خرید تور تابستان ایران بوم گردی

1402 سال عقب‌نشینی خردمندانه؟

ابراهیم رئیسی مهرماه سال ۱۳۹۵ در یک سخنرانی گفته بود که «نخستین شرط اقامه نماز در کشور عربستان نابودی آل‌سعود خبیث است». در روزهای اخیر اما قرار شده است به واسطه‌ی چین روابط دو کشور دوباره برقرار شود.

این سخنان چند ماه پس از حمله‌ی تندروها به سفارت عربستان و برهم خوردن رابطه‌ی دو کشور مطرح شده بود. تندروهای اصولگرا در دیماه ۱۳۹۴ به سفارت عربستان در تهران حمله کرده بودند و این باعث تاریکی روابط دو کشور شد.

حسن کردمیهن، روحانی نزدیک به محمدباقر قالیباف در سال ۹۴ متهم بود که حمله به سفارت عربستان را هدایت می‌کرده است هرچند بعدها گفت که در آن تاریخ در ماموریتی در سوریه به‌سر می‌برده است اما در همان تاریخ فایل صوتی تماس او با کسانی که وارد سفارت شده بودند منتشر شده بود.

جواد ظریف، وزیر خارجه‌ی دولت روحانی گفته بود که این حمله برای برهم زدم توافق برجام انجام شده بود. این البته یکی از اقداماتی بود که مخالفان برجام در آن مقطع به آن دست زده بودند.

حالا رئیسی رئیس دولت و قالیباف رئیس مجلس است و در روزهای اخیر نه تنها در مورد عربستان عقب نشینی مشهودی در حال انجام است، بلکه در مورد برجام که جریان تندرو سال‌ها به آن می‌تاخت، در روزهای اخیر حرف‌هایی از توافق با آژانس بین المللی انرژی اتمی و احتمال بازگشت به برجام در هفته‌های آینده شنیده می‌شود؛ توافقی با عقب نشینی از شروط و مواضع گذشته.

قالیباف که از سه سال پیش به عنوان سرلیست جریان اصولگرا/ارزشی/انقلابی وارد مجلس شد و ریاست آن را در دست گرفت، در ماه‌های اخیر از «اصلاح حکمرانی» سخن گفته است؛ موضوعی که باعث بحث‌هایی میان آن جریان شده است.

پاییز ۱۴۰۱ اعتراضاتی که با مرگ مهسا امینی پس از بازداشت در گشت ارشاد شروع شد و پس از آن دیگر از گشت ارشاد خبری نشد اما در این ماه‌ها طرح‌ها و نظراتی برای جایگزینی آن مطرح شده است اما آیا در سال جدید در حوزه‌ی اجتماعی هم شاهد عقب نشینی از سخت‌گیری‌های نابجا و اصلاح رویه‌ها خواهیم بود؟


سخنان رئیسی در سال ۹۵

رئیسی در سال ۹۵ تولیت آستان امام رضا ع را برعهده داشت. بنا بر گزارشی که همچنان بر روی سایت خبرگزاری اصولگرای تسنیم قرار دارد (۱۹ مهرماه ۱۳۹۵)، رئیسی در جمع عزاداران حسینیه اعظم زنجان با تصریح «نخستین شرط اقامه نماز در کشور عربستان نابودی آل‌سعود خبیث است»، گفته بود: «آل‌سعود دستش را به دست دشمن داده و امتداد راهبردی جریان استکباری و یزیدی در منطقه شده است که در این راستا تمام کارهایی که استکبار در منطقه انجام می‌دهد به دست آل‌سعود انجام می‌شود».

او با اشاره به آنچه «هدف قرار دادن عزاداران یمنی توسط آ‌ل‌سعود» می‌خواند، گفته بود: «در مجلس سوگواری انسان‌های محروم و گرسنه که هر روز و شب بر سرهایشان موشک و بمب می‌بارد را مورد هدف قرار می‌دهند و به خاک و خون می‌کشند که این موضوع امتداد راهبردی جریان یزیدی است. مردم یمن با مقاومت خود دشمن را به استیصال کشیده است».

رئیسی در آن سخنرانی با عباراتی تند درباره‌ی عربستان سخن گفت ازجمله گفت: «یزدیان زمان آل‌سعود و استکبار هستند. یزید بن معاویه یک خط امتداد دارد که این خط امروز در دستان آل‌ خلیفه، آل‌سعود، رژیم حاکم بر فلسطین اشغالی و آمریکا است».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

    1. خودات را به …….. نزن همه عقلا خیلی وقت است که دارند فریاد میزنند که سیاست ما باید منافع ما باشد اما حنا را بعد از اتمام عروسی به جاهای خاصی از بدن می مالند !!!!

      5
      2
  1. ای سیاسیون معتدل اگر می توانید احزاب بنیادگرا مثل جبهه پایداری و ایثارگران و رهپویان و جبهه یکتا و موتلفه را با رایزنی و بده بستان با نهادهای امنیتی و شورای نگهبان کنار بگذارید و تایید صلاحیت نشوند تا مجلس و وظیفه نظارت و قانون گذاری آن را تعطیل کنند تا ترکیب مجلس آینده از بین میانه روهای هر دو جناح انتخاب شود و محافظه کاری جای بنیادگرایی را در منش دلسوزان انقلاب بگیرد.
    راه نجات کشور عبور از بنیاد گرایی و حرکت در مسیر محافظه کاری است.

  2. حداقل یکی از اعضا پر نفوذ فراکسیون رهروان ولایت مجلس نهم را دعوت به مشارکت و احیای این فراکسیون در سال 1402 کنید و خود دخالت مستقیم نکنید

  3. درسته٬ اين عقب نشينى را کامل تر کنيد و دار و دسته قاليباف و همپالگى هاى مشابه را به خاطر ممانعت در احيا برجام به ميز محاکمه بکشيد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا