خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بازگشت سیستان و بلوچستان به دوران پس از عملیات قشون!

فرشید عابدی، روزنامه‌نگار اهل سیستان و بلوچستان در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز نوشت: 

پس از عملیات قشون و در سال های بین بهمن 1307 تا آذر 1313 رویکرد نظامی بر سیستان و بلوچستان حاکم بود، حضور سرتیپ مهدی قلی خان تاجبخش در سال های 1313 تا 1315 با اینکه وی نظامی بود با تاسیس اداره ایالتی سیستان و بلوچستان و ایجاد ساختارهای اداری و اقتصادی رویکرد نظامی حاکم بر منطقه را به رویکرد سیاسی و اجتماعی تغییر داد، اما روند انتصابات سردار سرتیپ محمد کرمی استاندار سیستان و بلوچستان، غالب کردن فضای نظامی پس از عملیات قشون را در اذهان پررنگ می کند.

طبق نظر دولت مرکزی ایران و برپایه ملاحظات صرفا نظامی از سال ۱۳۰۷ هجری شمسی صاحب منصبان نظامی لشکر شرق با پایان عملیات قشون در بلوچستان، عملیاتی که از مرداد تا بهمن ۱۳۰۷ به طول انجامید مناطق سیستان، سرحد و مکران را در یک مجموعه اداری قرار دادند، پیش از آن سیستان و قاینات تحت عنوان امیرنشین خزیمه با هم و سرحد و مکران نیز ضمیمه ایالت کرمان بودند، این تقسیمات در سال ۱۳۱۶  در اولین قانون جدید تقسیمات کشوری به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

قرار گرفتن سیستان و بلوچستان در قالب یک واحد اداری و سیاسی هیچگاه مبنای کارشناسی نداشته است؛ به این دلیل استان در ۹۳ سال گذشته به حضیض واپس ماندگی سقوط کرده است، منازعات و رویارویی قومی و مذهبی استان ماحصل همین تقسیمات غیر کارشناسی بود که هیچگاه برای رفع آن اقدامی نشد.

نظامیان استان سال های مدید مشق امنیت کردند، اما در التهابات اخیر استان عملکرد قابل قبولی نداشتند، به گونه ای که سایه آن تا مدت‌ها بر سر استان سنگینی خواهد کرد، در چنین شرایطی واگذاری سکان دستگاه‌های حاکمیتی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به نظامیان، اقدام درستی به نظر نمی رسد.

رویکرد آمرانه نظامیان با روحیه لطیف فرهنگ، هنر و سیاست سازگار نیست و استان را با چالش های جدیدی مواجه می کند. به جرات می توان گفت در حوادث مهرماه سیستان و بلوچستان، وجود یک معاون سیاسی و اجتماعی قوی در استانداری می توانست مسئله پیش آمده را در نطفه برطرف کند، اما انفعال حوزه سیاسی خسارات زیادی را به استان تحمیل کرد.

مسائل استان راه حل دارد و گفتمان سیاسی راه حل آن است، نگاه امنیتی و نظامی به این حوزه، تکرار راه رفته است. چنین روندی موجب تقابل خشن میان لایه دولت و جامعه مدنی می شود.
در کشورهای توسعه یافته، سیاسیون تصمیم می گیرند و نظامیان اجرا می کنند، وارونه شدن چنین امری، استان را از توسعه، فرسنگ ها دور می کند، امنیتی تر شدن شرایط استان منجر به خروج بسیاری از نخبگان و صاحبان سرمایه خواهد شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. حرفهای قشنگی زدی درست ولی که سایه امنیتی رو تو استان بیشتر کرد جوزمولوی حمید که هردفع روزجمعه جوسنگین امنیتی درست می‌کند وقتی بزرگانتان قدر امنیت رو نمیدانند چه انتظاری از یک نظامی دارید به ایستن وتشویق کن که دمت گرم مولوی

    21
    82
    1. الان باید بامعلوا مبارزه کنیم یاعلت دلیل حرفهای حضرت مولانا فقط عدم رسیدگی به یکصد نفر شهید مصلی روز جمعه و زخمی شدن بیش از سیصد نفر که باز هم بر میگرده به حضور نظامیان در روز جمعه که

      20
      10
    2. سیصد نمازگزار بی دفاع و مظلوم را به رگبار ببندی بعد حرف از عدالت علوی و امنیت بزنید.
      دوستی خاله خرسه بهتر از این اتحادی هست که با تقیه و ریا درست شده باشد

      28
      17
      1. لیست کشته های مکی 60 نفره، شما سیصد نفر رو از کجا آوردید. اعزام هیئت از تهران و دلجویی و… به دستور رهبر معظم به چه معناست. ضمنا شروع کننده ی حمله به پاسگاه کی بود؟ @
        اینکه در هدف قرار دادن تعدادی مردم اشتباه شده هم قبول، حکومت داره بهای اون رو می ده

        7
        9
    3. حاج داوود نام مستعار یک نهاد امنیتی در بازداشتگاه‌ها و عملیات‌هایشان است. به همین خاطر جدی‌اش نمی‌گیریم، ولی از این کم‌سوادی و اشتباهات املائی نگرانم که چه افرادی مسئول برقراری امنیت هستند!
      ضمنا مسئول امنیتی کردن فضا کسیه که مردم بی‌دفاع از جمله زنان و کودکان را به رگبار می‌بندد و بعد خبری از محاکمه و مجازات نیست. بازداشت یک مأمور دون‌پایه قانع‌کننده نیست؛ این حجم از کشتار و مشاهده صدها نیروی نظامی و تک‌تیرانداز اطراف مصلا و مسجد مکی بیانگر این نکته است که افراد زیادی در این جنایت دخیل بودند که حال در مقام مدعی طلبکار هم هستند. تداوم این رویه برای خود نظام خطرناک است.

      14
      2
  2. اگر مردم سیستان و بلوچستان قصد بهم ریزی امنیت ملی ایران را داشته باشند فکر جدایی از ایران و الحاق به افغانستان را در ذهن مرور کنند

    6
    17
  3. سلام به تمام هم استانی های عزیز ..
    خدمت عزیزان عرض کنم که هر جمعه نماز گذاران متدین بجای دعا و استقفار حرفای آمریکایی انگلیسی میزنن و بعد از ۱۰ دقیقه با این افراد که صحبت میکنم .متوجه میشم که اجیر شده حرفهای غربیها هستند ودر آخر حتی معذرت خوایی میکنن …حتی خود مولوی حرف خودشو میزنه… اما نمی دونه که این حرفاش نقشه از پیش طراحی شده برای خراب کردن جایگا مولوی در ایرانه و برهم زننده وحدت…

    9
    21
    1. با این حرف‌ها و شعارها گوشهایمان پر شده. این حنا دیگه رنگی برای مردم بلوچ نداره. اگر حاکمیت صادق است بیاید آمران و عاملان قتل عام مردم را به صورت شفاف معرفی و محاکمه کند؛ تعلل در این زمینه باعث شده مردم بیش از پیش به حاکمیت بدبین بشوند و بگویند این کار یک عده نظامی نبود، سناریو را خود حکومت نوشته و نظامیان اجرا کرده‌اند. اجرای عدالت فقط می‌تواند دسیسه دشمنان را نقش برآب کند نه بستن دهان کسانی که اعتراض دارند و خونخواهی می‌کنند.

      7
      3
      1. شما که از بدی های حکومت دلخوری آیا خودتان عاملان آتش زدن چندین بانک ‌‌چندین پاساژ و چند ها فروشگاه زنجیره ای و کلینیک جراحی نبوت را معرفی کردید …خیر با وجود این که حتی در جنگ هم دو طرف به مراکز درمانی کاری ندارند ولی شما آتش زدید و غارت کردید …مظلوم نمایی بسه دیگه …بله مولوی حرفهایش قشنگه ولی نه بر من و تو بر عربستان ……

        3
        2
  4. مولوی زمانی واکنش نشان داد که بی رحمانه مردم ما رو در جمعه به خاک و خون کشیدن و انتظار نداشته باشین اوضاع به حالتی عادی برگرده همه ما داغ داریم بیاد عاملان و آمران روز جمعه رو در انظار عمومی اعدام کنین مثل کاری که با جوان های بی گناه مردم کردین

    21
    11
    1. با سلام و عرض ادب و احترام خدمت هم استانی های عزیز انشالله که حال دلتون همیشه خوب باشه.
      میدونم اتفاق شومی بود که در روز جمعه افتاد ولی یکم مرور کنید اتفاق هارو، زمان رضا شاه فقط بخاطر بی حزمتی به عکس رضاخان جوخه های اعدام گروهی تشکیل میدادن، در دوران پهلوی 9هزار بلوچ رو کشتن، خداوکیلی یکم مرام و حقانیت داشته باشید و یکطرفه به قاضی نرید، در کجای دنیا حمله به پایگاه نظامی و دزدیدن سلاح ها بدون مجازات هست ؟؟ تازه این چه نمازی هست که ابتداش پرچم تروریست ترین و کثیف ترین و بی رحم ترین گروهک تروریستی توش میره بالا ؟؟ بعدم روزش منافقین در اون روز حضور داشتن به چه علت؟ به این خاطر که تک تیراندازش فقط قرار بوده بچه بزنه و شهیدسازی کنه اما هاشمی معاچن سپاه استان رو میبینه و میشناسه بی سیم میکنه که یه مهره مهم دیدم میگن پوشش لو میره ولی میرزه که با تک تیرانداز از دور میزنه تو قلب هاشمی ؛یکم فکر کنید هاشمی چطور با تک تیرانداز کشته شد ؟؟؟ اصن عجیب بود که در این برهه ی زمانی که تمام ایران در آشوب بود و فقط استان ما آروم بود یهو اسم تعرض و تجاوز به میان میاد ؟ اینهمه سال اتفاقی نیوفتاد ولی دقیق همون موقع اینجوری شد ؟؟ یکم فکر کنید و نقشه های دشمن رو بشناسید ، ملت بلوچ ملت با اغتدار و شرافتی هست و دقیق دشمن میدونست که قوم بلوچ رو چی حساسه ، قضیه ناموسی ، !!! من بجای نظام بودم اون حیونی که اسم درکرد که تجاوز کرده یا میاوردم وسط میدون اصلی شهر پوست میکردم که اعتراف کنه یا دقیق نشون میدادم که همچین چیزی اصن نبوده و شبهه بوده و یک کلاغ و چهل کلاغ شده که همینجورم بود. حالا از همشهری های عزیزم خواهش میکنم بجای برخورد هیجانی و آتیش زدن خدمات عمومی در چنین مواقعی راه درست انتقادات و اعتراض رو یاد بگیریم.که فقط باعث محروم تر شدن استان شد. دیگه کی با آتیش زدن افق کوروشا سرمایه اشو میاره اینجا براما فروشگاه و خدمات رفاهی درست کنه؟؟؟
      التماس تفکر

      4
      8
      1. آقای رضاتفکر!؟کشتارگروه 5هزارنفری مردم بلوچ منطقه ازسوی رضاشاه پهلوی را مطابق کدام اسنادموثق و معتبر رسمی تاریخ کشورنقل قول نمودید!؟یا طبق نقل قول وشنیدهای عرفی محافل جلسات قدیمی هاوپیره مردان همینجوری داستان مندراوردی از خودت درکردی!؟بقول جنابعالی فکر کردی کشتارگروه 5هزارنفری یعنی چه!!حمله به پایگاه نظامی و سرقت سلاح ومهمات نظامی راازکجادرکردی!!

        2
        2
  5. سلام انشاالله با حضور در سیستان و بلوچستان معلوم خواهد شد که این جنایات تلاش های همون …
    مولوی عبدالحمید بوده انشالله توفیق کشیدن چهارپایه اعدام … نصیب من بشه

    3
    6
  6. فقط می تونم به عنوان یک ایرانی متعصب به کشور و ملت بزرگان د وعضوی از این استان بگویم،، ما وشما یعنی چه؟ چرا پیشوند محروم برنام این استان پس از 44سال حکومت انقلابی هنوز طبق گفته بزرگان باشد آیا بکار بردن این کلمه سازندگان کشور را از تصمیم گیرنده تا اجرا کننده در مقابل سایر کشورها شرمنده نمی کند مطمئن باشید که مردم این استان از اولین نفراتی هستند که در راه خفاظت از خاک این مرز و بوم جان خود را فدا خواهند کرد

    1
    1
  7. در کل با توجه به تمام وقایع و اتفاقات هر وقت پایه و اساس یک موضوعی را با توجیه و دروغ گویی خواسته اند توجیه کنند نتیجه اش بد تر از بدتر میشه واقعا چه عاقلانه گفته اند اگر دروغی بگویی برای اثبات اون حرف دروغت باید در وغ های دیگری هم بگویی و همبنطور ادامه خواهد یافت پس در مورد موضوع سیستان بلوچستان هم اگر منصفانه نگاه کنیم تا واقعیت را با دروغ خواستند بپوشانند کار به اینجا رسید دین اسلام برابر آیات قرآن (ترجمه عین کلمات آیات نه تفسیر های گوناگون که …) دروغ را مضموم شمرده پس هیچ وقت نمیشه مرعی مسلمونی باشی ولی دروغ را توجیه کنی و به این ترتیب دروغ و دروغگو موجبات بی اعتمادی دیگران خواهد شد همین مشکلی که موجب بی اعتمادی به صدا سیما شده (البته رسانه های دیگر هم صد در صد واقعیت را نمی گویند اما اگر عاقلانه اخبار را از رسانه های مختلف با هم مقایسه کنی واقعیت معلوم میشه )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا