خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش میدانی | واکنش مردم به ایده‌ی شورای میانه‌روها

محمد توکلی، انصاف نیوز: تشکیل شورای میانه‌روها با حضور آقایان خاتمی، روحانی، لاریجانی، ناطق نوری و سیدحسن خمینی ایده‌ای است که در هفته‌های اخیر مطرح شده است.

انصاف نیوز در گزارش پیشِ رو دیدگاه مردم را درباره‌ی تشکیل این شورا و امکان اثرگذاری مثبت آن بر وضعیت این روزهای ایران پرسیده است که می‌توانید در ادامه بخوانید:

یک دانشجوی کارشناسی ارشد اهل بیرجند که در دانشگاه تهران درس می‌خواند می‌گوید: این افراد هم نماینده و صدای مردم نیستند اما وقتی با افرادی که در این دو سال در دولت هستند مقایسه می‌کنیم به خواست مردم نزدیک‌ترند و اصلا به همین دلیل هم کنار گذاشته شدند. اگر بخواهند این شورا را تشکیل دهند باید صدای مردم باشند و به حرف مردم گوش دهند نه اینکه فقط با اطرافیان خودشان همفکری و مشورت کنند و حرف آنان را بزنند.

یک جوان بیست ساله که از یاسوج به تهران آمده است با بیان اینکه «در این تصویر فقط روحانی و لاریجانی را می‌شناسم» گفت: آن زمان که این دو نفر در دولت و مجلس بودند من در یاسوج دنبال کار بودم و حالا هم بدون اینکه درسم به جایی برسد در تهران دنبال کار می‌گردم پس برای من فرقی ندارد که رئیسی باشد یا روحانی، مهم این است که کارشان را درست انجام دهند و جلوی دزدی‌ها را بگیرند. مگر کم سرمایه در این مملکت هست پس چرا نمی‌توانند بیکاری را برطرف کنند؟!

یک دانشجوی اهل اصفهان که در دانشگاه فردوسی مشهد مشغول تحصیل است، شورای میانه‌روها را برای مردم بی اهمیت می‌داند و می‌گوید: مردم به خاطر مشکلات اقتصادی این سال‌ها اصلا سیاست را دنبال نمی‌کنند و برای همین اصلا به این فعالیت‌‌های سیاسی توجهی ندارند و شاید فقط پنج درصد مردم از این موضوع با خبر باشند. مشکلات اقتصادی را عمدا ایجاد می‌کنند که مردم آگاهی سیاسی نداشته باشند. اگر اصلاح‌طلب‌ها به دنبال تشکیل این شورا هستند اول باید با مردم صحبت کنند و به درستی آن را اطلاع‌رسانی کنند.

یک معلم میانسال اهل سبزوار با تشکیل شورای میانه‌روها مخالف است و می‌گوید: همه‌ی این آقایان به جز «نوه امام» امتحان خودشان را پس داده‌اند. در نتیجه احتمالا استقبالی از این شورایی که می‌گویید نشود.

یک دانشجوی دانشگاه صنعتی اصفهان می‌گوید: مردم در این چند سال نتیجه‌ی تندروی را دارند می‌بینند به همین خاطر شعار میانه‌روی خریدار دارد و اگر این شورا واقعا بتواند علیه تندروها کاری کند و در حد حرف و شعار نباشد مردم به آنها رای می‌دهند.

اظهارات سه بازنشسته در پاسخ به سوال خبرنگار انصاف نیوز پیرامون ایده‌ی شورای میانه‌روها:

آقای مجتبوی: به این خاطر که لاریجانی و روحانی به تازگی در دولت و مجلس بودند حضورشان توی ذوق ‌می‌زند. اگر افراد دیگری جایگزین شود شاید بیشتر استقبال شود. اما بودن آقای خاتمی خوب است.

آقای رفیع: چرا فقط این دو نفر؟! مگر «سیدحسن» به جز نوه امام بودن چه ویژگی خاصی دارد؟! حضور او هم در این شورا عجیب است. اینکه خاتمی و ناطق کنار هم هستند جالب است. در کل ایده‌ی خوبی است و شاید بتواند ما را از دست «اینها» نجات دهد!

آقای معالی: جوان! این سیاست‌بازی‌ها برای مردم نان و آب نمی‌شود. در دوران قبل هیچکدام از این شوراها و آدم‌ها نبودند اما وضع و حال ما این نبود. بروند ببینند آن زمان چه بود به جای این کارها!

یک خانم مددکار اهل اهواز در پاسخ به این سوال از تجربیات کاری خود تعریف می‌کند و می‌گوید: من به واسطه‌ی شغلی که دارم در جامعه با اقشار و طیف‌های مختلفی ارتباط دارم و می‌بینم که مردم با هر طرز فکر و طبقه‌ی اقتصادی ناراضی هستند. هر کدام هم دلیلی را برای نارضایتی خود عنوان می‌کنند. اما با وجود این دلایل مختلف، نارضایتی‌شان از مسئولان نقطه‌ی اشتراک همه‌ی اینهاست. اتفاقا این نارضایتی هم فقط اقتصادی نیست. خیلی از خانواده‌ها که شرایط اقتصادی بدی هم ندارند از این وضعیت ناراضی هستند. نمی‌دانم حضور دوباره‌ی این افراد کمکی به رفع این نارضایتی گسترده می‌کند یا نه اما به نظرم مردم یک تغییر می‌خواهند و هر چقدر ابعاد این تغییر بزرگتر باشد آنها خوشحال‌تر می‌شوند. شاید آمدن این افراد و این شورا به این اتفاق کمکی کند.

یک پزشک با مطرح کردن چنین سوالی از مردم مخالف است و می‌گوید: اینکه انتظار داشته باشیم مردم به چنین مسائلی فکر کنند و پاسخی برای آن داشته باشند کمی مسخره است. مردم به دلیل مشکلات جدی که دارند به این افراد و کارهایشان خیلی فکر نمی‌کنند. اما از طرف دیگر این هم واقعیتی است که دولت خاتمی و اوایل دولت روحانی وضعیت خیلی بهتر از این سال‌ها بود و بنا بر آن تجربه‌ها بازگشت این افراد به سیاست می‌تواند به کشور کمک کند. البته این فقط نظر امثال بنده است و شاید مسئولان کشور اصلا اجازه ندهند این اتفاق بیافتد.

پزشک دیگری دیدگاه مخالفی با این همکار خود دارد و می‌گوید: از قدیم گفته‌اند «آزموده را آزمودن خطاست»، این آقایان چه آنهایی که امروز تشریف دارند و مشغول هستند و چه افرادی که در این شورا نام بردید در عمل نشان داده‌اند که «این کاره» نیستند و باید بروند. چند سال دیگر مردم باید زمان بدهند تا مشکلات حل شود. مملکت‌داری تخصص می‌خواهد که این آقایان ندارند. در همه‌ی کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته وقتی ناتوانی مسئولان عیان شد استعفا می‌کنند و می‌روند اما اینجا را نگاه کنید تا عزرائیل دست به کار نشود کسی نمی‌رود!

یک کارگر ساختمانی اهل افغانستان با بیان اینکه «چهره‌های سیاسی ایران را بیشتر از سیاستمداران افغانستان دنبال می‌کنم»، گفت: ما از بلا در بلا آمده‌ایم. آنجا که بودیم بلازده بودیم، اینجا هم آمدیم بلازده شدیم. ما مهاجریم و مملکت، مملکت شماست اما از سرنوشت ما عبرت بگیرید و چون ما نشوید.

یک کتابفروش ساکن اهواز درباره‌ی تشکیل شورای میانه‌روها می‌گوید: فرض کنید که ما گفتیم این افراد عالی هستند و همین شورا را انتخاب کنیم مگر کسی به حرف ما کاری دارد؟! خودشان می‌برند و می‌دوزند و فرقی ندارد چه کسی در دولت و مجلس آن بالا باشد.

راننده‌ی تاکسی در تهران در واکنش به عکس منتشر شده از شورای میانه‌روها می‌گوید: چقدر آخوند! مردم این همه شعار می‌دهند باز شما رفتید سمت آخوندها؟! البته بعضی از اینها را من می‌شناسم و شاید آدم‌های خوبی هم باشند اما ممکلت‌داری بلد نیست. مملکت یک آدم قلدری می‌خواهد که حرفش سند باشد!

یک عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به دوره‌های قبل انتخابات می‌گوید: مشخص شده است که مردم با همه‌ی گلایه‌ها افرادی از جنس خاتمی را هنوز هم می‌پسندند. در نتیجه اگر چنین شورایی مورد حمایت واقعی خاتمی قرار داشته باشد با کمی تبلیغات مردم هم به سمت آن خواهند رفت و تغییراتی در مجلس و دولت و کشور شکل می‌گیرد.

یک مسئول آزمایشگاه در بیمارستانی در تهران می‌گوید: شورای میانه‌روها اسم قشنگی دارد اما در دوران بعضی از این افراد تندروی‌های بسیاری می‌شد. یا در دوره‌ی روحانی و لاریجانی برجام تصویب شد که همه‌ی مشکلات امروزِ ما از همان است. «آقای سیدحسن» هم در فتنه 88 خوب عمل نکرد. هر چند در این سال‌ها به حرف‌های حضرت آقا گوش کرد و مثلا کاندیدا نشد اما از «نوه امام» انتظار بیشتری داشتیم. در نتیجه این ترکیب برای شورایی که مدعی میانه‌روی است ترکیب جالبی نمی‌تواند باشد.

یک پرستار با اشاره به اعتراضات 1401 می‌گوید: مردم معترض هستند و حداقل همین آزادی که حجاب نداشته باشند را می‌خواهند. آیا اینها می‌توانند همین یک کار را تضمین کنند که انجام می‌دهند؟! اگر می‌توانند بیایند اگر نه، مردم خودشان بلد هستند چه کار کنند و نیازی به حضور این افراد نیست.

[صدرا جمشیدیان و عبدالله صامتی در تهیه‌ی این گزارش کمک کرده‌اند]

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. اقای دکتر همتی و سایر نیروها میانه رو وظیفه ملی و شرعی امروز حکم می کند اولا برای انتخابات مجلس سال 1402 شما بانی ائتلاف نیروهای میانه رو در کشور شوید و ثانیا با نهادهای امنیتی و شورای نگهبان بر سر ردصلاحیت همیشگی عناصر بنیادگرا و سوپرانقلابی جبهه پایداری ایثارگران رهپویان موتلفه جبهه یکتا و غیرو با حتی بده بستان به توافق برسید و ثالثا رقابت انتخاباتی مجلس بعدی را بین طیف میانه رو پیرو اقای هاشمی و جریان نواصولگرایی قالیباف کنید. یعنی قبل انتخابات زمین بازی رو توافق کنید

    1
    2
  2. شورای براندازها یا ایده شورای رهبری هاشمی رو بیشتر دوس دارم چون خاتمی رو که دیگه بازی نمیدن دفعه دومم که نمیخولست کاندید شه تهدیدش کردن
    روحانی سال ۹۸ جواب اعتماد اصلاح طلبا رو بدجور داد ناطق هم ۱۰ درصد فرق داره با همینا که هستن مکز اینکه تغییر کنه
    نوه امام هم جز نوه امام بودن چه کاری کرده رضا پهلوی هم نوه رضا شاهه خب!

    4
    1
  3. بیشتر به شورای صقیفه میخوره تا شورای میانه رو ها تمام اینها نقشه های شیطانی در سر دارند اگر کاری بلد بودند در زمان ریاستشون انجام می دادند الان دندان تیز کردن برای رهبری.

  4. اینهم بازی جدیدیه برای کشاندن مردم پای صندوقهای رای… این آقایان زمانیکه سر کاربودند چه گلی به سر مردم زدند که حالا بخواهند بزنند.جمیعا فقط بله قربان گوبودند وتاآخرعمرهم خواهندبود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا