خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شاخص بورس برخلاف آیفکس با افت مواجه شد

دماسنج بازار سرمایه طی معاملات هفته گذشته ۹۱۴ واحد افت کرد اما آیفکس در مدت زمان مشابه توانست ۱۰.۷ واحد رشد کرده و به رقم ۸۰۹.۳ برسد.

به گزارش ایسنا، شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار در آخرین روز کاری هفته گذشته در تراز ۷۷ هزار و ۱۶۸ واحدی قرار گرفت در حالی که در هفت روز قبل از آن مقدار این شاخص ۷۸ هزار و ۸۱ واحدی بود در نتیجه دماسنج بازار سرمایه در پنج روز کاری گذشته ۹۱۴ واحد معادل ۱.۲ درصد کاهش یافت.

از طرفی شاخص آزاد شناور نیز طی معاملات قبل نسبت به هفته معاملاتی منتهی به سوم شهریور ۱۳۹۵ بیش از ۱۴۰۹ واحد افت کرد و در تراز ۸۵ هزار و ۸۹۹ واحدی قرار گرفت.

تا اواسط ماه گذشته دماسنج بازار سرمایه شاهد رشد پی در پی بود به طوری که شاخص کل تا عدد ۷۸ هزار و ۷۰۰ واحدی هم بالا رفت اما از ۱۷ مرداد ماه نماگر بازار با افت و خیزهای فراوانی مواجه و در هفته گذشته این نوسانات به شدت مشهود بود. به نظر می رسد این روزها شاخص کل روند اصلاحی را پیش گرفته است.

همچنین شاخص بازار اول با ۷۴۴ واحد کاهش به رقم ۵۴ هزار و ۲۶۳ واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با ۱۳۸۶ واحد کاهش عدد ۱۶۷ هزار و ۲۱۰ واحد را تجربه کرد و به ترتیب با ۱.۴ درصد و ۰.۸ درصد کاهش نسبت به هفته قبل مواجه شدند.

در پنج روز کاری این هفته ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به ۸۴۸۲ میلیارد ریال رسید که نسبت به هفته قبل با ۴۰ درصد افت مواجه شده است. علاوه بر این تعداد ۳۹۹۱ میلیون سهم و حق تقدم در ۲۴۴ هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب با ۱۲ درصد و ۱۵ درصد کاهش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد.

براین اساس تعداد ۴۵۴ هزار برگ اوراق مشارکت به ارزش ۴۶۰ میلیارد ریال معامله شد که ۸۹ درصد کاهش نسبت به هفته گذشته را نشان می دهد. این درحالی است که تعداد ۸ میلیون واحد از صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از ۸۶ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.

فرابورس ایران نیز معاملات هفته گذشته را با دادوستد یک هزار و ۱۷۷ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۶ هزار و ۶۷۸ میلیارد ریال پشت سر گذاشت.

در هفته منتهی به ۱۲ شهریورماه و در روز چهارشنبه آیفکس نیز به عدد ۸۰۹ واحد رسید که در مقایسه با آخرین روز معاملاتی هفته ماقبل از رشد ۱۰.۷ واحدی معادل ۱.۳ درصد حکایت داشت. همسو با رشد آیفکس، ارزش بازار فرابورس، رقم ۹۴۰ هزار و ۵۵۱ میلیارد ریال را در کارنامه خود به ثبت رساند که نسبت به روز انتهایی هفته ماقبل با رشد یک هزار و ۳۵۰ میلیارد ریالی همراه بود.

بررسی دادوستدهای صورت گرفته در بازارهای فرابورس نیز حاکی از آن است، بازارهای اول، دوم و ابزارهای نوین مالی با رشد حجم و ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو شدند در حالی که نسبت به هفته ماقبل افت برخی از این متغیرها را تجربه کردند.

به این ترتیب در بازار اول ۴۹۸ میلیون سهم به ارزش ۱۰۶۰میلیارد ریال معامله شد که به‌ترتیب با رشد ۱۴۰ و ۷۲ درصدی حجم و ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال قبل روبه‌رو بود، اما در مقایسه با هفته ماقبل افت ۴.۲ درصدی را ثبت کرد.

در بازار دوم نیز در حالی ۳۷۸ میلیون سهم مورد معامله قرار گرفت که ارزش آن بالغ بر ۱۹۵۴ میلیارد ریال بود و این ارقام از افت ۱۱ درصدی حجم و رشد ۳۵ درصدی ارزش معاملات نسبت به هفته منتهی به پنجم شهریورماه حکایت داشت؛ اگرچه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با افزایش ۲۳ و ۶۳ درصدی حجم و ارزش دادوستدها همراه شد.
اتنهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا