خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بازار مسکن در 402 ؛ «قیمت‌ها صعودی اما کمتر از نرخ تورم خواهد بود»

سرویس اقتصادی، انصاف نیوز: « بازار مسکن در 1402 در عرضه کم‌رونق و در قیمت صعودی خواهد بود.» این ارزیابی فردین یزدانی، کارشناس مستغلات از بازار ملک و مسکن در سال جدید است.

او با اشاره به شرایط تورمی حاکم بر اقتصاد ایران به انصاف نیوز گفت: در یکی دو سال گذشته، بازار مسکن تحت تاثیر شرایط حاکم بر اقتصاد، با رشد قیمت‌ها مواجه بود اما قیمت‌ها پا به پای نرخ تورم بالا نرفت و فکر می‌کنم در سال جدید هم قیمت‌ها صعودی خواهد بود اما باز هم کمتر از نرخ تورم رشد می‌کند.

یزدانی میزان مبادلات مسکن را بدون تغییرات معنادار پیش‌بینی کرد و ادامه داد: در زمینه تولید در سال 1401 با رکود عمیق مواجه بودیم و حتی سرمایه‌گذاری واقعی در حوزه مسکن کاهش پیدا کرد. به نظر می‌رسد در سال 1402 هم این رکود ادامه‌دار خواهد بود. به بیان دیگر، سال جدید از لحاظ تولید بخش خصوصی مسکن سال رکودی خواهد بود.

این کارشناس مستغلات به پرسش انصاف نیوز درباره تاثیر عرضه مسکن‌های دولتی بر بازار چنین پاسخ داد: گفته می‌شود ساخت و ساز حدود 200 هزار واحد مسکونی آغاز شده که من بعید می‌دانم تا پایان سال 1402 به ثمر برسد و عرضه شود.

یزدانی ادامه داد: ظاهرا قراردادی هم با چینی‌ها منعقد شده است که آنان وارد حوزه ساخت مسکن شوند. بنابریان انتظار می‌رود عرضه مسکن از سوی دولت افزایش یابد اما در مجموع رقمی که عرضه خواهد شد به میزانی نیست که بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

یزدانی معتقد است بازار مسکن کشش افزایش قیمت هم‌پای نرخ تورم را ندارد

او در توضیح پیش‌بینی بدبینانه‌اش از عرضه مسکن توسط دولت گفت: به نظر می‌رسد نه امکانات مالی دولت و نه وضعیت منابع شبکه بانکی، این اجازه را بدهد که حجم گسترده‌ای از عرضه مسکن صورت بگیرد و مقدار عرضه به میزانی برسد که بتواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد. حتی اگر دولت همه امکاناتش را بسیج کند، شبکه بانکی امکان وام‌دهی در حجم مدنظر برای تاثیرگذاری بر بازار مسکن را نخواهد داشت.

خبرنگار انصاف نیوز از آقای یزدانی پرسید چرا فکر می‌کند قیمت ملک کمتر از نرخ تورم رشد می‌کند؟ او پاسخ داد: امسال هم چنین اتفاقی افتاد؛ یعنی قیمت‌ها چنان بالا رفته است که مردم توان معامله و خرید را ندارند. بنابراین میزان ورودی بازار کاهش یافته است.

یزدانی اضافه کرد: شاخص‌ها و روندها هم نشان می‌دهد امسال اتفاق خاصی برای افزایش قدرت خرید مردم رخ نمی‌دهد و این یعنی میزان تقاضا افزایش نمی‌یابد. به بیان دیگر بازار مسکن در 1402 مشابه شرایط سال قبل خواهد بود و بنابراین بازار مسکن کشش افزایش قیمت هم‌پای تورم را ندارد و اگر این اتفاق بیفتد تعداد بیشتری از بازار خارج می‌شوند و بازار در رکود بسیار عمیقی فرو می‌رود.

این کارشناس مسکن با بیان این‌که حجم تقاضا برای خرید مسکن در سال 1402مشابه سال 1401 خواهد بود، ادامه داد: شرایط حاکم بر بازار مسکن تغییر خاصی نخواهد داشت مگر این‌که در ادامه توافق با عربستان سعودی، توافقی هم با غرب در جهت کاهش تنش صورت بگیرد تا یک گشایش کلی در اقتصاد صورت بگیرد.

یزدانی با بی‌سابقه خواندن رکود متوالی بازار مسکن در تاریخ اقتصادی ایران گفت: اکنون تولید سرانه مسکن تفاوت قابل ملاحظه‌ای با ابتدای دهه 90 ندارد در حالی‌که در این مدت جمعیت بیشتر و سفره مردم کوچک‌تر شده است و این یعنی هیچ پول مازادی نمی‌ماند که وارد بازار مسکن شود. می‌خواهم بگویم بخش بزرگی از تحولات حوزه مسکن ناشی از شرایط کلی حاکم بر اقتصاد است که آن هم وابستگی زیادی به سیاست‌های خارجی دارد.

او با بیان این‌که راهکار درون‌بخشی برای بهبود شرایط مسکن وجود ندارد، ادامه داد: راهکار اصلی برای افزایش عرضه و کاهش قیمت مسکن، سامان‌بخشی به کل اقتصاد ایران است و همان‌طور که قبلا اشاره کردم، بخش مهمی از این سامان‌بخشی وابسته به روابط خارجی است.

یزدانی در پایان گفت: اگر اقداماتی که برای تنش‌زدایی با عربستان سعودی انجام شد، ادامه یابد و به مسائل هسته‌ای تعمیم پیدا کند، گشایشی در اقتصاد ایران ایجاد می‌شود که حتما تاثیراتش را در بازار املاک هم نشان خواهد داد و در غیر این‌صورت، بازار مسکن در 1402 تفاوت معناداری از سالی که گذشت، نخواهد داشت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. مسکن تا قیمتش ۵۰درصدکمترنشود,هیچکس قادرنخواهدبودخریداری کند … باید۴میلیاردی دروغی بشود ۲میلیارد,,,برجام اگرامضاشود۴میلیاردی به یک میلیاردهم میرسد,,قیمتهای امروز همه سوری وکذب هستنداگرخریدی انجام میشودبین بنگاههای املاک دست به دست میشودقوانین اصلاح گرددومعاملات قولنامه ای فاقدارزش وپیگیری دردادگاههاشونداین نوع معاملات سوری هم تما م شده وبازارشکل واقعی میگیردامروزاپارتمانهای خالی بیش ازتقاضاوجوددارد نم نم درست خواهدسد

  2. با سلام و احترام
    من برای حل مشکل مسکن در کشور ۲ شاه کلید اصلی و اساسی به دولتمردان محترم معرفی میکنم (البته اگر دولت محترم عزم و اراده جدی و واقعی برای حل مشکل مسکن داشته باشد)

    ۱ – مدیریت خانه های خالی .
    ۲ – مدیریت تعداد و نحوه درآمد بنگاههای مشاورین املاک .

    ۱ – با توجه به وجود تعداد بسیار زیاد خانه های خالی که بمنظور سوداگری در این حوزه ، در تملک افراد خاصی قرار گرفته و میگیرد یکی از مهمترین و اساسی ترین راهکارهای حل معضل مسکن ، رسیدگی به وضعیت این خانه های خالی و ورود آنها به چرخه مصرف (البته با قیمتهای منطقی و مناسب) میباشد .(بعنوان مثال گزارشهایی از افرادی دیده ام که یک فرد بیش از ۷۰۰ یا ۸۰۰ واحد خالی در تملک خود دارد!!!)
    بنابر این هر چقدر هم عرضه و ساخت و ساز بیشتر شود به لطف فعالیت شدید سوداگران موجود ، به تعداد خانه های خالی موجود اضافه میشود و تاثیری بر حل مشکل مسکن نخواهد داشت .

    ” حتی میتوانیم به جرات بگوییم که اگر خانه های خالی مدیریت شوند اصلا نیاز به ساخت و ساز هم نیست و خودبخود قیمت مصالح هم بعلت کاهش تقاضا ، کاهش خواهد یافت “. (قابل توجه افرادی که گرانی مصالح را بهانه گرانی مسکن معرفی میکنند).

    ۲ – اگر دقت بفرمایید در هر خیابان قدم به قدم تابلوهای مشاوران املاک به چشم میخورد
    آیا تا به حال فکر کرده اید که این همه مشاور املاک برای یک خیابان یا محله نسبتا کوچک چکار میکنند و چگونه برای این تعداد بیشمار از یک شغل صرفه اقتصادی دارد؟! و آیا فکر نمیکنید که یکی از مهمترین گروههای عامل گران شدن مسکن همین مشاوران املاک و نیز واسطه ها و دلالان مسکن هستند؟!
    از طرفی بنظر شما کاری که یک مشاور املاک برای یک معامله مثلا 20 میلیاردی انجام میدهد چه فرقی با یک معامله یک میلیاردی دارد ، آیا 20 برابر مبایعه نامه مینویسد؟! آیا 20 برابر مسوولیت و پیگیری دارد ؟!! آیا ….. ؟!؟! پس چرا باید محاسبه نرخ کمیسیون بنگاه بر اساس مبلغ معامله انجام شود که یک انگیزه قوی برای افزایش قیمت مسکن توسط مشاورین املاک باشد؟!
    بنظر من افرادی که از افزایش قیمت مسکن دم میزنند خودشان از موافقان و ذینفعان تورم مسکن هستند که با این اظهار نظرها انتظارات تورمی را در ذهن سرمایه گذاران این حوزه تقویت میکنند.
    از سوی دیگر با توجه به روند روبه رشد شدید هزینه های روزمره زندگی مردم به زودی به جایی خواهیم رسید که مردم به سختی بتوانند شکم خود و خانواده را سیر کنند و دیگر کسی به خرید مسکن فکر نخواهد کرد . با این حال هر چقدر هم که مسکن گران شود چون خریداری وجود نخواهد داشت در اصل سرمایه گذار ضرر خواهد کرد چراکه سرمایه خود را در جایی بلوکه کرده که هیچ استفاده ای برایش ندارد .

    بنابر این من معتقدم که دوران تجارت مسکن و املاک در حال رسیدن به آخر خط میباشد و فروپاشی قیمت مسکن نزدیک است . همانگونه که در بسیاری کشورها این اتفاق در سالهای اخیر افتاده است .

  3. تا وقتی که خانه های خالی بسیار زیادی که در تملک افراد خاصی بمنظور بالا بردن قیمت خالی نگه داشته شده مدیریت نشود و وارد چرخه مصرف نشود و تا زمانی که تعریف نرخها توسط افراد و گروههای خاصی ازجمله دلالان املاک و مشاورین املاک و …. انجام میشود هر چقدر هم که ساخت و ساز بشود به آمار همین خانه های خالی اضافه میشود و هیچ مشکلی حل نمیشود ولی اگر به دو مورد گفته شده به درستی رسیدگی شود مشکل مسکن به راحتی قابل حل است

  4. تا وقتی که خانه های خالی بسیار زیادی که در تملک افراد خاصی بمنظور بالا بردن قیمت خالی نگه داشته شده مدیریت نشود و وارد چرخه مصرف نشود و تا زمانی که تعریف نرخها توسط افراد و گروههای خاصی ازجمله دلالان املاک و مشاورین املاک و …. انجام میشود هر چقدر هم که ساخت و ساز بشود به آمار همین خانه های خالی اضافه میشود و هیچ مشکلی حل نمیشود .
    ولی اگر دو مورد اشاره شده (1 – خانه های خالی 2 – عوامل مهم تورم مسکن از جمله دلالان و مشاوران املاک) رسیدگی و مدیریت شود ، مشکل مسکن به راحتی قابل حل است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا