خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سندرم کوری مطلق و امیدآفرینی به سبک کیهان!

مهدی محبی در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «سندرم کوری مطلق و امیدآفرینی به سبک کیهان!» نوشت:

این تیتر روزنامه شماره 22641 کیهان روز اول دی‌ماه ۱۳۹۹ است: “مقابله کاغذی دولت با گرانی، دستوراتی که در حد دستور باقی مانده است“.

در این خبر تحلیلی کیهان با انتقاد از سوءمدیریت دولت روحانی در کنترل بازار، قیمت های تعدادی از اقلام را نیز منتشر کرده است که با توجه به رویکرد آن روزهای کیهان می توان حدس زد که قیمت های منتشره بیش از قیمت رسمی بازار بوده است.

تفاوت نجومی قیمت های آن مقطع زمانی با قیمت های کنونی نیز از نکات جالبی است که مرور و مقایسه آنها برای درک میزانِ “امیدآفرینی“، “حق جویی” و “حق گویی” کیهان و مدیر مسئولش در دو دولت اخیر به ما کمک خواهد کرد.

تفاوت قیمت اقلام زیر در ۲۶ ماه اخیر یعنی از زمستان ۹۹ (پایان دولت روحانی) تا زمستان ۱۴۰۱ (اوج دولت رئیسی) است که حدود ۲۰ ماه آن نیز مدیریت در دست دولت انقلابی بوده است:

قیمت های آن مقطع در دولت روحانی بر اساس اعلام کیهان و قیمت ها کنونی:

پراید (روحانی) ۱۰۰میلیون تومان
پراید (رئیسی) ۳۵۰ میلیون تومان

پژو ۴۰۵ (روحانی) ۲۰۰ میلیون تومان
پژو ۴۰۵ (رئیسی)  ۷۰۰ میلیون تومان

تخم مرغ شانه ای (روحانی) ۴۰ هزار تومان
تخم مرغ شانه‌ ای (رئیسی)  ۱۲۰ هزار تومان

کره ۱۰۰ گرمی (روحانی) ۵۲۰۰ تومان
کره ۱۰۰ گرمی (رئیسی) ۳۵ هزار تومان

یخچال ساید داخلی (روحانی) ۲۵میلیون تومان
یخچال ساید داخلی (رئیسی) ۶۰ میلیون تومان

یخچال فریزر خارجی (روحانی) ۵۰ میلیون تومان
یخچال فریزر خارجی (رئیسی) ۱۳۰ میلیون تومان

این مقایسه ی اجمالی نشان می دهد، قیمت های این چند کالا در ۲۶ ماه بطور میانگین بیش از ۱۲۰ درصد افزایش یافته و پرواضح است که روند گرانی کالاها در دولت سیزدهم سرعت بی سابقه ای پیدا کرده است و نکته جالب‌تر اینکه رسانه هایی مانند کیهان نه تنها در مقابل این گرانی های افسارگسیخته دچار “سندرم کوری مطلق” شده اند بلکه با اعتماد به نفسی غیرقابل وصف (که مترادف وقاحتِ بی مانند است) با نعلِ وارونه زدن، اوضاعِ فشلِ مدیریت اجرایی در همه زمینه ها به ويژه در حوزه اقتصاد را ایدئال می دانند و معضلات و بحران های موجود را به همه از قبیل دولت قبل، اصلاح طلبان، رسانه های منتقد، دشمنان، تحریم ها، نفوذی ها، انحرافی ها و اخیرا هم که علنا به مردم ربط می دهند جز به “دولت مستقر” و حامیان و “کبکانِ سَر در برف فرو برده ای” چون خودشان.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. درود برشما و انصاف شما
    حقوق نجومی مدیران دولت روحانی در دولت رئیسی دوبرابر شده است حتی در مواردی بالاتر از ماهی 400 میلیون تومان شده است
    میزان فرار سرمایه چندبرابر شده است
    ارزش پول ملی یک دلار به بالاتر از 57 هزارتومان رسیده است سکه 35 میلیون تومان و…
    این سخنان از کیست و در چه سالی گفته شده است،،؟
    نخود کیلو 5 تومان!!
    کوروش تو آسوده بخواب که ما بیداریم
    آقای نخست وزیر یک هفته بده دست روحانیت ببین چطور همه چیز ارزان می شود چطور همه چیز خوب می شود یک هفته یک هفته‍

  2. هر چند در دولت دکتر روحانی از سوی منابع قدرت کارشکنی های زیادی صورت گرفت که به مردم فشار وارد شود و از اصلاحات و …بیزار شوند و وقتی آقایون میگویند به فلانی رای بدهید مردم کس دیگری را انتخاب نکنند ، با همه این احوال هم دو مولفه های اجتماعی ، و هم در شاخصهای رفاهی ، سیاسی ، بین المللی و … اصلا قابل مقایسه نیستند. این دولت انتصابی اوج تحقیر و ضعف و فشلی است

  3. از همه نظر دولت روحانی برای مردم بهتر بود ولی اونها برای تخریب روحانی کاری با مردم کردند که الان مردم قید همشون رو زدن . اصلاح طلب و افولگرا و … دیگه فرقی نداره ، ماجرا تمومه انشاالله

  4. یادش بخیر وقتی این مسئول انتصابی توسط مردم انتخاب نشد اومد تو تلویزین گفت خدا را شکر انتخاب نشدم که دلار بشود 5 هزار تومان . آن زمان معنای صحبتش را کسی نفهمید حتی خودش ، الان که به زور دستور ، این فرد بدون پشتوانه مردمی شده رییس دولت همه فهمیدند که این اصلا دلار 5 هزار تومنی رو قابل نمیدونسته و افق دیدش خیلی بالاتر از این حرفا بود!!! این به دلار 80 و 100 هزار تومنی در یکسال فکر میکرده . ماشاالله قهرمان!!

  5. جای فردوسی پور خالیه که بگه چه میکنه این ابراهیم رییسی ، یک تنه تو 6 ماه دلارو رسونده به 60 هزار تومن . شیر پدر و نون مادر حلالت!!

  6. از روز نامه کیهان و شخص شریعت مدار نمیدانم فامیلش شریعت مدار است یا به شریعت هم پایبند است ؟ گله ای نیست ایشان نان را بنرخ روز میخرد روزنامه ای که باندازه انگشتان دست خواننده ندارد باید خبرهای عجیب وشاخدار بنویسد چون ایشان از حاشیه امن حکومت برخورداره وکسی را یارای شکایت بخاطر پخش اخبار دروغ وغیر واقعی از نامبرده نیست هر مهملاتی که بذهنش رسید در روزنامه اش که ازجیب مردم ارتزاق میکند نشر میکند وباکی هم ندارد که تمام نوشته هاش دورازواقعیت باشد ! من بازنشسته ای هستم که درزمان روحانی صاحب ۲خودرو سمند وپراید انهم بااقساط ۲ساله شدم اگر امروز بخواهم همان ۲خودرو بخرم باید ۸۵۰ملیون معادل ۱۰۰ماه حقوقم بپردازم که اصلا شدنی نیست کاش’کیهان یک ذره انصاف داشت !!

  7. با سلام کاش رهبر معظم انقلاب این آقای شریعتمداری را عوض میکرد رییس
    موسسه کیهان بشدت متوهم
    با اندیشه مخرب
    براستی حتی مسولین هم با این افکار کیهان موافق هستند
    بحث بیت المال است که ایشان آنرا به در میدهد

    1. جناب مهدیون، بعید است که کسی نداند این موجود در حال انجام وظیفه است آنهم به بهترین شکل مد نظرش.
      ببینید با مباهته چگونه جولان میدهد!؟ اصلا اینجاست که جولان بدهد.

  8. کیهانیان در طول تاریخ با دغدغه ایدیولوژی و ایمان به آن، زندگی و مأموریت خود را در هر شرایطی دفاع مطلق از آن می داند لازمه این نگاه جزمی، کور رنگی آگاهانه و زندگی در دنیای موازی دنیای واقعی است.
    عقل مستقله یا عقل محض، اولین قربانی این این رویکرد و خود شیفتگی و خودحق پنداری ویژگی ذاتی شخصیت آنهاست به همین دلیل نمی توان از آنها انصاف، حقیت، عدالت، نگاه واقعبینانه را انتظار داشت.

  9. من که نمی دونم از دهه هفتاد یا قبل اون دیگه روزنامه ای بنام کیهان نمی شناسم حالا هم یواش یواش همه روزنامه ها دارند به روزگار تلوزیون ایران می افتند علت هم معلومه وقتی در قرآن به شدت دروغ گویی نکوهش شده نمی دونیم چرا صراحت قرآن در مورد مضموم بودن دروغ را ….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا