خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نامه تهدیدآمیز به مدیران اقامتی کاشان پس از پلمپ خانه عامری ها

هنوز یک روز از پلمپ خانه عامری‌ها نگذشته که خبر می‌رسد اداره گردشگری کاشان طی نامه‌ای مدیران مراکز اقامتی را از ارائه خدمات به گردشگران بی‌حجاب منع کرده و آن‌ها را تهدید به برخورد کرده‌ است.

به گزاش فراز، روز گذشته خبر رسید که خانه عامری‌های کاشان به دلیل بدحجابی گردشگران خارجی پلمپ شده است. حالا امروز نامه‌ای به دست فراز رسیده که نشان می‌دهد احمد دانایی نیا، رییس اداره میراث گردشگری کاشان خطاب به مدیران مراکز اقامتی کاشان نوشته و صراحتا گفته هر گونه تساهل با مسافران کم حجاب، برخورد جدی به دنبال خواهد داشت.

نظارت بر حجاب گردشگران با نصب استیکر

دانایی‌نیا به مصوبه قرارگاه عفاف استان اشاره کرده و با استناد به آن همه اماکن اقامتی کاشان را در آستانه نوروز از ارائه خدمات به افراد بدحجاب منع کرده است.

IMG-20230314-WA0016 copy copy 0001

سیاست یک بام و دو هوای ضرغامی

همین هفته پیش بود که عزت‌الله ضرغامی، وزیر گردشگری از ارائه سیم کارت به گردشگران خارجی سخن گفت. اعتقاد ضرغامی این بود که گردشگران حق دارند به اینترنت آزاد دسترسی داشته باشند و این درخواست در راستای رونق گردشگری بوده است. در همان زمان انتقادات فراوانی به او صورت گرفت که مگر شهروند ایرانی، رعیت است که از چنین امکاناتی برخوردار نباشد؟

حالا هنوز چندی از اظهارات ضرغامی نگذشته، مدیر منصوب او درخواست برخورد با مدیران مراکز اقامتی‌ای که به گردشگران بدحجاب خدمات ارائه می‌دهند و یک مرکز اقامتی نیز تاکنون پلمپ شده است.

تهدید به حضور در همایش ارشادی

این نامه و پلمپ خانه عامری‌ها، همه ماجرا نیست. یکی از مدیران مراکز اقامتی کاشان که به دلیل فشار‌های احتمالی بعدی نخواست نامش فاش شود، در این زمینه به «فراز» می‌گوید: «هفته پیش دعوتنامه‌ای از سوی اداره گردشگری برای ما آمده که همه مدیران مراکز اقامتی را ملزم به حضور در همایشی درباره نکات اخلاقی و دینی کرده که امروز برگزار می‌شود. در این جلسه قرار است رییس ستاد امر به معروف کاشان درباره حجاب و دین برای مایی سخنرانی کند که همه اعضای خانواده‌مان مذهبی هستند اما درک می‌کنیم که نباید به حریم خصوصی افراد ورود کرد‌.»

او می‌گوید: «روز گذشته در تماسی با مدیران اقامت‌گاه های کاشان اعلام کرده‌اند که اگر در این همایش شرکت نکنیم حتما برخورد جدی صورت خواهد گرفت اما نمی‌گویند چه برخوردی؟ مگر ما وام‌دار کسی هستیم؟ همه ما از سرمایه شخصی‌مان برای رونق گردشگری در کاشان استفاده کردیم اما آقایان به جای اینکه قدر بدانند و به عنوان متولی گردشگری مانع زدایی کنند، هر روز یک مانع جدید بر سر راه ما می‌گذارند.»

یکی دیگر از مدیران اماکن اقامتی در کاشان نیز به «فراز» می‌گوید: «نوروز امسال پس از دو سال کرونا بالاخره گردشگری در کاشان رونق گرفت. انقدر تعداد گردشگران زیاد بود که نان کم آمد و سپاه برای پخت نان به کمک آمد اما خرداد ماه سال جاری ستاد امر به معروف کاشان بخشنامه‌ای برای ما فرستاد که ما را موظف کرده بود تا بخشی از درآمدمان را صرف فرهنگ‌سازی حجاب و عفاف کنیم و در سرتاسر اقامتگاه پوسترهای حجاب بچسبانیم. بر اساس کدام قانون چنین بخشنامه‌ای صادر شده بود، نمی‌دانیم.»

او ادامه می‌دهد: «حالا دوباره در نزدیک نوروز که ما باید برای استقبال گردشگران آماده شویم اداره گردشگری به جای آنکه به ما در جهت ارائه خدمات بهتر فشار بیاورد، ما را تحت فشار گذاشته که به بخشی از گردشگران خدمات ندهیم. چطور ممکن است؟»

رونق گردشگری یا سرگوب گردشگران؟

سهم گردشگری در تولید ناخالص ملی ایران پیش از کرونا ۶.۶ درصد بود اما به دلیل همه‌گیری کرونا این عدد به ۴.۲ درصد در سال ۱۴۰۰ رسید. از سوی دیگر بر اساس گزارش WTTC از آمار گردشگری ایران، سهم سفرهای ورودی ایران در سال ۲۰۲۱ میلادی از کل سفرها، تنها ۷ درصد بوده است. آمار گردشگران خارجی ایران حاکی از آن است که ۵ کشور عراق، ترکیه، پاکستان، آذربایجان و کویت مهم‌ترین کشورهای گردشگرفرست به ایران در سال ۲۰۲۱ میلادی بوده‌اند.

با وجود همه موانع ایجاد شده برای سفر به ایران، دست کم آمار گردشگران داخلی رو به افزایش بود. اما براساس گفته فعالین حوزه گردشگری، از شهریور تا دی ماه سال جاری به دلیل جو حاکم بر فضای کشور، حتی آمار گردشگر داخلی نیز به شدت سیر نزولی به خود گرفت.

با این وجود همه فعالان حوزه گردشگری انتظار داشتند که دست کم در نوروز امسال بخشی از زیان خود را جبران کرده و روزهای پر رونق‌تری در انتظار این صنعت باشد اما دولتی که رییسش از برنامه‌ریزی برای ورود ۱۵ میلیون گردشگر خارجی سخن گفته بود، مدام در حال مانع تراشی برای فراری دادن گردشگران داخلی و تحت فشار قرار دادن مدیران مراکز اقامتی به بهانه حجاب و عفاف است.

شاید بهتر باشد ضرغامی این بار که خواست درباره رونق گردشگری و جذب توریست خارجی سخن بگوید، حواسش باشد که اینجا زمین فوتبال نیست که جای دیگری را نگاه کند و توپ را به سمت مخالفش شوت کند، اینجا وطن است و اولویت با شهروندان وطن

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. سلام – حالا همین آقا که نامه تهدید آمیز صادر میکند ٰ اگر فردا برود ( مثلآ ) کانادا – با یک شورت بالای زانو در خیابان دوچرخه سواری میکند.

    14
    4
    1. نویسنده این متن خواننده رو چی فرض کرده؟ آره، همه مشکلات گردشگری حل شده گردشگر فقط و فقط به خاطر حجاب و عفاف منصرف شده :((

      4
      2
  2. چه کشور مسخره ای داریم . بعد انتظار درآمد گردشگری هم داریم . قطر کوچک از جام جهانی این همه درآمد داشت .و گشت ارشاد هم نداشت .

    4
    2
  3. قبلا که گردشگر خارجی به کشور میآمد حجاب که قانون این کشور است را رعایت میکرد، حالا چی شده که برای جذب گردشگر نباید زیاد به حجاب گردشگر گیر داد؟ در رعایت حجاب گردشگران داخلی که دیگه بحثی نیست.

    6
    4
  4. چرا هر جا عذره ای و کثیفی هست شما انصافیون مگس صفت آنجایید و در حال ارتزاق ؟ یه کم زنبور باشید و روی گل بشینید ، بد نیست شاید خوشتون اومد _ نشر بفرما

    3
    5
  5. درباره این عزیزی که فرموده :« همه اعضای خانواده‌مان مذهبی هستند اما درک می‌کنیم که نباید به حریم خصوصی افراد ورود کرد‌.» باید گفت که درک شما کلا مشکل دارد ، خانواده مذهبی اما نسبت به احکام دین که از جمله احکام واجب دین امر به معروف و نهی از منکر است بی تفاوت !! مگر داریم؟
    اون فردی که اجتماع را با اتاق خواب یکی کرده است دیگر حریم خصوصی برای خودش نگه نداشته که شما بخواهی آن را درک کنی.

    4
    4
  6. مثل این می مونه که پلیس کل روز رو بخوابه و از مردم بخواد هرچی دزد و قاچاقچی و اوباش هست رو دستگیر کنن . وزارت ارشاد و امر به معروف و صد تا وزارت مرتبط بشینن تو خونه هاشون و صاحب فلان مرکز رو بخاطر اینکه وظیفه ی این جماعت مفت خور رو انجام نداده ، جریمه کنن ؟؟؟ طبق کدوم قانون؟ اگه وظیفه ی مردمه که به بی حجابها تذکر بدن ، پس چرا حکومت به این همه مفت خور پول میده و بخاطرش این همه وزارت تاسیس میکنه ؟؟؟
    البته با اونایی که از این کار حکومت دفاع میکنن کاری ندارم . منبع درآمدشون اینجور حرف زدنه .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا