خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جشنواره لاله‌ها، فرصتی پردردسر برای آشتی با طبیعت

هفتمین جشنواره‌ی گل لاله از 21 فروردین‌ماه همزمان با روز فرهنگی کرج در پارک چمران این شهر افتتاح شد. این جشنواره تا 15 اردیبهشت‌ماه هرروز از ساعت 9 الی 22 از بازدیدکنندگان استقبال می‌کند.

این جشنواره که هر ساله در ابتدای بهار برگزار می‌شود بخش‌های متنوعی را در خود جای می‌دهد که باعث جذب بازدید کنندگان بسیاری از استان البرز و استان‌های همجوار آن از جمله تهران شده است. از سوی دیگر این رویداد فرهنگی که با استقبال افراد زیادی روبرو می‌شود چالش‌هایی را نیز به همراه داشته که از آن جمله می‌توان به ترافیک سنگین در مسیرهای منتهی به این جشنواره اشاره کرد.

خبرنگار انصاف نیوز در این باره ضمن گفت‌وگو با چند راننده‌ی تاکسی این مسیر، با حسین محمدی عضو شورای شهر و رییس کمیسیون محیط زیست و سلامت شهر کرج و همچنین مهدی حاجی قاسمی، عضو شورای شهر و رییس کمیسیون حمل ونقل و ترافیک کرج نیز گفت‌وگویی کرده است.

این گزارش را در ادامه بخوانید:

باغچه‌های گل لاله در سرتاسر این جشنواره وجود دارد و ساختمان‌هایی با نمای کاهگلی و سازه‌های چوبی در این باغچه‌ها زیبایی این محیط را بیشتر کرده است.

فرش گل در شمال محوطه از اصلی‌ترین قسمت‌های این جشنواره است در کنار آن دو سازه چوبی با ارتفاع متفاوت ساخته شده است تا بازدیدکنندگان برای دیدن این تخته فرش از آن استفاده کنند.

در بخش غربی محوطه، باغ وحش و پارک ژوراسیک واقع شده است که یکی از بخش‌های جذاب برای کودکان است. پارک نوازش در قسمت شرقی محوطه، محل انواع پرندگان است.

آبشاری در جنوب این جشنواره واقع شده که بسیاری از مردم از زیر آن می‌گذرند. دوچرخه‌هایی نیز بر روی ریل‌هایی در آسمان از فرش گل تا آبشار (از بخش شمالی تا جنوبی) در حال حرکت هستند.

در بخش‌هایی مانند تالار گل و گلخانه در قسمت مرکزی و غربی محوطه جشنواره؛ گل و گیاه و ابزار باغبانی به فروش می‌رسند.

در این جشنواره انجمن هنرهای تجسمی استان البرز کلاس‌ها و کارگاه‌های نقاشی؛ مجسمه سازی برای سنین مختلف برگزار می‌کند. همینطور در قسمت جنوبی محوطه و در کنار آبشار برنامه‌های تفریحی برای کودکان اجرا می‌شود.

رادیوی هفتمین جشنواره لاله‌ها با عنوان «#لاله_های_شهر_من» در تمام روز موسیقی و جنگ‌های طنز برای بازدید کنندگان پخش می‌کند.

در تمام محوطه‌ی جشنواره جایگاه‌هایی برای استراحت سالمندان، بازی کودکان، استراحت خانواده‌ها و… در نظر گرفته شده است. تونل‌های گل، هزارتو، آبنماها و حوضچه‌های زیبا از دیگر بخش‌های این جشنواره هستند.

 

 

ترافیک برای کرجی‌ها؛ چالش جشنواره لاله‌ها

برگزاری این جشنواره در سال‌های گذشته و مراجعه‌ی بازدیدگنندگان ترافیک سنگینی را در ابتدای ورودی این کرج و راه‌های متصل به مکان جشنواره بوجود می‌آورد. ترافیک این جشنواره در محدوده‌های میدان امام حسین، پل فردیس، ورودی اتوبان تهران-قزوین به کرج، جاده ملارد، میدان کرج سنگین می‌شود.

با این وجود که در سال‌های گذشته هم به ترافیک این محدوده و این جشنواره اشاره شده اما هنوز هیچ اقدامی برای بهبود آن انجام نشده است.

شاهرخ عابدین یکی از رانندگان خط میدان امام حسین _آزادگان به خبرنگار انصاف نیوز درباره‌ی این موضوع گفت: «روزهای عادی هفته، معمولاً از ساعت سه یا چهار ترافیک این قسمت شروع می‌شود اما روزهای تعطیل ترافیک زودتر شروع می‌شود و غروب کاملاً این قسمت شهر تا میدان کرج قفل می‌شود. بعدازظهر هم که اتوبوس‌ها اینجا پارک می‌کنند که داخل پارکینگ نروند و مجبور به دادن پول نشوند؛ به همین دلیل اینجا کامل بسته می‌شود.»

عابدین درباره‌ی عملکرد پلیس راهور در ترافیک نیز اینگونه می‌گوید: «تنها کاری که پلیس می‌کند این است که ما را از ایستگاه بیرون می‌کنند و ورودی و خروجی پارک یک ماشین می‌گذارند و چندتا سرباز هم اینجا می‌ایستند.»

علی یکی از اهالی همین منطقه نیز به خبرنگار انصاف نیوز گفت: «ما هرروز باید مسیر یک ربعه را یک ساعت در ترافیک باشیم چون از ورودی اتوبان به داخل شهر کاملاً بسته می‌شود.»

کیوان راننده‌ی خط شهرک وحدت _مترو کرج هم به خبرنگار انصاف نیوز گفت: «مسیر ما از سمت جاده ملارد است و در حالت معمولی ترافیک هست اما سبک است؛ ولی زمان این جشنواره ترافیک سنگین می‌شود، حتی شده یک ساعت و نیم هم در ترافیک بوده‌ام؛ بخاطر همین هم نمی‌صرفد و برای کار ما مشکل درست می‌کند. معمولاً عصرها دیگر ما تاساعت 5 کار می‌کنیم به همین خاطر هم ماشین کم می‌شود ومسافر باید 40 دقیقه منتظر باشد.»

حسین محمدی؛ عضو شورای شهر و رییس کمیسیون محیط زیست و سلامت شهر کرج درباره‌ی جابجایی مکان این جشنواره به خبرنگار انصاف نیوز گفت: «با توجه به اینکه شهر کرج و استان البرز پتانسیل لازم به عنوان قطب تولید گل و گیاه در کشور را دارد؛ ما باید بتوانیم یک نمایشگاه دائمی که عرضه گل و گیاه هم آنجا دایر باشد برگزار کنیم.»

محمدی درباره‌ی مکان موردنظر استقرار این نمایشگاه دائمی گفت: «احتمالاً این نمایشگاه در حاشیه‌ی اتوبان همت که به کرج ختم می‌شود و یا حاشیه‌ی بزرگراه شمالی که در دست احداث است جای‌نمایی شود.»

مهدی حاجی قاسمی، عضو شورای شهر و رییس کمیسیون حمل ونقل و ترافیک شهر کرج نیز درباره‌ی جابجایی این جشنواره گفت: «این جشنواره یک برند شهری کرج است که هر ساله در این 15 روز برگزار می‌شود که هم شهر کرج را به مردم نشان می‌دهد و هم شهروندها استفاده می‌کنند. معضل ترافیک همه جا وجود دارد اما اینکه بخواهیم مکان جشنواره‌ای را عوض کنیم که این همه بازدید کننده دارد، پاک کردن صورت مساله است.»

حاجی قاسمی در ادامه گفت: «هررویدادی عوارضی دارد که باید عوارضش بررسی شود و راهکار هم در نظر گرفته شود اما فکر می‌کنم که موضوع آنقدر که باید برای شهروندان مشکل ساز باشد، بالاخره یکی دو ساعت غروب فقط این مشکل هست.»

حاجی قاسمی درباره‌ی وضعیت وسایل نقلیه عمومی گفت: «وسایل نقلیه عمومی در شهر کرج به دلیل مهاجرت پذیری حداقل ماهانه مقداری دستگاه اضافه می‌شود و این حمل و نقل عمومی هم باید کمک در این زمینه بکند.

نمایشگاه گل لاله‌ها با وجود اینکه هم از نظر اقتصادی و هم از نظر اجتماعی و فرهنگی کارکرد خوبی برای شهر کرج دارد اما بسیاری از کرجی‌ها را دچار مشکل می‌کند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا