خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ممنوعیت فعالیت برخی مدارس

به گزارش ایسنا، به گفته معاون وزیر و رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌ و پرورش، بنا بر دستور وزیر آموزش و پرورش گسترش تمامی مدارس غیر از مدارس عادی دولتی «ممنوع» شده است.

محسن زارعی با بیان اینکه میزان فعلی تنوع مدارس دولتی اعم از شاهد، هیات امنایی و… محل اشکال است، اظهار کرد: این اشکال را می‌پذیریم چراکه نباید تنوع مدارس دولتی تا این حد باشد و انواع مدرسه معنی ندارد. حال اینکه مدرسه‌ای عادی دولتی گاهی ظرفیت دارد و به صورت هیات امنایی مدیریت می‌شود و گاهی ظرفیت ندارد و به شکل عادی مدیریت می‌شود، بحث دیگری است.

وی در عین حال خاطر نشان کرد: از آنجا که این مدارس جامعه مخاطب خود را دارند، نمی‌توان گفت این مدارس از امروز تعطیل باشند اما گسترش مدارس غیر از عادی دولتی را «ممنوع» کردیم و آقای وزیر دستور دادند مدارسی غیر از عادی دولتی، دیگر گسترش پیدا نکنند. این امر می‌تواند تنوع مدارس دولتی را مهار کند تا اینگونه نباشد که بهترین محیط و دبیر را به یک مدرسه با عنوان خاص دهیم و یک عده را محروم کنیم.

چرا مدارس غیردولتی امسال بیشترین «افت تحصیلی» را داشتند؟

معاون وزیر و رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌ و پرورش، تصریح کرد: دومین اقدام ما این است که از این پس دبیرانی که در مدارس خاص تدریس می‌کنند باید نصف ساعات تدریس خود را در مدارس عادی و نصف دیگر را در مدارس خاص انجام دهند. گزارشات ما نشان می‌دهد مدارس عادی دولتی افت کرده‌اند. هرچند مدارس استعداد درخشان، شاهد و نمونه دولتی همگی دولتی هستند و اتفاقا امسال بیشترین افت را در مدارس غیرانتفاعی داشتیم.

زارعی توضیح داد: بخشی از دلیل آن این است که ساز و کار مدارس غیر انتفاعی از قبل مبتنی بر کلاس‌های کنکوری و برنامه‌ریزی برای کنکور بود. از این رو به نظرم آمادگی برای امتحان نهایی به این شیوه که «تاثیر قطعی در کنکور» داشت را نداشتند. این به روز نبودن مدارس غیر دولتی به جامعه مخاطب و دانش‌آموزان این مدارس آسیب زد. این یک تلنگر است که نشان می‌دهد مدارس غیر دولتی نیز باید مرجعیت را به کتاب درسی بدهند.

برگزاری نوبت اول «کنکور» در اردیبهشت ۱۴۰۳

وی در بخش دیگر سخنان خود درباره برگزاری امتحانات نهایی پایه دوازدهم و تاریخ برگزاری کنکور در سال ۱۴۰۳، خاطر نشان کرد: طبق اعلام سازمان سنجش نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ در اردیبهشت برگزار می‌شود. بنابراین دوازدهمی‌ها در سال تحصیلی ۱۴۰۳ـ ۱۴۰۲ سه آزمون را پیش رو دارند. ابتدا آزمون سراسری در اردیبهشت ۱۴۰۳، سپس آزمون نهایی با تاثیر قطعی ۵۰ درصد سوابق تحصیلی پایه دوازدهم در کنکور و پس از آن نوبت دوم کنکور سراسری که در تیرماه برگزار می‌شود.

معاون وزیر و رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌ و پرورش، درباره تغییرات اعمال شده در امتحان نهایی پایه دوازدهم در سال تحصیلی پیش رو با توجه به افزایش سهم تاثیر قطعی سابقه تحصیلی در کنکور به ۵۰ درصد، تشریح کرد: ما در آزمون پایه دوازدهم هیچ تغییری جز تغییر در ضریب دروس با توجه به افزایش سهم تاثیر قطعی سابقه تحصیلی در کنکور به ۵۰ درصد، نداریم و امتحان نهایی آن نیز در چارچوب امتحان نهایی خردادماه برگزار می‌شود. دروسی که باید در آنها امتحان نهایی گرفته شود، همان دروس هستند.

پیشنهاد نهایی شدن امتحانات چند درس پایه دهم و یازدهم در خرداد ۱۴۰۳

زارعی درباره برگزاری امتحانات پایه دهم و یازدهم در خرداد ۱۴۰۳ به شکل نهایی همانند امتحانات نهایی پایه دوازدهم، گفت: امسال برخی دروس پایه دهم و یازدهم و دهم به صورت نهایی برگزار می‌شود. ما این پیشنهاد را به شورای سنجش و پذیرش داده‌ایم تا همه دروس را نهایی نکنند بلکه امتحان برخی  دروس، نهایی برگزار شود. این امر باید در شورای سنجش و پذیرش مصوب شود. همچنین باید سهم ضرایب این دروس نیز مشخص شود. سوالات امتحان دروسی که از پایه دهم و یازدهم نهایی می‌شوند نیز همانند دروس پایه دوازدهم از مفاهیم درسی طراحی می‌شوند.

وی یادآور شد: امسال نیز برای اینکه دانش آموزان پایه دهم و یازدهم با این فضا آشنا شوند سوالات امتحان را به صورت هماهنگ کشوری برگزار کردیم. هرچند آزمون در خود مدرسه دانش‌آموز برگزار شد و سوالات توسط دبیران دانش‌آموزان تصحیح شد اما از امسال دانش‌آموزان پایه دهم و یازدهم نیز هماند دانش‌آموزان پایه دوازدهم در مدرسه خود امتحان نمی‌دهند، در محل دیگری آزمون می‌دهند، برگه‌ها به صورت الکترونیکی و در استانی غیر از استان دانش آموز به صورت الکترونیک و براساس راهنما، تصحیح خواهد شد.

مصوبه تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور سراسری حذف می‌شود؟

معاون وزیر و رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌ و پرورش، در پاسخ به این سوال که شائبه حذف مصوبه تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور سراسری وجود دارد، تصریح کرد: این مصوبه برای ما لازم الاجراست و طبق قانونی که سال ۹۲ مجلس تصویب کرده است، شورای سنجش و  پذیرش موظف است مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را رعایت کند. در حال حاضر وفاق خوبی بین مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی و ما به عنوان مجریان این مصوبه انجام شده است. در جلسه‌ای که خدمت قالیباف رئیس مجلس بودیم، وزراء نیز بودند و برخی نمایندگان مجلس و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز حضور داشتند، جمع بندی خوبی انجام شد. قرار بر این شد که بنا را همین مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دهند و اگر اصلاحی قرار است انجام شود، به روی همین مصوبه انجام شود.

وی افزود: در حال حاضر فضای کار به سمت کارشناسی پیش رفته است. از سوی دیگر به مصوبه‌ای که ابلاغ و اجرا شده باید فرصت دهیم تا نتایج آن را ببینیم. اگر اصلاحی بخواهد انجام شود نیز در چارچوب این مصوبه است و تغییرات جزئی انجام می‌شود. در واقع این مصوبه به عنوان یک اصل پذیرفته شده است و سال آینده دقیقا بر اساس این مصوبه کار پیش می‌رود.

در کنکور ۱۴۰۳ سهم سابقه تحصیلی و آزمون سراسری ۵۰ ـ۵۰ است

زارعی با بیان اینکه ما تا پایان  شهریور فرصت داریم که در شورای سنجش و پذیرش آخرین تغییرات مربوط به برگزاری امتحانات نهایی را اعلام کنیم، ادامه داد: طبق آخرین تغییرات، سال آینده باید برای پایه‌های دهم و یازدهم آزمون نهایی برگزار کنیم تا برای کنکور  ۱۴۰۴ تولید سابقه داشته باشیم. بنابراین در خرداد ۱۴۰۳ تمام سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم امتحان نهایی دارند اما تاثیر قطعی ۵۰ درصد در کنکور فقط برای پایه دوازدهم است.

معاون وزیر و رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌ و پرورش توضیح داد: یعنی سال بعد سهم سابقه تحصیلی و آزمون سراسری ۵۰ به ۵۰ است.امسال از سهم ۴۰ درصدی و قطعی سوابق تحصیلی در کنکور، ۲۶ درصد مربوط به دروس عمومی و ۱۴ درصد مربوط به دروس اختصاصی بود. قرار است برای سال آینده این سهم به ۲۸ درصد برای دروس عمومی و ۲۲ درصد برای دروس اختصاصی تغییر یابد. این امر مصوب شده است برای کنکور سال ۱۴۰۳ اما ممکن است بازنگری در آن انجام شود.

تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور و افزایش سهم ۷ استان محروم از رتبه‌های زیر ۳۰۰۰ امسال

وی با بیان اینکه طبق نتایج کنکور ۱۴۰۲ تاثیر قطعی سوابق تحصیلی به نفع برابری آموزشی بوده است، عنوان کرد: برابری آموزش یعنی هر استان با توجه به جمعیت دانش آموزی خود چقدر از رتبه‌های برتر زیر ۳۰۰۰ کنکور را به خود اختصاص داده است؟. ما خط بُرش را برای سنجش این کار عدد یک قرار دادیم. همه استانها را تحلیل کردیم. تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور باعث شده از بین ۱۱ استان برتر که بیش از یک سهم از کنکور داشته‌اند و گاهی دو برابر سهم داشته‌اند، ۸ استان امسال سهم کمتری داشته باشند و این یعنی این استان‌ها به عدد یک و به برابری آموزشی نزدیک تر شده‌اند؛ از جمله این استان‌ها یزد، شهر تهران و خراسان جنوبی بودند.

زارعی بیان کرد: همچنین تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور باعث شده از میان ۱۱ استان کمتر برخوردار که سهم آنها از رتبه‌های زیر ۳۰۰۰ کنکور کمتر از عدد یک و بین ۰.۲۵ تا ۰.۷۵ است، سهم ۷ استان بیشتر شود. این نشان می‌دهد تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور در راستای برابری آموزشی عمل کرده است چراکه ما کتاب را مرجع امتحانات قرار دادیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا