خرید تور تابستان ایران بوم گردی

معمای «شهدای امنیت» در اعتراضات 1401

با وجود گذشت حدود صد روز از کاهش ناآرامی‌ها و التهابات ناشی از اعتراضات 1401 همچنان موضوع آمار جانباختگان با ابهام‌ها و پرسش‌های جدی همراه بوده که آن را تبدیل به یک معمای لاینحل کرده است.

به گزارش انصاف نیوز، در اعتراضات اخیر عبارتی با عنوان «شهدای امنیت» از سوی مسئولان مورد استفاده قرار گرفت که ظاهرا شامل نیروهای بسیج، پلیس و نهادهای امنیتی می‌شود که برای کنترل ناآرامی‌ها وارد عمل شده و جان خود را از دست دادند. یکی از ابهام‌های جدی درباره‌ی آمار جانباختگان اعتراضات 1401 به آمار «شهدای امنیت» بازمی‌گردد.

بنا بر آنچه به عنوان آمار رسمی جانباختگان از سوی شورای امنیت کشور اعلام شده است «بالغ بر 200 نفر» در رخدادهای اعتراضی پاییز 1401 جان خود را از دست دادند که بنا بر اعلام معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور دولت سیزدهم «نزدیک به 53 نفر» از آنان «شهدای امنیت» بوده‌اند.

سیدمجید میراحمدی در تاریخ 19 آذر 1401 در گفت‌وگویی با خبرگزاری اصولگرای فارس گفت: «در طول مدت بیش از ۷۰ روز اغتشاشات نزدیک به ۵۳ نفر شهید مدافع امنیت تقدیم نظام و انقلاب شد.».

60 روز از این اظهارنظر گذشته بود که دادستان کل کشور آمار جدیدی را پیرامون تعداد «شهدای امنیت» مطرح کرد که تقریبا دو برابر بیشتر از آمار معاون وزیر کشور بود.

حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری در تاریخ 19 بهمن‌ماه 1401 گفت: «بیش از ۹۰ نفر از نیروهای انتظامی و بسیج در این حوادث شهید شدند».

اما این آمار باز هم افزایش پیدا کرد و این بار حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی چالشی کریستین امانپور با او تعداد «شهدای امنیت» در اعتراضات 1401 را «بیش از صد نفر» اعلام کرد.

اعلام این آمارهای متناقض در حالی است که در حدود صد روز اخیر اعتراض خیابانی قابل توجهی را شاهد نبوده‌ایم و قاعدتا نیروهایی که تحت عنوان «شهدای امنیت» از آنها نام برده‌ می‌شود در فاصله‌ی زمانی اواخر شهریور تا اواخر آذر، جان خود را از دست داده‌اند.

در همین ارتباط می‌توان یادآور شد که با وجود گذشت بیش از سه سال از اعتراضات آبان 98 هنوز آمار تفکیک‌شده‌ای از جانباختگان آن اعتراضات هم منتشر نشده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. “و چنین است و بود
    که کتابِ لغت نیز
    به بازجویان سپرده شد
    تا هر واژه را که معنایی داشت
    به بند کشند
    و واژگانِ بی‌آرِش را
    به شاعران بگذارند.”
    شاملو

    15
    6
  2. چه فرقی دارد چندتا؟؟
    مهم اینست که برای قدرت طلبی مان عده ای را به کشتن دادیم نیرو انتظامی را ضعیف تر کردیم و باعً تخریب اموال مردم شدیم و هنوز در توهم اینکه کار عالی انجام دادیم و پیروزی بزرگی به دست آوردیم به سر می بریم

    16
    8
    1. چه فرقی می کند وقتی جوانان ما فریب نقشه اشخاص قدرت طلبی که در خارج نشستند خوردند و خونشان مقابل هم و در وطن خودمان ریخته شود صد دریغ و افسوس
      تاریخ قضاوت می کند که برخی در این هنگامه چگونه رو به سیاهی و ویرانی کشور و ریختن خون بی گناهان داشتند و بنزین بر روی آتش ریختند

      9
      11
  3. وقتی دادخواهی بابت کشته و زخمی شدگان اعتراضات ، هنوز هم جزو اقدامات اصلی و پیگیرانه ی برخی افراد و گروههای مدعی دفاع از حقوق شهروندی نشده است، نشانه و دلیل چه چیزی است ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا