خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حکم دادگاه پرونده‌ی هواپیمای اوکراینی چه زمانی اعلام می‌شود؟ | پاسخ سخنگو

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به پرونده‌ی هواپیمای اوکراینی گفت: بیست جلسه دادگاه در رسیدگی به اتهامات متهمان تشکیل شده است و ریاست دادگاه و هیئت دادگاه وقت کامل گذاشته شده اند و با دقت و ظرافت به موضوع رسیدگی شده است بعد از برگزاری جلسات ختم دادرسی اعلام شد و مبادرت به انشای رای شد، براساس آخرین اطلاعات انشالله قبل از سال رای صادر میشود این رای قابلیت اعتراض دارد و در مرجع بالاتر قابلیت طرح دارد و می تواند مورد رسیدگی واقع شود.

به گزارش فارس، مسعود ستایشی صبح امروز در بیست و سومین نشست خبری خود ضمن گرامیداشت روز شهید اظهار کرد: با توجه به نام گذاری سال ۱۴۰۱ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال تولید دانش بنیان ،تمامی ظرفیت دستگاه قضائی در سراسر کشور بسیج شد تا در حد مقدورات و با استفاده از امکانات در ستاد اجرایی و استانی تلاش لازم را مصروف کرده تا بخش عمده ای از موانع تولید کشور مرتفع سازد.

ستایشی گفت: در این راستا سازمان بازرسی کل کشور در ۹ ماه سال جاری ۱۲۹ نامه هشداری به دستگاه های اجرایی صادر کرده و ۲۶ فقره پرونده بازرسی تشکیل شده است .۷۳۰ فقره پرونده مربوط به تولید تشکیل شده که ۲۳۹ فقره درراستای رفع تولید مورد رسیدگی و اعمال نظر قرار گرفته است و بیش از هزار مرکز تولیدی بازدید شده است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: سازمان بازرسی در ۹ ماه اخیر ۵۱۴ واحد تملک شده توسط بانک ها، ۵۳۴ پروژه کلان نیمه کاره، بیش از هزار شرکت دانش بنیان و… رصد و مشکلات این شرکت های تولید رسیدگی کرده است.

تشکیل پرونده در حوزه موانع اشتغال زایی

وی ادامه داد: بر اساس گزارش دیوان عدالت اداری حداقل ۲۰۷ گزارش به حمایت از تولید در این مرکز مطرح رسیدگی واقع شده است که بیشترین پرونده ها در حوزه گمرک و مالیات بوده است. به عنوان نمونه به پرونده شرکت فانی گستر خوزستان می توان اشاره کرد. این پرونده ها در قالب مانع زدایی در حوزه اشتغال، کسب و کار و تولید مطرح و منجر به اتخاذ تصمیم و صدور آرای قطعی در جهت حفظ تولید و سرمایه گذاری کشور شده است.

ستایشی گفت:برای ۸۳ هزار نفر از زندانیان در ۱۰ ماه سال جاری دوره های آموزشی اشتغال زایی برگزار شده است. همچنین اقدامات بسیار موثری برای مددجویان صورت گرفته و ۴۲ هزار فرصت شغلی ایجاد شده است.

سخنگوی قوه قضائیه اظهار در ادامه با اشاره به فعالیت های سازمان پزشکی قانونی تصریح کرد: سازمان پزشکی قانونی کشور در راستای فعالیت های شرکت های دانش بنیان، اقدام به بومی سازی تجهیزات کرده است.

وی ادامه داد: این اقدامات در پی تلاش شبانه روزی، اختصاص شعب ویژه، دیدار مردمی، ملاقات با صاحبان امر و… صورت گرفته است.

ستایشی با اشاره به جشنواره نقد برتر اظهار کرد: بر اساس پیگیری های صورت گرفته، مراسم اختتامیه این جشنواره هفته گذشته برگزار شد و از نقدهای برتر تقدیر به عمل آمد و از برگزیدگان این جشنواره تجلیل شد. این جشنواره در راستای اجرای سند تحول قضائی و قانون اساسی برگزار شد. در این جشنواره که اولین دوره خود را سپری کرد از میان ۸۰۰ اثر که واصل شد، ۶ اثر واجد برجستگی شناخته و مورد تقدیر قرار گرفت. دبیرخانه این جشنواره به صورت دائم فعال بوده و امیدواریم در سال آینده شاهد نقدهای بهتری باشیم.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: قوه قضائیه در دوره تحول و تعالی آغوش خود را برای نقد رفتار گشوده و نقد سازنده را موجب خسران نمی داند، بلکه آن را فرصت می داند. تاکید رئیس دستگاه قضا بر باز بودن نقد به دستگاه قضایی می تواند به جای منازعات بی فایده راه را برای تعالی همه جانبه کشور هموار تر سازد.

پرونده فیلیمو در حال رسیدگی است

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر فعالیت فیلیمو و اینکه هرگونه فعالیت مجازی در حوزه صوت و تصویر باید با استعلام صدا و سیما باشد، به اصل قانونی بودن جرم و مجازات اشاره کرد و افزود: فعل یا ترک فعل در صورتی جرم تلقی می‌شود که واجد وصف مجرمانه باشد.

وی ادامه داد: ساترا در رابطه با سکوی مورد اشاره شکایت کرد و این موضوع در دادسرای عمومی و انقلاب تهران مطرح شد و در نتیجه به شعبه بازپرسی ویژه ارجاع شد و برای پرونده با تصمیم قاضی، قرار منع تعقیب صادر شد.

ستایشی اظهارداشت: به نتیجه صادره اعتراض شده است و پرونده به دادگاه کیفری ۲ ویژه کارکنان دولت ارجاع شده و در حال رسیدگی است

جزئیات پرونده ابر بدهکار بانکی

ستایشی در خصوص پرونده موسوم به ابر بدهکار بانکی اظهار کرد:این ابر بدهکار بانکی مربوط به امور خودرویی است و این پرونده ۲۷ متهم دارد، اتهام متهم ردیف اول اخلال کلان در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل مال از طریق نامشروع ۴۱ هزار میلیارد ریال و ۲۹ میلیون وون کره جنوبی است .

وی افزود:کیفرخواست پرونده صادر شده و وقت رسیدگی فرودین ماه ۱۴۰۲ است. قرار تامین قانونی برای متهمین صادر شده و با توثیق وثیقه آزاد شدند.

تعدادی از عفو شدگان در بازداشت نبودند

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال دیگری درخصوص عفو گسترده گفت: تعداد عفوشدگان حدود ۸۲ هزار نفر است. این عفوشدگان ناظر بر دو بخش می شود، نخست اینکه ناظر بر متهمین و محکومین اغتشاشات اخیر بوده و متهمین مسبوق به سابقه نبوده است و این عفو اولین عفو پس از سال ۹۷ است.

وی افزود: بخش دوم عفو شدگان ناظر بر محکومین است که ناظر بر سال جاری نیست و مشمول عفو شدند.

ستایشی ادامه داد: حدود ۲۲ هزار نفر عفو شدگان مربوط به اتفاقات اخیر هستند. این تعداد لزوما در زندان و بازداشت نبودند، بلکه برخی از آنان زمانی که بازداشت شدند باقید تعهد آزاد شدند و حتی مورد تعقیب نیز قرار نگرفتند، اما مشمول عفو شدند. عفو به این افراد، زوال سابقه می دهد.

ستایشی گفت: از ۶۰ هزار مابقی عفو شدگان، ۲۵ هزار نفر آنان آزاد شدند و ۳۴ هزار نفر آنان مشمول تخفیف شدند.

سخنگوی قوه قضائیه درباره برنامه قوه قضائیه برای استفاده بیشتر زندانیان از تسهیلات اشتغال‌زایی بیان کرد: مطالبی که امروز مطرح شد جهت قدردانی از زحمات دولت و مجلس شورای اسلامی بوده که اقدامات موثر و خوبی برای قوه قضائیه انجام دادند. قوه قضاییه نیاز به مساعدت و هم‌آری و همیاری در ابعاد مختلف از جمله پشتیبانی و امور راهبردی و… دارد.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ از سوی دولت و مجلس اقدامات خوبی برای اشتغال زایی زندان صورت گرفته است که قول های خوبی در این رابطه برای سال ۱۴۰۲ به ما داده اند. ما به برنامه هفتم توسعه امیدوارم هستیم، ان شالله شاهد رفع مشکلات باشیم.

ستایشی اظهار کرد: بیش از ۹۰۰ زندانی حدود یک صد و پنج میلیارد ریال وام اخذ کردند ،کمتر از پنج درصد از زندانیان که اشتغال آن ها تامین شده است، به زندان پس از آزادی بازگشتند. پایدار نمودن اشتغال زندانیان پس از آزادی بسیار مهم است. کاهش نرخ بازگشت زندانیان به زندان بسیار مهم است.

آخرین وضعیت پرونده رضا کیانیان

سخنگوی قوه قضائیه اظهار در ادامه و در خصوص احضار تعدادی از بازیگران،‌گفت:رضا کیانیان از بازیگران مرتکب نشر اکاذیب به قصد اضرار به غیر و تشویش اذهان عمومی شده است، پرونده او در شعبه ویژه بازپرسی ناحیه دادسرای انقلاب عمومی تهران تشکیل و در مرحله تحقیقات مقدماتی است و در صورت حصول نتیجه اعلام خواهیم کرد. زیبا کلام و آذر منصوری نیز متهم به نشر اکاذیب هستند و وقت اداری روز گذشته جلب دادرسی صادر و پرونده به دادگاه کیفری دو ارسال شده است.

وی ادامه داد: سه روزنامه نیز مرتکب یک سری اقدامات شده اند که شایسته نبود و قابل دفاع نیست‌. بر اساس اعلام جرمی که توسط مدعی العموم صورت گرفته، برای آنها نیز تشکیل پرونده شده است.

تشکیل 30 پرونده در راستای اظهارات مخدوش

ستایشی در پاسخ به سوال دیگری اظهار کرد: تاکید قوه قضائیه حفظ تامین امنیت روانی جامعه است و اقدامات ما در این راستا با جدیت و اقتدار خواهد بود. دستگاه قضائی با هیچکس مماشات نخواهد کرد. در این شرایط حساس به هیچ کسی اجازه برهم زدن نظم جامعه را نخواهیم داد. آرامش عمومی با اظهارات مخدوش خدشه وار می شود و در این راستا حدود ۲۰ الی ۳۰ پرونده تشکیل شده است.

وی درباره آخرین وضعیت پرونده آتش سوزی زندان اوین اظهار کرد: این پرونده ۴۰ متهم دارد که تحقیقات ادامه دارد. تا یک ماه آینده قول داده اند که قرار نهایی در این پرونده صادر شود.

ستایشی درباره نوسانات بازار ارز و سکه گفت: در ارتباط اخلال گری در بازار ارز فردایی در برخی از استان های کشور افرادی دستگیر شدندکه پرونده این افراد در دادسرای حوزه قضایی مربوطه مطرح رسیدگی و در حال انجام تحقیقات است. اما در تهران ، ۶ نفر به اتهام قاچاق ارز دستگیر شدند.

سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: اتهامات عمدتا ناظر بر اقدامات افراد در بازار ارز و فردایی است. همچنین در استان آذربایجان غربی دو باند قاچاق ۷ و نیم میلیون یورو در دو شهرستان آیتستان شناسایی و ۶ نفر در این زمینه بازداشت شدند.متهمان اقدام به دریافت ارز مسافرتی کردند.

وی ادامه داد: در یک شهرستان دیگر استان آذربایجان غربی از طریق سواستفاده کارت کوله بری ۴ نفر بازداشت شدند. و از ۱۶ اسفندماه سال جاری روانه زندان شدند.

سخنگوی قوه قضائیه در رابطه با فیلم منتشر شده از برخورد با یک خانم جلوی درب یکی از مدارس اظهار کرد: کمتر از چندساعت فرد معترض به آن خانم، شناسایی و دستگیر می‌شود. پس از احضار تفهیم اتهام ، قرار تامین کیفری صادر شده است. این فرد عضو فراجا نبوده است و در خصوص آن خانم پرونده ای تشکیل نشده است.

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس در خصوص قرارداد باشگاه پرسپولیس با کارگزار خود (شرکت ایده پویان ماژ) اظهار کرد: سازمان بازرسی کل کشور در راستای ایفای وظایف قانونی خود با استقرار هیات های بازرسی نسبت به بررسی عملکرد دستگاه ها اقدام می کند.

وی افزود: استقرار هیات بازرسی این باشگاه نیز در همین راستا بوده است. بر اساس این استقرار از جمله نحوه انعقاد قراردادها و نحوه هزینه کرد اقدام کرده است و در نهایت گزارش کامل متضمن پیشنهادات لازم تهیه و به دستگاه های ذی صلاح صادر کرده است‌.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: در پی گزارش سازمان بازرسی پرونده ابطال معامله در مجتمع قضایی صدر مطرح شده است. در بازرسی های انجام شده امضای قرارداد کارگزاری بدون تنفیذ اختیار از هیات مدیره و واریز قرارداد حاصل از قرار داد به حساب کارگزار مغایر قوانین بوده است.

سخنگوی قوه قضائیه در رابطه با رای پرونده هواپیمای اوکراینی گفت: بیست جلسه دادگاه در رسیدگی به اتهامات متهمان تشکیل شده است و ریاست دادگاه و هیئت دادگاه وقت کامل گذاشته شده اند و با دقت و ظرافت به موضوع رسیدگی شده است بعد از برگزاری جلسات ختم دادرسی اعلام شد و مبادرت به انشای رای شد، براساس آخرین اطلاعات انشالله قبل از سال رای صادر میشود این رای قابلیت اعتراض دارد و در مرجع بالاتر قابلیت طرح دارد و می تواند مورد رسیدگی واقع شود.

سخنگوی دستگاه قضا درباره ماجرای فرار سینا استوی گفت: از همین تریبون اعلام می‌کنم اگر وی صدای من را می شنود به او می‌گویم تبعیت کن و بر اساس قرار وثیقه که صادر شده خودت را معرفی کن. این فرد با ۱۲۶ میلیارد تومان مطابق قانون آزاد شده و ایشان را احضار کرده اند ولی تاکنون مراجعه نکرده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا