خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هشدار بارش سیل‌آسا در یازده استان کشور [+جزییات]

تسنیم نوشت: «مطابق تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز و فردا سامانه بارشی در کشور فعال بوده و برای تمام استان‌ها بارندگی پیش‌بینی شده است.

امروز بارش‌ها در شمال خوزستان، غرب لرستان، کرمانشاه، کردستان، زنجان، شمال قزوین، آذربایجان غربی، شمال آذربایجان شرقی، اردبیل و برخی مناطق همدان و مرکزی شدت خواهد داشت و رگبار، رعدوبرق همراه با وزش باد شدید موقتی با احتمال رگبار تگرگ انتظار می‌رود.

چهارشنبه در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، سمنان، شرق تهران، شمال قم و مرکزی، برخی مناطق استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی بارش‌ها از شدت بیشتری برخوردار بوده و برای شرق کشور بارش تگرگ پیش بینی شده است.

پنجشنبه 3 فروردین در یزد، کرمان، شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، نیمه جنوبی خراسان رضوی بارش روی می‌دهد و سامانه بارشی به‌تدریج از شرق کشور خارج می‌شود.

روز جمعه در اکثر مناطق کشور جو آرام همراه با افزایش نسبی دما حاکم می‌شود و از اوایل شب در شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان و اردبیل افزایش ابر و رگبار پراکنده روی می‌دهد.

شنبه هفته آینده در مناطقی از دامنه‌های زاگرس در استان‌های آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، قم، دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های زنجان، قزوین، البرز، تهران و ارتفاعات کرمان افزایش ابر، وزش باد و بارش پیش‌بینی شده است.

یکشنبه آینده به‌تدریج با ورود سامانه بارشی جدید به کشور در کل نوار غربی مناطقی از بوشهر، فارس، اصفهان و دامنه‌های جنوبی البرز بارش‌ها آغاز می‌شود. در استان‌های ایلام، کرمانشاه، لرستان، چهارمحال و بختیاری و شمال خوزستان بارش‌ها شدت بیشتری خواهد داشت. علاوه بر این طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در نیمه غربی کشور و روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در مناطق شرقی و شمال شرق کاهش نسبی دما پیش بینی می‌شود.

امروز خلیج‌فارس و شرق دریای عمان و از چهارشنبه تا جمعه نیمه شرقی خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مواج خواهد بود.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: سه‌شنبه 1402/01/01

زمان پایان: چهارشنبه 1402/01/02

نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق، بارش تگرگ، وزش باد شدید موقت، در نقاط مرتفع و سردسیر بارش برف و کولاک برف

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1402/01/01: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، تهران، البرز، قزوین، زنجان، همدان، مرکزی، غرب و جنوب اصفهان، لرستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال سمنان، شمال فارس، هرمزگان، گیلان و مازندران.

چهارشنبه 1402/01/02: کردستان، لرستان، مرکزی، همدان، خوزستان، سمنان، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، زنجان، قزوین، البرز، قم، تهران، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید، اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، طغیان رودخانه‌ها، در نواحی کوهستانی کولاک برف، صاعقه، رانش زمین و ریزش سنگ در نواحی کوهستانی، خسارت به سازه‌های موقت و خسارت به صنعت کشاورزی.

توصیه: هنگام سفر با خودرو همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و عدم تردد عشایر در حاشیه رودخانه ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها در نواحی سردسیر آمادگی برای برف روبی توسط دستگاه‌های مربوطه

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری

زمان شروع: سه‌شنبه 1402/01/01

زمان پایان: چهارشنبه 1402/01/02

نوع مخاطره: وزش باد شدید، رخداد تندبادهای لحظه‌ای و در نواحی مستعد همراه با خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1402/01/01: سمنان، یزد، فارس، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان،

چهارشنبه 1402/01/02: فارس، کرمان، یزد، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، تهران، البرز، قم

اثر مخاطره: در صورت خیزش گردوخاک توام با کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید و اختلال در ناوگان حمل‌و‌نقل، خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنرها و تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت و سقوط اشیا از ارتفاعات و آسیب به صنعت کشاورزی.

توصیه: در نواحی مستعد گردوخاک اجتناب از حضور در فضای باز و سفرهای غیر ضروری، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، تعطیل کردن فعالیت‌های عمرانی و عدم عبور و مرور و پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهنسال.

توصیف سامانه: وزش باد نسبتا شدید حداکثر سرعت 40 نات(حدود 75 کیلومتر بر ساعت)

زمان شروع: صبح سه‌شنبه 1402/01/01

زمان پایان: ظهر جمعه 1402/01/04

نوع مخاطره: سه شنبه 1402/01/01: افزایش سرعت باد تا 30 نات و ارتفاع امواج تا 2 متر در خلیج فارس(استان بوشهر و هرمزگان) ، تا 3 متر در تنگه هرمز

چهارشنبه 1402/01/02:افزایش سرعت باد تا 40 نات و ارتفاع امواج تا 1.5 متر در خلیج فارس(استان بوشهر و هرمزگان)، تا 3 متر در تنگه هرمز و تا 2.5 متر در دریای عمان.

پنجشنبه 1402/01/03:افزایش سرعت باد تا 30 نات و ارتفاع امواج تا 1.5 متر در خلیج فارس(استان بوشهر و هرمزگان)، تا 2 متر در تنگه هرمز و تا 3 متر در دریای عمان.

جمعه 1402/01/04:افزایش سرعت باد تا 30 نات و ارتفاع امواج تا 1.5 متر در خلیج فارس(استان بوشهر و هرمزگان) وتا 2 متر در تنگه هرمز و دریای عمان.

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1402/01/01: منطقه ساحلی و دور از ساحل خلیج فارس، در استان‌های بوشهر و هرمزگان و تنگه هرمز.

چهارشنبه 1402/01/02: منطقه ساحلی و دور از ساحل خلیج فارس، در استان‌های بوشهر و هرمزگان و تنگه هرمز.

پنجشنبه 1402/01/03: منطقه ساحلی و دور از ساحل خلیج فارس، در استان‌های بوشهر و هرمزگان و تنگه هرمز و منطقه ساحلی و دور از ساحل دریای عمان، در استانهای هرمزگان و سیستان و بلوچستان.

جمعه 1402/01/04: منطقه ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان، در خلیج فارس و تنگه هرمز و دریای عمان.

اثر مخاطره: آسیب به شناورهای سبک و نیمه سنگین، صیادی و تفریحی، آسیب به تورهای صیادی و قفس های پرورش ماهی، آسیب به تأسیسات ساحلی، اختلال در تردد های دریایی

توصیه: ممنوعیت از عملیات تفریحی، بویژه غواصی و شنا، ممنوعیت در تردد با شناورهای سبک، نیمه‌سنگین و قایق‌های صیادی، مسافربری و تفریحی، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هرگونه خسارت، جمع‌آوری تورهای صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی در سواحل و دور از سواحل، آمادگی دستگاه های امداد رسان در مناطق دریایی به ویژه تنگه هرمز.

توصیف سامانه: نفوذ توده هوای نسبتاً سرد

زمان شروع: اوایل وقت چهارشنبه 1402/01/02

زمان پایان: پیش از ظهر پنجشنبه 1402/01/03

نوع مخاطره: کاهش 3 تا 5 درجه دما و احتمال آسیب به شکوفه و جوانه‌های درختان

منطقه اثر:

چهارشنبه 1402/01/02: گیلان، مازندران، زنجان، قزوین، البرز، تهران.

پنجشنبه 1402/01/03: گلستان، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد.

اثر مخاطره: آسیب به شکوفه و جوانه‌های درختان

توصیه: تامین سوخت و سرویس وسایل حرارتی و کنترل دما و رطوبت در گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها با توجه به کاهش دما، ایجاد پوشش بر روی نهال‌های جوان و درختان آسیب‌پذیر (پلاستیک سیاه، گونی، پلی اتیلن و نایلون)، تخلیه سیستم‌های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دما، روشن کردن آتش و ایجاد مه دود در باغات (در ساعات نزدیک به صبح و بامداد) و استفاده از جیره غذایی پر انرژی برای دام و طیور.

توصیف سامانه: وزش باد نسبتاً شدید غربی ،افزایش ارتفاع موج در سواحل حداکثر تا 2.5 متر و در فراسواحل حداکثر تا 3.5 متر

 زمان شروع: اوایل وقت چهارشنبه 1402/01/02

زمان پایان: صبح پنجشنبه 1402/01/03

  نوع مخاطره: افزایش سرعت وزش باد، بیشینه سرعت وزش باد در مناطق نزدیک ساحل تا 28 نات و در فراساحل حدود 36 نات، بیشینه ارتفاع امواج در مناطق نزدیک ساحل تا 2.5 متر و در فراساحل تا 3.5 متر .

منطقه اثر: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های مازندران و گلستان.

 اثر مخاطره: غرق شدن شناگران ، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های صیادی،خسارت به شناورهای سبک، صیادی، تفریحی، نیمه سنگین، اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه‌ها و آسیب به تأسیسات دریایی در سواحل و فراسواحل.

 توصیه: ممنوعیت از عملیات تفریحی، بویژه غواصی و شنا، ممنوعیت در تردد با شناورهای سبک، نیمه‌سنگین و قایق‌های صیادی و تفریحی، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت، جمع‌آوری تورهای صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی در سواحل و دور از سواحل.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا