خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اجبار حجاب یا اصلاح شیوه حکمرانی؟!

اکبر منفرد، مدرس حوزه و دانشگاه و پژوهشگر دینی در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز نوشت:

یکی ازموضوعاتی که پیرامون احکام اسلامی مطرح می‌شود این است که آیا می‌توان مردم را الزام واجبار به رعایت احکام اسلامی کرد؟ این موضوع امروزه مشخصا در رابطه با حجاب از اهمیت خاصی برخوردار شده است در این خصوص موارد زیر قابل تامل است:

۱.حجاب یکی از مهمترین احکام اسلامی است و شکی در وجوب آن نیست، ازدیدگاه فقها حجاب اصطلاحا عبارت است از پوشاندن ضروری مو و سایر اعضای بدن به جزصورت و دو دست توسط زنان در برابر مردانی که طبق شریعت اسلام نامحرم شمرده می‌شوند همچنانکه در رابطه با مردان حداقل مقدار پوشش واجب حفظ عورتین است. مستند وجوب حجاب مجموعه ای از آیات و روایات است. از جمله آیات ۳۰و۳۱ سوره نور و ۵۹ سوره احزاب، بنابراین اصل وجوب پوشش شرعی یا حجاب حکم مسلم فقهی‌ست و از ضروریات دین است.

۲. به پیروی از فقه موضوع حجاب در قوانین موضوعه هم مطرح شده است. مطابق اصل ۷۱ قانون اساسی نظر به اینکه مجلس شورای اسلامی در مسائل مختلف در حدود قانون اساسی می‌تواند قانون وضع کند مجلس شورای اسلامی بر همین اساس قوانین مختلفی در رابطه باحجاب وضع نمود، ابتدا در قانون مجازات اسلامی ۱۳۶۲ به این موضوع پرداخت و سپس درسال۱۳۷۵با انجام اصلاحاتی در این قانون در ماده ۶۳۸ بخش پنجم تعزیرات به این مساله پرداخت.

همچنین سال ۱۳۶۵ در قانون نحوه رسیدگی به تخلفات و مجازات فروشندگان لباسهایی که استفاده از آنها در ملآ عام خلاف شرع است و یا عفت عمومی را جریحه دار میکند هم به مجازات تولیدکنندگان این البسه پرداخته هم کسانی که در انظار عمومی وضع پوششی و ارایشی آنها خلاف شرع و یا موجب ترویج فساد و هتک فرهنگ عمومی باشد. سپس درسال ۱۳۹۲ با اصلاحات و تغییراتی که در قوانین ۶۲و۷۵ صورت گرفت این دو قانون منسوخ شد اما بخش پنجم قانون مجازات۱۳۷۵ که به این مساله پرداخته همچنان به قوت خود باقی و معتبر است.

۳. از مجموع ادله و مدارکی که درخصوص حجاب بیان شده همانند برخی آیات قران، عدم مجازات برای بی حجابی و بدحجابی در صدر اسلام وعبادی بودن حجاب، مشخص می‌شود که حجاب یک واجب فردی است  و اجبار به آن ممنوع است اما به لحاظ آثار اجتماعی همانند حفظ امنیت اخلاقی جامعه بر اساس قواعد باب ضرورت همانند الضرورات تبیح المحظورات اگر تشخیص داده شد که بی حجابی و بدحجابی آثار منفی بر امنیت اخلاقی جامعه گذاشته حکومت اسلامي  می‌تواند در این خصوص از باب امر به معروف ونهی ازمنکر ورود کند و بدیهی‌ست به محض برطرف شدن ضرورت این ورود هم منتفی می‌شود. بنابراین نکته مهم دراینجا اثبات تاثیر بدحجابی و بی حجابی برامنیت اخلاقی جامعه است.

۴. همانگونه که گفتیم اگر ثابت شود بدحجابی و بی حجابی تاثیر مستقیم بر امنیت اخلاقی جامعه دارد حکومت می‌تواند ورود کند اکنون این سوال مطرح می‌شود که این‌ ورود بایدچگونه باشد؟ اجبار به حجاب باشد؟ مجازات باشد یا ارشاد و اصلاح و از بین بردن برخی مسائل که باعث لجاجت مردم و بدحجابی و بی حجابی؟ در جواب بایدگفت پیام اسلام نفي اجبار در دین است. اسلام دین ارشاد و اصلاح است نه اجبار و اکراه، هم آیات و روایات بر این مساله تاکید دارد و هم سیره اهل‌بیت مخصوصا درطول حدود پانزده سال حکومت نبوی وعلوی، قرآن کریم در چندین آیه می‌فرماید انما علیک البلاغ وظيفه تو تنها هدایت مردم است، یا میفرماید افانت تکره الناس حتی یکونوا مومنین آیا میخواهی به زور مردم را مومن کنی؟یا میفرماید لااکراه فی الدین در دین اجبارواکراه نیست. مرحوم علامه طباطبایی میفرمایند این تصریح بخاطر این است که ایمان و اعتقاد قلبی اساسا اجبار و اکراه پذیر نیست. ممکن است ظاهر درست شوداما ارزش ایمانی ندارد. بنابراین توصیه اسلام در رفتار با مردم و اصلاح ناهنجاریهای اجتماعی زبان زور و اجبار نیست بلکه زبان مدارا و اصلاح و نیکو سخن گفتن است، امام صادق ع در تفسیر آیه شریفه قولوا للناس حسنا میفرماید یعنی با همه مردم چه خودی و چه بیگانه نیکوسخن بگویید با مومنان باچهره گشاده سخن بگویید و با مخالفان گفتاری مداراتی تا آنها را به خود جذب کنید. ممکن است با کمتر از اینها بتوانید شر مخالفان را از سرخود و برادران ديني خود کم کنید.

اصل مسلم درسیره نبوی درخصوص برخورد با ناهنجاریها امر به معروف و نهی از منکر بود آن هم توسط افراد آگاه و آموزش دیده و رکن رکین آن مدارا با مردم بود. بر همین اساس فرمود عاقل ترین مردم کسی است که بیشتر با مردم مدارا کند و خوارترین مردم کسی است که بیشتر آنها را مورد تحقیر و توهین و آزار قرار دهد. همچنین علی ع در نامه ای به فرماندار بصره فرمودند بدان که بصره امروز جایگاه شیطان و کشتزار فتنه هاست. با مردم آن به نیکی رفتار کن وگره وحشت را از دلهای آنها بگشای.

۵. آنانکه مساله حجاب را متورم و بزرگ کرده و بر طبل اجبار آن می کوبند عمدا یا سهوا موضوع اصلی واساسی در این خصوص که درحقیقت بی حجابی و بدحجابی نتیجه و واکنش جامعه به آن است را نادیده گرفته اند وآن شیوه غلط حکمرانی و نبود عدالت اجتماعی‌ست.

واقعیت این است که موضوع بدحجابی و بی حجابی یک واکنش است، واکنش مردم به بی عدالتی اجتماعی و اتلاف وقت و عمر مردم و فقر وفساد و تبعیض حاکم بر جامعه، واقعیت انکارناپذیر این است که اگرچه ما درطول چهاردهه گذشته پیشرفت‌های بسیارخوبی داشته ایم که از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی‌ست اما متاسفانه در موضوع عدالت اجتماعی ومبارزه با فقر وفساد و فاصله طبقاتی توفيق چندانی نداشته ایم و این موضوع به اعتماد عمومی آسیب زده و از دیگر سو متاسفانه ما نتوانستیم بستر مناسبی برای اعتراض مردم به نابسامانی ها فراهم کنیم و آنها را نسبت به حل مشکلات و اصلاح امور امیدوار کنیم لذا بخشی از جامعه  مراتب اعتراضشان به بی عدالتیها و نابسامانیها را اینگونه و با لجاجت با حاکمیت بیان میکنند. بنابراین بنظرمی رسد راه اصلاح و مبارزه با بدحجابی و بی حجابی تمرکز بر فقط موضوع حجاب و سخت گیری در این خصوص  نیست بلکه  باید ازطریق اصلاح شیوه حکمرانی به مقوله عدالت اجتماعی و تامین آن  پرداخت و با به رسمیت شناختن حقوق متقابل حکومت و مردم ومیدان دادن به مردم جهت استیفای حقوقشان که رکن رکین حکومت اسلامي هستند شکاف ایجادشده بین حاکمیت ومردم راترمیم نمود. نباید بین گناهان و مجرمین فرق گذاشت و حجاب را بزرگ نمود و سایر جرائم و مجرمین رانادیده گرفت. اگر قرار بر مبارزه باجرم و مجرم است باید با همه مصادیق جرم و مجرم برخورد کرد و بستر مناسب برای مردم فراهم نمود تا از همه جرائم و نابسامانیها از جمله اختلاسها، مافیابازی، ناکارآمدی مسوولین و نهادها و تحدید و سلب حقوق مشروع و قانونی خود انتقاد نمایند واین خواست عمومی است و گرنه صرفا تمرکز بر حجاب و  اجباری کردن آن و برخورد نابجا با بی حجابها و بدحجابها و چشم بستن بر دیگرجرائم و مجرمین  نه تنها مشکلی حل نخواهدکرد بلکه قطعابردامنه مشکلات خواهدافزود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. فقط یه روسری مطرح نیست، بلکه فراتر یعنی اخلاق جنسی در غرب هست که مقدمه اش کشف حجاب ونقطه شروع آن است، نیاز به غیب گویی هم نیست بلکه اعلام کردن ونشان دادن(هم جنس گرایان، و…

  2. حرف حساب…
    پس حاکمیت سعی کند به جای سرکوب ورفتارهای غیر انسانی مانند اعدام،رابطه خودوملتش را اصلاح کند
    حتی اگر فکر میکند که سیاستهایی که در پیش گرفته به نفع ملت و عموم هستش باید روشنگری کندومردمش را با خود همراه کند

  3. همه هم و غم مسئولین و حکمرانان مبسوط شده بر حجاب و قوانین حجاب. غافل از اینکه دین و ایمانی از مردم باقی نمانده که بخواهند معتقد به حجاب باشند به جز عده اندکی. این لجاجت و کینه ورزی تا به کجا؟ پایان این راه بسیار تیره و انجامش به نابودی و محو اسلام است. ایا این بود هدف اغازین تأسیس حکومت اسلامی؟ کمی تفکر و تعقل.

    1. دروغ موجب فاصله گرفتن مردم از مقامات شده به هیچ وجه و تحت هیچ نامی انتظار دروغ از مقامات ندارند پس به همین علت است که الان مساجد در مقایسه به قبل 57 یک دهم جمعیت را هم نداره

  4. الحق و والانصاف که نویسنده فردی دانا و باشعور و قطعا و قطعا و قطعا به اصل و بطن مشکلات موجود در جامعه اشاره داشتند بی‌حجابی وبد حجابی یک واکنش است به بی عدالتی و فساد
    کاش مسئولان کشور و حکومت از اساتیدی چون ایشان استفاده بکنند
    کلام ایشان از دل تمامی مردم و تمامی مسلمانان واقعی ایران زمین بر می آید
    کمی تعمق و تعقل کاش باشد

    1. اطمینان داشته باشید برخورد قهری نتیجه معکوس دارد حتی به نظرم مردم را به واکنشهای سختی که دیگر امکان بازگشت ندارد وا می دارد کدام انسان عاقلی باور می کند کسانی که در این چند ماه مورد برخوردهای قهری مختلف قرار گرفتند و اون حرکات زننده با زنان در خیابان می تواند مردم را طرفدار نظام کند مامورینی که آنگونه برخورد می کنند را مامور نما خواندید اما آیا مردم باورذ کردند خودتان هم باور نکردید چو اگر واقعیت داشت چرا ناتوان از شناسایی هستید.
      مردم را بیش از این به دین بدبین نکنید که

  5. ای کاش به همه احکام اسلام و مفاد قانون اساسی همچون : آزا ی بیان ، مساوات و برابری ، دموکراسی ، توجه به فقر و … توجه شود.
    اسلام تنها به حجاب توجهی نداره و بهتره از اسلام سوء استفاده نکنند تندروهای حکومتی…

  6. میگن ادما عقل دارن .اما هزاران سال است که هنوز نفهمیده اند که هر چیزی که دارای ارزش باشه را به اجبار به مردم نمی دن .مثل پست .دلار.کاخ.شرکت .ویلا. ماشین .ولی چیزیهای به دردنخور را که توش پول نیست را به اجبار به مردم میدن .التماس تفکر

  7. اگر دولت نتونه بی حجابی فواحش را جمع کنه ما خودمون جمعشون میکنیم ، البته اینجوری خوش بحال جراحان پلاستیک میشه ، اصفهان …. والسلام.

  8. بیچاره بچه های ما که باید سر کلاس اینها بشینن
    خوب متن رو بخونید :
    همون حرفهای عامیانه ی بدون استدلال که سر هر کوچه و بازاری میتونی بشنوی منتها یک مقدار شکیل تر !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  9. میخوان حساب بانکی بی حجابها رو مسدود کنند و کارت ملی شون رو باطل کنند. برای مجرمین اقتصادی دولتی هم این کارها رو میکنند؟ فلان نماینده زنجان و ابهر که اصلا زندان نرفتند و بخشیده شدند، در حالی که کلی از بیت المال خورده بودند، چه جوری قسر در رفتند؟ دوباره هم مشغول کارهای دولتی شده اند

  10. درود بر شما جناب منفرد؛ ولی تا کسانی مثل صدیقی و علم الهدی و شریعتمداری کیهان و امثال این توهمات افراطی در صندلی قدرتند، این داستان بی نتیجه ادامه خواهد داشت…

  11. تمام مطالب درست است ولی چون تاریخ تکرار میشود اتفاقاتی با محوریت استکبار جهانی می افتند جهان سوم نسخه اش پیچیده کو گوش شنوا

  12. از کی تا حالا شما مرجع تقلید شدی که برای جامعه اسلامی نسخه میپیچید؟ خجالت بکشید و شرم و حیا کنید. مراجع به اندازه کافی در این باره نظر دادند!

    1. مرجع محترم چرا در باب رانت خواری و ویژه خواریها و اختلاسها و آقازادها و …. حرف نمی زنند گرونی روز افزون هم بماند که قبل انقلاب برای ده شاهی گران شدن چه داد فریادی می کردند اما الان ظاهر منافع ….

      2
      1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا