خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تیم رسانه‌ای دولت در متن مکتوب، سخنان رئیسی را سانسور کرد؛ آگاهانه یا ناآگانه؟

فروزان آصف نخعی در خبرآنلاین نوشت: گزارش حاضر عملکرد آگاهانه و یا ناآگاهانه تیم رسانه‌ای آقای رئیسی را در حذف مهمترین بخش سخنرانی او در متن مکتوب خبری در دو سایت مهم دولت نشان می‌دهد که می‌تواند امیدی هرچند اندک در منتقدان و مخالفان ایشان و دولت‌اش برای همگرایی ایجاد کند.

تیم رسانه‌ای رئیس جمهور یا بسیار کارنابلد هستند یا کاربلدند و آن‌جا که با خط وربط‌شان هماهنگ نباشد سخنان رئیس جمهور را هم سانسور می‌کنند؛ بسیار کارنابلد از آن‌روی که مهم‌ترین مولفه‌های سخنرانی رئیس جمهوری را در ارتباط با مشورت با «کسانی که او و دولت‌اش را قبول ندارند» که برای ایجاد اعتماد و ذوب شدن یخ ها مطرح شده، به راحتی حذف می کنند، و اهمیت چنین جمله‌ای را درک نمی‌کنند، یا بسیار کاربلدند اما اساسا هدایت کنندگان اصلی ماجرا، مایل نیستند رئیسی در پروژه خود برای ایجاد آشتی میان مردم، نخبگان و نیروهای مخالفش با دولت به نتیجه درستی برسد.

متن مکتوب سخنرانی رئیس جمهور در «همایش سراسری مدیران دولت مردمی در راستای مهار تورم و رشد تولید» حاکی از آن است که از سوی سردبیران سایت‌های پرزیدنت (پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری) و دولت (پایگاه اطلاع رسانی دولت) بخش های اساسی مربوط به «کسانی که دولت و آقای رئیسی را قبول ندارند» اما دارای دیدگاه‌ها و راه‌حل‌هایی هستند، باید مورد مشورت قرار بگیرند، حذف شده است، بخش‌هایی که در ایجاد همگرایی میان نخبگان، مردم با دولت برای ایجاد آرامش در کشور و اصلاح و پیشبرد طرح‌ها و پروژه‌ها می‌تواند موثر باشد تا جایی که در صورت اجرا، سرمایه اجتماعی اعتماد به سهم خود بازسازی شده، و اقدامات در جهت ایجاد امید به‌فردایی روشن را هرچند اندک تقویت می‌کند.

تیم رسانه‌ای دولت در متن مکتوب سخنان رئیسی را سانسور کرد؛ آگاهانه یا ناآگانه؟

در تصویر بالا در ۱۶ توصیه مهم رئیس جمهور در همایش مدیران دولت مردمی به مدیران که در سایت «دولت» منتشر شده، نیز اثری از مشورت با «کسانی که دولت یا آقای رئیسی را قبول ندارند» مشاهده نمی‌شود. در خبر منتشر شده در باره همایش مذکور در سایت پرزیدنت نیز بخش مهم صحبت‌های آقای رئیسی مربوط به مخالفان حذف شده است.

ناگفته نماند از یک سخنرانی طولانی به‌طور معمول بخش‌های کلیدی و مهم انتخاب، استخراج و خلاصه شده و به سمع و نظر افکار عمومی می‌رسد، ولی آیا سخنان آقای رئیسی در باره مشورت گرفتن مسئولان از نخبگان و به ویژه از مخالفانی که حتی ایشان و دولتش را قبول ندارند، که از متن مکتوب حذف و در فایل تصویری وجود دارد، از بخش های کلیدی صحبت‌های رئیس جمهور به‌شمار نمی‌رود؟ آیا این شیوه اطلاع‌رسانی شیوه‌های عملیاتی برای استمرار عدم آشتی میان دولت، با مخالفان، و مردم نیست ؟ آقای رئیسی از دقیقه ۲۷.۳۸ سخنرانی خود در فایل تصویری به انواع توطئه‌ها برای جدایی بین مردم و نظام اشاره می‌کند: ۲۷.۳۸ انواع مختلف توطئه‌ها کردند تا جدایی را بین مردم و نظام بندازند. اما موفق نشدند. مردم آن ها را ناکام گذاشتند در این میدان. و خب امروز مسئولیت ما هم مسئولیت خطیری است. برای مسایل اقتصادی کاری که باید در این رابطه باید انجام بشود، ما یکسری از ناترازی ها داریم. این ناترازی ها را باید تراز کرد. ناترازی در بودجه، ناترازی در نظام بانکی و پولی کشور، ناترازی در صندوق های بازنشستگی ناترازی در انرژی ناترازی های ارزی، این ناترازی ها را باید تراز کرد که این هم احتیاج دارد به کار، به تلاش، به کار شبانه روزی، هم فکر و اندیشه می‌خواهد، هم انگیزه می خواهد و هم اقدام و عمل می خواهد. » آیا حذف بخش مهم سخنان رئیس جمهور در متن مکتوب راجع به مخالفان می‌تواند توطئه محسوب شود؟

بررسی متن مکتوب بر اساس فایل صوتی و تصویری سخنرانی آقای رئیسی در همایش مدیران نشان می‌دهد درست در بخش مهم سخنان رئیسی در همایش مذکور که برای رفع ناترازی و حل مشکلات مردم، به مشورت مسئولان با نخبگان و کسانی که او دولت‌اش را قبول ندارند، اشاره می کند، از متن مکتوب حذف می شود. این سخنان در حل ناترازی ها به شرط های حل مشکل ناترازی ها اشاره می کند به این شرح: « شرط‌اش همه این هاست. باید با نخبگان مشورت کرد آقایان مدیران، خانم های محترم، کسانی که در کسوت مدیریت هستید حتما خودتان را بی نیاز از مشورت با نخبگان در ماموریت خودتان نبینید. از دانشگاه ها فرهیختگان، صاحب نظران مجربان، حتی با کسانی که از نظر سیاسی ممکنه نسبت به دولت و نسبت به بنده حرف داشته باشند. شرط اظهار نظر این نیست که کسی من رو قبول داشته باشد بنده نه جزء اصول دینم، نه فروع دینم، یک طلبه ای هستم، مسئولیت دارم امروز، اگر کسی ما را قبول هم نداشت اگر نظری داشته باشه ما بهش می گیم طیب الله. اشکالی نداره. ۲۹.۰۷بگذاریم کشور پیش برود در دنیا این است که وقتی انتخابات برگزار می شود و یک نفر مسئولیت دارد یا دولتی می آید بر سرکار، دیگران تلاش می کنند که او موفق شود، آن بخش بتواند کارها را انجام بدهد، نه این که با قلم زدن های بیجا و با حرف زدن های نادرست، مردم را ناامید کرد و توی دل مردم را خالی کرد، ایجاد یاس کرد، این که هنر نیست. … امروز همه باید کمک کنند تا او (مسئولان ) موفق بشود در کارش. نگاه باید نگاه گره گشایی باشه، انجام کار درست باشه. بله. نقد و نقدپذیری هم از ویژگی‌های دولت است. حتما نقد به اصلاح امور کمک می کند. نقد منصفانه و مصلحانه حتماً کمک می کند به دستگاه ها، گوش دولتی ها هم باید نسبت به نقدها کاملا شنوا باشد. باید متشکر باشند از کسانی که اشکالی می کنند یک راهکاری هم ارائه می‌دهند.» ۳۰.۲۰

تیم رسانه‌ای دولت در متن مکتوب سخنان رئیسی را سانسور کرد؛ آگاهانه یا ناآگانه؟

هر چند در متن موضوع نقدپذیری آمده است، ولی «کسانی که دولت و آقای رئیسی را قبول ندارند» حذف شده است. پیش از این نیز خبرآنلاین تلاش کرده بود تا در گزارش های مختلف نشان دهد برخی گزارش‌ها و آمارهای ارائه شده به آقای رئیسی که در مجامع عمومی مطرح می‌کنند نادرست هستند. از جمله گزارش های خبرآنلاین، گزارش از آمارهای مطرح شده توسط رئیس جمهور در مراسم ۱۶ آذر سال گذشته است. خبرآنلاین در آن گزارش نشان داد که عملکرد تیم آقای رئیسی بسیار ضعیف بوده و برای سخنرانی ایشان آن هم در محافل نکته بین و ریزبین دانشگاهی به ایشان اطلاعاتی می دهند که با واقعیت ناسازگار بوده و عمق استراتژیک دولت را در حوزه توان آن برای حل مسایل کشور زیر سوال می برد. از دیگر گزارش‌ها می توان به گزارشی با تیتر آمارهای بزرگ دولتی‌ها در تقابل با سفره‌های کوچک مردم اشاره کرد حال آیا رئیس جمهور نسبت به اعمال این شیوه‌ها از سوی کارشناسان نزدیک به خودش اطلاع دارد؟

از این رو با توجه به آنچه در باره سانسور یکی از مهمترین محورهای کلیدی سخنان آقای رئیسی دراخبار مکتوب دوسایت «دولت» و «پرزیدنت» مشاهده می‌شود، آیا می‌توان چنین روش‌های ناصوابی را به حوزه‌های دیگر نیز تسری داد؟ به نظر می‌رسد دولت رئیسی تنها در بخش وزرا به ویژه وزرای اقتصادی نیست که نیازمند خانه تکانی است، بلکه در شیوه‌های اطلاع رسانی تیم رسانه‌ای‌اش نیز نیازمند تجدید نظر است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا