خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نماینده مردم یا حامی دولت؟

 آرمان ملی نوشت: «چالش معیشت» امروز کلید واژه‌ای است که بسیار مورد استفاده قرار گرفته و از فعالان سیاسی گرفته تا کارشناسان و صاحبنظران در حوزه‌های مشخصا اقتصادی و اجتماعی بسیار روی این مساله تاکید می‌کنند. مساله‌ای که با عملکرد دولت سیزدهم گره خورده و هرکس بخواهد در حوزه اقتصاد و معیشت مردم صحبت کند ناخودآگاه به دولت و عملکردهایش اشاره می‌کند. عملکرد دولت نیز به قرائت و گواه کارشناسان اقتصادی چندان قابل قبول نبوده و نگاهی به شرایط معیشتی مردم، رشد قیمت‌ها در حوزه‌های مختلف این نتیجه را به‌دست می‌دهد که به‌رغم تبلیغات بسیار رئیسی در زمان انتخابات و پس از آن در زمان تشکیل دولت؛ عملکرد دولت نشانی از آنچه در وعده‌های تبلیغاتی گفته می‌شد ندارد. مساله مهم‌تر اینکه رئیس‌جمهور بارها و بر کارآمدی و شایسته‌سالاری تاکید داشته و این مساله را جزو خطوط قرمز خود در انتصابات می‌دانست؛ اما مساله اینجاست که به گواه بسیاری از چهره‌های سیاسی و اقتصادی بخشی از مدیران از آنچنان کارآمدی لازم و خاصی برخوردار نیستند و عملا نتوانسته‌اند آنطور که باید و شاید شرایط را مطلوب نموده و سامان بخشند. این در حالی است که با وجود انتقادات به روال عملکرد دولت و همچنین عدم نظارت درست و دقیق مجلس به عملکرد دولت عده‌ای هنوز هم هستند که با وجود فشار اقتصادی و شرایط سخت معیشتی مردم از عملکرد دولت رضایت داشته و دفاع می‌کنند. در حالی‌که اگر از هر شهروند عادی در خصوص شرایط اقتصادی و معیشتی پرسش شود بلااستثناء از مشکلات معیشتی سخن خواهد گفت. از سوی دیگر نمایندگان مجلس به‌رغم حمایت‌های اولیه از دولت سیزدهم چند ماهی است که رویکردهای جدیدی اتخاذ کرده‌اند و از موضع انتقاد از دولت بر آمده‌اند و حتی در این میان پروژه استیضاح برخی وزرا مثل وزرای اقتصاد و صمت را نیز کلید زدند. هر چند که برخی معتقدند بهارستان‌نشینان نیز از آنجاکه سال آخر نمایندگی خود را سپری خواهند کرد و از سوی دیگر سال آینده نیز انتخابات مجلس دوازهم خواهد بود از هم‌اکنون با رویکردهای منتقدانه نسبت به عملکرد دولت در تلاشند تا نگاه جامعه را نسبت به خود مثبت‌تر کنند. از همین‌روست که قالیباف و برخی دیگر از مجلس‌نشینان از مخالفت با رویکردها و عملکردهای مجلس درآمده‌اند. چنانکه دبیر کمیسیون انرژی مجلس در این خصوص می‌گوید: اینکه گاهی اظهارات متفاوتی از بعضی مسئولان به چشم می‌خورد، طبیعتا وضعیت را بدتر می‌کند. اظهارات متفاوت در بدنه دولت، دو دلیل دارد، یا برنامه‌ای هست که در اجرای آن توسط تیم‌های دولتی اختلاف‌نظر موج می‌زند یا اصلا هیچ برنامه‌ای وجود ندارد ؛ البته هر دو این موارد، اصلا مناسب کشور نیست. عبدالعلی رحیمی مظفری در ادامه می‌افزاید: چیزی که مورد گله ما قرار گرفته این است که به‌نظر می‌رسد تیم اقتصادی دولت، یکسان و یکپارچه عمل نمی‌کند. نماینده سروستان بیان کرد: وظیفه مجلس، تقنین است که بر مبنای چیزی که نیاز است، قانون‌گذاری را انجام دهد. دولت در شرایط مختلف اقتصادی از مجلس خواسته‌هایی داشته که ما همه‌جوره همکاری و همراهی داشته‌ایم. حال باید دید که نوع عملکرد دولت و دولتمردان نسبت به وضع معیشتی جامعه تغییر خواهد کرد یا اینکه همین منوال ادامه خواهد یافت. 
  نمایندگان مجلس بلندگوی مردم شوند
یک فعال سیاسی اصولگرا در ارتباط با نگرش برخی نمایندگان مجلس در خصوص عملکرد دولت اظهارداشت: نمایندگان مجلس از آنجا ‌که به‌طور مستقیم از مردم رای می‌گیرند باید در همه مسائل ابتدا طرف ملت را بگیرند و سپس طرف دولت. چون دولت معمولا اقتدار کافی را برای اقداماتی که انجام می‌دهد دارد. لذا می‌تواند قیمت‌ها را بالا ببرد، اینترنت را فیلتر کند و… .  محمد مهاجری به «آرمان ملی» گفت:‌ وقتی که مجلس هم در این زمینه بیاید و عملا دم به دم دولت بدهد و موضع دولت را تقویت کند؛ پشت مردم به نحوی خالی می‌شود و احساس می‌کنند پشتوانه‌ای ندارند. از آن طرف وقتی که این اتفاق نمی‌افتد مردم مجبورند که حرف‌های خود را از طریق فضای مجازی مطرح کنند. وی افزود: اگر هم از این راه وارد شوند بلافاصله متهم می‌شوند که ساختار‌شکنی  و شایعه افکنی می‌کنند. خود نمایندگان مجلس به‌جای اینکه اجازه دهند فضای مجازی کاری انجام دهد خودشان بلندگوی مردم شوند و نگذارند کاری انجام دهند. 
  عملکرد دولت صحیح است
یک نماینده مجلس در ارتباط با وضع معیشتی مردم و عملکرد دولت اظهارداشت: مگر وضعیت معیشتی چگونه است؟ دلار هر چند وقت یک‌بار به‌واسطه توطئه‌های بیرونی و عوامل داخلی گران می‌شود و بعد از مدتی هم این موضوع حل می‌شود. اسماعیل کوثری در توضیح عوامل داخلی گفت:‌ همین کسانی‌که فقط منافع خودشان را با بیگانگان گره زده‌اند و منافع شخصی خود را بر منافع ملت ارجح می‌دانند. وی عملکرد دولت را صحیح ارزیابی کرد و ابراز داشت: با کاری که تا الان کرده‌اند به لطف خدا باید بگوییم اقتصاد ما در سالجاری رشد مثبت داشته است. رشد اقتصادی ما در دولت قبل منفی بود و الان به عدد سه و خرده‌ای رسیده است. این  نماینده  ادوار مجلس بیان کرد: درست است بعضی جنس‌ها گران است ولی یارانه را هفت هشت برابر کرده‌اند، دارند سهام عدالت هم می‌دهند. بله مشکل هم وجود دارد و کسی نمی‌تواند بگوید مشکل نیست. کوثری ادامه داد: کلان این موضوع این است که بعضی جنس‌ها گران است و باید قیمت آنها به تعادل برسد و از طرف دیگر هم آمار و ارقام نشان می‌دهد که رشد اقتصادی ما در سال ۱۴۰۱ نسبت به قبل خیلی بهتر بوده و از عدد منفی به سه‌و نیم مثبت رسیده است. وی در خصوص لزوم ترمیم کابینه از سوی رئیس‌جمهور تصریح کرد:  ترمیم طبیعی است، ایشان گفته‌اند و با صراحت هم گفته‌اند کسی را که خوب کار نکند، عوض می‌کنند، این حق ایشان است. هر رئیس‌جمهوری این اختیار را دارد و می‌تواند این کار را انجام دهد. برای مثال آقای احمدی‌نژاد، وزیر اطلاعات خود را عوض کرد. رئیس‌جمهور اختیار دارد و باید پاسخگو هم باشد.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا