خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سومین سقوط بزرگ بانک در آمریکا رقم خورد / رکود بزرگ جهانی سال ۲۰۰۸ تکرار می شود؟

پس از سقوط بانک سیلیکون ولی آمریکا، اکنون نوبت به بانک سیگنچر رسیده تا سومین سقوط بزرگ بانک‌ها را در تاریخ ایالات متحده و دومین سقوط پس از بحران مالی سال 2008 رقم بزند.

به گزارش تجارت‌نیوز، دو روز پس از آن که مقامات، بانک سیلیکون ولی را در یک فروپاشی که میلیاردها دلار سپرده را به سرگردان کرد، روز یکشنبه بانک سیگنیچر واقع در شهر نیویورک را نیز تعطیل کردند که سومین شکست بزرگ در تاریخ بانکداری ایالات متحده به حساب می‌آید.

به گفته دپارتمان خدمات مالی ایالت نیویورک، شرکت بیمه سپرده فدرال کنترل بانک سیگنچر را که در پایان سال گذشته 110.36 میلیارد دلار دارایی و 88.59 دلار سپرده داشت، به دست گرفت.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده و سایر رگولاتورهای بانکی در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که جبران خسارات تمامی سپرده‌گذاران سیگنچر و سیلیکون ولی انجام می‌گیرد و هیچ ضرری متوجه مالیات‌دهندگان نخواهد شد.

به گفته خبرنگار رویترز در محل، کارمندان ظاهراً در دفتر مرکزی کمپانی در منهتن برای برگزاری جلساتی در روز یکشنبه گرد هم آمدند. طبق گزارش این خبرنگار از محل برگزاری جلسه پس از اعلام خبر تعطیلی سیگنچر، حضار از ساختمان خارج شدند. نمایندگان این بانک به درخواست اظهار نظر رویترز پاسخی ندادند.

شکست سیگنچر به دنبال تعطیلی سیلیکون ولی در روز جمعه، دومین تعطیلی بزرگ در تاریخ ایالات متحده پس بانک «واشنگتن میوچوال» بود که در طول بحران مالی 2008 سقوط کرد، رخ داد.

سرمایه‌گذاران از سرعت خروج مشتریان از SVB به عنوان یک بانک متمرکز بر استارتاپ‌ها و شانزدهمین وام‌دهنده بزرگ در ایالات متحده و سرنگونی آن با خروج سرمایه این مشتریان، عصبی و مضطرب شدند. این اتفاق هفته گذشته بیش از 100 میلیارد دلار ارزش بازار را از بانک‌های ایالات متحده حذف کرد و باعث شد مقامات دولتی در آخر هفته در تلاش برای بازگرداندن اعتماد به سیستم مالی اقدامات سریعی انجام دهند.

سرنوشت مشتریان بانک سیگنچر چه خواهد شد؟

شرکت بیمه سپرده فدرال روز یکشنبه یک بانک جانشین ایجاد کرد که از طریق آن مشتریان قادر بودند تا روز دوشنبه به وجوه خود دسترسی داشته باشند. گفت که سپرده‌گذاران و وام‌گیرندگان سیگنچر به طور خودکار مشتریان بانک جایگزین خواهند شد.

مقامات آمریکایی روز یکشنبه گفتند که مشتریان سیلیکون ولی از روز دوشنبه به سپرده‌های خود دسترسی خواهند داشت. دولت فدرال همچنین اقداماتی را برای تقویت سپرده‌ها و تلاش برای جلوگیری از هرگونه پیامد گسترده‌تر انجام داد.

سیگنچر یک بانک تجاری با دفاتر مشتریان خصوصی در نیویورک، کنتیکت، کالیفرنیا، نوادا و کارولینای شمالی و دارای 9 خط تجاری ملی از جمله املاک تجاری و بانکداری دارایی دیجیتال بود. در ماه سپتامبر، تقریباً یک چهارم سپرده‌های آن از بخش ارزهای دیجیتال بود، اما در ماه دسامبر اعلام کرد که سپرده‌های مرتبط با رمزارزهای خود را به میزان 8 میلیارد دلار کاهش می‌دهد.

بانک سیگنچر در ماه فوریه اعلام کرد که مدیر ارشد اجرایی آن، جوزف دپائولو، در سال 2023 به سمت مشاور ارشد منتقل می‌شود و مدیر ارشد عملیاتی بانک، اریک هاول، جانشین او می‌شود. دپائولو از زمان آغاز به کار Signature در سال 2001 در مقام رئیس و مدیرعامل این بانک بوده است.

سیگنچر رابطه دیرینه‌ای با دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا و خانواده‌اش داشت و در حساب‌های جاری و تامین مالی چندین سرمایه‌گذاری خانواده به ترامپ و تجارت او کمک می‌کرد. بانک سیگنیچر در سال 2021 به دنبال شورش‌های مرگبار 6 ژانویه در کاپیتول هیل، روابط خود را با ترامپ قطع کرد و از ترامپ خواست از این بانک خارج شود.

در بیانیه‌ای، کتی هاچول، فرماندار نیویورک گفت که امیدوار است اقدامات دولت ایالات متحده در روز یکشنبه اعتماد بیشتری نسبت به ثبات سیستم بانکی ایجاد کند.

او گفت: بسیاری از سپرده‌گذاران در این بانک‌ها مشاغل کوچک هستند، از جمله کسانی که اقتصاد نوآوری را پیش می‌برند، و موفقیت آنها کلید اصلی اقتصاد قدرتمند نیویورک است. مقامات روز یکشنبه گفتند که سهامداران و برخی از بدهکاران بدون وثیقه این بانک و همچنین سهامداران بانک سیلیکون ولی محافظت نخواهند شد و مدیریت ارشد هر دو نیز برکنار شده‌اند.

مقامات گفتند که هر گونه زیان وارد شده به صندوق بیمه سپرده فدرال که برای حمایت از سپرده‌گذاران بیمه نشده استفاده می‌شود، مطابق با قانون، جبران خواهد شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا