خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«نهادهای بیرون دانشگاه» لغو کردند؛ سخنران پیام تصویری داد [متن کامل]

انجمن اسلامي دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در اطلاعیه ای از لغو شدن سخنرانی شنبه شب خود به مناسبت محرم توسط «نهادهای بیرون از دانشگاه» خبر داد.

به گزارش انصاف نیوز، در اطلاعیه ی این تشکل دانشجویی آمده است: «مراسم امشب انجمن اسلامي دانشجويان به دليل دخالت نهادهاي بيرون از دانشگاه، بدون سخنران و با برگزاري شعر آييني با اجراي اميد مهدي نژاد برگزار می شود».

بنا بر این گزارش، البته دكتر محسن آرمين در پیامی تصویری به مراسم شب چهارم انجمن اسلامي علامه، گفت: یکی از معانی واقعه عاشورا تاکید بر حق مخالفت و انتقاد در قیام امام حسین(ع) است.

وی تاکید کرد: باید به حال امروز ما تاسف خورد که یک سخنرانی عادی به این دلیل که از سوی یک منتقد گفته می شود، ممنوع شود. اثر محرومیت این سخنرانی بسیار بیشتر از برگزاری آن است.

آرمین همچنین گفت: منطق امام حسین(ع) جنگ و جدال، خشونت و توسل به زور شمشیر نبود، حوادث قیام عاشورا بر او تحمیل شد.

متن کامل پیام ویدیویی محسن آرمین

بسم الله الرحمن الرحیم

ایام سوگواری سالار شهیدان، سیدالشهدا را خدمت خانم ها،آقایان و دانشجویان عزیز تسلیت عرض می کنم و از خدامند متعال می خواهم که در این ایام به ما توفیق دهد تا از منش، روش و افکار آن بزرگوار بهره مند شویم و آشنایی ژرف تری پیدا کنیم. متاسفم از اینکه بر اثر اقدامات و فشارهای برخی نهادهای امنیتی و نظامی این توفیق از من سلب شد تا در خدمت شما باشم و مراسمی که مجوز آن در آغاز صادر شده بود در اثر این فشار لغو مجوز شد و از حضور در خدمت شما محروم شدم. این نوع رفتار به خصوص در ایامی که ملت ما به بزرگداشت اندیشه و راه امام حسین(ع) می پردازند بسیار مایه تعجب و تاسف است.

حرکت امام حسین(ع) جنبه های مختلف دارد و به خاطر همین جنبه ها این حادثه تاریخی الهام بخش نسل ها و جوامع مختلف در طول تاریخ شده است.

یکی از معانی واقعه عاشورا تاکید بر حق مخالفت و انتقاداست. اگر یزید به فرماندار مدینه دستور نمی داد که تحت هر شرایطی از امام حسین بیعت بگیرد و او را آزاد می گذاشت تا آنچه را که برخلاف می داند مورد نقد قرار دهد، آیا امام(ع) از مدینه خارج می شد؟ آیا فاجعه کربلا به وجود می آمد؟ به گمان من به هیچ وجه. اگر حق نقد امام حسین(ع) به رسمیت شناخته میشد شاهد واقعه کربلا نبودیم؛ بنابراین یکی از پیام های قیام امام به رسمیت شناختن حق انتقاد و مخالفت است.

آن بزرگوار در خطبه ای که یک سال قبل از واقعه عاشورا در منا ایراد کرد بر این نکته تاکید می کند که من می خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم؛ آنچه را منکر می دانم نقد و به معروف دعوت کنم و در مسیر پدر و جد بزرگوارم حرکت می کنم.

اگر کسی این سخنان را از من پذیرفت”فالله اولی بالحق” و اگر کسی نپذیرفت من صبر پیشه می کنم. بنابراین منطق امام حسین(ع)جنگ و جدال،خشونت و توسل به زور شمشیر نبود،حوادث قیام عاشورا بر او تحمیل شد. اگر حق مخالفت امام حسین(ع)به رسمیت شناخته می شد شاهد وقایع عاشورا نبودیم.

باید تاسف خورد به حال وضع امروز ما که یک سخنرانی عادی آن هم به مناسبت بزرگداشت قیام عاشورا صرفا به دلیل اینکه از سوی یک منتقد گفته می شود،جلوی آن گرفته می شود و مورد مخالفت قرار می گیرد؛ اما شاید هم لطفی در این ماجرا باشد.

مباحثی که می خواستم مطرح کنم بحث علمی درباره آیین های عاشورا، آسیب پذیری و آفاتی که می تواند متوجه این آیین ها باشد و متاسفانه شده است، بود و بحث به هیچ عنوان سیاسی نبود بلکه عام و دینی بود. این سخنرانی می توانست خودآگاهی و آگاهی درباره نحوه برگزاری مراسم، عزاداری ها و آسیب های آن بدهد و از این لحاظ شاید با برخی مسائل که مبتلا به ماست ارتباط پیدا می کرد. فکر می کنم اثر محرومیت این سخنرانی بسیار بیشتر از برگزاری آن است.

نکته آخر اینکه اگر ما با رفتارها و اعمالی که مراسم عزاداری را در خدمت اهداف سیاسی قرار می دهد مخالف هستیم، طبعا خودمان هم باید به این اصل پایبند و ملتزم باشیم. خواهش من از شما حفظ متانت و جلوگیری از واکنش احساسی و هیجانی به ممانعت غیرقانونی از برگزاری این مراسم است و شما را به خدای بزرگ می سپارم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

    1. جناب امير، تا وقتي که ديگه بجز خودشون، هيچکس، تکرار ميکنم هيچ احدالناسي در اين مملکت نباشد و نماند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا