خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پرسشی از رهبری

محمد توکلی، عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشت کوتاهی به بهانه‌ی سخنان رهبری انقلاب در نخستین روز سال ۱۴۰۲ نوشت:

آیت‌الله خامنه‌ای در نخستین سخنرانی خود در سال جدید «تغییر در قانون اساسی و ساختارهای نظام» را مصداق «حرف دشمن‌» دانسته‌اند که «عنصر داخلی گاهی از روی غفلت یا بی‌توجّهی یا با انگیزه‌های دیگر آن را تکرار می‌کند».

ظاهراً مقصود رهبری نظام‌ از عناصر داخلی که این «حرف دشمن» را تکرار می‌کنند میرحسین موسوی و سیدمصطفی تاج‌زاده است.

آقای موسوی در آخرین بیانیه‌ی خود که چندی قبل منتشر شد از ضرورت تغییر قانون اساسی‌ گفت و آقای تاج‌زاده نیز چند سالی‌ست که راه‌حل عبور از بحران‌ها را اصلاحات ساختاری می‌داند.

پرسش نخست پیرامون سخنان رهبری آن است که آیا مطالبه‌ی تغییر و اصلاح قانون اساسی و ساختارهای نظام ضرورتاً امری خلاف مسیر انقلاب مردم ایران در سال ۵۷ بوده و به «تغییر هویت جمهوری اسلامی» می‌انجامد که آن را «حرف دشمن» بدانیم؟

و پرسش و ابهام مهم‌تر اینکه اگر فرض کنیم تغییر قانون اساسی و ساختار نظام «حرف دشمن» است، سخنان رهبری در ۲۴ مهر ۹۰ را چگونه باید تفسیر کرد؟

توضیح بیشتر آنکه آیت‌الله خامنه‌ای در آن روز درباره‌ی تبدیل نظام ریاستی به نظام پارلمانی و پیشنهاد احیای نخست وزیری که قاعدتاً هم نیاز به «تغییر قانون اساسی» دارد و هم به «تغییر ساختار» می‌انجامد اظهار داشتند:

«فرض بفرمائید ما یک روزی در قانون اساسی نخست‌وزیر و رئیس جمهور داشتیم، با یک شکل خاصی؛ بعد تجربه به ما نشان داد که این درست نیست. امام دستور دادند گروهی از خبرگان ملت، از دانشگاهیان، از روحانیون، از مجلس شورای اسلامی، از برجستگان و نخبگان بنشینند و آنچنان که بر طبق نیاز است، آن را تغییر بدهند. همین کار را هم کردند. یا در زمینه‌ی قضا همین جور. در آینده هم اینها قابل تغییر است. امروز نظام ما نظام ریاستی است؛ یعنی مردم با رأی مستقیمِ خودشان رئیس جمهور را انتخاب می‌کنند؛ تا الان هم شیوه‌ی بسیار خوب و تجربه‌شده‌ای است. اگر یک روزی در آینده‌های دور یا نزدیک – که احتمالاً در آینده‌های نزدیک، چنین چیزی پیش نمی‌آید – احساس بشود که به جای نظام ریاستی مثلاً نظام پارلمانی مطلوب است – مثل اینکه در بعضی از کشورهای دنیا معمول است – هیچ اشکالی ندارد؛ نظام جمهوری اسلامی می‌تواند این خط هندسی را به این خط دیگر هندسی تبدیل کند؛ تفاوتی نمی‌کند»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. اقای توکلی شما خودت از منظور رهبری کاملا مطلع هستید، با این همه رنگ و ریا به کجا میخواهید برسید، مردم از شما مسئولین احمق خسته شده‌اند نه از انقلاب.

    19
    61
  2. اگر مردم و نخبگان جامعه به نتبجه برسند
    ،برخی از اصول قانون اساسی بعلت شرابط زمانی و…..تغییر و یا اصلاح شود.چه کارکنند.؟ مطرح کنند یا …… ؟اگر بگویند و یا…. ،در زمین دشمن……؟
    راحل چیست؟

    41
    9
  3. اگر جسارت نباشد باید گفت در اینجا ایشان و امثال ایشان کار تخصصی خودشان که به بحث گذاشتن علنی موضوع ولایت مطلقه فقیه بعنوان ریشه و ساختار اصلی اداره امور هست را فراموش کرده اند…حالا عمدا یا سهوا بر ما معلوم نیست…

    حدود اختیارات صاحب ولایت مطلقه بحث اساسی است که چنانکه باید و شاید مورد بحث قرار نمیگیرد…و تا این مهم انجام نشود حدود انتخاب و اختیارات مردم و راه حل مشکلات و یافتن پاسخگویی برای آنها مبهم باقی میماند…

    و این مهم فقط با رجوع مجدد به حکم و کتاب خدا و مرور برداشت از آیه اولی الامر میتواند راه حل بیابد…

    32
    7
  4. سالها دنبال تفکر اصلاح طلبان آمدم از تنگ نظری و محدود بودن فکرشان خسته شدم و تا الان قریب ۱۵۰۰ نفر را توانستم آگاه کنم و حرفهای تفرقه افکن آنها و سواری گرفتن از مردم و امتیاز کم به مردم دادنشان برایم اعصاب خردکن شد
    آقایان انصاف نیوز این حرف مرا با نوشته آقای توکلی در جایی کنار هم بگذارید و اگر خودتان آن وقایع را دیدید که فَبِها اگر نه به نسل بعد خودتان بگویید
    با این حرفها(فقط تنها این سخن نیست حرفهای چهل سالشان را کنار هم بگذاریم)آینده پر از شکست و کشوری کوچک و ذلیل با مردمی که هیچ قدرتی در دنیای آینده ندارند در انتظارش هستیم و باشیم
    با افکار آن دونفر و اطرافیانش غریب نیستم و عمده حرفشان تاکنون در اوضاعی شبیه فرار به جلو و متهم کردن دیگران خلاصه شده و….
    آقای توکلی صحبتهایت را برای سال آینده آماده کن تا دستور دهم رهبر یا طبق گفته شما حرف بزند یا اینکه شما بجایش صحبت کنی

    10
    25
    1. اتفاقا من هم قبلا در تیم افراد تمامیت خواه تکفیری بودم یعنی کسانی که جز خودشون و هم حزبی هاشون همه رو (حتی مردم ایران را) کافر میدونن ، و به پوچی و دروغ بودن صحبتها و رفتارهاشون پی بردم و دیدم اینا جز به منافع خودشون و بچه هاشون به هیچ چیز دیگه ای فکر نمیکنند و حاضرن تمام مقدسات رو فدای درآمد خودشون کنن ، ضمن اینکه هر چی رو به مردم حرام میکردن واسه خودشون حلال بود . از اونجا مسیرم عوض شد و خدا را شکر تا حالا بیش از سه هزار نفر که در تاریکی مطلق بودن و فکر میکردن اینها در کنار تمام رانتها و اختلاسها و غارت اموال مردم کمی هم به فکر کشور و مردم هستند رو به راه راست هدایت کردم و اونها هم به یاری خدا فهمیدند که راه کج و راهه مورد غضب خداوند که انتهایش آتش دنیا و آخرت است همان مسیر تعصب و لجاجت و دشمنی با مردم به اسم اصول گرایی و .. است

      6
      3
  5. قانون اساسى چيزى نيست جز چند تا تبصره و ماده و هر چى که اسمش را بگذاريد و قابل اصلاح و حتى تعويض مى باشد حتى قوانين فيزيک و شيمى تحت شرايطى مى تواند به گونه اى ديگر عمل کند که کاربردى بهتر داشته باشد اينکه ما بخواهيم در هر مسئله درجا بزنيم به هيچ کجا نخواهيم رسيد.

    24
    5
    1. نویسنده یا بی سواد است یا احمق(نادان)
      عین جمله رهبری تحول بود آن هم حتی در ساختار و گفتند همین حرف حرف دشمن نیز هست
      فقط آنها تغییر برای تغییر هویت ایران می خواهند و ما دنبال بهبود وضعیت
      پس بجای سوال حداقل همین سخنرانی را دوباره بخوان آقای مثلا نویسنده

      4
      4
  6. به نظر می آید برای رسیدن به پاسخ این سوال باید از میر حسین موسوی و تاج زاده پرسید که تغییر در کدام اصول و ساختارها منجر به بهبود اوضاع و شرایط می شود به یقین چیزهای می گویند ( و گفته اند) که تغییر هویت از آن در می آید.
    لازم به ذکر است اختیارات رهبری در قانون اساسی ذکر شده است بنابراین دامنه ی اوامر ولی امر مشخص است.

    5
    12
    1. البته مشخص است….مسئله گستره و مطلقیت آنست…و این بتبع جانشین اولی الامر معصوم پنداشتن اوست…

      باید با مراجعه به قرآن و گردن نهادن به روشی که خود قرآن بدان اشاره میکند ، آیه اطاعت یا آیه اولی الامر را مورد مطالعه دقیق و فارغ از فرقه گرایی تاریخی قرار داد…و امروز ناچار بدین اقدام هستیم…

      وَلَقَدْ وَصَّلْنَا لَهُمُ الْقَوْلَ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ ﴿۵۱﴾ قصص

      با رعایت اتصال اجزاء آیه اولی الامر تا به انتهای آیه ، یعنی همان روش مورد تایید قرآن ، معلوم میشود که “اولی الامر” معصوم نیستند و امکان تنازع و اختلاف وجود دارد و هنگام بروز اختلاف مرجع قرار دادن قرآن و حکم خدا با همین روش اتصال قول است…

      بنابراین جانشینان اولی الامر باید پاسخگو بوده و عزل و نصب و انتخاب ایشان میتواند طبق شورای مومنین (انتخابات زمانمند امروزی) باشد…مومنینی که هدف آنها پیاده سازی حکم خدا و بدنبال آن رشد مادی و معنوی جامعه را منظور دارند…

      5
      3
      1. با عرض سلام خدمت آقای مرادی
        ظاهراً ایشان از اهل تسنن هستند
        با مراجعه به المیزان، جناب علامه با بیان تمامی اقوال و رد آنها تفسیر مبسوطی ارائه داده اند که مختصر آن چنین است
        ۱_ جنس اطاعت از رسول با جنس اطاعت از خدای تعالی یکی نیست چون تکرار آمده و تکرار به معنای تاکید نیست
        ۲_ آیه شریفه بین رسول و اولی الامر را جمع کرده و برای هر دو یک اطاعت را ذکر نموده است.
        ۳_ از آنجا که آیه شریفه از هر قید و شرطی مطلق است و لازمه مطلق بودنش همین است که بگوییم همان عصمتی که در مورد رسول مسلم گرفته می شود در مورد اولی الامر نیز اعتبار شده است.
        و اما در مورد ولایت مطلقه رهبر انقلاب اسلامی ایران
        آنچه فراتر از یازده بند اختیارات رهبر در اصل ۱۱۰ قانون اساسی است در رابطه با اختلاف بین قواست که خود باز هم مقید به قانون ( یعنی گذر از شوری و مجمع) است.

        1. ” آیه شریفه بین رسول و اولی الامر را جمع کرده و برای هر دو یک اطاعت را ذکر نموده است.” اما بلافاصله احتمال تنازع ذکر شده است …

          نمیتوان گفت “از آنجا که آیه شریفه از هر قید و شرطی مطلق است و لازمه مطلق بودنش همین است که بگوییم همان عصمتی که در مورد رسول مسلم گرفته می شود در مورد اولی الامر نیز اعتبار شده است.” چرا که “جنس اطاعت از رسول با جنس اطاعت از خدای تعالی یکی نیست”

          آیه اطاعت از “الله” را تاویل میکند با اطاعت از “الرسول و اولی الامر و سپس رفع تنازع با مراجعه به الله و الرسول”….

  7. همین الان حجاب آزاد شده و این یعنی حکومت سکولار شده. سکولاریسم، خلاف قانون اساسی و اسلامیت نظام است. خب اگر کسی بگوید همین را در قانون اساسی بیاورید و سندا و رسما هم سکولار بشید حرف بی‌ربطی است؟

    5
    3
  8. شما به سئوال آقای توکلی نه توجه کردی و نه جواب دادی فقط یک سری جملات بی پایه و بی معنا.
    بلاخره میشه در قانون اساسی با رای مردم تغییر ایجاد کرد یا اینکه این روش که در خود قانون اساسی هم پیشبینی شده نیز طبق معمول چون با سلیقه ما جور نیست کار دشمنه.

    8
    3
  9. اقدامات اون دو نفری که اسمشو بردین جز ایجاد تفرقه و آشوب در کشور نتیجه دیگری نداشت. روزی برای قدرت طلبی ادعای تقلب در انتخابات کردن و بسیاری از مردم را به بیراهه کشاندند و کشور را نا امن کردند که نتیجه اش ترور دانشمندان و فرزندان عزیز کشورمان در همان ایام و جسارت و جرات دشمنان در تحریم های بیشتر و خصومت علیه ایران عزیز شد. به آنها باید گفت که اگر به قیامت و آخرت اعتقادی دارند – که بعید بنظر می رسد- دست از دشمنی با مردم و کشور عزیزمان ایران بردارند و در زمین دشمنان بازی نکنند از صف دشمنان و منافقان و مخالفان وطن خارج شوند و به آغوش ملت برگردند و تا دیر نشده و ملک الموت به سراغشان نیامده از پیشگاه خدا و مردم عذرخواهی کنند ، شاید فرصتی برای جبران پیدا کنند در غیر اینصورت بزودی آهی از نهادشان برخواهد خواست که از این آه دوزخیان به وحشت و دهشت خواهند افتاد .
    مرگ و نیستی بر اهل نفاق و دورویی و دشمنی با دین و وطن .
    زنده باد ملت ایران
    سلام بر شهیدان و جان برکفان وطن
    لعنت بر دشمنان ایران
    سلام بر ایران سربلند .

    4
    7
  10. سلام وارادت. چرا طرح سوال از رهبري موجب ناراحتي عصبانيت و پرخاشگري برخي مي شود؟
    براي رهبري شرايطي و وظايفي در قانون اساسي وجود دارد كه ظاهرا مجلس خبرگان رهبري بايد انرا مواظبت كنند
    ناديده گرفتن قانون اساسي جايگاه و مشروعيت را ازبين مي برد. اندكي به نحوه انتخاب رهبري توجه كنيد والسلام

    3
    4
  11. تغییروبازنگری دراصول قانون اساسی درجوامعی معنا دارد که به آن قوانین عمل می شود نه در جوامعی که دلبخواهی رفتار میشود اگرهم در نوشته تغییر کند درعمل تغییر نمی کند الان در قانون اساسی اعتراضات به رسمیت شناخته شده اما درعمل اینگونه نیست. پس تغییر درنوشته لزوما تغییر در واقعیت نخواهدبود.

    7
    1
  12. سلام
    بنظر می رسد تا اجبار به نوشتن ایمیل در هنگام اظهار نظر می کنید خیلی ها تمایل به اظهار نظر نداشته باشند بهتر است مانند سایر رسانه ها ، این اجبار را حذف کنید . آن وقت برخی نظرات را دریافت خواهید کرد که از آن بهره مند می شوید ، چه درج کنید و چه نکنید .

    1
    2
  13. با توجه به مسئولیت رهبری در باره رعایت اصول قانون اساسی و اشراف ایشان به مفاد آن بدلیل نقش شخصی در تدوین و تصویب ، بنظر نمی رسد نظر ایشان در خصوص تمایل نظر متقاضیان تغییر در قانون اساسی به نظر دشمنان ، به معنای عام این جمله مرتبط باشد بلکه احتمالا متوجه کسانی است که با هدف تغییر نظام ، موضوع تغییر قانون اساسی را مطرح می کنند . بنظرم قطعا در آینده ، رهبری این موضوع را توضیح خواهند داد چرا که در متن قانون اساسی موضوع تجدید نظر در برخی اصول پذیرفته شده و یک بار هم اقدام گردیده است .

    1
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا