خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پاسخی به پرسش آقای زیدآبادی از استاد ملکیان

لقمان محمدیان، فرهنگی از سردشت آذربایجان غربی در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز نوشت:

استاد ملکیان در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب کردستان بر حق آموزش به زبان مادری تاکیدکرده و از منظری اخلاقی و عدالت طلبانه آن را حقی مسلم قلمداد کرده اند.

گفته های آقای ملکیان به گونه ای زیدآبادی عزیز را رنجیده خاطر و آشفته نموده که بدون تامل با مثالی عجیب و ناهمگون و بی ارتباط با موضوع به مصاف استاد ملکیان شتافته اند.

انتظار داشتم بسیاری از هم میهنان عزیز، مستدل و مستند سؤال آقای زیدآبادی را  پاسخ دهند اما چون جوابی نیافتم ناگزیر به پاسخگویی شدم.

در رابطه با موضوع طرح شده توسط طرفین توجه آقای زیدآبادی را به موارد زیر معطوف می دارم:

۱- استاد ملکیان در افتتاحیه نمایشگاه کتاب کردستان و در خانه‌ی کردها در مورد حق آموزش به زبان مادری صحبت کرده اند هر چند کردها اگر انحصار طلبان اجازه فرمایند در همه‌ی ایران خود را صاحب خانه می دانند.

۲- آقای زیدآبادی کردها در ایران پناهنده و مهاجر نیستند و به گفته‌ی اندیشمندان بسیاری از ساکنان اولیه‌ی ایران هستند اما آشنای شما از ایران به انگلیس مهاجرت کرده است. مثال بس عجیبی زده اید که هیچ سنخیتی با موضوع ندارد، عجیب نیست ایرانی در سرزمین مادری‌اش حق آموزش به زبان مادری‌اش را نداشته باشد اما دانشگاه انگلیس به علت مهیا نکردن شرایط آموزش به زبان مادری باید جواب پس بدهد.

۳- مقوله‌ی ضرورت آموزش به زبان مادری و مشکلاتی که نوآموزان پیش دبستانی و دبستانی در آموزش به زبانی دیگر با آن مواجهه هستند مجال فراخ‌تری می طلبد اما سیاست فرهنگی یکسان سازی زبانی، سیاست شکست خورده‌ای‌ست که هیچ گاه موفق نشده و نخواهد شد.

۴- آموزش زبان مادری در ابتدایی و متوسطه‌ی اول، هیچ خطری را متوجه زبان رسمی کشور نخواهد کرد و حق آموزش به زبان مادری از حقوق مصرح در قانون اساسی است که متاسفانه تاکنون قوه‌ی مجریه از اجرای آن غفلت کرده اند.

جنابعالی و دیگرانی که داعیه‌ی وطن دوستی و دغدغه‌ی حفظ مرزهای میهن  و یکپارچگی ملی را دارید نیک بدانید اندیشه هایی که دارید نتیجه‌ی معکوس خواهد داد و سبب اختلاف و واگرایی خواهد شد.

نمی توان تمامی ساکنان ایران را با همه‌ی تنوع و گونه‌گونی که محصول خالق یگانه هستند مجبور به آموزش به یک زبان نمود و همچنانکه پیشتر ذکر گردید دوره ی سیاست یکسان سازی زبانی سپری شده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. کاملا با نظر استاد ملکیان‌ موافقم. ایران سرزمین کثیرالاقوامی‌ است و مجبور کردن همه به یادگیری زبان فارسی، اجحاف در حق زبان های مادری اقوام ترک،کرد،غرب و بلوچ ایرانی است . لااقل در حد قانون اساسی به مدنیت و آزادی معتقد باشیم.

    7
    8
    1. همون قانون اساسی به صراحت از رسمی بودن زبان فارسی و اینکه کتب درسی باید به این زبان باشند میگویدد و این نفی صریح تدریس به زبان مادری
      اونوقوت جنابعالی از تحمیل زبان فارسی حرف میزنی، و دم از پایبندی به قانون اساسی میزنی؟
      حداقل برای رضای خدا یکبار اصل ۱۵ قانون اساسی را بخوان و بعد بیا اینجا افاضات کن
      اسمت را گذاشتی یک معلم؟
      اگر واقعا معلم باشید، هم جنابعالی و هم نویسنده “فرهنگی” مزخرفات این متن، خاک بر سر ما و کل این مملکت

  2. باسلام
    اینها یعنی ملکیان و زید آبادی دو علاف بیکارند که دنبال سوژه می گردند تا دیگر ان را همراه خود کنند

    4
    3
  3. اتفاقا برخلاف نظر کودکانه و آماتور گونه شما تنها رسمیت در کشور و تنها موضوعی که باید به طور رسمی درکل کشور فراگیر بشه اگه یک درصد خون ایرانی تو رگات باشه که بعید می‌دونم همین زبان رسمی پارسی است که همه ملت رو بهم وصل میکنه نه دین و پوشش و سلایق و دوما میدونی چرا به خارج از این مرز و بوم میگن غربت ؟ … چون زبون طرف مقابلش رو نمی‌فهمه و غریب واقع میشه حالا شما تجویز میکنید تمام مناطق کشور به غربت تبدیل بشه ؟! کم کم هم می‌خواین واسه هر شهر ایرانمون ویزا واسه رفت و اومد صادر کنید؟

    10
    6
    1. سلام و عرض ادب
      به نظرم تایید این نظرات نشان از عدم نظارت یا عدم روشن بودن قواعد آن و یا عدم بی‌طرفی مسئول کامنت هاست و الا چطور شخصی باید بتواند خطاب به نویسنده از این عبارت توهین آمیز استفاده کند
      “اگه یک درصد خون ایرانی تو رگات باشه که بعید می‌دونم “

      3
      4
    2. اگه نمی دونی بدون که مدارس به زبان ارمنی برای ارمنی های ایران وجود داره آیا طوری شده است.. آیا آسمان به زمین آمده است… چرا ارمنی ها به زبان مادری تحصیل کنند ولی اقوام دیگر حق ندارند…
      در ضمن رسمیت زبان فارسی شما نابود نمی‌شود بلکه زبان فارسی زبان میانجی می‌شود دقیقا مثل مدارس ارمنی در کشور که شما نمی‌دانید

      5
      4
  4. باسلام
    خوب بود از این دو نفر که هرو بنوعی همفکر هم هستند سوال می شد،
    آیا به قانون اساسی خود را پایبند می دانند؟!
    چون هر دو آنها العیاذ بالله به خدا و نظام حکیمانه او اعتراض دارند تا چه رسد به این مسائل.

  5. من فکر میکنم بدون ناراحتی و عصبانیت هم میشه در این مورد و البته بسیاری موارد دیگر گفتگو کرد .
    یک راه حل میانه هم وجود دارد و آن تدریس هردو است یعنی هم زبان فارسی (پارسی) و هم زبان مادری هر منطقه. البته حتما باید یک راه حلی هم برای بچه هایی که خانواده آنها بومی آن منطقه نیستند پیدا کرد .

  6. اسپانیایی تبار های آمریکا هم مهاجر نیستند بلکه ایالات جنوبی آمریکا اول مال مکزیک بود و آمریکا اون ایالات رو با جنگ از مکزیک گرفت. ولی در تمام مدارس آمریکا فقط به انگلیسی درس می دهند نه به زبان مادری هر قوم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا