خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رکورد ۲۰ ساله تورم شب عید و رکورد ۵۰ ساله تورم نقطه‌ای شکسته شد

نرخ تورم نقطه به نقطه ایران در اسفند ۱۴۰۱ رکورد ۵۰ سال اخیر را شکست. آنطور که بانک مرکزی روز یکشنبه، ششم فروردین گزارش داده نرخ تورم نقطه‌ای در این ماه به ۶۳.۹ درصد رسیده است.

به گزارش فراز، در گزارش بانک مرکزی اشاره‌ای به عدد ۶۳.۹ درصد برای تورم نقطه به نقطه اسفندماه نشده و این نهاد از اعلام رسمی آن اجتناب کرده است. با این حال آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد شاخص قیمت اسفندماه ۷۹۴.۳ بوده است؛ در حالی که بر اساس آرشیو آمارهای بانک مرکزی، شاخص قیمت اسفند ۱۴۰۰ حدود ۴۸۴.۶ گزارش شده بود. بدین ترتیب افزایش قیمت‌ها در اسفند پارسال نسبت به اسفند ۱۴۰۰ (تورم نقطه به نقطه) حدود ۶۳.۹ درصد است.

بانک مرکزی درباره دلیل عدم اعلام رسمی این عدد هیچ توضیحی نداده است. این مساله از آنجا حساسیت برانگیزتر می‌شود که عدد تورم نقطه‌ای ۶۳.۹ درصد رکورد تورم نقطه‌ای کشور در حدود نیم قرن اخیر به حساب می‌آید.

در همین حال مرکز آمار ایران نیز بر خلاف روال معمول تورم اسفندماه را اعلام نکرده است. این مرکز همچنین تورم بهمن ماه سال ۱۴۰۱ را نیز با تاخیر نسبتا طولانی اعلام کرده بود.

بر اساس گزارش اخیر بانک مرکزی، تورم ماهانه در اسفند ۶.۶ درصد افزایش یافته است. این شاخص در بهمن نیز ۴.۴ درصد از دی بیشتر شده بود که حاکی از روند پرشتاب افزایش نرخ تورم ماهانه است. در گزارش بانک مرکزی همچنین آمده است که «نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به اسفند ماه ۱۴۰۱ نسبت به دوازده ماه منتهی به اسفند ماه ۱۴۰۰ به ۴۶.۵ درصد رسیده است».

بانک مرکزی این شاخص را که «نرخ تورم سالانه» نیز نامیده می‌شود، بهمن ۱۴۰۱، معادل ۴۳.۶ درصد اعلام کرده بود. بر این مبنا، تورم سالانه در اسفند ۱۴۰۱ با ۲.۹ درصد افزایش در قیاس با بهمن،  به ۴۶.۵ درصد رسیده است.

همچنین مقایسه آخر سال گذشته با تمام سال‌های قبل نشان می دهد ثبت تورم ۶.۶ درصدی در اسفند ۱۴۰۱ بیشترین جهش ماهانه قیمتها در پایان سال در دامنه بیست سال اخیر بوده، یعنی بیست سال بود که تورم ماهانه شب عید در سطح پایینی رقم می‌خورد. سنتی که در ابتدای سال ۱۴۰۲ شکسته شد.

یکی از نکاتی که ناظران اقتصادی درباره نرخ تورم برای سال جدید مطرح می‌کنند، تاثیر آن بر روپی قیمت دلار است. با توجه به آمارهای منتشر شده اسنفدماه ۱۴۰۱ مشهود است که نرخ تورم روند افزایشی و رو به رشد خود را تغییر نداده و با این مسیر چشم انداز قیمت دلار نیز برای سال جاری چشم انداز امیدوار کننده‌ای به نظر نمی‌رسد.

با این ترتیب امیدواری‌ها به توقف روند افزایشی قیمت‌ها در بازارهای مختلف نیز چندان پر رنگ و جدی نیست. آن هم در شرایطی که بسیاری از امیدها برای توقف و تغییر این روند بسته به مذاکرات برجام و تغییر مسیر سیاست خارجی ایران است.

هر چند تا الان تنش زدایی با کشورهای عرب منطقه به شکل جدی و تا حدود زیادی موفق پیش رفته اما هنوز چشم اندازی برای احیاء برجام و لغو تحریم های ناشی از آن هویدا نشده است. تحریم هایی که به همراه مساله FATF قفل‌های اصلی اقتصاد ایران محسوب می‌شوند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا