خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بازگشایی دانشگاه‌ها در افغانستان؛ دختران دانشجو از دانشجویان پسر خواستند تا دانشگاه‌ها را تحریم‌ کنند

با آغاز سال تحصیلی جدید افغانستان، قرار است تنها دانشجویان پسر طبق اعلام‌ وزارت تحصیلات عالی طالبان به دانشگاه‌ها بروند. با این حال، شماری از دانشجویان دختر در نامه‌ای از دانشجویان‌ پسر خواسته‌اند تا دانشگاه‌ها را تحریم کنند.

به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، بربنیاد اعلام وزارت تحصیلات عالی طالبان، روز دوشنبه، ۱۵ اسفندماه، نخستین روز آغاز سال تحصیلی جدید در استان های سردسیر است.

در نامه سرگشاده دانشجویان محروم شده از تحصیل خطاب به دانشجویان‌ پسر آمده است: «میلیون‌ها دختر در سراسر افغانستان با چشمان اشکبار به سوی ایستاده‌گی شما خواهند نگریست و شجاعت و همراهی شما را تحسین خواهند کرد. ما بالای شما صدا می‌کنیم که دانشگاه‌ها را تحریم کنید.»

دختران دانشجو همچنان‌ گفته‌اند که محروم کردن دختران از تحصیل برخلاف آرمان‌های مشترک زنان و‌ مردان برای خودکفایی افغانستان است و باید در مقابل آن ایستاد.

در نامه همچنان گفته شده است که آنان وعده دانشجویان پسر در جریان اعتراضات و نیز شعار «یا همه یا هیچ‌کس» را به یاد دارند و منتظرند تا جهان ایستادن دانشجویان‌ پسر را در کنار عدالت و آزادی ببیند.

دانشجویان دختر به‌ هم‌کلاسی های پسرشان گفته‌اند: «به طالبان درس بدهید که وقتی یک ملت تصمیم بگیرد می‌تواند به ساده‌گی ساختارهای یک گروه تروریستی را با فروپاشی روبه‌رو کند.»

وزارت تحصیلات عالی طالبان‌ اواسط هفته گذشته تاریخ آغاز سال تحصیلی جدید را اعلام کرد.

در مکتوب نشر شده از سوی این وزارت، تاریخی برای بازگشت دختران به دانشگاه‌ها مشخص نشده بود.

طالبان حدود چهار ماه پیش درب دانشگاه‌ها را به‌روی دختران بستند؛ اقدامی که اعتراضات گسترده‌ دانشجویی را در پی داشت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا