خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رئیس جامعه مدرسین: سردار سلیمانی یک دیپلمات بود

رئیس جامعع مدرسین حوزه علمیه گفت:  شهید سلیمانی یک دیپلمات به تمام معنا بود و مسائل منطقه را تنها از طریق نظامی و تدابیر نظامی و با اسلحه حل نمیکرد؛ خدای متعال یک قدرت خاص فکری به شهید سلیمانی داده بود که با بهره گیری از این قدرت فکر و اندیشه و تدبیر،خیلی از مسائل را،بدون این که عملیات نظامی انجام دهد، از طریق دیپلماسی و قانع کردن افراد مختلفی که در صحنه جنگ و منازعه بودند و این دعواهای داخلی گاهی سوژه به دست دشمنان در کشورهای همسایه می داد، حل می کرد؛ یعنی این ها را پای یک میز می نشاند و به اقناع می رساند.

گفت‌وگوی خبرآنلاین با آیت‌الله حسینی بوشهری را می‌خوانید:

آیت الله حسینی بوشهری! به عنوان سوال اول بفرمایید که تحلیل و توصیف حضرتعالی از شخصیت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بعنوان سردار بزرگ سپاه اسلام چیست؟

در آستانه سالگرد شهادت سردار رشید اسلام، سپهبد شهید سلیمانی هستیم؛ این مناسبت را که با ایام شهادت صدیقه طاهره فاطمه زهرا(سلام ا… علیها) تقارن پیدا کرده است، خدمت همه ارادتمندان به اسلام، انقلاب، نظام اسلامی و همه دوستداران این شهید عزیز تسلیت عرض می کنم. شهید سلیمانی از چهره های ماندگار تاریخ انقلاب ماست؛ به نظر بنده اگر بعد از سالیانی بخواهند، تاریخ انقلاب اسلامی ایران را بنویسند و شخصیت های تأثیرگذار که از جان و دل، برای انقلاب، و برای دفاع از تمامیت ارضی کشور، سرمایه گذاری کردند را نام ببرند، بنده فکر می کنم نام شهید سلیمانی جزء اولین هاست.

ایشان کارشان را با اخلاص آغاز کردند؛ کارشان را با جدیت و پیگیری و بدون چشم داشت و توقع آغاز کردند. انسانی خطرپذیر بودند و در شرایط سخت و دشوار، بدون هیچ گونه ترس و واهمه ای، در میدان حضور پیدا می کردند؛ او حقیقتا خار چشم دشمنان دین اسلام بود.

بسیاری از شخصیت های خارجی علاقه داشتند چند دقیقه‌ای با سردار سلیمانی ملاقات کنند

**شخصیت فراملی و بین المللی سردار سلیمانی را چگونه توصیف می کنید؟

نام سردار سلیمانی نه تنها در ایران اسلامی ما، بلکه در کل منطقه، بلکه بالاتر باید بگویم در بین تمام تحلیل گران نظامی و سیاسی، کاملا شناخته شده و مورد ستایش بود؛ ایشان شخصیتی بود که حتی دشمنان، در عین حال که با او دشمن بودند، ولی همیشه از او بخاطر قهرمانی هایش، و بخاطر آن شجاعتش و تدابیری که در راستای مسائل منطقه داشت، او را می ستودند.

بسیاری افراد از شخصیت های خارجی که دارای جایگاه مهم نظامی و سیاسی هم بودند، علاقمند بودند که چند دقیقه ای با این شهید عزیز ما، دیدار و جلسه و ملاقاتی داشته باشند؛ ایشان تمام طول دوران زندگی اش را با توکل به خدا سپری کرد؛ و بعنوان یک سرباز فداکار ملت، پا به عرصه میدان گذاشت.

او متعلق به یک فرد و متعلق به یک گروه خاص نبود

**زندگی یک انسان چگونه باید باشد که در پی از دست رفتن او، ده ها میلیون نفر ناراحت و در تشییع جنازه او شرکت کنند؟ و واقعا رمز این محبوبیت شهید سردار سلیمانی چه بود؟

علت این که ملاحظه کردید، هنگام شهادت او، زن و مرد و پیر و جوان و تمام اقشار جامعه با هر نوع سلیقه فکری، و با هر نوع جناح بندی سیاسی، آن حضور تاریخی را در تشییع جنازه او پیدا کردند، نشان گر این بود که او متعلق به یک فرد و متعلق به یک گروه خاص نبود، بلکه او متعلق به ملت ایران بود؛  او متعلق به اسلام بود؛ او متعلق به انقلاب بود؛ او راه امام خمینی(ره) را خوب شناخته بود و در کنار رهبر معظم انقلاب اسلامی، خدمت می کرد؛ او حقیقتا مشمول ادعیه انسان های پاک و خالص بود؛ او خودش را برای شهادت بارها و بارها آماده کرده بود؛ یعنی اگر این که می بینیم او هیچ گاه نمی ترسید و اگر با تمام سختی ها که در بحث مبارزه با داعش، برای همسایگان ایران عزیز ما پیش می آمد، ایشان جز اولین کسانی بود که در صحنه حضور پیدا می کرد، نشان از آن دارد که شهید سلیمانی، توکل حقیقی به خداوند داشت و از سویی مورد عنایت خاص خداوند بود.

داعشی ها موقعی که نام شهید سلیمانی را می شنیدند، از ترس عقب نشینی می کردند؛ قضایایی که در عراق پیش آمد و قضایایی که در کردستان عراق پیش آمد و نزدیک بود که گروه داعش، بسیاری از بخش های آن مناطق را به اشغال خودشان در بیاورد، با حضور این سردار رشید و قهرمان و نام آور ایرانی، جمع شد؛ یعنی با وجود و با حضور سردار سلیمانی(رض)، داعشی ها در افکار خود تجدید نظر کرده و از ترس شان، از مواضع نظامی خود عقب نشینی می کردند؛ چنین انسان هایی که خار چشم دشمنان اسلام و خدمتگذار واقعی مردم باشند، جاودانه تاریخ اند و علت آن هم این بود که شهید سلیمانی، حقیقتا در مکتب اهل بیت(ع) رشد پیدا کرده و نسبت به دین و مسائل عبادی و اعتقادی، تقید و پایبندی خاصی داشت. مردم ایران ما که همه بنام شهید والامقام حاج قاسم سلیمانی افتخار می کنند و همیشه یاد او را گرامی می دارند.

وجود چنین افرادی همچون شهید سلیمانی در جامعه، مایه آرامش است

**مقام معظم رهبری برای گرامیداشت همیشگی راه و رسم شهید سلیمانی، واژه مکتب سلیمانی را بکار بردند؛ اگر ما بخواهیم مکتب سلیمانی را بشناسیم این سؤال پیش می آید که، راه و رسم سردار سلیمانی، ناشی از انگیزه های دینی بود یا ناشی از انگیزه های ملی و میهنی؟

شهید سردار سلیمانی عزیز، اگر استوار و با صلابت در میادین نبرد حاضر میشد و دنیا را حیرت زده می کرد، به دلیل این بود که انگیزه دینی و اسلامی را در کنار انگیزه های ملی خود جمع کرده بود؛ یعنی از یک سو انگیزه های اسلامی و دینی را همراه خود داشت که او را به این صحنه های نبرد می کشاند و از سوی دیگر انگیزه های ملی را در درون خود داشت؛ به این معنا که نمی خواست کشور ما، تحت تأثیر طمع ورزی دشمنان ملت قرار بگیرد.

بنابراین ما باید همیشه، نه تنها در سالگرد شهادت او، بلکه باید همیشه یاد و خاطره او را گرامی بداریم. این که رهبر معظم انقلاب زنده نگاه داشتن سردار سلیمانی را تحت عنوان مکتب شهید سلیمانی یاد کردند، چون شیوه حرکت سردار سلیمانی و شیوه مبارزه ایشان، و شیوه ایثار و گذشت شان، شیوه هایی است که برای نسل امروز ما و نسل فردای ما و فرداهای ما درس آموز است و اگر ما چنین انسان هایی داشته باشیم، هیچ موقع نه کشور ما، مورد طمع دشمنان قرار خواهد گرفت و نه آسیبی متوجه کشور خواهد شد. واقعا وجود چنین افرادی همچون شهید سردار سلیمانی در جامعه، مایه آرامش است و همه احساس می کنند که سلیمانی متعلق به آن هاست.

**سردار سلیمانی در عین این که مطیع امر ولایت فقیه و حامی سفت و سخت نظام جمهوری اسلامی بودند، اما شاهد بودیم وقتی ایشان به شهادت رسیدند، نه تنها نیروهای داخل انقلاب از منتهی الیه اصولگرایان تا منتهی الیه اصلاح طلبان همه ناراحت بودند، بلکه حتی افرادی که انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی را قبول هم نداشتند، از به شهادت رسیدن ایشان احساس تأسف می کردند و جملات بلند بالایی درباره ایشان می گفتند که بعضا مایه حیرت بود؛ به نظر حضرتعالی، رمز این نفوذ شهید حاج قاسم سلیمانی در دل همگان چیست؟

موقعی که مردم احساس کنند یک فردی، خودش را فدای کشور و فدای امنیت کشور و فدای امنیت مردم و جامعه اش کرده، مردم، او را فارغ از این که خودشان چه تفکر و سلیقه ای دارند، دوستش دارند؛ وقتی پای ابراز ارادت به یک مدافع منافع ملی به میان بیاید، این جا دیگر نه انقلابی می شناسد و نه غیر انقلابی؛ نه ملی گرا می شناسد و نه اصولگرا می شناسد و نه اصلاح طلب. چون همه احساس می کنند که او برای تک تک آحاد جامعه، و برای امنیت آنان، و برای آرامش آنان، ارزش قائل بود و در راه آنان، جان شیرین خود را داد. و شخصیت شهید سلیمانی، چنین شخصیتی بود؛ از این زاویه و نگاه، مردم ما چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور، او را دوست داشتند و به ایشان ابراز ارادت می کردند.

اگر مردم ما در داخل کشور، ایشان را آن چنان می ستایند و در آن تشییع جنازه با شکوه چند ده میلیونی شرکت کردند، بخاطر این است که او را فرزند ملت دانستند. و کسی که به چنین جایگاهی برسد، محبوب همه انسان هاست؛ قرآن کریم هم در آیه 96 سوره مریم، می فرماید “إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا” به این معنی که “همانا آنان که به خدا ایمان آوردند و نیکوکار شدند خدای رحمان آنها را (در نظر خلق و حق) محبوب می‌گرداند”. یعنی کسانی که دارای دو ویژگی ایمان به خدا و ویژگی عمل صالح و کار نیک باشند، محبوب دل همه انسان ها قرار خواهند گرفت؛ و واقعا چه عملی صالحی بالاتر از این است که انسان در مقابل دشمن بایستد و با تمام وجود و سرمایه اش برای دفاع از کشور و استقلال و امنیت آن و همچنین دفاع از هویت انقلاب اسلامی، به میدان بیاید؛ قطعا چنین انسانی، نه تنها تأثیرش و محبوبیتش در داخل کشور، که حتی در خارج از کشور هم هست؛ حتی غیر ایرانی هایی که در خارج از کشور هستند و امروزه بعنوان بخشی از جبهه مقاومت در کشورهای مختلف شناخته می شوند، احساس می کردند، سردار قاسم سلیمانی، تنها متعلق به ملت ایران نیست، بلکه متعلق به همه انسان های مظلوم جهان است.

شخصیت کاریزمای سردار، همه دنیا را به تعجب واداشت

سلیمانی هم دلسوز مردم ایران است و این مهم را با شهادت خود و با گذاشتن جانش در طبق اخلاص، در راه مبارزه با دشمنان مردم و دشمنان دین، اثبات کرد و هم دلسوز مردم مظلوم بسیاری از کشورها بود که احساس می کرد مورد توطئه دشمنان دین و ظالمان قرار می گیرند؛ شهید سلیمانی در دفاع از تمامیت اسلام، و حفظ مسلمانان و جایگاه مسلمانان، قدم در این میدان گذاشت و به چنان جایگاه رفیع و بلندی رسید که دشمنان هم به این جایگاه بلند و رفیع اذعان و اعتراف داشتند؛ این نکته را عرض کردم که حتی تحلیل گران و سیاستمدارانی که مسلمان هم نبودند و شاید دشمنان شهید سلیمانی بودند، این ها هم آرزوی ملاقات و دیدار با این سردار بزرگ سپاه اسلام را داشتند؛ چرا که این شخصیت کاریزما، همه دنیا را به تعجب واداشت.

این که دیدیم شخص ترامپ اعلام کرد من دستور کشتن سردار قاسم سلیمانی را دادم، به این دلیل بود که او می دانست که این سردار بزرگ، شخصیتی تأثیرگذار در کل منطقه خاورمیانه است که تمام برنامه ها و طراحی های خودشان بعنوان دشمنان اسلام و مسلمانان را نقش بر آب می کند که واقعا هم همین گونه بود و او نقشه های این دشمنان دین اسلام و مسلمانان را نقش بر آب می کرد.

دشمنان اسلام با بهره گیری از داعش، بارها برای عراق نقشه کشیدند اما با حضور سردار سلیمانی، نقشه های شان از بین رفت؛ بارها برای کشور سوریه نقشه کشیدند که با برنامه ریزی شهید سلیمانی، تمام نقشه های آنان نقش بر آب شد؛ و دشمنان اسلام مانده بودند که این چهره، چه چهره ای است که در عین سادگی، در عین بی آلایشی، این قدر اثرگذار و در حد یک قهرمان ملی است. واقعا هم شهید حاج قاسم سلیمانی(رض)، قهرمانی است که در مقابل تمام ابرقدرت ها، یک تنه می ایستاد.

حاج قاسم یک دیپلمات به تمام معنا بود و مسائل منطقه را تنها با اسلحه حل نمی‌کرد

**شهید سلیمانی در عین حضور فعال در جبهه مقاومت و مبارزه با داعش، در مباحث سیاست خارجی و مذاکرات احتمالی با مسئولین کشورهای اسلامی هم نقش آفرینی داشتند، نظر شما در این باره چیست؟

بله. شهید سلیمانی تنها مرد میدان جنگ نبود، بلکه او یک دیپلمات به تمام معنا بود و مسائل منطقه را تنها از طریق نظامی و تدابیر نظامی و با اسلحه حل نمیکرد؛ خدای متعال یک قدرت خاص فکری به شهید سلیمانی داده بود که با بهره گیری از این قدرت فکر و اندیشه و تدبیر،خیلی از مسائل را،بدون این که عملیات نظامی انجام دهد، از طریق دیپلماسی و قانع کردن افراد مختلفی که در صحنه جنگ و منازعه بودند و این دعواهای داخلی گاهی سوژه به دست دشمنان در کشورهای همسایه می داد، حل می کرد؛ یعنی این ها را پای یک میز می نشاند و به اقناع می رساند و در نتیجه آن چیزی که دشمنان اسلام، سالیانی روی آن سرمایه گذاری کرده بود تا با کمک تفرقه اندازی بین امت اسلام، بتواند در کشورهای اسلامی نفوذ کند، با تدابیر دیپلماسی فعال این شخصیت کاریزما، توطئه های آنان از بین می برد.

با حفظ اصول و چارچوب های نظام، چارچوب های انقلاب حرکت می کرد
**منش اخلاقی سردار سلیمانی را چگونه تحلیل می کنید؟ با توجه به این که ایشان در عین حال که نسبت به دشمنان اسلام و انقلاب، بسیار محکم و مقاوم بودند، اما هیچ گاه موضع تندی بر علیه نیروهای داخل انقلاب و مسئولین کشورمان نداشتند و شاهد تندروی از سوی ایشان نبودیم. نظر شما در این باره چیست؟

کلیاتی که در پاسخ به سؤالات قبلی مطرح کردم، موضوعات سؤال شما را پاسخ دادم؛ در کل باید گفت که ایشان اهداف متعالی تری مدنظرش بود و انسان هایی که اهداف متعالی تری مد نظرشان باشد به مسائل جزئی و زودگذر توجه نمی کنند؛ البته ایشان همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند گرچه نسبت به همه آحاد جامعه و مجموعه های جامعه، احترام می گذاشت و یک حالت مهربانانه داشت، ولی یک سلسله اصولی داشت که بر اساس آن اصول انقلابی و معیارها و چارچوب هایی که در راستای فرمان رهبری تشخیص می داد، عمل می کرد؛ حالا در ظاهر شاید برخی افراد بخواهند به گونه دیگری شخصت ایشان و منش ایشان را توصیف کنند و تبیین کنند؛ ایشان با حفظ اصول و چارچوب های نظام، چارچوب های انقلاب حرکت می کرد و در عین حال خط مشی او نشان داد که او برای تمام ملت خودش را فدا خواهد کرد و چنین هم اتفاق افتاد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا