌بخش و تسهیلگر امورات مردم باشد. به وزير ارتباطات گفتم که در اينترنت اخلالي نباشد که موجب گله ما و مردم است.
*وعده‌اي که درباره اينترنت به مردم عزيز دادم به قوت خود باقي است و نبايد اخلالي در اينترنت باشد تا مردم از اين فضا استفاده کنند.
*ريل‌گذاري در خنثي‌سازي تحريم‌ها به نتيجه رسيده و هدف‌گذاري ما درست بوده است. هدف‌گيري ما براي رشد 8 درصدي در اقتصاد و گنجاندن اين عدد در بودجه و برنامه هفتم است.
*ازآنچه وعده داديم عقب نيستيم. حدود يک‌ ميليون شغل را ايجاد کرده‌ايم و مي‌خواهيم دولت صادق الوعد باشيم.
*آشوب و تحريم دو روي يک سکه است. ريل‌گذاري براي خنثي کردن تحريم‌ها درست بوده و جواب داده‌ است.
*دولت مکلف شده تا هر سال يک ‌ميليون مسکن ايجاد و آن را پيگيري کند. اين وعده من هم در انتخابات بوده است؛ اگر من هم نباشم و هر کس ديگري باشد بايد يک‌ميليون مسکن در سال ساخته شود.
گفتني است که رئيس‌جمهور پيش از انتخابات رياست جمهوري سال 96 گفت: «خدا رحم کرد من رئيس‌جمهور نشدم که دلار بشود 5000 تومان»

تيتر 4 سال قبل «کيهان» 
درباره قيمت ارز
روزنامه کيهان در شماره 21877 مورخ 20 فروردين 1397 در گزارش خبري تحليلي و در تيتر يک خود نوشت: «دلار 5800 توماني دستاورد دولت برجام و تلگرام!»
روزنامه کيهان همچنين در شماره‌هاي ديگر خود با عنوان‌هاي زير نوشت:
* بانيان وضع موجود در پوشش اقتصاددان نسخه کارآمد دولت قبل را تکرار کردند (22 خرداد 1401)
* مديريت و آرامش بازار ارز بدون ارز پاشی (2 تير 1401)
* اگر برجام را آتش مي‌زديم دلار 7200 تومان نمي‌شد (تيتر يک 17 ارديبهشت 97)
*قصه پر غصه ارز 4200 توماني از واگذاري بي‌ضابطه تا حذف بی‌سروصدا (23 دي 1399)
*تورم 43 درصد؛ روحاني: يک نفر هم به ما خسته نباشيد نگفت! (پنجشنبه 3 تير 1400)

وعده‌هاي علي صالح‌آبادی رئیس‌کل پیشین بانک مرکزی
* سازوکار لازم را انديشيده‌ايم تا آرامش بازار ارز برقرار شود.
* تلاش مي‌کنيم با کمک وزارت صنعت، آرامش را در بازارهاي مختلف ايجاد کنيم و ثبات بازار ارز در اولويت قرار دارد.
* تلاش مي‌کنيم با کنترل پايه پولي و همچنين جلوگيري از اضافه برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزي، بازار را کنترل کنيم.
* با کمک وزارت اقتصاد در جهت رفع کسري بودجه اقدام مي‌شود که پايه پولي افزايش بي‌رويه نداشته باشد.
* زيرساخت‌هاي بانک مرکزي را به کار مي‌گيريم تا آرامش در اقتصاد ايجاد شود.
* تلاش مي‌کنيم فضاي مثبت در کشور با سازوکارهاي دولت ايجاد شود و وضع اقتصاد رو به بهبود باشد.

وعده‌هاي محمدرضا فرزين رئیس‌کل کنونی بانک مرکزی
* نرخ هر دلار در سامانه نيما روي 28 هزار و 500 تومان تثبيت مي‌شود و واردات تمام کالاهاي اساسي و مواد اوليه و ماشين‌آلات را با اين نرخ تأمين خواهيم کرد.
* مهم‌ترين وظيفه بانک مرکزي، کنترل نرخ تورم و نرخ ارز است.
* ارز را تثبيت خواهيم کرد و دغدغه فعالان اقتصادي کشور را رفع خواهيم کرد.
* دغدغه رئيس‌جمهور هم معيشت مردم است که با کنترل تورم و ارز آن را تأمين خواهيم کرد.
* ‌ ذخاير ارزي کشور بيش از 20 ميليارد دلار افزايش يافته و در خارج از کشور در دسترس ما قرار دارد، پس هيچ مشکلي در تأمين ارز نداريم. ضمن اينکه مقايسه تخصيص ارز در سامانه نيما با سال گذشته واقعيت‌ها را نشان مي‌دهد. در بازار آزاد هم ورود خواهيم کرد و نرخ سازی مي‌کنيم. ثبات ارزي را حتماً گام‌به‌گام ايجاد خواهيم کرد.
* شوراي پول و اعتبار براي افزايش نرخ سود سپرده بانکي مصوبه دارد که به‌زودی اجرايي خواهد شد.
* براي کنترل نقدينگي و تورم اول بايد منشأ نقدينگي مشخص شود که بخش عمده آن پايه پولي و ضريب فزاينده است. پايه پولي از نا ترازی بانک‌ها و افزايش دارايي‌هاي خارجي است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا