خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حقابه رودخانه هیرمند، اولویت سیاست خارجی نیست!

فرشید عابدی، روزنامه‌نگار اهل سیستان و بلوچستان در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز نوشت:  

سامانه انحرافی بند کمال خان به عنوان ابزاری در راستای دیپلماسی آب برای گرفتن امتیاز از طرف ایرانی احداث شده است، وزارت خارجه ایران به رغم در اختیار داشتن ابزارهای متعددی در راستای اهرم قرار دادن برای دریافت حقابه رودخانه هیرمند، تا کنون حاضر نشده از آن بهره ببرد.

طی دو دهه گذشته رویدادهای ناخوشایند بسیاری در سیستان رخ داده و اکنون شاهد چنین وضعیت اسفناکی هستیم، دولت های ایران در توافق های مختلف بین المللی مانند معاهده سه جانبه ایران، هند و افغانستان و یا تحویل سفارت افغانستان به طالبان، می توانستند تضمینی برای حقابه رودخانه هیرمند دریافت کنند، اما این موضوع هیچگاه به عنوان دغدغه اصلی دستگاه دیپلماسی مطرح نشده است.

به جرات می توان گفت ضعف جامعه مدنی سیستان، ظلم پذیری اهالی این خطه و مماشات نمایندگان این حوزه انتخابیه باعث شده تا حقابه رودخانه هیرمند به عنوان اولویت سیاست خارجی ایران در قبال افغانستان مطرح نشود.

نادیده گرفتن حقابه رودخانه هیرمند حتی در پایین ترین سطوح دیپلماسی به چشم می‌خورد، عدم مطالبه این مهم توسط استاندار سیستان و بلوچستان در سفر اخیرش به افغانستان و سفر سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان به سیستان و بلوچستان در ازای توافق های اقتصادی دو طرف، باز هم از حقابه هیرمند غفلت شد.

به نظر می رسد با توجه به تنش آبی کنونی سیستان، پروژه های انتقال آب راحت تر تامین اعتبار می شود، آیا در این میان مافیای آب شکل گرفته و برای حفظ منافع خود در روند پیگیری حقابه، سنگ اندازی می کنند؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا