خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مذاکرات برجام در بن‌بست؟!

در حالی که در روزهای اخیر خبرهای مثبتی از احتمال احیای برجام به گوش می‌رسید و حتی برخی شنیده‌ها از سفر وزرای امور خارجه ایران و ۵+۱ به وین حکایت داشت اظهارنظرهای دو روز گذشته بار دیگر احیای توافق را با اما و اگرهایی همراه کرده است.

به‌گزارش انصاف نیوز، علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده‌ی ارشد جمهوری اسلامی در مذاکرات احیای برجام می‌گوید: «هر قدر هم که به خط پایان نزدیک باشیم، الزاما تضمینی برای عبور از آن وجود ندارد» و علی شمخانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی نیز در صفحه‌ی توییتر خود نوشته است: «مرحله پایانی مذاکرات وین بدون تصمیم گیری سیاسی غرب برای حل مسائل بسیار مهم باقیمانده که لازمه «متوازن سازی توافق» است، شکل نخواهد گرفت».

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه دولت سیزدهم نیز که نسبت به باقری و شمخانی نگاه مثبت‌تری به روند مذاکرات دارد در گفت‌وگویی که اخیراً با وزیر امور خارجه انگلیس داشت، گفت: «تسریع در دستیابی به توافق نیازمند اراده جدی برای اتخاذ تصمیم سیاسی شجاعانه و واقع گرایانه از سوی طرف های غربی برای تضمین و تامین منافع ایران به خصوص رفع عینی تحریم ها برای دستیابی به توافقی پایدار است».

در کنار این سه اظهارنظر اعضای ارشد تیم سیاست خارجی جمهوری اسلامی، مقام‌های ایالات متحده نیز از اما و اگرها بر سر راه احیای برجام سخن گفته‌اند. برای نمونه جنیفر ساکی سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری خود درباره‌ی آخرین وضعیت مذاکرات احیای برجام در وین گفت: «تعدادی از مسائل بسیار دشوار وجود دارد که حل نشده باقی مانده است. چیزهای زیادی وجود دارد که هنوز باید کار شود».

از سوی دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز ارزیابی خاص خود را از روند مذاکرات دارد. سخنگوی این کمیسیون گفت: طرف غربی مخصوصا آمریکا باید از زیاده خواهی های خودشان عدول کند تا توافق صورت بگیرد و اگر به هر دلیلی مذاکرات به شکست بیانجامد مقصر اصلی آن هیچ کشوری جز آمریکا نیست.


در ادامه مروری خواهیم داشت بر اظهارات روزهای اخیر درباره‌ی مذاکرات احیای برجام:

علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه:  

هر قدر هم که به خط پایان نزدیک باشیم، الزاما تضمینی برای عبور از آن وجود ندارد. این کار مستلزم هوشیاری، ثبات قدم قوی‌تر، خلاقیت بیشتر و رویکردی متوازن برای برداشتن گام پایانی است. برای اتمام کار، تصمیم‌های مشخصی وجود دارد که طرف‌های غربی باید بگیرند.

علی شمخانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی:

دستیابی به توافق خوب به دلیل پیشرفت‌های قابل اعتنا در مذاکرات که عمدتا ناشی از ابتکارات ایران بوده، امکانپذیر است. اما مرحله پایانی مذاکرات وین بدون تصمیم گیری سیاسی غرب برای حل مسائل بسیار مهم باقیمانده که لازمه «متوازن سازی توافق» است، شکل نخواهد گرفت.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه:

در این گفتگوها به پیشرفت های خوبی رسیده ایم و هیأت های مذاکره کننده در وین سخت در تلاش هستند تا به یک توافق خوب دست یابند. در عین حال تسریع در دستیابی به توافق نیازمند اراده جدی برای اتخاذ تصمیم سیاسی شجاعانه و واقع گرایانه از سوی طرف های غربی برای تضمین و تامین منافع ایران به خصوص رفع عینی تحریم ها برای دستیابی به توافقی پایدار است.

محمود عباس‌زاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس:

طبق اخباری که از وین مخابره می شود شرایط برای یک توافق خوب مهیا شده است و پیشرفت هایی صورت گرفته شده است، اما به نتیجه رسیدن این موضوع بستگی به طرف های مقابل دارد. طرف غربی مخصوصا آمریکا باید از زیاده خواهی های خودشان عدول کند تا توافق صورت بگیرد و اگر به هر دلیلی مذاکرات به شکست بیانجامد مقصر اصلی آن هیچ کشوری جز آمریکا نیست. آن ها باید تصمیم بگیرند که برجام دچار چه سرنوشتی شود و اگر به بن بست برسد دست ایران باز است و گزینه های روی میز زیاد است که باعث شگفت زده شدن طرف مقابل خواهد شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا