خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نکته‌ای درباره‌ی منشور رضا پهلوی

حسن انصاری، تاریخ پژوه، به بهانه‌ی انتشار منشور چند نفر از اپوزسیون با محوریت رضا پهلوی، فرزند شاه سابق، در کانال تلگرامی خود نوشت:

برخی از محتوای «منشور»ی که آقا رضا پهلوی همراه با چند نفر دیگر تدوین و منتشر کرده‌اند و درخواست‌های آنان از دولت‌های خارجی برای اعمال فشار بيشتر بر ايران و مردمش استعجاب کرده‌اند؟ آيا واقعا جای استعجاب است؟

از متنی که فرزند محمد رضای پهلوی پايش را امضا کرده چه توقعی داريد؟ محمد رضا فرزند رضا خانی است که با کودتای 1299 به قدرت رسيد و بعد به فرموده خارجی‌ها از کشور در شهريور بيست به نحو خفت باری اخراج شد.

فرزندش محمد رضا در سال 32 با کودتای خارجی‌ها قدرتش را به خيال خامش تحکيم کرد.

بعد در سال 57 مردم شريف ايران پس از سال‌ها مبارزه که از سال 32 تا 57 به طول انجاميد موفق شدند او را از قدرت و حکومت بر ايران بيرون کنند.

بنابراين هر دو شاه تمام قدرتشان، حدوثاً و بقاءً با کودتای خارجی شکل گرفت.

تنها موردی که مردم در سرنوشت و قدرت آنها مؤثر بودند همان سال 57 بود که محمد رضا را با مشارکت همه طبقات و گروه‌ها از کشور بيرون راندند.

حالا توقع هست که منشوری که بر پايه آن ميراث امضا شده آويزان خارجی‌ها نباشد؟ شگفتا…

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. به نظر من لغو نکردن سوگند بهترین کار ممکن هستش
    اولاً آن طیف مشروطه خواه / سلطنت طلب که بخش مهمی از سرمایه اجتماعی رضا پهلوی هستند از دست داده نمی شود
    دوماً R.P نظر خودش را بار ها اعلام کرده است که یک جمهوری سکولار دموکرات را ترجیح می‌دهد
    سوماً اگر مردم ایران واقعا از طریق صندوق رای نظام پادشاهی مشروطه/پارلمانی/ تشریفاتی را به جمهوری ریاستی/ نیمه ریاستی ترجیح بدهند چه کسی قرار است پادشاه شود؟ هرچند رضا پهلوی در این حالت باز هم از مجلسی مانند مهستان نام می‌برد کاری که اشکانیانیان می کردند.

    چهارما خیلی واضح اعلام کردند که اگر می‌خواهید ملحق بشوید بشوید. خدمات جبهه ملی بر هیچ کسی پوشیده نیست. خوش نام هست و قطعا طرفدارانی دارد.

  2. برادر جان وقتی سواد نداری چرا اصرار در استفاده از کلمات قلمبه سلمبه داری ؟ استعجاب یعنی طلب تعجب کردن ( استفعال = طلب انجام فعل کردن ) . ضمنا در مورد رضاخان کاشکی کمی از خیانتهایش را هم ردیف می کردی مثل تاسیس بانک‌های ملی و سپه دانشگاه تهران کارخانجات نساجی سیمان اعزام دانشجو به خارج ثبت احوال ثبت اسناد راه آهن سراسری سرکوب تجزیه طلبان مثل شیخ خزعل انگلیسی ( انقدر خیانتهاش زیاد بوده که باید حالا حالاها لیست بشه ). البته رضا پهلوی هیچ جایی در فردای ایران نداره به هزار و یک دلیل اگر هم از او و مسیح علی نژاد و … در اروپا و … دعوت می کنن فقط به خاطر اینه که به نظام هشدار بدن اگر همکاری نکنین اینها را میاریم سر کار مثل گوادلوپ و سال ۵۷.

    1
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا