خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نشانه‌های شقاق عمیق و متقابل!

حجت‌الاسلام احمد حیدری  در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:                         

اگر نظامی مبتنی بر خواست، رأی و اراده مردم باشد و در راستای رفاه مادی و معنوی آنان قدم بردارد، به طور طبیعی مردم به آن نظام، مسئولان آن نظام و دینی که آن نظام مبتنی بر آن است، علاقه‌مند شده و به «احکام و قوانین دین و نظام» عاشقانه پایبند بوده و گوش جان به دهان مسئولان نظام می‌بندند تا رهنمودهایشان را اطاعت کنند و موجبات تعالی هرچه بیشتر خود و جامعه را فراهم آورند؛ ولی وقتی شکل‌گیری یا تداوم نظامی مبتنی بر خواست، اراده و رأی مردم نباشد و مسئولان آن “رأی و درک خود” را بر “رأی و درک عموم” ترجیح داده و ملاک عمل سازند، به طور طبیعی بین آن نظام و مردم شکاف افتاده و اگر مردم نتوانند از راه‌های مسالمت‌آمیز مخالفت و “خواست تغییر” را اعلام کرده و به مرحله اجرا برسانند، راه‌های دیگری را انتخاب خواهند کرد.

در ماه‌های گذشته اعتراضات گسترده عمومی بر “عدم ابتنای نظام بر مردم سالاری واقعی و حاکم شدن اراده حاکمان بر اراده مردم” شکل گرفت ولی متأسفانه بخشی از مسئولان غافل یا مغرور، صدای مردم معترض را نشنیدند و سعی کردند ضمن ناچیز جلوه دادن معترضان آنها ما را بر سر خشم آورده، آن اعتراضات گسترده و پردامنه را به خارج و عده‌ای بی‎بند و بار و … نسبت دهند و بالاخره شعله آن اعتراضات در پی برخورد شدید و گسترده، دستگیری صدها هزار نفر و محکوم و زندانی کردن ده‌ها هزار نفر فروکش کرد.

امروز شقاق و شکاف مردم با بخش‌هایی از حاکمیت، به گونه‌ای دیگر مسئولان را به تشویش کشانده است و آن، مخالفت علنی و عملی با مناسکی است که برخی مأموریت اصلی حاکمیت را نه “اداره صحیح دنیای مردم”، که “اقامه آن مناسک ولو با زور و تحمیل” می‌داند. این روزها شاهدیم که اعلان مخالفت با مسئولان از طریق کشف حجاب یک اپیدمی شده به گونه‌ای که نیروی گسترده‌ای از سیستم را به خود مشغول کرده و هر روز برای جلوگیری از این تظاهر نامقبول، به کشیدن نقشه‎ای ناکام متوسل می‌شوند و ترس از گسترده شدن این نوع اعلان مخالفت در ماه‌های گرم آخر بهار و تابستان، مسئولان را به شدّت مشوّش کرده است.

نمونه دیگر ترس از اپیدمی شدن علنی روزه‌خواری است که مسأله تشویش‌زای جدید برای مسئولان گردیده است و هر کدام برای مقابله با آن، خط و نشانی می‌کشند و فردا و فرداها موضوعات دیگری برای آنان از جانب مردم ایجاد تشویش خواهد کرد ولی با این همه، متأسفانه مسئولان خیال می‌کند با تهدید و نیروی انتظامی و وضع تنبیهات جدید و گسترده مثل بستن پاساژ، مکان گردشگری، واداشتن کسبه به اجبار مشتریان به رعایت حجاب و …؛ مشکل حل خواهد شد حال آن که راه حل فقط و فقط یکی است و آن نیست جز «آشتی حکومت با ملّت و گردن نهادن حاکمان به خواست ملّی».

اگر مسئولان کشور، حکومت را به خواست و رأی واقعی و آزاد مردم بسپارند به طور طبیعی بین حکومت و مردم صلح و آشتی حاکم خواهد شد و مسئولان در راستای خواست عمومی، حرکت خواهند کرد و مردم هم خود را به همراهی با حکومت و ایده‌هایش موظف خواهند دانست و آنگاه بدون داغ و درفش “دین، مقبول و قانون، مطلوب و حاکمان، محبوبِ” مردم خواهند شد.
امید که این تصویر محقق شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. مردم قربانی غروروتوهمات پوچ مسؤولان شدندبه خاطر قدرت خدارا فراموش کردندوخداهم آنانرا فراموش کرد درنتیجه بخودفراموشی مبتلا شدند. ولاتکونواکالذین نسوا الله فأنسیٰهم انفسهم

    22
    2
  2. «اگر نظامی مبتنی بر خواست، رأی و اراده مردم باشد … به طور طبیعی مردم …علاقه‌مند شده و به «احکام و قوانین دین و نظام» عاشقانه پایبند بوده و گوش جان به دهان مسئولان نظام می‌بندند تا رهنمودهایشان را اطاعت کنند و…»
    جناب حیدری: متوجه مشکل خودتان میشوید؟ در کدام نظام دموکراتیک مردم عاشق نظامند و از آن اطاعت میکنند؟ اصلاً چرا چنین انتظاری از مردم دارید؟ هر حکومتی در ازای مالیاتی که از مردم میستاند وظیفه دارد برای مردم کار کند و از مردم نه انتظار اطاعت که پیروی از قوانین داشته باشد، قوانینی که وحی منزل هم نیست. جنابعالی متاسفانه هنوز ذهنیتی سنتی از رابطه حاکم و ملت دارید و فکر میکنید ملت رعایای حاکمند!
    نه برادر! با چنین ذهنیتی به هیچ راه اصلاحی کارسازی نمیرسید!

    24
    3
    1. بانظرکاربرگرامی موافقم اماتعارضی با محبوبیت مدیران ندارداین رابطه که بازاءمالیات انتظار ارائه خدمات هست یارابطه ای مقبول ومرضیّ است یاخیراگر مقبول است و مرضیّ پس مطلوب است. وهر مطلوبی محبوب است. تحقق حب بازاء ارائه خدمت عقلارواست بله حب به‌ زیان رسان!! بداهتاً مذموم و قبیح است.

      3
      4
  3. اگر جسارت نباشد باید گفت در اینجا ایشان و امثال ایشان کار تخصصی خودشان که به بحث گذاشتن علنی موضوع ولایت مطلقه فقیه بعنوان ریشه و ساختار اصلی اداره امور هست را فراموش کرده اند…حالا عمدا یا سهوا بر ما معلوم نیست…

    حدود اختیارات صاحب ولایت مطلقه بحث اساسی است که چنانکه باید و شاید مورد بحث قرار نمیگیرد…و تا این مهم انجام نشود حدود انتخاب و اختیارات مردم و راه حل مشکلات و یافتن پاسخگویی برای آنها مبهم باقی میماند…

    و این مهم فقط با رجوع مجدد به حکم و کتاب خدا و مرور برداشت از آیه اولی الامر میتواند راه حل بیابد…

    5
    9
  4. متاسفانه تفکر مصباحیست در کشور حاکم شده و تا این تفکر وجود داره نظر و رای مردم اهمیتی نداره.

    13
    3
    1. خواست این معترضین چی بود؟
      زن زندگی ….
      یعنی اینکه من هر طور که دلم می خواهد رفتار کنم و هیچ کس هم حق ندارد چیزی بگوید

      4
      5
  5. تو اگه صادقی … که نیستی … ، خونواده خودت رو هدایت کن … لازم نیست برای نظام و مردم … سرایی کنی

    9
    4
  6. آقای حیدری : از همان جمله ابتدایی این نوشته (…اعتراضات گسترده مردمی…) به خوبی میتوان فهمید که در این نوشتار قصد عقده گشایی دارید نه ارائه یک تحلیل واقع بینانه،زیرااعتراضات گسترده بود ولی در امپراطوری رسانه های بدخواه ایران نه دربین مردم.

    6
    14
  7. تا زمانی که عده ای متوهم نخواهند، یا از ترس لطمه به منافع شان نخواهند حق و حقیقت که حکومت از آن مردم است و مردم باید سرنوشت خود را تعیین کنند ( ولو رفتن به جهنم یا بهشت) را باور کنند ، این قبیل حرف ها ادامه دارد …. ولی در نظر داشته باشید قهر زمانه و سنت الهی کاری با اعتقادات و منافع ما ندارد و راه خودش را میرود ،… الملک یبقی مع الکفر ( بد حجابی ، بی حجابی و و و ) ولا یبقی مع الظلم ( زورگویی به مردم ، خود ستایی ، تحمیل عقیده ، گوش ندادن و سانسور نظر مخالف و و و )

  8. سلام جناب حيدري بزرگوار . درماني كه براي اصلاح وضعيت تجويز نموده ايد موجب بركناري حاكمان كنوني است واين مورد قبول انها قرار نميگيرد در نظام هاي خودكامه خواست مردم توسط حاكمان تعيين و تاييد مي شود. اگر مردم حاكمان را بپذيرند خودي ومجاز به هر كاري هستند در غير اين صورت دست وپاي دشمن و عوامل ان به ميان كشيده مي شود و باقي ماجرا… اما ميدانيد كه در جمهوري اسلامي قضيه طورديگري است يعني حاكمان ماموريت الهي دارند كه مردم را به نيكي و امور را به صلاح برسانند ابتدا با موعظه سپس با … در نتيجه معني مردم در اين كشور با ساير بلاد متفاوت است. لطفا راه حل ديگري ارائه دهيد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا