خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سال ۱۴۰۱ نقطه عطفی در تاریخ جمهوری اسلامی | صادق زیباکلام

صادق زیباکلام طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت:

🔺بخش اول: ویژگی‌های اعتراضات «زن-زندگی-آزادی»

🔹مورخین و ایرانشناسان بعدها سال۱۴۰۱ را نه تنها بعنوان یکی از سرنوشت‌سازترین مقاطع ج.ا تعریف خواهند نمود، بلکه بشرحی که خواهیم دید، از رویدادهایی که در این سال اتفاق افتادند، بعنوان نقطۀ عطفی در تاریخ معاصر ایران یاد خواهند کرد. همۀ اینها بواسطۀ اعتراضات «زن-زندگی-آزادی» میباشد.البته هم قبل و هم بعد از انقلاب جنبشهای اعتراضی درایران زیاد بوده اند.اعتراضات۸۸،دیماه۹۶ و آبان۹۸ از جملۀ اعتراضات علیه حاکمیت بودند.اما اعتراضات۴۰۱ بواسطۀ ویژگیهایی که خواهیم دید، پدیده‌ای متفاوت بود.من سعی کرده‌ام در چند یادداشت،به تحلیل تحولات سال۱۴۰۱ بپردازم.در بخش نخست، به ویژگیهای اعتراضات «زن-زندگی-آزادی» پرداخته‌ام.

🔹 نخستین ویژگی آن،خودجوش و بدون رهبری بود. نه تشکیلاتی و نه رهبری آن را هدایت نمی‌کردند. ویژگی دومش تداوم آن بود. اعتراضات معمولاً ظرف چند روز تمام میشوند. یا درست‌تر گفته باشیم، حاکمیت ظرف چند روز آنها را سرکوب و باصطلاح «جمع» می‌کند. اعتراضات سال۸۸ که پدیده‌ای بی‌سابقه بود و علیرغم مشارکت سه‌میلیون به‌تنهایی در تهران، کمتر از دوماه بیشتر دوام نیاورد، بدون آنکه دستاورد مشخصی هم ببار آورد. درحالیکه اعتراضات۱۴۰۱، علیرغم عزم جدی نظام در جمع کردن آن، چهارماه بدرازا کشید و باتوجه بوضعیت زاهدان، همچنان ادامه دارد. ویژگی سومش، نقش بی‌بدیل زنان و جوانان، بالأخص دهۀ هشتادی‌ها در آن اعتراضات بود. بی‌باکی و شهامت دختران و پسران جوان در برابر نیروهای دولتی شگفت‌انگیز بود. ویژگی چهارمش، نقش پررنگ دانشجویان بود. برای نخستین بار بعد از انقلاب، دانشجویان بصورت گسترده علیه [مسئولین] بپاخاسته و حتی واحدهای دانشگاه آزاد هم برای اولین بمیدان آمده بودند. ویژگی پنجم، نقش پررنگ مناطق کوردنشین و اهل سنت بود. سنندج، مهاباد، اشنویه و سایر شهرهای کوردنشین، بعلاوۀ اهل سنت زاهدان یکپارچه در اعتراضات شرکت داشتند.

🔹ویژگی ششم در فقدان مذهب در اعتراضات بود. از سپهر مدرنیته و نهضت مشروطه تا انقلاب اسلامی، مذهب و روحانیت همواره نقش محوری در حرکت‌های مردمی داشتند و بعضاً هم همچون دو انقلاب مشروطه و اسلامی، رهبری آنها را برعهده داشتند. اما برای نخستین‌بار در تاریخ معاصر ایران، مذهب و روحانیت هیچ نقشی دیگر در جنبش مردمی نداشتند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. مولوی عبدالحمید روحانی محسوب نمیشه؟؟! بهمن شریف زاده روحانی محسوب نمیشه؟! خاتمی روحانی محسوب نمیشه ؟

  2. خدا خیرت بده جناب زیبا کلام بالاخره یه حرف حساب ازت شنیدم
    از نظر زیبا کلام یکی از ویژگی های اغتشاشات اخیر فقدان مذهب بود واقعا بی دینی و فقدان مذهب در این اغتشاشات موج می زد
    برای همین بود تمام حرمتهای انسانی توسط اغتشاش گران کنار گذاشته شده بود از فحش های رکیک ناموسی بگیرید تا جنایت هایی که واقعا حتی از داعشی ها هم نظیرش شنیده نشد.
    اعترافات قاتلین شهید روح الله عجمیان رو بشنوید
    دنبالش کردیم یه ضربه به سرش زدیم
    تا میتونست کتکش زدیم بی جان که روی زمین افتاد
    لباس هاش رو از تنش رداوردیم
    با چاقو بدنش رو سوراخ کردیم
    با کفشش بهصورتش زدیم
    روی زمین با بدن برهنه کشیدیم
    یک ضربه به وسط پاهاهش زدیم
    روی سینه اس بالا و پایین پریدم
    یک نفر با بلوک سیمانی محکم روی سینه اش کوبید و…..
    قضاوت با شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا