خرید تور تابستان ایران بوم گردی

امیر قلعه نویی سرمربی تیم ملی ایران شد ؛‌‌‌‌ تحقق آرزوی 16 ساله امیر

امیر قلعه نویی سرمربی تیم ملی ایران شد تا پس از گذشت 16 سال بار دیگر ژنرال، بر روی نیمکت داغ سرمربیگری تیم ملی فوتبال ایران بازگردد.

به گزارش انصاف ورزشی، پس از به پایان رسیدن جام جهانی 2022 که جام جهانی ثبت بسیاری از رکوردهای مثبت و منفی تاریخ فوتبال ایران در جام جهانی بود، دومین دوره حضور کارلوس کی‌روش پرتغالی بر روی نیمکت تیم ملی فوتبال به پایان رسید.

شاید عدم ادامه همکاری مستر سی کیو بعد از جام جهانی به دلیل جا به جا نشدن مهم‌ترین رکورد منفی فوتبال ایران در جام جهانی باشد که همانا عدم صعود به دور دوم جام جهانی فوتبال است؛ اتفاقی که برای مرتبه ششم برای ایران و برای مرتبه سوم با مرد پرتغالی در قطر رقم خورد تا کی‌روش هیچ شانسی برای ادامه حضور در ایران نداشته باشد و برای ادامه سرمربیگری به قطر سفر کند.

اما بعد از جدایی کی‌روش انتخاب سرمربی تیم ملی تبدیل به یک سرگیجه بزرگ شد و انواع و اقسام نام‌های داخلی و خارجی برای نشستن بر روی نیمکت تیم ملی توسط فدراسیون مهدی تاج مطرح شد هرچند که از همان ابتدا بسیاری معتقد بودند تنها گزینه داخلی مدنظر امیر قلعه نویی است خصوصا پس از آنکه به دلایلی که برای بسیاری واضح است علی دایی که منتخب کمیته فنی فدراسیون پیش از انتخاب کیروش بود، دیگر امکان نشستن بر روی نیمکت تیم ملی را نداشت.

اما در روزهای اخیر به نظر می‌رسید فیلیکس سانچز سرمربی اسپانیایی تیم ملی قطر در جام جهانی، جانشین کی‌روش خواهد بود اما او سر از نیمکت اکوادور در‌آورد تا قلعه نویی تبدیل به نزدیک‌ترین فرد به نیمکت تیم ملی شود.

قلعه نویی آخرین بار 16 سال پیش و برای مدت نسبتا کوتاهی سرمربی تیم ملی ایران بود زمانی که با برکنار کردن محمد دادکان از فدراسیون فوتبال و همچنین پایان یافتن حضور طولانی برانکو ایوانکوویچ پس از نتایج ضعیف در جام جهانی 2006 و البته نگرش‌های منحصر به فرد دولت نوپا محمود احمدی‌نژاد، اوضاع در فوتبال ایران به هیچ عنوان خوب نبود و سایه تعلیق بر سر فدراسیون سنگینی می‌کرد.

در چنین شرایطی قلعه نویی که تا پیش از آن توانسته بود با استقلال تهران قهرمانی مقتدرانه‌ای را در لیگ برتر رقم بزند سکان دار هدایت تیم ملی شد و نتایج بدی نیز کسب نکرد؛ اما ضربات پنالتی در برابر کره جنوبی در یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا 2007 سبب شد تا پایانی تلخ بر رویای قهرمانی آسیا در سال 2007 نوشته شود.

این حذف قابل انتظار برابر یکی از قدرت‌های آسیا که هنوز بازیکنانی را از تیم چهارم جهان کره جنوبی در سال 2002 دراختیار داشت، یکی از عجیب‌ترین واکنش‌های تاریخ فوتبال ملی ایران را از جانب مسئولین در پی داشت؛ چراکه موضوع حتی به صحن مجلس کشیده شد و قلعه نوعی تقریبا علاوه بر اخراج شدن محاکمه غیر رسمی نیز شد!

امیر قلعه نویی سرمربی تیم ملی ایران شد ؛‌‌‌‌ تحقق آرزوی 16 ساله امیر
امیر قلعه نویی سرمربی تیم ملی ایران شد ؛‌‌‌‌ تحقق آرزوی 16 ساله امیر

قلعه نویی به مربیگری در لیگ بازگشت و توانست چهار قهرمانی دیگر را با استقلال و سپاهان تجربه کند اما هرگز موقعیت نشستن دوباره بر روی نیمکت تیم ملی را به دست نیاورد.

اما حالا امیر قلعه نویی سرمربی تیم ملی ایران شد آنهم در روزهایی که ژنزال شماره 8 فوتبال ایران بیش از 8 سال است که موفق به کسب جام نشده، 8 بازی پیاپی را به استقلال باخته و در تیم‌هایی چون سپاهان، ذوب‌آهن، تراکتور و گلگهر هیچ موفقیت چشمگیری به دست نیاورده و در رقابت با مربیان جوانی همچون یحیی گلمحمدی، فرهاد مجیدی، جواد نکونام و … عملا قافیه را باخته است.

به نظر می‌رسد بی مهری بی‌سابقه به امیر قلعه نویی پس از باخت به کره جنوبی در روزهایی که قلعه نویی بهترین مربی ایرانی فوتبال ایران بود، پس از 16 سال با سپردن دوباره سکان هدایت تیم ملی ایران به او در روزهایی که به نظر او دیگر بهترین مربی ایران نیست، درحال جبران است.

ژنزال شماره 8 در فوتبال باشگاهی چه در زمان بازیگری و چه در زمان مربیگری به هر آنچه باید رسیده است و بارها قهرمانی ایران، قهرمانی جام حذفی و حتی قهرمانی آسیا را تجربه کرده است؛ اما امیر در حوزه ملی چه در زمان بازیگری با تنها 20 بازی ملی و چه در زمان مربیگری، دوران خوبی نداشته است و شاید حالا قلعه نویی در آستانه 60 سالگی مصمم است تا یک خاطره خوب از خود در سطح ملی و در جام ملت‌های آسیا 2023 به جا بگذارد.

امیر قلعه نویی سرمربی تیم ملی ایران شد ؛‌‌‌‌ تحقق آرزوی 16 ساله امیر
امیر قلعه نویی سرمربی تیم ملی ایران شد ؛‌‌‌‌ تحقق آرزوی 16 ساله امیر

شاید آخرین موضوعی که پیرامون انتخاب امیر قلعه نویی به عنوان سرمربی تیم ملی جلب توجه می‌کند، موضوع حواشی همیشگی اطرافیان قلعه نویی در دوران مربیگری وی است؛ موضوعی که بارها و بارها به وجهه او آسیب زده و قلعه نویی باید برای رسیدن به موفقیت در سطح ملی، این موضوع را حسابی کنترل کند.

به هر روی امیر قلعه نویی سرمربی تیم ملی ایران شد و امشب پس از پایان دیدار گلگهر برابر نفت مسجدسلیمان به دوره خود در سیرجان پایان خواهد داد و آماده یک چالش بسیار مهم در زندگی خود خواهد شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. بهترین سرمربی تمام زمان رو هم بیارید نمی تونید با این بازیکنانی که می بینم کاری به جایی ببرید ، فعلا که از همین اولین بازیکنتون که آزمون باشه مشخص شد که وضعیت می خواد چطور باشه و تیم درواقع ده نفره میشه ، در تیم ملی فقط به تعداد 4،5 نفر بازیکن از کل لیست 22،3 نفره تیم ملی از جام جهانی 2018 به بعد خوب می تونن باشه ، دروازه بان بیرانوند خیلی خوبه ، دفاع رامین رضاییان ، ابوالفضل جلالی و محبی ، قلی زاده، ترابی، از تیم مس کرمان هم یک دو تا بازیکنان خیلی خوب و فنی هست که حتما باید استفاده کنن و همینطور تیم های دیگه لیگ داخل نه اینکه این لژیونر های بدرد نخور که بدترینشون اول از همه آزمون هستش . شمافکر می کنید که تیم هایی مثل ولز رو بردید شاهکار کردی!؟ تیم ولز ازتیم های لیگ داخلی هم ضعیف تر هستش! یا مثلا بردن تیم عراق برای سعود به جام جهانی!؟! واقعا خنده دار است .در جام جهانی مشخص می شود تا چند مرده حلاج هستید.بازیکنان زحمت کش و کاربلد واقعی استفاده کنید..به ترتیب بدترین و زحمت نکش ترین بازیکنان تیم:آزمون-جهانبخش-علی کریمی-مجید حسینی-انصاری فرد-نوراللهی-عزت اللهی-حاج صفی-تارمی که بسیار کند هستند و بازیکنان خوب فعلا:ابوالفضل جلالی-قدوس-رضائیان و ترابی و قلی زاده هم نسبتا خوب هستند – از دروازه بان ها هم عابد زاده و حسین حسینی بدترین ها هستش.اون ازمون … از همشون بدتره ! … در تیم ملی باید به طور کلی تجدید نظر صورت بگیرد و سخت گیری مضاعفی صورت بپذیرد….در مورد بازی های تیم ملی دیدار های تدارکاتی که مثلا برای تجربه باشه درست نمیتونه باشه ، مگه بریل و فرانسه و مراکش ئ ژاپن و … چندبار در سال بازی های ملی تدارکاتی کرده بودند که در جام جهانی قطر 2022 درخشیدند!؟ خود بازیکنان باید همبستگی داشته باشند و تیم اصلی با ذخیره باید با هم تمرین داشته باشند.

    2
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا