خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یادداشتی در تحسین بازی پورصمیمی

خانهسینمای ایرانبه احترام عالیجناب پور صمیمیسینمای ایرانبرای بازی درخشان و حیرات انگیز سعید‌پور صمیمی در فیلم «برادران لیلا»

به احترام عالیجناب پور صمیمی

2 فروردین 1402سینمای ایرانمنتشر شده در فروردین. 02, 1402 در 18:49

مرجان فاطمی | سعید پورصمیمی در نقش پیرمرد لاغر و نحیف فیلم «برادران لیلا» بدون شک ستاره بی‌چون و چرای فیلم است. این ویژگی سعید پورصمیمی است که می‌تواند هر نقشی را از آن خود کند و آن را شیرین و بدون نقص از آب درآورد.

به گزارش فیلم‌نیوز این روزها نقد و نظرهای فراوانی درباره فیلم «برادران لیلا» منتشر شده. در اکثر این نقدها نقطه اشتراکی به چشم می‌خورد و آنهم درخشش سعید پورصمیمی در این فیلم است.

«برادران لیلا» فارغ از تمام جنبه‌های مثبت و منفی، یک عنصر درخشان و بی‌نظیر دارد و آنهم سعید پورصمیمی است. بازیگری که انگار نقش پدر این فیلم مثل کتی متناسب، فقط برای تن او دوخته شده. پدری منحصربفرد با انواع و اقسام خصلت منفی که بدون در نظر گرفتن جایگاهش در خانواده، فقط و فقط به فکر راحتی و رویاهای خودش است و برای رسیدن به خواسته‌اش دست به هر کاری می‌زند. با این‌حال نه منفور است و نه حس بدی را القا می‌کند. تا جایی که حتی بیشتر از اینکه با لیلا و آرمان‌هایش همراه شویم، دلمان برای یک لحظه خوشی این پدر می‌تپد و حاضریم چهل سکه که سهل است، به قیمتی بالاتر، او را در جایگاهی که همیشه آرزویش را دارد ببینیم.

برای همین هم لحظه‌ ورود پدر به تالار عروسی و قدم گذاشتن روی پله‌های سن به عنوان بزرگ فامیل، درخشان‌ترین بخش فیلم به حساب می‌آید و سیگار کشیدن او روی مبل و نگاه از بالا به پایین و آسودگی خیالش هنگام رقصیدن، حالمان را جا می‌آورد. بعد از آن خنده از ته دل و لحظات شیرین رسیدن به آرزوی دیرینه است که برج آرزوهای این پدر فرو می‌ریزد و نگاه متعجب و اندوهگینش هنگام پایین آمدن از روی سن تلخ‌ترین تصویر را می‌سازد. این خصلت سعید پورصمیمی است که می‌تواند هر نقشی را از آن خود کند و آن را شیرین و بدون نقص از آب دربیاورد.

ملموس‌ترین تصویری که تمام این سال‌ها از پورصمیمی در ذهنمان مانده، چهره‌ای ساده، صمیمی با لبخندی همیشگی گوشه‌ لب است. فرقی نمی‌کند ملول، وردست منگ و شیرین‌مغز «ناخدا خورشید» باشد یا روح معدنچی سختی کشیده‌ «اینجا چراغی روشن است» یا حتی پیرمرد «یه حبه قند» که جانش را بر سر یک بازی بامزه از دست می‌دهد.

سادگی و صمیمیت پورصمیمی از دل فیلمنامه‌ها و نمایشنامه‌ها بیرون نیامده است که با پایان ضبط فیلم یا پایین آمدن پرده نمایش، تمام شود. او بازمانده همان نسل بی‌ادعایی است که دیگر چندان اثری از آثارشان باقی نمانده است. پورصمیمی در تمام این سال‌ها ثابت کرده که نه اهل نمایش دادن است و نه مصاحبه و جنجال و شور و غوغای اضافه.

35 سال پیش با اندوخته فراوانی از تئاتر، همراه ناصر تقوایی به سینما آمد و در همان نقطه شروع، با «ناخدا خورشید» قدرت بازیگری‌اش را به نمایش گذاشت. بعد از آن هم همیشه در جان بخشیدن به نقش‌ها مثل همان روز اول ثابت قدم ماند و سعی کرد مثل یک بازیگر جوان پر انرژی روی تمام کارهایش اثر بگذارد.

«برادران لیلا» یکی از بی‌نظیرترین بازی‌های کارنامه هنری پورصمیمی است.

پورصمیمی بیشتر به بازی در نقش‌های فرعی مشهور است اما این نقش‌ها را آن‌قدر اثرگذار ایفا می‌کند که گاهی اوقات، روی نقش‌های اصلی هم سایه می‌اندازد. او سالیان سال است امضا و سبک‌وسیاق منحصر به خودش را دارد و حتی در آثاری متوسط یا رو به ضعیف هم چیزی از قدرت بازیگری‌اش کم نمی‌گذارد.

پورصمیمی با سه سیمرغ بلورین برای بازی در نقش‌های مکمل فیلم‌های «ناخدا خورشید»، «تحفه‌ها» و «پرده آخر»، و چهار نامزدی برای فیلم‌های «سرزمین خورشید» و «معادله»، یک جورهایی سردمدار موفقیت در ایفای نقش‌های مکمل شناخته می‌شود. البته این مسئله چیزی از اهمیت بازی‌اش در نقش‌های اصلی کم نکرده است. پورصمیمی برای نقش اصلی فیلم‌های «زشت و زیبا» و «تک‌ درخت‌ها» هم جزو نامزدهای سیمرغ بوده است.

او سال قبل در 78 سالگی، با بازی در نقش پدر فیلم «برادران لیلا» به جشنواره کن راه پیدا کرد و به واسطه حضور ساده و بی‌حاشیه‌اش روی فرش قرمز، شوخی‌های بامزه‌اش با عکاس‌ها و لبخندهای شیرین همیشگی‌اش در گوشه‌ی عکس‌ها، در مرکز توجه قرار گرفت.

نقش پدر «برادران لیلا» را می‌توان یکی از مهمترین آثار کارنامه این بازیگر محبوب به حساب آورد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. بینظیره بازی استاد سعید پور صمیمی….در فیلم دوزیست هم زیبا بازی کرد در ناخدا خورشید هم خوش درخشید و در برادران لیلا که محشر بود…دمشون گرم و سلامت باشن ⁦❤️⁩⁦⁩⁦⁩

  2. واقعا زیبا نوشتید شایسته آقای پورصمیمی بود انصافا بازی خیره کننده ای داشتند ایشون ضمن اینکه ایشون همیشه دوست داشتنی هستند بنده ایشون رو ابتدا تو سریال در پناه تو شناختم و بعد از فیلم سینمایی مدرسه پیرمردها جایزه ای هم که گرفتند واقعا به جا و حقشون بود خداوند نگهدارشون باشه

  3. بازیگری بینظیروتوانمندکه درهرفیلمی حضورداشته یا داشته باشد حتما عمده ی نگاههارا متوجه ی خودخواهدکرد.

  4. سلام آقای پور صمیمی انگار نقش شونو تو فیلم زندگی می‌کرد با احساس تمام ، از همه بازیگران زیباتر نقش شونووبازی کردن
    عذر میخوام اگر فضولی میکنم و زیاد حرف میزنم ☺️ تو سال های قبل که هنوز با دوستان اینستایی آشنا نشده بودم و تنهایی قدم میزدم تو اینستا رئیس درویش ها فوت کردن ، اسم شونو فراموش کردم فکر کنم شاه ولی الله بود یادم نیست ، دقیقا چنین رقابت هایی بین بزرگان و اطرافیان شون بود که چه کسی در جایگاه ایشون بنشینند خیلی اختلافات بین شون بود ، با دیدن این صحنه های فیلم یاد اون کلیپ ها افتادم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا