خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بررسی ادعای نادرست امیرحسین ثابتی درباره کمبود گاز و نسبت دادن آن به دولت روحانی

+ یک توییت قدیمی

«یکی از علل اختلالات اخیر در توزیع گاز، انحلال شرکت دخیره‌سازی گاز طبیعی در دولت روحانی بوده است»

  • شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی در زمان احمدی‌نژاد تاسیس شد؛ اما بعد از آن در سال ۱۳۹۰ در  همان دولت، انحلال آن در راستای اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ تصویب شد؛ اما به دلایلی این مصوبه اجرا نشد.
  • در دولت روحانی انحلال این شرکت مسجل تشخیص داده شد؛ اما بر لزوم ادامه‌ ماموریت آن ذیل شرکت گاز تاکید شد.
  • شرکت مذکور در سال ۱۳۹۷ منحل شد، اما با تاکید بر روی ادامه ماموریت آن، فعالیت‌های آن به شرکت توسعه و مهندسی گاز ایران و ذیل مدیریت ذخیره‌سازی آن شرکت محول شد. این انتقال، که در راستای اجرای سیاست‌های اصل 44 بوده، طبیعتا سبب بروز وقفه در ذخیره‌سازی شده، اما به گفته مدیر عامل شرکت توسعه و مهندسی گاز ایران، از چندی قبل پیش از سر گرفته شده و در حال اجرا است.

بنابر این مقصر دانستن روحانی در بروز اختلالات کنونی توزیع گاز نادرست است.

مدتی قبل در پی برودت هوا، کاهش فشار و قطعی گاز بحث انحلال شرکت ذخیره‌سازی گاز مطرح شد. عده‌ای از کاربران کمبود گاز را به عدم ذخیره‌سازی گاز و انحلال شرکت ذخیره‌سازی در دولت دوازدهم نسبت دادند. عده ای هم در پاسخ ادعا کرده بودند که انحلال این شرکت در دوره احمدی‌نژاد کلید خورده است.
توییت کاربر

شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی چیست؟

از شرکت‌های زیر مجموعه شركت ملي گاز ايران بوده که وظیفه ذخیره‌سازی گاز طبیعی در فصول گرم سال را به عهده داشته است. این شرکت هم‌اکنون منحل شده است و به یکی از مدیریت‌های شرکت توسعه و مهندسی گاز طبیعی، انجام می‌شود.

ماجرای انحلال در سال ۱۳۹۰

زمزمه‌های انحلال این شرکت ابتدا در سال ۱۳۹۰ شنیده شد. در جلسه ۲۰۴ هیئت واگذاری سازمان خصوصی‌سازی که ۸ مرداد ماه ۱۳۹۰ برگزار شد، شرکت ذخيره‌سازي گاز طبيعي در زمره شرکت‌هایی بود که باید منحل شوند. طبق بند آخر از صورت جلسه‌های هیئت واگذاری (که مسئله انحلال شرکت ذخایر طبیعی در آن مطرح شد)، واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی بوده است.

در جلسه ۲۰۴، تصمیم‌گیری در خصوص انحلال این شرکت‌ به جلسه ۲۰۵ موکول شد.

تصویر متن جلسه ۲۰۴ هیئت واگذاری

جلسه ۲۰۵ در ۱۵ مرداد ۱۳۹۰ تشکیل شد. در این جلسه کارگروهی مشخص شد تا ظرف دوماه پیشنهاداتی درخصوص روش واگذاري شرکت‌ها، به صورت انحلال، تجزيه و يا واگذاري به هيئت واگذاري ارائـه نمایند.

تصویر متن جلسه ۲۰۵ هیئت واگذاری

چندماه بعد در جلسه ۲۱۰ که مورخ ۲۶/۶/۱۳۹۰ برگزار شد، در خصوص نحوه واگذاری شرکت‌ها صحبت شد اما نتیجه‌ای در برنداشت.

تصویر متن جلسه ۲۱۰ هیئت واگذاری

بعد از این تاریخ صحبتی از انحلال شرکت ذخیره گاز طبیعی مطرح نشد.

چرا شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی در سال ۱۳۹۰ منحل نشد؟

طی تماس فکت‌یار با رضا نوشادی، مدیرعامل شرکت توسعه و مهندسی گاز طبیعی (شرکت ذخیره‌سازی پس از انحلال در قالب یکی از مدیریت‌های شرکت توسعه و مهندسی به فعالیت‌های خود ادامه مي‌دهد) مشخص شد دلیل جلوگیری از انحلال شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی در سال ۱۳۹۰، تشخیص نقش حاکمیتی، از سوی سازمان پدافند غیرعامل برای این شرکت بوده است. بنابراین انحلال این شرکت در سال ۱۳۹۰ متوقف شد. به گفته نوشادی اسناد توقف انحلال این شرکت محرمانه هستند.

انحلال شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی در سال 

شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی ایران در خرداد ۱۳۹۷ منحل شد. آگهی انحلال این شرکت در روزنامه رسمی ایران (تصویر زیر) منتشر شده است.

آگهی انحلال شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی     منبع: www.rrk.ir

چرا این شرکت سال ۱۳۹۷ منحل شد؟

در خصوص انحلال شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی و شرکت صادرات گاز طبیعی در سال ۹۷، حمیدرضا عراقی، معاون وزیر نفت، با خبرگزاری مهر گفت‌وگویی داشت. او در این مصاحبه در خصوص علت انحلال شرکت ذخیره‌سازی عنوان کرد که ماموریت این شرکت گازی، اقتصادی نبوده و اصطلاحا درآمدزا نیست. وی تصریح کرد: «با توجه به این‌که واگذاری این شرکت‌ها از طریق خصوصی‌سازی جذاب نیست، تصمیم به انحلال آنها گرفتیم.»

طی تماس تلفنی با رضا نوشادی، مدیرعامل شرکت توسعه و مهندسی گاز طبیعی، مشخص شد وظایف شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی هم‌اکنون در قالب مدیریت ذخیره‌سازی گاز طبیعی در حال پیگری و اجراست. نوشادی در خصوص انحلال شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی گفت: «فرآیند انحلال و انتقال یک شرکت بسته به وسعت مسئولیت‌های آن، زمان‌بر است. سازماندهی نیروی انسانی، تعریف چارت سازمانی، تعیین وضعیت قراردادهای مالی و هماهنگی‌های لازم مدت زیادی طول می‌کشد. انتقال شرکت ذخیره‌سازی به شرکت توسعه و مهندسی هم با وقفه زیادی همراه بود».

نوشادی در ادامه اذعان کرد: « اگر این شرکت منحل نمی‌شد طبیعتا پروژه‌های ذخیره‌سازی بهتر پیش می‌رفت؛ با این حال هم‌اکنون مدیریت ذخیره‌سازی گاز طبیعی دوران وقفه برای هماهنگ‌شدن و سازماندهی را گذرانده و با ۷ پروژه ذخیره‌سازی، زیر مجموعه شرکت توسعه و مهندسی در حال فعالیت است. این پروژه‌ها قرار است تا سال ۱۴۰۵ و ۱۴۰۶ به بهره‌برداری برسد».

بنابراین شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی در سال ۱۳۹۰ منحل نشد و سال ۱۳۹۷ منحل شد و مسئولیت‌های آن در قالب مدیریت ذخیره‌سازی گاز طبیعی ذیل شرکت توسعه و مهندسی گاز طبیعی در جریان است.


توییتی دیگر از امیرحسین ثابتی

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. اینقدرگفته ها ونوشته های این عنصربی ارزشندکه واقعاحیف از وقت وزمانیکه صرف پاسخ به این اراجیف شود

  2. افرادی امثال ثابتی – یامین پور و …. معلوم الحال هستند ! و مردم کاملا ” وابستگی آنان را به حلقه های خاص می دانند نیازی به شفاف سازی نیست …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا