خرید تور تابستان ایران بوم گردی

قسمت اول پادکست روشنان منتشر شد

“روشنان” عنوان مجموعه‌ پادکست‌هایی است که از سوم فروردین‌ماه امسال، نخستین روز ماه مبارک رمضان با اجرای ساعد باقری تقدیم مخاطبان سایت و اپلیکیشن “شنوتو” ‌شد.

مدت‌های مدید است که بحث هویت،چیستی و کیستی “ایران” و “ایرانی” در جریان است. در سال‌های اخیر نیز این مباحث ، از دریچه‌های بعضاً مهم و ارزشمند پی گرفته شد؛ اما گاهی هم گزاره‌هایی قاطع در دل این مباحث مطرح می‌شد ، بی‌آنکه ارجاع مهمی به متون ذی‌ربط منبع داده شود .

«ساعد باقری» طراح ، پژوهشگر و مجری “روشنان” در این‌باره می‌گوید : طی قرون متمادی آنچه ایران و ایرانی و فرهنگ ایران زمین را به جهانیان معرفی کرده ، آثار مهم و گرانسنگ ادبی این سرزمین بوده است. نخستین معرف و شناسانندهٔ مولفه فرهنگ ایران ، مگر جز آثار فردوسی و نظامی و عطار و مولانا و حافظ و سعدی و در دورهٔ معاصر نیما یوشیج و نظایر ایشان است؟ پس چگونه است که گاه گزاره‌هایی در بحث هویت ایرانیان مطرح می‌شود که با روح این آثار ناساز است ؟

در پادکست‌های روشنان ما مدعی معرفی مولفه های هویت‌‌ساز‌مان نیستیم ؛ قرار هم نبوده که با “روشنان” صرفاً ستاره‌های تابناک فرهنگ و ادبیات این سرزمین یا آثارشان را معرفی کنیم که این آثار ، امروزه به آسانی در دسترسند .

روشنان – ستاره ها – افزون بر آنکه بالاترین چشم‌انداز‌ها را در منظر قرار می‌دهند ، کار دیگری هم می‌کنند، راهنمای راه‌گم‌کردگانند در شب . کاروانیان ، در بیابان‌های دور و دراز و پرپیچ و خم ، راه و مسیر خود را از طریق ستاره‌ها باز می‌شناخته‌اند.

«روشنان» پادکستی است که از انطباق فرهنگ و هویت ملی و دینی ما ایرانیانِ مسلمان توشه می‌گیرد.

ساعد باقری که به دلیل عدم حضور در برنامه ماه رمضان امسال در تلویزیون، بازپخش برنامه سال قبلش از شبکه ۴ تکرار می‌شود، دربارهٔ زمان‌بندی طرح و اجرای کار می‌گوید: در اواسط سال ۱۴۰۰ جرقهٔ این طرح زده شد و تا پایان همان سال کار ضبط خام مطالب پایان گرفت، شاید ابتدا از تاخیر در پخش پادکست‌ها اندگی دلگیر بودیم ، اما اکنون به دو سبب شاید فرصت مناسب‌تری برای عرضهٔ این پادکست‌ها پدید آمده . اولاً پس از اعتراضات و وقایعی که از شهریور ۱۴۰۱ در کشورمان رخ داد دامنهٔ بحث “ ایران “ و “هویت ایرانی“ هم گسترده‌تر شد ، ثانیاً انطباق نوروز و بهار برانگیختگی طبیعت با ماه شکفتگی دل و جان ، رمضان هم خود با انطباق ملیت و مسلمانی به شکل یک پارچه در هویت “ایرانی مسلمان” متناسب افتاد.

قسمت اول “پادکست روشنان” پنجشنبه ۳ فروردین ۱۴۰۲ مصادف با آغاز ماه مبارک رمضان از طریق سایت و اپلیکیشن “شنوتو” منتشر ‌شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا