خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ورود برنج دونوچ (رتون) به بازار مازندران

برنج ‘ دونوچ ‘ (رتون) که از پرورش دوباره ساقه های شالی پس از برداشت محصول اول به دست می آید ، وارد بازار برنج فروشی مازندران شده است .

به گزارش ایرنا ، محصول جدید دونوچ با قیمت هر کیلو 105 تا 110 هزار ریال هم اکنون در شالیکوبی های مازندران عرضه می شود .

ورود این برنج همچنین سبب شده است تا قیمت انواع برنج از جمله طارم محلی و فجر در شالیکوبی های استان اندکی افزایش یابد.

برنج طارم محلی که پیش از این بین 85 تا 87 هزار ریال عرضه می شد هم اکنون به 90 تا 92 هزار ریال در هر کیلوگرم رسیده است و قیمت برنج فجر نیز از 69 تا 73هزار ریال به 72تا 78 هزار یال افزایش یافت .

علت بالا بودن قیمت برنج دونوچ در مقایسه با دیگر ارقام ، تولید آن به صورت بیولوژیکی و استفاده نکردن از سموم ، برخورداری از ارزش غذایی زیاد ،کیفیت بهتر و داشتن عطر و طعم مناسب تر است.

برنج رتون اغلب به صورت سفارشی و با مقدار کم توسط رزازان عرضه می شود و این موضوع نیز یکی از دلایل بالا بودن قیمت این رقم به شمار می رود .

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت که امسال در 60 هزار هکتار از شالیزارهای استان پرورش ساقه برای برداشت برنج دونوچ انجام شده است.

عزیزالله شهیدی فر افزود : علاوه بر این ، 35 هزار هکتار از زمین های شالیزاری استان هم پس از برداشت محصول کشت اول ، دوباره نشا کاری شده است .

وی وضعیت کشت دوباره برنج و پرورش ساقه را مطلوب ارزیابی کرد و گفت که برداشت برنج دونوچ در استان آغاز و همزمان وارد بازار شده است .

معاون جهاد کشاورزی مازندران دلیل اصلی افزایش قیمت و بالا بودن تقاضای برنج طارم محلی کشت دوم و رتون را کمبود عرضه و طعم مناسب تر آن عنوان کرد.

وی با توضیح اینکه خوشه های برنج طارم محلی بر خلاف کشت اول در درجه هوای مناسب 20تا 24 درجه به مرحله برداشت می رسد ، گفت که خطر سرمازدگی همواره کشت دوم برنج را به صورت جدی تهدید می کند.

مشتریان برنج دونوچ علاوه بر خریداران سنتی ، بیشتر صاحبان هتل ها و رستوران های صاحب برند از اقصی نقاط کشور هستند.

این نوع برنج علاوه بر خوش طعم و عطر بودن ،در مقایسه با برنج کشت اول از کم ترین میزان سم و کود در تولید آن استفاده می شود و بسته به وضعیت آب و هوایی، میزان شکستگی آن هم به مقدار زیادی کمتر از انواع دیگر است .

خوش پخت بودن و حجیم شدن هنگام پخت بدون این که کیفیت و یا شکل دانه ها تغییر کند ، از دیگر ویژگی های این نوع برنج است ، وضعیتی که مادران مازندرانی از آن به عنوان ‘ پجا’ (پر برکت ) بودن یاد می کنند

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا