خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هوش مصنوعی ChatGPT چیست؟ + آموزش ۰ تا ۱۰۰ استفاده

اکوموتیو نوشت:

اگر شما هم از کاربران پروپاقرص شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی باشید، حتماً متوجه شده‌اید که چند هفته اخیر، رباتی هوشمند تمام زندگی تولیدکنندگان محتوا را به چالش کشیده است. ChatGPT نامی است که این روزها زیاد بر سر زبان‌ها افتاده و توجه تمام شاغلین و فعالین حوزه دیجیتال مارکتینگ به‌ویژه تولیدکنندگان محتوای متنی را به سمت خود جلب کرده است.

ChatGPT فرزند جدید تکنولوژی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی است که در قالب یک ربات یا چت‌بات دیالوگ‌محور عرضه شده است. این بات سخنگو قادر است بنویسد، کد بزند، سایت طراحی کند و برای همه سوالات شما، پاسخی قابل تامل ارائه دهد.

با تولد این بات سخنگو، مهم‌ترین دغدغه نویسندگان و اهالی قلم این است که اگر یک ربات بتواند تمام این کارها را انجام دهد، چه بلایی بر سر آینده محتوا خواهد آمد؟ آن هم محتوایی که روزی برای خودش پادشاه بوده است.

ChatGPT چیست و از کجا آمده است؟

ChatGPT چیست و از کجا آمده است؟

Chat Generative Pre-trained Transformer که به اختصار ChatGPT شناخته می‌شود، نام یک ربات‌چت است که برای نخستین بار توسط شرکت OpenAI   در نوامبر ۲۰۲۲ عرضه شد. شرکت سازنده این بات، آن را نسل جدید خانواده بات‌های GPT-3.5 نامیده‌ که‌ توسعه یافته و به‌صورت گفت‌وگو محور قادر به حل مسئله است. این چت‌بات در کمتر از چند هفته توانست تحولی عظیم در صنعت تولید محتوا توسط هوش مصنوعی ایجاد کند.

به عقیده برخی از متخصصان، ChatGPT می‌تواند آینده موتورهای جست‌وجو باشد و به عقیده برخی دیگر این بات هوشمند هر چند می‌تواند محتوای قابل قبول و کاملی ارائه کند، اما هیچ گاه نمی‌تواند جای خلاقیت، همدلی و انتقال تجربه حواس انسان‌ها را بگیرد.

یکی از جذابیت‌های ChatGPT در این است که این بات بر اساس جدیدترین مدل زبانی (Language Model) توسعه یافته است؛ این قابلیت به ربات هوشمند جدیدمان کمک می‌کند که لحن محاوره را متوجه شده و با پیش‌بینی کلمات بعدی، زودتر به جواب برسد. همچنین با ارائه جواب‌های منطقی، کامل و شفاف در حد یک انسان بالغ و گاهاً نخبه، شما را شگفت‌زده کند.

آیا ChatGPT جایگزین انسان است؟

آیا ChatGPT جایگزین انسان است؟

این بات هوشمند با مقادیر بسیار انبوهی از اطلاعات، آموزش دیده تا دقیقاً پیش‌بینی کند که یک کلمه باید در کجای جمله قرار بگیرد یا برای نگارش یک بلاگ‌پست از چه عباراتی باید استفاده کرد. به‌علاوه این توانایی به بات هوش مصنوعی ما اجازه می‌دهد تا مسائل ریاضی و فیزیک را حل کند و کدنویسی انجام دهد.

این توانایی به ChatGPT اجازه می‌دهد تا یک پاراگراف یا تمام محتوای یک صفحه را بنویسید؛ اما هنگامی که پای هوش و خلاقیت انسانی در میان باشد، این بات هم به مشکل می‌خورد.

این باگ یا بهتر بگوییم نقص هوش مصنوعی، زمانی خودش را نشان می‌دهد که سوالاتی نسبتاً چالش برانگیز از ChatGPT بپرسید و ببینید که در پاسخگویی کمی تعلل می‌کند یا به‌عبارت بهتر فریز می‌شود!

البته اگر شما سوالتان را به شکل دیگری بپرسید یا چند کلمه را جابه‌جا کنید، خواهید دید که ربات به‌سرعت جوابتان را می‌دهد.

برای رفع این نقصان و افزایش عملکرد ChatGPT، شرکت سازنده این بات آن را با سیستم یادگیری تقویتی با بازخورد انسانی (RLHF) ترکیب کرد و توسعه داد تا بتواند شبیه‌تر به انسان‌ها فکر کند، حرف بزند و انتظاراتشان را برآورده کند.

هر چند این سیستم هم کارکرد مثبتی برای پرورش ایده این ربات گفت‌وگومحور داشت، اما هنوز نمی‌توان با قطعیت اعلام کرد که این بات هوشمند می‌تواند به‌طور کامل جای انسان‌ها به‌ویژه تولیدکنندگان محتوای متنی را بگیرد.

ChatGPT چگونه کار می‌کند؟

ChatGPT چگونه کار می‌کند؟

اگر شما هم کنجکاو هستید که بدانید چگونه می‌شود از ChatGPT استفاده کرد، باید بگوییم که نیازی به نصب هیچ برنامه‌ای نیست. برای استفاده از این چت‌بات می‌بایست به وبسایت آن مراجعه کنید؛ اما در نظر داشته باشید که در حال حاضر استفاده از این بات برای کاربران ایرانی میسر نیست!

برای استفاده از این چت‌بات کافی است عبارت ChatGPT را در گوگل تایپ کنید یا به وبسایت OpenAI و صفحه مربوط به ChatGPT بروید و روی گزینهTry ChatGPT  کلیک کنید تا مستقیماً به صفحه این چت‌بات ارجاع داده شوید.

قبل از این که کار سوال‌پرسیدن را آغاز کنید، می‌بایست با استفاده از جی‌میل یا اکانت مایکروسافت ثبت‌نام کنید. البته گفتنی است که ثبت‌نام و استفاده از این بات برای همه رایگان است؛ اما برای ایرانیان به دلیل وجود تحریم‌ها، محدودیت‌هایی وجود دارد که استفاده از ChatGPT را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

برای ثبت‌نام در این وبسایت لازم است شماره تماستان را وارد کنید. هر چند کد مربوط به کشور ایران در این وبسایت وجود دارد، اما زمانی که شماره همراهتان را وارد می‌کنید، با اخطاری مواجه می‌شوید که در حال حاضر برای این کشور قابل استفاده نیست؛ در نتیجه لازم است برای استفاده از این بات، شماره‌ تماس خارج از ایران وارد کنید.

پس از این که در سایت OpenAI ثبت‌نام کردید و وارد اکانتتان شدید، وقت مباحثه است. عادی باشید و همان طور که در گفت‌وگوهای روزمره‌تان صحبت می‌کنید، از ChatGPT سوالات خود را بپرسید و با جواب‌هایش شگفت‌زده شوید.

مراقب اطلاعات نادرست ChatGPT باشید!

مراقب اطلاعات نادرست ChatGPT باشید!

چیزی که ChatGPT را از یک چت‌بات ساده متمایز می‌کند این است که این ربات هوشمند به طور خاص برای درک هدف انسان در یک سوال و ارائه پاسخ‌های مفید، واقعی و بی‌ضرر آموزش داده شده است؛ اما ناگفته نماند که این تکنولوژی نیز بی‌نقص نیست و نباید مجذوبش شوید و به‌طور صد در صدی به آن اعتماد کنید.

ChatGPT می‌تواند کد، شعر، آهنگ و حتی داستان کوتاه را به سبک نویسنده‌ای خاص و خوش‌فکر بنویسد. اما در صفحه اصلی این بات، متخصصان شرکت OpenAI قبل از آغاز صحبت به شما اعلام می‌کنند که این چت‌بات هنوز در مراحل تحقیقات اولیه است و نباید به جواب‌هایی که می‌دهد اطمینان کنید.

در بیانیه این شرکت آمده است:

  • این چت‌بات ممکن است گاهی اطلاعات نادرست تولید کند.
  • ممکن است این بات پاسخ‌ها و دستورات آسیب‌زننده یا محتوای مغرضانه و جانبدارانه تولید کند.
  • دانش این بات از جهان و رویدادها به اتفاقات قبل سال ۲۰۲۱ محدود است.

محدودیت‌های چت‌بات هوشمند ChatGPT

هوش مصنوعی ChatGPT نیز مانند هر پلتفرم و تکنولوژی نوظهوری، معایب و مزایایی دارد. در ادامه برخی از معایب این ربات هوشمند مکالمه‌محور را بررسی می‌کنیم:

  • محتوای تکراری و پشت سر هم:

یکی از محدودیت‌های بزرگ این چت‌بات دایره واژگانی محدود آن است. این عیب می‌تواند خبر خوشی برای تولیدکنندگان محتوا باشد که از خلاقیت و دایره واژگانی بزرگی برخوردار هستند. دانش ChatGPT محدود است؛ در نتیجه با کمی دقت متوجه الگو و ساختارهای تکراری در پاسخ‌های ربات خواهید شد که به‌مرور زمان به تولیدمحتوای تکراری منجر می‌شود.

  • اطلاعات نادرست اما متقاعدکننده:

این چت‌بات برای تولید پاسخ‌های مکالمه از داده‌های اینترنت، کتاب ها و ویکی‌پدیا استفاده می‌کند و با لحنی بسیار متقاعدکننده اطلاعات خود را در اختیار شما می‌گذارد؛ اما ممکن است این جواب‌ها دقیقاً چیزی نباشد که شما به ‌دنبالش هستید یا اصلاً جواب درستی نباشد! تشخیص درستی یا نادرستی جواب‌های ChatGPT به دانش کاربر بستگی دارد، اما به نظر می‌رسد با رشد این تکنولوژی در آینده این مشکل نیز برطرف خواهد شد.

  • مراجعه بالا و کاهش سرعت عمل ربات:

این بات در کمتر از ۲ ماه از تاریخ ارائه خود توانست یک میلیون کاربر را جذب خود کند؛ این در حالی است که رسیدن به این عدد برای اینستاگرام و فیسبوک نزدیک به یک سال طول کشید. یکی از دلایلی که باعث شد کاربران زیادی به سمت ChatGPT روانه شوند، ارائه نسخه رایگان این ربات هوشمند بود. حجم بالای درخواست‌ها نیز سبب شد سرعت عمل این بات دچار اختلال شود یا حتی گاهی از دسترس خارج شود.

سوال‌های کوتاه با جواب‌هایی طولانی
  • سوال‌های کوتاه با جواب‌هایی طولانی:

یکی از محدودیت‌های بزرگ ChatGPT عدم توانایی این ربات در ارائه جواب‌های خلاصه است. در زمانه‌ای که تقریباً بیشتر کسب‌وکارها به‌دنبال جواب‌های ساندویچی برای سوال مخاطبین‌شان هستد، ارائه جواب‌های بلند و طولانی توسط هوش مصنوعی چندان جالب‌توجه به نظر نمی‌رسد.

  • تحریم ایران و عدم دسترسی کاربران ایرانی:

اگر شما از داخل ایران قصد استفاده از این چت‌بات‌ را داشته باشید، فعلاً امکان‌پذیر نیست. همان طور که گفته شد برای استفاده از این بات می‌بایست شماره تماس خارج از ایران وارد کنید. البته ممکن است با IP ایران نیز نتوانید وارد سایت OpenAI شوید و لازم باشد از روش‌های دور زدن تحریم‌ها و تغییر IP استفاده کنید.

  • دانش محدود هوش مصنوعی ChatGPT:

اگر از این بات سوالی در ارتباط با وقایعی که از سال ۲۰۲۱ به بعد اتفاق افتاده است بپرسید، برای شما جوابی نخواهد داشت؛ چراکه تمام دانش هوش مصنوعی این ربات مکالمه‌محور به داده‌های تا سال ۲۰۲۱ محدود است.

مزایای ربات هوش مصنوعی ChatGPT

مزایای ربات هوش مصنوعی ChatGPT

معایب هوش مصنوعی ChatGPT در مقایسه با جذابیت، نوآوری و مزایای آن چندان به چشم نمی‌آید. در ادامه برخی از مزایای ربات هوشمند ChatGPT را برشمرده‌ایم:

  • دستیار متنی هوشمند:

اگرچه نمی‌شود به این ربات به چشم یک تولیدکننده حرفه‌ای و همه‌کاره محتوا نگاه کرد، اما با توجه به پاسخ‌های کامل و جامع این چت‌بات، می‌توان از آن به‌عنوان یک دستیار متنی استفاده کرد تا محتواهای بلاگ یا سایتتان را تکمیل کنید.

  • یافتن کدهای اشتباه:

یکی از کاربردهای عجیب و جالب‌نظر ChatGPT قابلیت کدنویسی آن است. این قابلیت به برنامه‌نویسان کمک می‌کند که در کمترین زمان ممکن، مشکلات کدنویسی را پیدا و آن را حل کنند.

  • حل معادلات ریاضی و تکالیف دانشگاه:

چت‌بات ChatGPT قادر است معادلات ریاضی را حل کند. حتی برخی از اساتید دانشگاهی ادعا کرده‌اند این بات می‌تواند تمامی تکالیف و معماهای آکادمیک را مانند یک دانشجوی درس‌خوان حل کند.

  • رایگان و در دسترس همه:

به هیچ عنوان نباید از رایگان بودن ChatGPT چشم پوشید. ممکن است در آینده و با ارائه نسخه‌های جدید، سازندگان این ربات، آن را به نسخه پولی تغییر دهند؛ اما در حال حاضر دسترسی به این بات برای همه ممکن بوده و بدون هزینه است.

کاربرد ChatGPT چیست؟

کاربرد ChatGPT چیست؟

ChatGPT در فضای مجازی به‌خصوص توییتر و لینکدین سروصدای زیادی ایجاد کرده است. برخی از کاربران با مراجعه به این بات و پرسیدن سوال‌های خلاقانه به جواب‌های بامزه‌ای رسیدند و آن را در اکانت خود به اشتراک گذاشتند و برخی دیگر توانایی بات را با پرسیدن سوالات تخصصی به چالش کشیدند.

به طور کلی برای ChatGPT می‌توان کاربردهای زیر را مطرح کرد:

  • نوشتن هرگونه متن اعم از شعر، داستن، بلاگ‌پست، متن خبری، مقاله و…
  • نوشتن کدهای برنامه‌نویسی
  • حل معادله‌های ریاضی
  • جست‌وجوی اطلاعات

ChatGPT در حال حاضر نیازهای زیادی را در حوزه محتوای متنی برطرف می‌کند. حال که با این فناوری نوین و محبوب هوش مصنوعی آشنا شدیم، باید منتظر بمانیم و ببینیم شرکت سازنده این چت‌بات در آینده چه خواهد کرد و آیا این هوش مصنوعی خارق‌العاده می‌تواند جایگزین انسان‌ و نویسندگان شود یا خیر.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا