خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یک‌دست‌سازی حجاب در سینما و تلویزیون؟!

سید محسن امامی‌فر، روزنامه‌نگار، در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، درباره‌ی اظهارات اخیر وزیر ارشاد اسلامی دولت سیزدهم نوشت:

وزیر ارشاد در شبکه افق صداوسیما با بیان این‌که حجاب باید در تلویزیون و سینما، یک‌دست باشد، اظهار داشته است: «به نظر من باید معیارهای واحدی بین نمایش در تلویزیون، سینما و شبکه نمایش خانگی باشد، نه اینکه یک نوع حجاب را در تلویزیون ببینیم ولی در سینما جور دیگری باشد؛ تدوین اصلاحیه آئین‌نامه نمایش به اتمام رسیده و در مسیر ابلاغ نهایی است».

قدر مسلم منظور وزیر ارشاد از وجود یک حجاب واحد در تلویزیون و سینما و شبکه نمایش خانگی، تمکین سینما و شبکه نمایش خانگی از شاخص موجود حجاب در تلویزیون است.

حال در شرایطی که سینما و شبکه نمایش خانگی توانسته است مخاطب ایرانی را تا حدود زیادی از سریال‌های ماهواره‌ای جدا کرده و به خود جذب نماید، آیا با تسری شاخص حجاب در تلویزیون به آن دو بخش، نمی‌توان پیش‌بینی کرد که سینما و شبکه نمایش خانگی نیز با ریزش جدی مخاطب مواجه خواهند شد؟

قدر مسلم چنین سیاست‌گذاری که به دور از واقعیات جامعه است، نتیجه‌ای جز هل دادن مخاطب به سوی ماهواره در پی نخواهد داشت.

سرنوشتی مانند تلویزیون که بر اساس نظرسنجی‌های معتبر، اکثریت ایرانیان با آن قطع ارتباط کرده و به آن بی‌اعتماد هستند. به این دلیل که تولیدات صداوسیما به ویژه در مقوله فیلم و سریال هیچ تناسبی با فرهنگ، پوشش، روحیات و گرایشات موجود در جامعه ندارد. تولیدات در مقولات سیاسی و اجتماعی نیز به دلیل یک‌جانبه‌نگری سیاست‌گذاران صداوسیما همواره با عدم اقبال از سوی مردم مواجه شده است.

بماند این‌که اگر وزیر ارشاد در اظهار نظر خود جدی باشد و نوع پوشش حاکم در تلویزیون بخواهد در سینما و شبکه نمایش خانگی اجرایی شود، عملن کارگردانان و بازیگران مطرح سینما در چنین شرایطی حاضر به کار کردن نمی‌باشند.

اما از این‌ مسائل که بگذریم، سوالی که از وزیر ارشاد پیش می‌آید این است که به فرض که حجاب تلویزیون و سینما و شبکه نمایش خانگی را یکدست کردید، وقتی که در کوچه و خیابان‌های شهرهای کوچک و بزرگ در سراسر کشور با حجاب و پوشش متفاوتی مواجه شدید، چه می‌کنید؟!

حتما بر آن خواهید شد که حجاب موجود در جامعه را نیز که یک عرف مشخص است، با تلویزیون یکدست کنید؟ اقدامی که برخی سخت به دنبال آن هستند اما هرگز شدنی نیست.

به عقیده نگارنده، جامعه مسیر خود را خواهد رفت و سیاست‌گذاران فقط می‌توانند نهایتن سرعت آن را کم کنند، اما نمی‌توانند متوقف کنند.

در نهایت می‌توان گفت نوع نگاه وزیر ارشاد در لزوم یک‌دست‌سازی حجاب در تلویزیون و سینما و شبکه نمایش خانگی، از ۳ حالت خارج نیست:

۱- ریشه در عدم درک واقعیات موجود جامعه و عدم شناخت فرهنگ حاکم بر جامعه دارد.

۲- نوعی لجبازی با عموم مردم به دلیل گرایشات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اکثریت جامعه که در تضاد با گرایشات حاکم بر دولت است.

۳- قدسی‌پنداری انگاره‌های ذهنی و اعتقادات خود و بسترسازی تحکمی جهت سعادت‌مند کردن مردم ولو بر خلاف میل و اراده ملت.

در هر حالت، سیاست‌گذاری‌های تحکمی که در تقابل با جامعه باشد، محتوم به شکست قطعی است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا