خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یوزپلنگ تلف‌شده در میامی «ماجراد» نام داشت

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان اعلام کرد: بر اساس بررسی های صورت گرفته از روی شناسنامه یوزها، ماده یوزپلنگی که امروز یکشنبه در شهرستان میامی در شرق استان سمنان (جاده میامی – سبزوار) بر  اثر تصادف با خودرو از دست رفت «ماجراد» نام داشت .

بهرامعلی ظاهری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  با بیان اینکه یوز ماده تلف‌شده بیش از سه سال سن داشت، گفت: شواهدی از بارداری ماجراد وجود دارد که نیازمند بررسی‌های بیشتر است.

وی افزود: این یوزپلنگ در سال ۱۳۹۹ در محدوده پارک ملی توران تحت عنوان “یوز جنسیت نامشخص” ثبت شد و از آن زمان تا تابستان سال ۱۴۰۱ در هیچ نقطه ای از این منطقه رویت نشده بود تا اینکه در تابستان سال گذشته با یک قلاده توله نر نزدیک ۲ سال خود، دوباره در منطقه ثبت و ضبط شد و امروز پس از بررسی های کارشناسی مشخص شد یوز تصادفی همان «ماجراد» است.

وی ابراز کرد: این یوزپلنگ ایرانی از نوع زایا بود و احتمال بارداری آن وجود داشت که پس از بررسی‌های دقیق‌تر مشخص و به اطلاع مردم خواهد رسید.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان تصریح کرد: این حادثه در منطقه‌ای خارج از مناطق حفاظت شده محیط زیست اتفاق افتاده است.

دستور استاندار سمنان در موضوع تلف‌شدن یوزپلنگ

استاندار سمنان دستور فوری مبنی بر پیگیری چگونگی تلف‌شدن یک قلاده یوزپلنگ آسیایی در شهرستان میامی صادر کرد.

سیدمحمدرضا هاشمی با صدور دستوری، خواستار پیگیری فوری در خصوص چگونگی تلف شدن یک قلاده یوز پلنگ در محور میامی- سبزوار در شرق استان سمنان شد.

استاندار سمنان ساعتی پیش و به محض اطلاع از تلف شدن یک قلاده یوز پلنگ آسیایی در محور میامی- عباس آباد، طی دستوری به معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان و مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ماموریت داد تا با بررسی دقیق و انجام اقدامات کارشناسی، ضمن مشخص کردن دلایل وقوع این حادثه، گزارش مشروح و تخصصی خود را اعلام واقدامات لازم برای جلوگیری از تکرار این حادثه را بررسی و اجرایی کنند.

هفت قلاده یوزپلنگ در محور میاندشت- عباس آباد در سال‌های ١٣٨٩ تا ١٣٩٧ در اثر تصادف‌های جاده‌ای تلف شدند.

حصارکشی به طول پنج کیلومتر و کاهش سرعت به ۸۰ کیلومتر در ساعت در بخشی از جاده ترانزیتی تهران – مشهد در محدوده استان که قلمرو یوزپلنگ آسیایی است، بخشی از اقدامات انجام شده برای کاهش تلفات تصادف های جاده ای یوزپلنگ و دیگر جانوران در بخشی از جاده ترانزیتی تهران- مشهد در منطقه عباس‌آباد- میاندشت در شهرستان میامی است.

یوزپلنگ گونه‌ای در خطر انقراض است و اکنون فقط شماری از آنها در ایران و آفریقا زیست می‌کند.

منطقه توران یا خارتوران در شرق استان سمنان در شهرستان شاهرود یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، خاستگاه زیست یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود که بخشی از این منطقه حفاظت حدفاصل میاندشت- میامی در محور مواصلاتی قرار گرفته بود و روزگاری بزرگترین قربانگاه جاده‌ای یوز ایرانی محسوب می‌شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا