خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خرس سياه بلوچي كشته شده بود؟

اعتماد نوشت:

با گذشت حدود يك‌سال و نيم از تلف شدن خرس سياه بلوچي، مدير پيشين اداره محيط زيست سيستان و بلوچستان در توييتر از كشته شدن اين خرس خبر داد و با تشريح روند رسيدگي به تخلفات آن زمان، جدولي از كاهش تعداد جانوران باغ وحش دانشگاه زابل را منتشر كرد. بر اساس اين جدول دست‌كم 19 حيوان در سال 1400 نسبت به سال 99 از اين باغ وحش كم و جريمه يك ميليارد و 899 ميليون ريالي براي آن برآورد شده است. 
وحيد پورمردان در اين رشته توييت نوشت: «جدولي كه مشاهده مي‌كنيد، ليست نابود كردن حيات وحش زابل است. در پي گزارش به علي سلاجقه ايشان با بنده تماس گرفتند و گفتند موضوع چيست؟ توضيح دادم كه در پي تلف شدن خرس سياه بلوچي همكارانم بازديد داشتند و به‌‌رغم پنهانكاري‌ها متوجه شدم اين خرس كشته شده و علت هم مشخص نيست، چون بدون گزارش بلافاصله و خودسرانه تاكسيدرمي شده است. بعدها علت را هم مثل تمامي گزارشات كشور مارگزيدگي بيان كردند. سلاجقه گفت، نامه‌اي تنظيم كنيد و بنويسيد اسم اين باغ وحش را تغيير دهند. گفت برازنده نيست اسم باغ وحش بقيه‌ا… باشد. گفت بابت شكايتي كه در دادسرا مطرح كرديد با توجه به اينكه طرف دانشگاه است و من هم در رودربايستي هستم، پيگيري نكنيد.گفتم بنده هم در همان دانشگاه دوستان زيادي دارم و درس خواندم آنها نيز راضي به اين جنايت نبودند! گفتند در اين شرايط صلاح نيست! در ادامه بنده با دادستان زابل و مركز استان هماهنگ و پيگيري روزانه كردم كه البته در ادامه مديري جديد و جهادي حرف‌هاي ايشان را عمل كردند و اين جنايت هيچ‌گاه پيگيري نشد.» 
شهريور سال گذشته مديركل وقت حفاظت محيط زيست سيستان و بلوچستان از تلف شدن ناديا خرس سياه بلوچي گونه منحصربه‌فرد استان كه از سال ۸۶ در باغ وحش دانشگاه زابل نگهداري مي‌شد، خبر داد و گفت: «مسوولان باغ وحش قصد پنهان كردن اين موضوع را داشته‌اند.» همان زمان هم به دنبال برنامه پايش مستمر باغ وحش، كاركنان و كارشناسان زهك متوجه نبود خرس سياه بلوچي در قفس شده بودند و پس از بررسي‌ها مشخص شد اين‌گونه با ارزش تلف شده است. حالا او تصوير جدولي از وضعيت گونه‌هاي باغ وحش بقيه‌ا… الاعظم را منتشر كرده كه گويا تازه به دستش رسيده و اعدادو ارقام و اسامي آن قابل توجه است. بر اساس اين جدول، 16 گونه جانوري با فراواني 89 در سال 99 وجود دارد و در سال 1400 اين عدد به 70 رسيده است. حيوانات عبارتند از: گربه جنگلي، سنجاب، ميمون بالاس، طاووس، خرگوش، قرقاول، مرغ شاخدار، مرغ خزك، خرس سياه، شغال، مارپيتون، اسب، عقاب خاكي، گرگ و شير. طبق اين جدول در برخي گونه‌ها از جمله مرغ خزك، مرغ شاخدار افزايش گونه گزارش شده و بخشي از كسري حيوانات را در اين باغ وحش جبران كرده است. دليل كاهش گونه‌ها در ستون «دليل كاهش گونه‌ها» البته اعلام نشده ولي برآورد جريمه مجموعا يك ميليارد و 899 ميليون ريال است.  سازمان محيط زيست هنوز در اين باره واكنشي نداشته و پيگيري خبرنگار اعتماد براي پيگيري ماجرا نتيجه‌اي نداشته است ولي نبود نظارت بر باغ وحش‌هاي ايران و كم‌كاري در اين حوزه قابل كتمان كردن نيست و تاكنون خسارت زيادي به محيط زيست ايران وارد كرده است. چندي قبل «اعتماد» در گزارشي از تلف شدن دست‌كم 52 حيوان در 12 باغ وحش ايران طي 10 سال خبر داد. آن زمان به تازگي مسوولان سازمان محيط زيست مرگ دو راس زرافه در باغ وحش صفادشت را تاييد كرده بودند؛ باغ وحشي كه در طول سال‌هاي فعاليت 7 مورد تلفات حيوانات در آن گزارش شده بود. هفته گذشته در نهايت با پيگيري اداره‌كل محيط‌زيست استان تهران و با صدور دستور قضايي، ورود بازديدكنندگان به «باغ‌وحش صفادشت» تا اطلاع ثانوي ممنوع شد. غلامرضا ابدالي، مديركل دفتر حفاظت و مديريت حيات وحش سازمان حفاظت محيط‌زيست هم چند روز پيش به ايلنا گفت: «مجوز باغ‌وحش صفادشت تعليق نشده است و به صورت كلي، اگر هر باغ‌وحشي به دليل رعايت نكردن پارامترهاي تعيين‌ شده به صورت موقت بسته شود، اما بعدا استانداردهاي خود را بالا ببرد و ناظران محيط‌زيست در بررسي‌هاي ميداني به اين نتيجه برسند كه آن باغ‌وحش به سطح رعايت شاخص‌هاي تعيين‌ شده رسيده است، ما مي‌توانيم مجددا نسبت به بازگشايي آن باغ‌وحش اقدام كنيم. اما اگر يك باغ‌وحش با وجود صدور اخطارهاي مكرر و حتي بعد از پلمب شدن، باز هم استانداردها را رعايت نكند، مي‌توانيم مجوز آن باغ‌وحش را براي مدتي تعليق كنيم.» او گفت كه وجود سهل‌انگاري در تلف شدن حيوانات را نمي‌توان كتمان كرد و سازمان محيط زيست به دنبال درجه‌بندي حدود 70 باغ‌وحش‌ فعال در كشور است. در اين شرايط اما همچنان سكوت و عدم پيگيري سازمان محيط زيست يا دست‌كم عدم اطلاع‌رساني درباره روند پيگيري تخلفات احتمالي رخ داده در باغ وحش زهك سيستان و بلوچستان عجيب است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا