خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ضرورت تذکر جدی به «محفل» شبکه‌ی سه

عطیه همتی در ایسنا نوشت:

«در سال‌های ابتدایی برگزاری نمایشگاه قرآن کریم همواره محصولات قرآنی عرضه می‌شد که قرار بود شکل شگفت‌انگیزی و اعجازگونه‌ای به قرآن بدهد. کوچکترین قرآن جهان، حکاکی سوره حمد روی یک دانه برنج! تمام قرآن در یک صفحه و انواع و اقسام سی‌دی‌ فیلم‌هایی که خبر از سرنوشت اهانت کنندگان به قرآن و یا شکل‌گیری برخی آیات، اذکار و اسامی اهل بیت در اجسام و پدیده‌های طبیعی داشت و قرار بود مخاطب عام خود را شگفت‌زده کند تا به اعجاز و اهمیت این کتاب آسمانی پی ببرد.

از دیگر رفتارهای زرد رسانه‌ای با قرآن کریم به خصوص در ایام ماه مبارک رمضان، ترین‌سازی با کوچکترین حافظان قرآن در برنامه‌های تلویزیونی بود. حافظان قرآنی که از دوران دو تا سه سالگی تربیت می‌شدند آیات کلام‌الله را حفظ کنند و بعد از آن‌ از آن‌ها دعوت می‌شد به شکل‌های فنی مختلفی از آن‌ها آیات قرآن سوال می شد. برای مثال در یک نمونه شماره صفحه گفته می شد و حافظ کوچک قرآن آیه‌های موردنظر را می‌خواند. رفتاری که می‌توان با فرهنگ اصطلاحات امروزی به آن یک «تلنت‌شو» قرآنی گفت که بار معنایی و محتوایی چندانی نداشت و کار حتی گاهی به آن‌جا رسید که حجت‌الاسلام قرائتی که نسل‌های مختلف ایشان را با برنامه قدیمی و هفتگی «درس‌هایی از قرآن» می‌شناسند و یکی از شناسنامه‌های قرآنی تلویزیون است؛ نسبت به این مدل حفظ کردن و یا حتی اجبار به حفظ کردن قرآن بچه‌ها توسط والدین‌شان خرده گرفت.

در روزهایی که امید می رفت دیگر مواجهه با قرآن از شکل شعبده، تردستی و یا رفتاری نمایشی به شکلی معنوی، محتوایی در بیاید و در نوروز ۱۴۰۲ که تقارن دو بهار را همراه دارد. مسئولان رسانه ملی می‌توانستند از این فرصت معنوی نهایت استفاده را در برنامه‌سازی ببرند؛ در پربیننده‌ترین شبکه تلویزیون و در پربیننده‌ترین ساعات روز دست به رفتاری دور از شان مخاطب و قرآن کریم زدند. برنامه محفل که این روزها از شبکه سوم سیما پخش می‌شود در قسمتی از برنامه خود از حافظ قرآن مشهوری به نام «محمدمهدی حق‌گویان» دعوت کرد که به شکل عجیبی در صورت اشاره همکارش به هرکدام از آیات قرآن، آن را از حفظ می‌خواند. رفتار تردستی‌گونه‌ای که با تشویق تماشاگران همراه می‌شود و هیچ بار محتوایی و ارزشی درون خود ندارد. گویی که اگر این رفتار با کتاب دیگری نیز انجام می‌شد فرقی در نوع نمایش پخش شده نداشت.

مخاطبانی که قرار است از این پرفورمنس تعجب آور مثلا پی به اعجاز قرآن ببرند تنها و تنها با یک سوال مواجهند. چگونه؟

سوالی که تاکنون میان بازخوردهای گرفته شده از این برنامه سه جواب داشته‌است. به گونه‌ای که حجت‌الاسلام میثم غلامی در یادداشتی می‌نویسد: «این کار یا یک‌ شعبه و تردستی است که با همکاری این دو نفر انجام می‌شود. یا جن‌گیری است و یا در بهترین حالت حاصل تامل و تمرکز به نور قرآن است که در هرحالت نشان دادن آن چه کمکی می‌تواند به تدین مردم کند و اصلا چه اثرات مفیدی می‌تواند داشته باشد؟»

رفتاری که مشابهش را در برخی افراد مشهور که به اصطلاح «سرکتاب» باز می‌کنند هم دیده‌ایم. افرادی که متاسفانه برخلاف توصیه بسیاری از علما هنوز که هنوز است محل مراجعه و مشاوره بسیاری از افراد رده‌بالای کشور نیز هستند و با برچسب علم قرآنی رفتاری شبیه غیب‌گویی انجام می‌دهد و حالا این دست برنامه‌ها می‌تواند مهر تاییدی بر این افراد و این گونه رفتارها با قرآن باشد که در هیچ‌کدام از توصیه‌های اهل بیت، علما و مفسران قرآن دیده نمی‌شود و هیچ‌کدام معنی انس با قرآن ندارد.

به نظر می رسد باید به دست‌اندرکاران برنامه محفل یک تذکر جدی داد تا به جای وقت گذاشتن برای این تردستی‌ها که دیر یا زود شگرد آن‌ها نیز آشکار خواهد شد در محفلی که به نام قرآن تدارک دیده‌اند به جان آیات کلام الهی بپردازند. وگرنه آنچه که مخاطبان به اسم اعجاز و شگفتی از این برنامه دیدند نه تنها عایده معنوبی برایشان نخواهد داشت بلکه به آن‌ها آدرس غلطی از دین‌داری و انس با قرآن را خواهد داد. تصویری که انگار مخاطب شگفت‌زده شده را برای انتخاب راه درست در زندگی به جای تامل و انس با آیات در سرکتاب‌ بازکردن‌ها و کاسبان علوم پنهانی جستجو کند»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

    1. دقیقا درسته
      بعد از سالیان سال یه برنامه قرآنی درست درمان ساخته شده که بازم یه عده می‌خوان سنگ زیر چرخش بزارن واقعا جای تأسف داره

  1. هر حرکت خوبی انجام میشه شما باید یه اظهار فضلی بکنی
    باید چون رسانه داری بزنی
    شما کی هستین چقدر ساختارمند میزنین

    18
    3
  2. با سلام و ادب
    از دیدگاه نویسنده ی این سایت، این به نظر من رسیده که خود نویسنده اصلا اهل حفظ قرآن نبوده تا ببیند درک قرآن با گوشت و پوست و خون خود چه معنی می‌دهد که آنوقت سوالی که مطرح کردن که چگونه؟ هیچ معنایی نخواهد داشت.
    در صورتی که همه ما باید یاد بگیریم که هر جایی از کتاب الهی مان را که اشاره کردند سریعا ایه یا آیات مربوطه را یادآوری کنیم.
    اتفاقا این برنامه مشوق خیلی از عزیزان اطرافمان شده برای حفظ یا قرائت قرآن یا خواندن تفسیر و ترجمه آن.
    خدا به همه ما توفیق روز افزون دهد تا بتوانیم در راه قرآن قدم برداریم.

    22
    1
  3. چقدر تاسف برانگیز که پرمخاطب ترین برنامه تلویزیونی
    اینقدر مزاج این نویسنده روتلخ کرده
    یاد خانم مولاوردی افتادم که عکس اربعین رو منتشر کرده بود با پستی درباره آشغال های مسیر و نگران اونها بود هیچ جلوه اربعین رو ندیده بود
    این همه استعداد این همه اعجاز این همه تشویق به فراگیری نورانی تریم کلام
    تو نگران چی هستی!!!!!

    23
    2
  4. آقای رسالت نوذری مجری برنامه محفل ، سر و شکل و ریخت و ظاهرتان کاملا نشان از ساده زیستی اسلامی دارد و کاملا فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص ساده زیستی و پرهیز از اصراف را بکار برده آید !!!!
    چند دست کت و شلوار گران قیمت ،؟!!!شما اول سر و شکلت را شبیه مستمندان بکن و تطبیق بده،. رفتار و کردار را با مستمندان و فقرا مطابقت بده ، بعد برایشان تبلیغ کن و برنامه بساز ، از بالا به هیچ‌یک از بندگان خدا نکن ، این موضوعاتی در مود شما گفته شد ، مختص این برنامه نیست ، تصاویر سراسر لوکس از شما در اینترنت بیشمارند .

    3
    12
    1. من کاری به باقیه برنامه ها و زندگیه ایشون ندارم، اما پوشش مجریه یه برنامه جزوی از دکور برنامه و لازمه ی جدابیته، طبق اون ساده زیستیه مد نطر شما باید نصف لامپا رو هم خاموش کنن و دکور رو جمع کنن و رو زمین بشینن چون موضوع قرانه، نه برادر این یه برنامه قرانیه و باید جداب باشه، ساده زیستی مال خونه و زندگیه شخصیه

      این تجمل نیست، یکم خرج کردن برای جادبه ی بصریه، واسه نسلی که پای مجازی و ماهواره ی پر از رنگ و لعاب بزرگ شده

      فرزند زمان خویشتن باش

      12
  5. متاسفانه نقدهایی که به این برنامه میشه واقعا ضعیف و بیشتر حالت سمپاشی وعقده گشایی داره تا دیدن نقاط ضعف و وقت در کنار همدیگر و ارائه راهکار!
    در همین مطلب هیچ اشاره ای به موارد فراوان مثبت این برنامه مانند انتقال مفاهیم قرانی و روایی با تم شاد و با مخاطب فراگیر نمیشه و بابرچسب گذاری های کودکانه مانند تردستی وشعبده و سرکتاب و.. حاشیه سازی میشه!!

    10
  6. سلام و عرض ادب
    بنده به شخصه با اظهار وبیان انتقاد سازنده جهت پیشبرد اهداف عالی یک برنامه و کار فرهنگی و مذهبی کاملا موافق و با شما همراهم.
    اما نبایستی این انتقاد جنبه اعاده حق یا عقده گشادیی را جلوه نماید دوست عزیز همه این صحبتهایی که در این صفحه فرمودید از یک جنبه بسیار عالی و مهم انتقاد شد و بنده هم با شما در مورد حفظ قرآن بسان یک تلنت شو و یا نشان دادن به غلط اعجاز و خارق العاده بودن قران موافقم و این نمایش یک شخص حافظ که ایات سربرگ کتاب را حافظ هست یا آیات را برعکس بخواند و .. هیچ تاثیری بر فرهنگ قرآن آموزی وانسان سازی و درک مفاهیم بسیار والای قرآن کریم ندارد و در حد یه شو باقی میماند ولی مساله ای که اینجا مهم هست در حد یک تبلیغ برای تشویق دیگران جهت آموختن و.. بصورت گذرا عالی و بجاست .
    این برنامه نسبت به خیلی از برنامه های دیگر با وجود صافی و پاکی نفس این برنامه برای بنده حقیر برنامه بسیار بسیار عالی هست و چندوقتی که اصلا تلویزیون حتی یک برنامه را نمیکردم پیگیر این برنامه م .
    البته هر کاری کم و کاستی و نقایص خودش را دارا میباشد و امید است این برنامه بتواند آنچه که قران خواسته است به نمایش و عرضه بینندگان گذارد.
    یک انتقاد از یکی از کارشناسان برنامه دارم که امیدوارم فقط حالت صورت ایشان باشد و غرور و خودبرترینی در چهره اش نباشد تا بهانه ای دست بیماردلان و آنهایی که از کوچکترین گاف بزرگترین برداشتها و استفاده از آن برای خراب کردن دین بزرگ و کامل اسلام قرار نگیرد.
    با تشکر

  7. با سلام
    برخلاف اسم پایگاه خبری تان اصلا انصاف ندارید چه انتقاد بی جا و سطحی داشتین شاید این برنامه یکی دوتا عیب هم داشته باشد ولی ساخت این گونه برنامه ها با هجمه فرهنگی زیاد دشمن جای بسی تشکر دارد

  8. جالبه که ده درصدی ها به سایت انصاف نیوز هجوم می آورند و نظر میدن… بهشون توصیه میکنم اولا تحمل خودشون رو بالا ببرند و بروند نظرات آیت الله مطهری درباره لزوم اظهار نظر هر کسی در جامعه ولو مخالف دین و پیامبر و… رو بخونن و ثانیا یک نظر سنجی بکنند و ببینند این برنامه محفل چند درصد بیننده داشته؟ بعید میدونم بیش از ده درصد بیننده داشته باشه.

    11
  9. چون نظرت بسیار بسیار بی ارزش بود در خودم ندیدم که نظر بدم . میدونی آخه قبل از اینکه نظربدی باید یه نگاهی به قد و قواره ت مینداختی بعد نظر میدادی .آره آقاجون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا