خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رشد سفرهای غیرسازمان‌دهی شده در نوروز 1402

سرویس اقتصادی، انصاف نیوز: «رشد سفرهای غیرسازمان‌دهی شده که کمکی به بهبود وضعیت مالی خدمات‌دهندگان حرفه‌ای گردشگری نمی‌کند، از ویژگی سفرهای نوروزی سال 1402 خواهد بود و بنابراین بحران اقتصادی در حوزه کسب‌وکارهای مرتبط با گردشگری و خدمات سفر ادامه خواهد داشت.» این پیش‌بینی یک کارشناس فعال در حوزه خدمات گردشگری است.

علیزاده، گردشگری را به دو دسته کلی داخلی و خارجی تقسیم کرد و به خبرنگار انصاف نیوز گفت: انتظار می‌رفت سفرهای داخلی بعد از یک دوره رکود رشد قابل توجهی داشته باشد اما متاسفانه افزایش قیمت ارز و نرخ تورم، باعث بالارفتن چشمگیر قیمت خدمات گردشگری شده است و بنابراین سفرهای سازمان‌دهی شده در نوروز 1402 چندان زیاد نخواهد بود.

این کارشناس گردشگری، سفرهای سازمان‌دهی شده را سفرهایی دانست که به استفاده از خدمات گردشگری مانند اقامت منجر می‌شود.

او ادامه داد: همان‌طور که اشاره کردم سفرهای داخلی تحت‌الشعاع رشد قیمت خدمات قرار گرفته است و سفرهای خارجی نیز تحت تاثیر رشد قیمت ارز هستند و بنابراین، سفر برای طبقه متوسط غیرممکن یا به شدت مشکل و گران شده است.

علیزاده گفت: در نوروز 1402، شاهد رشد سفرهای غیرسازمان‌دهی شده، یعنی سفر با خودروی شخصی و در اقامتگاه‌های شخصی یا دولتی خواهیم بود و شاید میزان سفرها به سطح پیش از کرونا هم برسد اما بخش خصوصی فعال در زمینه گردشگری بهره اندکی از این رشد می‌برند و بنابراین بحران اقتصادی در این حوزه پابرجا می‌ماند.

او در تشریح بحران اقتصادی خدمات‌دهندگان گردشگری، به شرایط پس از پاندمی کرونا اشاره کرد و ادامه داد: پس از تعطیلی‌های اجباری، بحران کسب‌وکارهای مرتبط با گردشگری و خدمات سفر با رشد نرخ تورم و نرخ ارز تشدید و تکمیل شد و بسیاری از شرکت‌های فعال مجبور به خروج از این بازار شدند.

این کارشناس که در زمینه ارائه خدمات مسافرتی فعال است، به پرسش خبرنگار انصاف نیوز درباره برنامه‌های حمایتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، پاسخ داد: سکوت مسئولان وزارتخانه و به ویژه آقای وزیر برای ما سودمندتر است. در واقع انتظار ما از آنان این است که کاری نکنند و حرفی نزنند.

او ادامه داد: آنان متخصص این حوزه نیستند و نباید درگیر اجرا شوند. قرار هم نبود در همه جزییات دخالت کنند. به وزیر چه ربطی دارد که ما چه سیم‌کارتی دست گردشگر می‌دهیم؟ قرار بود وزارت‌خانه فقط شرایط را فراهم کند و غیر از سیاست‌گذاری، هیچ کاری انجام ندهد اما اکنون در کوچک‌ترین اجزای اجرا هم دخالت می‌کنند.

علیزاده در پایان گفت: بدنه کارشناسی وزارت میراث فرهنگی در سال‌های اخیر بسیار نحیف شده است و بنابراین ممکن است رشد سفرهای غیرسازمان‌دهی شده را به عنوان یک دستاورد یشناسند و معرفی کنند اما مسئولان وزارتخانه باید توجه داشته باشند که سفر با خودروی شخصی و اقامت در چادر یا مدارس و… به معنای رشد گردشگری نیست و کمکی به خروج کسب و کارهای حرفه‌ای توریسم از بحران اقتصادی نمی‌کند.  

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. این کارشناس محترم هم فکر کنم روزجمعه بیدار شده و متوجه شده
    یک نفر در انصاف نیوز نبود تذکر دهد که اسکان درمدرسه و چادر شخصی سالهاست بوده
    ما اصلاح طلبان ازبرهه انقلاب بیشترین دولت را تشکیل دادیم و هر دولت کارهای اصلی رو رها، و دنبال فرعی رفت
    همین رییس دولت قبل با آن زبان طعنه زن و خنده های موذیانه اش دغدغه اش شده بود کنسرت مشهد و طعنه زدن به نیرو انتظامی و سپاه و فلان گروه ، حزب و فلان فرد و ….
    این کارها نمونه بارز سفاهت عقل آن فرد و مشاوران کم عقل تر آنهاست که طی این سالها در هر دولت بوده است
    در صورتی که می توانست وضع اقتصادی و فرهنگ جامعه را بهتر کند و سنت اسلام را بیشتر پیاده سازی کند
    اما افسوس که ما غافلیم از اینکه کشورهای دیگر کوچکترین اختلاف ما در کشور را تحلیل میکنند و بر اساس آن با ما رفتار سیاسی و اقتصادی و…. میکنند

    این مملکت در دست ما اصلاح طلبان است و فکر ضربه به اصولگرایان هستیم و باید گفت خاک بر سرِ ما که مردم را فقط برای سیاهی لشکر می خواهیم و به آنها امتیازهایی دادیم که باعث خرابی های فکری و …. در درازمدت خواهد شد
    البته که بسیاری از ما خود را عقل کل می دانیم و اعتنایی به اینگونه حرفها(امثال نظر بنده و دیگران) نداشته و ندارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا